مقاله اثرات و عوامل موثر بر صنعت گردشگری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله اثرات و عوامل موثر بر صنعت گردشگری

تعداد صفحات: ۳۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

توریسم به عنوان شاخه ای از جغرافیا، فعالیت های توریستی را به طور مجرد و در قالب مکان و در ارتباط با دیگر عوامل محیطی اعم از طبیعی و انسانی بررسی می کند. حیات اقتصاد توریستی یک پدیده مکانی است که با دیگر  پدیده های موجود در مکان در رابطه بوده و متقابلاً از آنها متأثر می شود. در هر مطالعه جغرافیای توریستی باید مکان فعالیت های توریستی و ویژگی های توریستی آن مورد مطالعه قرار می گیرد. هم چنین رابطه این فعالیت ها با دیگر پدیده ها مشخص می گردد. بنابراین، جغرافیای توریستی عبارت است از مجموعه یتاثیرات و روابط متقابل که در نتیجه حضور موقت و گذران اوقات فردی و گروهی افراد غیرمحلی از یک طرف و محیط پیرامون از طرف دیگر بوجود می آید. جغرافیای توریستی از شاخه های اوقات فراغت یا جغرافیای تفریحات است. زمانی از جهانگردی سخن به میان می آید که امر تفریحات موجب نقل مکان گروههای انسانی به خارج از محل اقامت دائمی آنها و یا حول و حوش مکان بلافصل آنها باشد (رضوانی، ۱۳۷۹، ص ۱۲)

گردشگری عبارتست از مجموعه فعالیتهای افرادی که به مکانهای خارج از محل زندگی و کار خود به قصد تفریح واستراحت و انجام اموردیگر مسافرت می کنند وبیش ازیکسال متوالی درآن مکان نمی مانند (منشی زاده، ۱۳۷۶، ص۴۳).

گردشگری ازقدیم‏الایام مطرح بوده است، مثلاً در یونان باستان، راهنمایان سفر، فراوان بوده‏اند. حتی  این راهنمایان دنبال یادگاری و سوغات، همچنان که امروزه گردشگران به دنبال آن هستند، بوده‏اند. در واقع می‏توان گفت که یادگاری و سوغات، ابتکار یونانیان بوده است.

در نیمه قرن ۱۹ بنابر ضرورت، یک صنعت گردشگری متشکل از آژانس‏های مسافرتی، کتابچه‏های راهنما، گشت‏های گروهی، هتل‏ها، قطارها و برنامه حرکت آنها به وجود آمد که شیوه مدرن و مطمئن از سفر را در اختیار گردشگران قرار می‏داد.

برخلاف گذشته که افراد اندکی می‏توانستند به گردشگری بپردازند امروزه صدها میلیون نفر به مناطق  مختلف گیتی سفر می‏کنند و همین امر سبب شده که گردشگری از پویاترین بخش‏های اقتصادی در جهان به شمار رود. براساس پیش‏بینی سازمان جهانی توریسم، در چند سال آینده گردشگری از لحاظ درآمد در رأس همه صنایع موجود در جهان قرار می‏گیرد و بزرگ‏ترین بخش تجارت بین‏الملل را به خود اختصاص خواهد داد.

واژه های کلیدی:توریسم(گردشگری)، اشکال توریسم ، ارکان صنعت توریسم ، اثرات فرهنگی اجتماعی گردشگری ، موانع گردشگری، توسعه گردشگری پایدار

فهرست مطالب

چکیده ۶
مقدمه ۷
تاریخچه صنعت توریسم در جهان ۸
وضعیت جهانی جهانگردی ۹
تقسیم‏ بندی جهانی توریسم ۱۰
گردشگری (توریسم) ۱۳
گردشگری روستایی ۱۴
گردشگری شهری ۱۵
گردشگری و انواع آن ۱۵
اشکال توریسم ۱۸
۱- توریسم تفریحی و استفاده از تعطیلات ۱۸
۲- توریسم درمانی ۱۹
۳- توریسم فرهنگی و آموزشی ۱۹
۴- توریسم اجتماعی ۱۹
۵- توریسم ورزشی ۱۹
۶- توریسم مذهبی و زیارتی ۱۹
۷- توریسم بازرگانی و تجاری ۲۰
۸ – توریسم سیاسی ۲۰
۹- توریسم ماجراجویانه ۲۰
ارکان صنعت توریسم ۲۱
۱- منابع طبیعی ۲۱
۲- عوامل زیربنایی ۲۱
۳- تجهیزات حمل و نقل ۲۱
۴- منابع فرهنگی و روحیه مهمان نوازی ۲۱
عوامل موثر بر توسعه ی صنعت گردشگری ۲۲
اثرات گردشگری ۲۳
۱- اثرات فرهنگی-اجتماعی گردشگری ۲۴
۲- اثرات زیست محیطی گردشگری ۲۴
انواع جاذبه های گردشگری ۲۵
ارتباط جغرافیا و توریسم ۲۵
جنبه های اجتماعی و فرهنگی گردشگری ۲۶
اثرات فرهنگی – اجتماعی گردشگری ۲۶
۱- تغییرات فرهنگی گردشگری ۲۶
۲- تعارض در جامعه ۲۸
موانع گردشگری ۲۹
۱- هزینه های گردشگری ۲۹
۲-کمبود وقت ۲۹
۳- محدودیت های جسمانی ۳۰
۴- وضعیت خانواده ۳۰
۵- بی علاقگی به علت ناآگاهی ۳۰
۶- احساس ناامنی ۳۰
اهداف توسعه گردشگری ۳۰
توسعه پایدار گردشگری ۳۱
توسعه پایدار ۳۲
اثرات زیست محیطی گردشگری ۳۳
توانهای محیطی ۳۴
جغرافیا و محیط ۳۴
مفهوم محیط در جغرافیا ۳۵
محیط طبیعی ۳۵
اهمیت جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی محیطی منطقه ۳۶
مدیریت محیط ۳۷
منابع ۳۸

