عنوان
تعداد صفحات: ۶۵
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
تا به حال تعاریف متعددی از »ناتوانی یادگیری«، »اختلالات یادگیری« و یا» مشکلات یادگیری« ارائه شده است. در فرهنگ واژگان افروز و عبادی ناتوانی یادگیری معادل واژهی (LD) به معنی فقدان توفیق و یا عدم توانایی یادگیری در زمینههای خاصی در مقایسه با توفیق افرادی که توانایی ذهنی مشابه دارند، تعریف شده است. ناتوانیهای یادگیری گسترهای بسیار وسیعتر از مشکلات تحصیلی را شامل میشود و نیازمند توجه به حوزههای اجتماعی، خانوادگی، عاطفی و رفتاری زندگی کودک در بافت خانواده نیز میباشد (لرنر[۱]، ۱۹۶۷).
طبق راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی (DSM-IV) «اختلالات یادگیری زمانی تشخیص داده میشوند که: پیشرفت در آزمونهای استاندارد شده برای خواندن ریاضیات یا بیان نوشتاری بطور قابل ملاحظه زیر حد مورد انتظار برحسب سن، تحصیلات و سطح هوشی میباشد» مسائل یادگیری تداخل جدی در پیشرفت آموزش با فعالیتهای روزمره دارد.
مقوله اختلالهای یادگیری در DSMIV شامل اختلالهای خواندن، حساب کردن، بیان نوشتاری و یادگیریهای تصریح نشده است.
واژه های کلیدی: اختلالات یادگیری، ناتوانی یادگیری، علل اختلالات یادگیری، دیدگاههای روان شناختی ناتوانیهای یادگیری، انواع ناتوانی یادگیری،
چکیده ۵
مقدمه ۶
اختلالات یادگیری ۷
الف- دوران بنیادی تاریخچه اختلالات یادگیری (۱۸۰۰-۱۹۴۰). ۸
ب- دوره انتقالی تاریخچه اختلالات یادگیری (۱۹۴۰-۱۹۶۳). ۱۰
ج- دوره سوم (از سال ۱۹۶۳ به بعد) دوران هماهنگی: ۱۱
میزان شیوع ناتوانی یادگیری ۱۳
۱٫ـ نظریه محدود بودن میدان دقت و توجه ۱۴
۲ـ نظریه بدکاری مغز ۱۴
۳ـ نظریه عوامل ژنتیکی ۱۵
۴ـ نظریه تاخیر در رشد ۱۵
۵ـ نظریه برتری نیمکره مغزی طرف راست ۱۵
۶ـ نظریه خبر پردازی ۱۶
۷ـ محرومیت محیطی و بدی تغذیه ۱۷
۸ـ عوامل بیوشیمیایی ۱۷
دیدگاههای روان شناختی ناتوانیهای یادگیری ۱۸
پایگاه عاطفی: دیدگاه روان پویشی ۱۸
انواع ناتوانیهای یادگیری ۲۱
۱- نارساخوانی ۲۱
تعاریف نارساخوانی ۲۱
فراوانی نارساخوانی ۲۳
اشتباهها در سطح خواندن ۲۴
۲- اختلال نوشتن ۲۶
فراوانی اختلال نوشتن و ویژگیهای مرتبط با جنس ۲۸
نشانه های بالینی ۲۹
ویژگیها و ضوابط تشخیصی اختلال بیان نوشتاری براساس DSM IV 30
فرایند تحول، مشکلات توأم با اختلالهای نوشتاری و تشخیص افتراقی فرایند تحول: ۳۰
روشهای ارزشیابی اختلالهای نوشتن ۳۲
علت شناسی اختلالهای نوشتن ۳۴
۳- اختلال ریاضی ۳۵
تاریخچه و طبقه بندی تطبیقی بیماری ۳۶
میزان شیوع ناتوانی ریاضی ۳۸
انواع ناتوانی ریاضی ۴۱
نارسایی حساب اندیشهای ۴۳
ویژگیها و مشکلات کودکان مبتلا به ناتوانی ریاضی ۴۴
مراحل تشخیص کودکان مبتلا به ناتوانی ریاضی ۴۹
تشخیص افتراقی ۵۶
نتیجه گیری ۵۷
منابع ۵۹
تبریزی، مصطفی، ۱۳۸۰، درمان اختلالات دیکته نویسی تهران: فراروان.
سیف، علی اکبر، ۱۳۸۰، روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش پنجم)، تهران: انتشارات آگاه.
سیف، علی اکبر، ۱۳۸۰، روان شناسی پرورشی، تهران: انتشارات آگاه.
گورمن، جین، چنگ، ۲۰۰۰، اختلالات هیجانی و ناتوانیهای یادگیری در کلاسهای ابتدایی، ترجمهی محمد نریمانی و ناصر دگر ماندرق، (۱۳۸۰) چاپ اول، اردبیل: انتشارات نیک آموز.
