مقاله اختلالات یادگیری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله اختلالات یادگیری

تعداد صفحات: ۶۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تا به حال تعاریف متعددی از »ناتوانی یادگیری«، »اختلالات یادگیری« و یا» مشکلات یادگیری« ارائه شده است. در فرهنگ واژگان افروز و عبادی ناتوانی یادگیری معادل واژه­ی (LD) به معنی فقدان توفیق و یا عدم توانایی یادگیری در زمینه­های خاصی در مقایسه با توفیق افرادی که توانایی ذهنی مشابه دارند، تعریف شده است. ناتوانی­های یادگیری گستره­ای بسیار وسیع­تر از مشکلات تحصیلی را شامل می­شود و نیازمند توجه به حوزه­های اجتماعی، خانوادگی، عاطفی و رفتاری زندگی کودک در بافت خانواده نیز می­باشد (لرنر[۱]، ۱۹۶۷).

طبق راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی (DSM-IV) «اختلالات یادگیری زمانی تشخیص داده می­شوند که: پیشرفت در آزمون­های استاندارد شده برای خواندن ریاضیات یا بیان نوشتاری بطور قابل ملاحظه زیر حد مورد انتظار برحسب سن، تحصیلات و سطح هوشی می­باشد» مسائل یادگیری تداخل جدی در پیشرفت آموزش با فعالیت­های روزمره دارد.

مقوله اختلال­های یادگیری در DSMIV شامل اختلال­های خواندن، حساب کردن، ‌بیان نوشتاری و یادگیری­های تصریح نشده است.

 

واژه های کلیدی: اختلالات یادگیری، ناتوانی یادگیری، علل اختلالات یادگیری، دیدگاه­های روان شناختی ناتوانی­های یادگیری، انواع ناتوانی یادگیری،

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
اختلالات یادگیری ۷
الف- دوران بنیادی تاریخچه اختلالات یادگیری (۱۸۰۰-۱۹۴۰). ۸
ب- دوره انتقالی تاریخچه اختلالات یادگیری (۱۹۴۰-۱۹۶۳). ۱۰
ج- دوره سوم (از سال ۱۹۶۳ به بعد) دوران هماهنگی: ۱۱
میزان شیوع ناتوانی یادگیری ۱۳
۱٫ـ نظریه محدود بودن میدان دقت و توجه ۱۴
۲ـ نظریه بدکاری مغز ۱۴
۳ـ نظریه عوامل ژنتیکی ۱۵
۴ـ نظریه تاخیر در رشد ۱۵
۵ـ نظریه برتری نیمکره مغزی طرف راست ۱۵
۶ـ نظریه خبر پردازی ۱۶
۷ـ محرومیت محیطی و بدی تغذیه ۱۷
۸ـ عوامل بیوشیمیایی ۱۷
دیدگاههای روان شناختی ناتوانیهای یادگیری ۱۸
پایگاه عاطفی: ‌دیدگاه روان پویشی ۱۸
انواع ناتوانیهای یادگیری ۲۱
۱- نارساخوانی ۲۱
تعاریف نارساخوانی ۲۱
فراوانی نارساخوانی ۲۳
اشتباهها در سطح خواندن ۲۴
۲- اختلال نوشتن ۲۶
فراوانی اختلال نوشتن و ویژگیهای مرتبط با جنس ۲۸
نشانه های بالینی ۲۹
ویژگیها و ضوابط تشخیصی اختلال بیان نوشتاری براساس DSM IV 30
فرایند تحول، مشکلات توأم با اختلالهای نوشتاری و تشخیص افتراقی فرایند تحول: ۳۰
روشهای ارزشیابی اختلالهای نوشتن ۳۲
علت شناسی اختلالهای نوشتن ۳۴
۳- اختلال ریاضی ۳۵
تاریخچه و طبقه بندی تطبیقی بیماری ۳۶
میزان شیوع ناتوانی ریاضی ۳۸
انواع ناتوانی ریاضی ۴۱
نارسایی حساب اندیشهای ۴۳
ویژگیها و مشکلات کودکان مبتلا به ناتوانی ریاضی ۴۴
مراحل تشخیص کودکان مبتلا به ناتوانی ریاضی ۴۹
تشخیص افتراقی ۵۶
نتیجه گیری ۵۷
منابع ۵۹

منابع

تبریزی، مصطفی، ۱۳۸۰، درمان اختلالات دیکته نویسی تهران: فراروان.

سیف، علی اکبر، ۱۳۸۰، روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش پنجم)، تهران: انتشارات آگاه.

سیف، علی اکبر، ۱۳۸۰، روان شناسی پرورشی، تهران: انتشارات آگاه.

گورمن، جین، چنگ، ۲۰۰۰، اختلالات هیجانی و ناتوانی­های یادگیری در کلاسهای ابتدایی، ترجمه­ی محمد نریمانی و ناصر دگر ماندرق، (۱۳۸۰) چاپ اول، اردبیل: انتشارات نیک آموز.

نریمانی، محمد و رجبی، سوران ،۱۳۸۴، بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش­آموزان دوره ابتدایی استان اردبیل، فصلنامه­ی پژوهش در حیطه­ی کودکان استثنایی، ۵(۳)، ۲۵۲-۲۳۱٫

احدی، حسن؛ کاکاوند، علیرضا، ۱۳۸۲، اختلال­های یادگیری از نظریه تا عمل، تهران: نشر ارسباران.