منابع

رضوانی، علی اصغر، ۱۳۷۹، جغرافیا و صنعت توریسم، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ دوم

چاک. وای. گی، ۱۳۸۵، جهانگردی در چشم اندازی جامع، ترجمه علی پارسیان، و سید محمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی

الوانی، مهدی، دهدشتی، زهره، ۱۳۷۳، اصول و مبانی جهانگردی، معاونت اقتصادی و برنامه‏ریزی بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، چاپ اول، ص ۲۳ فخری، ۱۳۷۴،

دیبایی، پرویز، ۱۳۷۱، شناخت جهانگردی، انتشارات علامه طباطبایی

قره نژاد، حسن، ۱۳۸۶، مقدمه برتوسعه گردشگری و مهمانپذیری، انتشارات دانشگاه آزاد و احد نجف آباد

پایلی یزدی، محمد حسین و سقایی، مهدی، ۱۳۸۵، گردشگری ( ماهیت ومفاهیم)، انتشارات سمت، چاپ اول

پوروخشوری، سیده زهرا؛ پاییز ۱۳۷۷، «ترویج توریسم پایدار در ناحیه ساحلی»؛ فصلنامه علمی محیط زیست، شماره ۲۴،

ریچارد، جولیا شارپلی، ۱۳۸۰، گردشگری روستایی ترجمه رحمت اله منشی زاده و فاطمه نصیری، انتشارات نشر تهران

عبدالله زاده، محمود، ۱۳۸۴، برنامه ریزی ملی و منطقه ای جهانگردی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی

مخدوم فرخنده، مجید؛ ۱۳۷۸، شالوده آمایش سرزمین؛ مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ سوم،

منشی زاده، رحمت اله، ۱۳۷۶، جهانگردی، انتشارات مسعی، چاپ اول

حبیبی، آرش، ۱۳۹۳، دسته بندی روش های تحقیق، پایگاه مقاله پارس مدیر

کمیته ملی توسعه پایدار؛ برنامه عزم ملی برای حفاظت از محیط زیست؛ انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست، بهار ۱۳۷۸، چاپ اول

مقدمه

از جنبه های توسعــه پایدار کشورها در سطوح و ابعاد مختلف شنــاخت علمی بستر ســرزمین خود و پتانسیل های طبیعی آن است تا با توجه به محیط طبیعی؛ شهرها، روستاها و مناطق خود را شناسایی و در حفظ قابلیتهای طبیعی و زیست محیطی آن بکوشیم. بدون شک حرکت از اقتصاد تک پایه به سمت اقتصاد متنوع و با ثبات و دستیابی به چنین اهدافی مستلزم شناخت فرایند گردشگری و در کنار آن اکوتوریسم است تا با یک پشتوانه علمی و آگاهی از آثار مثبت و منفی این پدیده ها به انتخاب آگاهانه یک راهبرد منطقی و واقع گرا، توأم با برنامه ریزی و مدیریت صحیح گردشگری به طور عام و گردشگری طبیعی به طور خاص در چارچوب فرآیند توسعه همه جانبه و پایدار دست یابیم. گردشگری مهمترین صنعت جهان است و از راه های فقرزدایی و ایجاد اشتغال رویکرد به توسعه گردشگری و ایجاد درآمد ازآن طریق در اروپا و خاورمیانه است. ازگذشته های دور، درایران گرایش به طبیعت و نوراین زیبایی دوستی در دل های مردم روشن بوده است. از تعاریف یونانیان (دشمنان ما) از ایران باستان برمی آیدکه ایرانیان تا چه حد به طبیعت احترام می گذاردند و زندگی خود را با آن در می‎آمیختند.