نریمانی، محمد و رجبی، سوران ،۱۳۸۴، بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانشآموزان دوره ابتدایی استان اردبیل، فصلنامهی پژوهش در حیطهی کودکان استثنایی، ۵(۳)، ۲۵۲-۲۳۱٫
احدی، حسن؛ کاکاوند، علیرضا، ۱۳۸۲، اختلالهای یادگیری از نظریه تا عمل، تهران: نشر ارسباران.
سلاوین، رابرت، ۲۰۰۰، روانشناسی تربیتی (نظریه و کاربست)، ترجمه یحیی سید محمدی (۱۳۸۵) تهران: نشرروان.
حاجلو، نادر و رضایی شریف، علی، ۱۳۹۰، بررسی ویژگیهای روان سنجی پرسشنامهی مشکلات یادگیری کلورادو، فصلنامهی ناتوانیهای یادگیری، ۱(۱)، ۴۱-۲۳٫
امروزه نظام تعلیم و تربیت هر جامعه زیربنای توسعه اجتماعی- اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن جامعه به شمار میرود. بررسی عوامل پیشرفت جوامع پیشرفته نشان میدهد که همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند، مؤثر و کارآمدی برخوردارند (سیف، ۱۳۸۰). یک گروه از دانشآموزانی که در فرایند دروس مدرسه با مشکل مواجهند دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری اند. افرادی که دچار اختلال یادگیری بودند، زمانی در زمرهی کم توانان ذهنی قلمداد میشدند؛ اما پژوهشگران دریافتند که برخی از کودکان، هوشبهر عادی یا حتی بالاتر از عادی دارند و با وجود این، در یادگیری برخی از دروس آموزشگاهی، با وجود کوشش قابل توجهی که از خود نشان میدهند، ناتوان هستند. این افراد را کودکانی با ناتوانیهای یادگیری نامیدند (تبریزی، ۱۳۸۰).
ناتوانی یادگیری[۱] نوعی اختلال عصبی است که یک یا چند فرآیند روانی اصلی در یادگیری یا حرف زدن یا نوشتن را تحت تأثیر قرار می دهد. ناتوانی ممکن است خودش را در یک توانایی ناقص در شنیدن، اندیشیدن، حرف زدن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا محاسبات ریاضی بروز دهد (خدایاری، ۱۳۸۷).
اختلال های یادگیری، ابتدا در دهه ۱۹۶۰ به عنوان جدیدترین حوزه فرعی در مبحث کودکان استثنایی وارد شده است. با وجود این، میتوان آن را بزرگترین حوزه در بین این گروه از کودکان نیز به حساب آورد. تقریباً نیمی از همه کودکانی که در برنامه آموزشهای ویژه از آنها ثبت نام به عمل میآید، دارای اختلال یادگیری میباشند (کرک و گالاگر، ترجمه جوادیان، ۱۳۸۰). اصطلاح ناتوانیهای یادگیری دامنه و سیعی دارد که مشکلات زیر را شامل میشود: مشکلات زبان، ریاضیات و نوشتن؛ مشکلات بصری و ادراکی، مشکلات دقت[۲] یا مشکلات رفتاری. اما دقیقاً چه چیزهایی باعث ناتوانی یادگیری میشوند بعضی از محققان درحالیکه تلاش میکنند تعریف پزشکی یا خیلی علمی بیابند، توجه خود را بیشتر برشناسایی وجه تمایز نیمرخهای عصب روانشناختی[۳] معطوف کردهاند (نگاه کنید به ورد، گلاتینگ و هت[۴]، ۱۹۹۹). افراد دیگری مانند محافظهکاران اجتماعی[۵]، اظهار میدارند که این اصطلاح، برای تعریف فرایندهای یادگیری دانشآموزان، نامناسب و ناکافیست، زیرا نمیتواند همه تواناییهای و ناتواناییهای کودک را در یک بافت معتبر لحاظ کرد (نگاه کنید به اوشیا، اوشیا و آلگوزین[۶]، ۱۹۹۸؛ به نقل از گورمن، ترجمه نریمانی و نورانی، ۱۳۸۱).
بیش از یک قرن میباشد که متخصصان علوم تربیتی و روانشناسی و گفتار درمانی در پی تشخیص و درمان مشکلات کودکان دارای اختلال یادگیری هستند و بیشترین توجه این متخصصان به موضوع خواندن متمرکز شده است، مفهوم اختلال یادگیری برای این متخصصان به معنای آن بوده است که کودک دارای هوشبهری در حد طبیعی بوده است و لیکن توانایی لازم برای جریان انداختن اطلاعات زبانی بویژه خواندن و نوشتن را نداشته باشد.
[۱]. Learning disabilities
[۲] . Attention
[۳] . Neuiopsychological prfiles
[۴] . Word, Glutting & Hatt
[۵] . Sociol constru etivists
[۶]. Oshea, o, skea Algozzine
Lerner
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر