مقاله استراتژی رقابتی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله استراتژی رقابتی

تعداد صفحات: ۵۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مزیت رقابتی از موضوعات مهمی است که در سال های اخیر در ادبیات مدیریت و بازاریابی استراتژیک مورد تاکید قرار گرفته است. در این رابطه، چشم اندازهای متفاوتی نسبت به عوامل تعیین کننده و موثر ارائه شده است، جایی که توریسینهای سازمان صنعتی عوامل محیطی را عوامل مسلط و تعیین کننده مزیت رقابتی می دانند. اولین شخص از میان این نظریه پردازان بین است که در سال ۱۹۶۸ نظریه خود را بیان داشت. با این حال نظریه پرداز معروف این گروه مایکل پورتر محسوب می شود. طبق مدل پورتر، واحد صنعتی برای تجزیه و تحلیل صنعت است. در این راستا وی اعتقاد دارد که سودآوری شرکت ها به جذابیت صنعت و موقعیت نسبی شرکت در صنعت بستگی دارد. طبق این مدل، چنانچه استراتژی باعث شود که سازمان فعالیت ها را متفاوت و متمایز از رقبا انجام دهد در آن صورت شایستگی های محوری امکان انتخاب تنوع و تمایز را تسهیل می کنند و باعث کسب مزیت رقابتی برای سازمان می شوند(تونی و تونچیا،۲۰۰۳).

از نظریات دیگر این گروه می توان به نظریه آمیت و شومیکر[۱] اشاره کرد. طبق این نظر این دو، سودآوری شرکت به میزان سازگاری دارایی های استراتژیک و عوامل استراتژیک صنعت بستگی دارد و لذا اساس مزیت رقابتی برمبنای تعامل سازمان صنعتی و تئوری شایستگی قرار می گیرد(آمیت و اسچومز،۱۹۹۳). در مقابل این دسته از نظریات، تعدادی از تئوری پردازان بر اهمیت عوامل درون سازمانی در کسب مزیت رقابتی تاکید دارند که از ان جمله می توان به نگرش بر مبنای منابع و نگرش قابلیت های پویا اشاره کرد.

 

واژه های کلیدی: استراتژی بازاریابی ، نقاط مرجع استراتژیک ، استراتژی رقابتی، مزیت رقابتی،  هوشمندی رقابتی،

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
استراتژی بازاریابی ۷
الگوهای عقلایی تدوین استراتژی بازاریابی ۹
۱- الگوهای طبیعی تدوین استراتژی بازاریابی ۹
۲-الگوهای همه جانبه تدوین استراتژی بازاریابی: کاربرد نظریه نقاط مرجع استراتژیک ۱۰
گونه شناسی استراتژی‌های سطح کسب و کار بر اساس نقاط مرجع استراتژیک ۱۲
مفهوم سازی مجدد استراتژی رقابتی ۱۵
مدل نیروی‌های پنجگانه رقابتی ۱۸
یادگیری سازمانی و راهبرد رقابتی ۲۱
مزیت رقابتی ۲۶
عوامل موثر بر مزیت رقابتی ۲۸
۱- قابلیت های محیطی ۲۸
۲- زیر ساختارهای ملی ۲۹
۳- استراتژی توسعه کشور ۲۹
۴- شرایط تقاضای ملی ۲۹
۵- صنایع مرتبط و تأمین کننده ۳۰
۶- قابلیت های سازمانی ۳۰
نگرش های مرتبط با مزیت رقابتی ۳۱
۱- نگرش بر مبنای منابع ۳۱
۲- نگرش رقابت بر مبنای شایستگی ۳۲
۳- نگرش قابلیت های پویا ۳۳
۴- گرش قابلیت های شبکه ای و ارتباطی ۳۴
هوشمندی رقابتی ۳۵
انواع مزیت رقابتی ۳۷
۱- مزیت موقعیتی در مقابل جنبشی (پویا) ۳۷
۲- مزیت متجانس در مقابل نامتجانس ۳۹
۳- مزیت مشهود در مقابل نامشهود ۴۰
۴- مزیت ساده در مقابل مرکب ۴۱
۵- مزیت موقتی در مقابل پایدار: مزیت رقابتی ۴۲
۶- قلمرو علّی مزیت رقابتی ۴۴
نتیجه گیری ۴۷
منابع ۴۹

منابع

فقهی فرهمند ناصر؛(۱۳۸۴)، مدیریت استراتژیک سازمان، چاپ اول، تبریز: انتشارات فروزش، صفحه ۱۸۷٫

قاسمی، بهروز؛ ابراهیمی، عبدالحمید .(۱۳۸۶). بررسی آثار به کارگیری استراتژیهای رقابتی مناسب بر کارایی شرکتهای تجاری ایران . مدرس علوم انسانی; ۱۱(۳ (پیاپی ۵۲)):۱۸۳-۲۰۵٫

دفت، ریچارد. ( ۱۳۸۰ ) تئوری و طراحی سازمان ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی. تهران :دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ سوم.

امیرکبیری، علیرضا ، (۱۳۸۱)، مدیریت استراتژی ، ک چاپ دوم، تهران: نشر نگاه دانش.

رحمان سرشت، حسین؛ افسر، امیر .(۱۳۸۷). اثر تسهیم اطلاعات بر استراتژی های رقابتی و عملکرد زنجیره تامین . مدیریت فناوری اطلاعات; ۱(۱):۳۷-۴۸٫

شباهنگ، رضا . ( ۱۳۸۷ ). مدیریت مال ، ی چاپ یازدهم، جلد اول، تهران، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی.

کردنائیج، اسداله و مشبکی اصفهانی، اصغر (۱۳۸۱)، طراحی و تبیین مدل تعاملی استراتژی، فرهنگ سازمانی و محیط در سازمانهای صنعتی کشور، مجله مدرس علوم انسانی بهار; ۶(۱ (پیاپی ۲۴)):۹۹-۱۱۵

هریسون، ج؛ کارون، ج .(۱۳۸۲). مدیریت استراتژیک. ترجمه بهروز قاسمی، چاپ دوم، تهران: انتشارات آبتین.

اسکافی، امیررضا .( ۱۳۸۴ ). سازمان مبتنی بر نقاط مرجع استراتژیک (بررسی اثر هماهنگی راهبردی عناصر سازمانی بر عملکرد سازمان)؛ پایان نامه کارشناسی ارشد؛ تهران: دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی

کاتر جان، (۱۹۹۷)، هشت خوان تحول، چاپ اول، تهران: انتشارات مدیریت فردا، صفحه ۱۷۵٫

اعرابی ، سید محمد و رضوانی ، حمیدرضا ، ( ۱۳۸۵ ) ، رابطه هماهنگی استراتژیک سطح کسب و کارواستراتژی بازاریابی با عملکرد سازمانی پژوهش درباره شرکتهای دارویی ایران ، فصلنامه علوم مدیریت ایران ، سال دوم ،  شماره ۵٫

اکبری، محمدعلی. ( ۱۳۸۳ ). تحلیل کاربردی در بازار سرمایه ایرا ، ن تهران: نشرچالش.

مقدمه

در محیط سرشار از تغییرات، سازمانها به منظور حفظ بقا در محیط رقابتی و به سرعت در حال تغییر کنونی عواملی وجود دارند که سطح عملکرد را تحت تاثیر قرار می دهند می تواند موفقیت سازمان‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهند (Herschel , 2005: 144). سینکولا و همکاران (۱۹۹۷)[۱] پیشنهاد می کنند که شناسایی این عوامل، نه تنها منجر به ایجاد نو آوری در سازمان می شود بلکه ممکن است تنها عامل موثر در حفظ مزیت های رقابتی بدست آمده باشد (Chang at.all, 2010: 3792–۳۷۹۸). همچنین به طوری که بوهلر (۲۰۰۲)؛ داویس و دالی(۲۰۰۸)؛ کورث (۲۰۰۷)[۲] از آنها به عنوان یکی از مهمترین استراتژی ها، برای ایجاد بهبود در عملکرد سازمان ها و حفظ مزیت های رقابتی که سازمان به آنها دست یافته است، نام می برند (Weldy , 2009: 59-60). چرا که داشتن دانشی عمیق نسبت به این عوامل سازمانی و محیطی که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان می گذارد (زمانی و همکاران، ۱۳۸۷: ۱۴).

همچنین از طرفی صاحبنظران و محققان معتقدند عملکرد، موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل‌های سازمانی است و مشکل بتوان سازمانی را تصور کرد که مشمول ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد نباشد. از سویی، کسب وکار باید به اندازه کافی انعطاف پذیر و دارای استراتژیهای مشخص باشد تا هم تهدیدات غیرقابل پیش بینی و هم فرصت های موجود در آینده نامطمئن و محیط بی ثبات را مدیریت کند. بنابراین، داشتن استراتژیهای مشخص برای متناسب شدن با محیط پرتلاطم کسب وکار در جهت حفظ مزیت رقابتی، یکی از چالش های اساسی فراروی مدیران امروز است (الهی و مهدی پور، ۱۳۸۱).

استراتژی بازاریابی

در گذشته استراتژی بازاریابی به‌عنوان بیانیه­ای که تعیین­ کننده مسیر حرکت سازمان در دستیابی به اهداف بازاریابی است، تعریف شده است (کاتلر و آمسترانگ، ۲۰۰۱). محققین بسیاری، مفهوم استراتژی بازاریابی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و تعاریف بسیاری از آن ارائه داده­اند که در ادامه به تعدادی از این تعاریف اشاره شده است. بنابر تعریف هامبریک و دیگران (۱۹۹۶)، استراتژی بازاریابی شامل اتخاذ تصمیماتی بلندمدت و تخصیص منابع لازم برای توسعه حصول در حوزه­های «تدوین اهداف بازار»، «انتخاب بازار هدف»، «قیمت‌گذاری»، «بسته­بندی»، «تبلیغات» و «توزیع» می­باشد. مدیران بازاریابی، به هنگام توسعه فعالیت‌های حوزه وظیفه­ای خود با ۲ دسته از متغیرهای کلیدی سر و کار دارند؛ الف) متغیرهای مرتبط با آمیزه­های بازاریابی ب) متغیرهای مرتبط با تولید محصول (گونزالس و دیگران، ۲۰۰۴). معمولاً تصمیماتی که در راستای تدوین استراتژی‌های بازاریابی اتخاذ می­شوند با هدف دستیابی به افزایش رضایتمندی مشتریان و در جهت کسب سود بیشتر برای سازمان می­باشند (جاوورسکی و کوهلی، ۱۹۹۳).

سازمان‌های مختلف بر اساس ترکیب‌های گوناگون از آمیزه‌های بازاریابی، استراتژی‌های متفاوتی تدوین می‌کنند که این استراتژی‌ها معمولاً زیر مجموعه استراتژی‌های کلان زیر در حوزه بازاریابی می­باشند؛

– استراتژی قیمت گذاری

– استراتژی توزیع کالا

– استراتژی تبلیغات کالا

– استراتژی شرکت در خصوص محصول

همانند سایر راهبردهای وظیفه­ای، استراتژی بازاریابی نیز باید بر عملکرد سازمان تأثیر مثبت داشته و پشتیبان مأموریت سازمان باشد که در این راستا نتایج اجرای استراتژی بازاریابی در چارچوب نتایج مالی و همچنین به صورت الگوهای رفتاری شرکت در بازار هدف مشخص می­شود (جین، ۱۹۸۹).

 

[۱] Sinkula et al., 1997

[۲] Buhler, 2002; Davis and Daley, 2008; Korth, 2007

[۱] Schoemaker and Amit

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله دیدگاه های مزیت رقابتی
  • مقاله دیدگاه پورتر در مورد مزیّت رقابتی
  • مقاله جهت گیری استراتژیک
  • مقاله مزیت رقابتی
  • مقاله بررسی مدلهای کسب و کار
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.