گودوین (۱۹۹۶): طبیعت گردی عبارت است نوعی گردشگری در طبیعت که تاثیرات اندکی را بر محیط زیست و منابع طبیعی وارد نموده و در حفظ و بقاء گونه ها و زیستگاههای طبیعی سهیم می باشد. طبیعت گردی با دو روش مستقیم حفظ و حراست از منابع طبیعی و غیر مستقیم ایجاد منبع درآمد جهت جوامع بومی در امر حفاظت و بقاء گونه ها و زیستگاههای مهم طبیعی گام برمی دارد. طبیعت گردی با استفاده از ابزار آموزشی و تبلیغاتی می تواند منابع طبیعی حفاظت شده را به عنوان یک منبع درآمد زا جهت بومیان معرفی می نماید در نتیجه افراد محلی به مناطق موروثی حیات وحش و محیط زیست به عنوان یک منبع درآمد، با دیده احترام نگریسته و طبعاً از این مناطق حفاظت می نمایند( اولادی قادیکلایی، ۱۳۸۵، ص ۶۱).

 تاریخچه صنعت توریسم در جهان

گردشگری ازقدیم‏ الایام مطرح بوده است، مثلاً در یونان باستان، راهنمایان سفر، فراوان بوده‏اند. حتی  این راهنمایان دنبال یادگاری و سوغات، همچنان که امروزه گردشگران به دنبال آن هستند، بوده‏اند. در واقع می‏توان گفت که یادگاری و سوغات، ابتکار یونانیان بوده است. این راهنمایان سفر در آن دوره، زائران مسیحی دوره‏ی قرون وسطی را راهنمایی می‏کردند تا راه‏ها و کوره راه‏های اروپا را طی کنند و به مقصد برسند. مارکوپولو بازرگان ونیزی و سیاح بزرگ عهد رنسانس اروپا، سفر می‏کرد تا دیگران را به دین مسیح جذب کند و در واقع به خرید ادویه اقدام می‏کردند و مسافرانی تاجر بودند. ابن بطوطه سیاح بزرگ قرن چهاردهم عرب، جهانگردی نیرومند بود که حدود ۱۲۰ هزار کیلومتر در کشورهای مسلمان مسافرت نمود و از زادگاهش طنجه در مراکش تا چین و سوماترا در شرق آسیا را طی نمود و ضمن لذت بردن از سفرها با فرهنگ‏های جدید آشنا می‏شد.

بعد از این دوره، مسافران فرهنگی جدیدتر نوادگان اشراف انگلیسی بودند که به گشت‏های قاره  اروپا می‏پرداختند. این افراد برنامه‏های انعطاف‏پذیری برای سفر و گشت و گذار تنظیم می‏کردند که دیدار از پاریس و شهرهای زیبای ایتالیا جزء برنامه‏های آنها بود. در اواخر قرن ۱۸ انقلاب صنعتی اروپا، بازار جدیدی را برای سفر و گردشگری به وجود آورد. انقلاب صنعتی باعث شد که مردمان طبقات دیگر هم بتوانند به سفر بپردازند.

انقلاب صنعتی، کار در ساعت‏های مشخص، مفهوم تعطیلی و اوقات فراغت را با خود همراه آورد. در حقیقت گردشگری امروزی فرزند عصر بخار در اروپا و آمریکا و دوره انقلاب صنعتی است. کشتی‏های بخار در رود راین به راه افتادند و چند سال بعد در رودهای دانوب نیز کشتی‏های بخار به رفت و آمد پرداختند و از همه مهمتر گسترش خطوط آهن بود که گردشگری را مردمی، سریع و گسترده کرد.

در نیمه قرن ۱۹ بنابر ضرورت، یک صنعت گردشگری متشکل از آژانس‏های مسافرتی، کتابچه‏های راهنما، گشت‏های گروهی، هتل‏ها، قطارها و برنامه حرکت آنها به وجود آمد که شیوه مدرن و مطمئن از سفر را در اختیار گردشگران قرار می‏داد.

برخلاف گذشته که افراد اندکی می‏توانستند به گردشگری بپردازند امروزه صدها میلیون نفر به مناطق  مختلف گیتی سفر می‏کنند و همین امر سبب شده که گردشگری از پویاترین بخش‏های اقتصادی در جهان به شمار رود. براساس پیش‏بینی سازمان جهانی توریسم، در چند سال آینده گردشگری از لحاظ درآمد در رأس همه صنایع موجود در جهان قرار می‏گیرد و بزرگ‏ترین بخش تجارت بین‏الملل را به خود اختصاص خواهد داد.

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله توسعه پایدار گردشگری و سرمایه اجتماعی
  • مقاله ارزش ویژه برند مقصد گردشگری
  • تحقیق اوقات فراغت و مدیریت آن
  • مقاله اصول تئوری جایگاه مرکزی و اثرات تفریحات جهانگردی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.