سلاوین، رابرت، ۲۰۰۰، روانشناسی تربیتی (نظریه و کاربست)، ترجمه یحیی سید محمدی (۱۳۸۵) تهران: نشرروان.

حاجلو، نادر و رضایی شریف، علی، ۱۳۹۰، بررسی ویژگی­های روان سنجی پرسشنامه­ی مشکلات یادگیری کلورادو، فصلنامه­ی ناتوانی­های یادگیری، ۱(۱)، ۴۱-۲۳٫

مقدمه

امروزه نظام تعلیم و تربیت هر جامعه زیربنای توسعه اجتماعی- اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن جامعه به شمار می‌رود. بررسی عوامل پیشرفت جوامع پیشرفته نشان می­دهد که همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند، مؤثر و کارآمدی برخوردارند (سیف، ۱۳۸۰). یک گروه از دانش­آموزانی که در  فرایند دروس مدرسه با مشکل مواجهند دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری­ اند. افرادی که دچار اختلال یادگیری بودند، زمانی در زمره­ی کم ­توانان ذهنی قلمداد می­شدند؛ اما پژوهشگران دریافتند که برخی از کودکان، هوشبهر عادی یا حتی بالاتر از عادی دارند و با وجود این، در یادگیری برخی از دروس آموزشگاهی، با وجود کوشش قابل توجهی که از خود نشان می­دهند، ناتوان هستند. این افراد را کودکانی با ناتوانی­های یادگیری نامیدند (تبریزی، ۱۳۸۰).

 ناتوانی یادگیری[۱] نوعی اختلال عصبی است که یک یا چند فرآیند روانی اصلی در یادگیری یا حرف زدن یا نوشتن را تحت تأثیر قرار می دهد. ناتوانی ممکن است خودش را در یک توانایی ناقص در شنیدن، اندیشیدن، حرف زدن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا محاسبات ریاضی بروز دهد (خدایاری، ۱۳۸۷).

اختلالات یادگیری

اختلال­ های یادگیری، ‌ابتدا در دهه ۱۹۶۰ به عنوان جدیدترین حوزه فرعی در مبحث کودکان استثنایی وارد شده است. با وجود این، می­توان آن را بزرگترین حوزه در بین این گروه از کودکان نیز به حساب آورد. تقریباً نیمی از همه کودکانی که در برنامه آموزش­های ویژه از آنها ثبت نام به عمل می­آید، دارای اختلال یادگیری می­باشند (کرک و گالاگر، ترجمه جوادیان،‌ ۱۳۸۰). ‌اصطلاح ناتوانی­های یادگیری دامنه و سیعی دارد که مشکلات زیر را شامل می­شود: مشکلات زبان، ‌ریاضیات و نوشتن؛ مشکلات بصری و ادراکی، ‌مشکلات دقت[۲] یا مشکلات رفتاری. اما دقیقاً چه چیزهایی باعث ناتوانی یادگیری می­شوند بعضی از محققان درحالیکه  تلاش می­کنند تعریف پزشکی یا خیلی علمی بیابند، ‌توجه خود را بیشتر برشناسایی وجه تمایز نیمرخ­های عصب روان­شناختی[۳] معطوف کرده­اند (نگاه کنید به ورد،‌ گلاتینگ و هت[۴]، ۱۹۹۹). افراد دیگری مانند محافظه­کاران اجتماعی[۵]، اظهار می­دارند که این اصطلاح، ‌برای تعریف فرایندهای یادگیری دانش­آموزان، ‌نامناسب و ناکافیست، زیرا نمی­تواند همه توانایی­های و ناتوانایی­های کودک را در یک بافت معتبر لحاظ کرد (نگاه کنید به اوشیا، اوشیا و آلگوزین[۶]، ۱۹۹۸؛ به نقل از گورمن، ترجمه نریمانی و نورانی، ‌۱۳۸۱).

بیش از یک قرن می­باشد که متخصصان علوم تربیتی و روانشناسی و گفتار درمانی در پی تشخیص و درمان مشکلات کودکان دارای اختلال یادگیری هستند و بیشترین توجه این متخصصان به موضوع خواندن متمرکز شده است، مفهوم اختلال یادگیری برای این متخصصان به معنای آن بوده است که کودک دارای هوشبهری در حد طبیعی بوده است و لیکن توانایی لازم برای جریان انداختن اطلاعات زبانی بویژه خواندن و نوشتن را نداشته باشد.

 

[۱]. Learning disabilities

[۲] . Attention

[۳] . Neuiopsychological prfiles

[۴] . Word, Glutting & Hatt

[۵] . Sociol constru etivists

[۶]. Oshea, o, skea Algozzine

 Lerner

 

80,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله خود تنظیمی درمحیط یادگیری الکترونیکی
  • مقاله سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی
  • تحقیق مشکلات هیجانی کودکان دارای اختلالات یادگیری در مقایسه با کودکان عادی
  • مقاله ارزشیابی کیفی و بازخوردهای یادگیری و یاددهی
  • مقاله اختلال یادگیری از تعریف تا درمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.