مقاله امنیت شغلی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله امنیت شغلی

تعداد صفحات: ۳۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

نظامهای نوین مدیریت تاکید فراوانی بر منابع انسانی دارند و آن را مهمترین دارایی سازمان به شمار آورده و ارج نهادن به ارزش ها و نیازهای کارکنان را موثرترین گام در راه تحقق اهداف سازمان می دانند لذا برای مقوله امنیت شغلی اهمیت و اعتبار زیادی قائل هستند . امروزه در بسیاری سازمانهای موفق رابطه بلند مدت بین کارکنان و سازمان یکی از ارکان موفقیت تلقی می شود. چرا که چنین رابطه ای از یک سو سازمان را مطمئن می سازد که در صورت سرمایه گذاری آموزشی و ارتقای دانش و مهارت افراد می تواند از بازده این سرمایه گذاری در سالهای آتی بهره مند شود و از سوی دیگر به کارکنان در مورد امنیت شغلی و تامین نیازهای خود و خانواده شان در سالهای آتی اطمینان می بخشد.

امروزه امنیت شغلی از جمله مسائلی است که کارکنان سازمانها را به خود مشغول می کند و بخشی از انرژی روانی و فکری سازمان صرف این مسئله می شود. در صورتی که کارکنان از این بابت به سطح مطلوبی از آسودگی خاطر دست یابند با فراغ بال توان و انرژی فکری و جسمی خود را در اختیار سازمان قرار می دهند و سازمان نیز کمتر دچار تنشهای انسانی   می گردد. (سلطانی،۱۳۷۹)

در پژوهش هرسی و بلانچارد (۱۳۶۵، به نقل دراکر)، آمده است: « نظر شخص نسبت به امنیت برای یک شغل مهم است. بسیاری از سازمانها با فراهم کردن برنامه هایی چون مزایای جانبی ، بیمه عمر بیمه حوادث ، بیمه سلامتی و طرح های بازنشستگی به امنیت توجه بسیار دارند. افرادی که احساس امنیت در محیط کارشان نمی کنند ، بیشترین انرژی خود را صرف تلاش برای کاهش عوامل تهدید کننده و افزایش احساس ایمنی می کنند.

زمانی تصور می شد ارضای نیازهای افراد ازمنابع و امکانات سازمان می کاهد ، اما امروزه این نظریه به کلی منتفی شده است. امروزه کارشناسان معتقدند چنان چه  نیازهای واقعی کارکنان به درستی درک وبه آن بها داده نشود ، بهره وری در سازمان کاهش پیدا می کند. زیرا علاقه مندی ونگرش مثبت به شغل سبب تلاش کاری بیشتر و در نتیجه باعث کاهش هزینه ها می شود. (طالب پور و امامی ، ۱۳۸۶)

احساس عدم امنیت شغلی مانند سایر ناکامی ها موجب بروز اضطراب ، فشارهای عصبی   می گردد که می تواند به صورت بازدهی کم و هدف های تحقق نیافته جلوه گر شود.

تا وقتی که کارکنان یک سازمان نسبت به آینده شغلی و وضعیت استخدامی خود مطمئن نباشند و از مزایای آینده شغلی خود مانند بیمه و بازنشستگی اطمینان نداشته باشند، همواره دچار اضطراب و دلهره هستند. چه بسا این اضطراب بر زندگی کاری آن‌ها اثر می‌گذارد و میزان عملکرد و بهره ‌وری آن‌ها را پایین می‌آورد.

بنابراین امنیت شغلی تنش ها و اضطراب های ناشی از ترس از دست دادن شغل را می کاهد و به نوعی سلامت روانی کارکنان را تضمین می کند.

 

واژه های کلیدی:امنیت شغلی، عوامل مؤثر بر امنیت شغلی، عدم امنیت شغلی،

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
تعاریف امنیت شغلی ۷
جایگاه امنیت شغلی در تئوریهای مدیریت ۹
۱- تئوری کلاسیک و امنیت شغلی ۹
۲- تئوری نئوکلاسیک و امنیت شغلی ۹
عوامل مؤثر بر امنیت شغلی (دیدگاه های جدید) ۱۱
عوامل سازنده امنیت شغلی ۱۴
۱-رضایت مادی (حقوق و دستمزد) ۱۴
۲-عاطفی بودن محیط کار ۱۶
۳-ثبات شغلی ۱۸
تعریف ثبات شغلی ۱۸
۴-امکان بروز خلاقیت در شغل ۲۰
تعاریف خلاقیت ۲۰
عوامل موثر بر امنیت شغلی ۲۱
۱- عوامل سازمانی ۲۲
۲-عوامل شغلی ۲۴
عدم امنیت شغلی و پیامدهای آن ۲۶
نتیجه گیری ۲۹
منابع ۳۰

 منابع

 ۱- هرسی ،پال و کنت، بلانچارد. (۱۳۶۵). مدیریت رفتار سازمانی ( کاربرد منابع انسانی )   ( ترجمه علی علاقه بند). امیر کبیر ، چاپ دوم ، ص ۳۷-۳۵ .

۲- هرسی ، پال  و بلانچارد ،  کنت اچ. (۱۳۷۳). مدیریت رفتار سازمانی، استفاده از منابع انسانی ( ترجمه قاسم کبیری) تهران: جهاد دانشگاهی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی۱۹۸۸).

۳- طالب پور،مهدی، و امامی، فرشاد.(۱۳۸۶). بررسی ارتباط تعهد سازمانی ودلبستگی شغلی ومقایسه آن بین دبیران تربیت بدنی مرد آموزشگاههای نواحی هفت گانه مشهد. مجله پژوهش در علوم ورزشی، پژوهشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی.

۴- اعرابی ، سید محمد . (۱۳۷۹) . راهبردها ، برنامه ها و راهکارهای تحقق امنیت شغلی مناسب در نظام اداری . فصلنامه مطالعات مدیریت ، شماره ۳۷ .

۵- اعرابی ، سید محمد، و کمانی ، محمد حسین. (۱۳۷۹ ) . رابطه بین احساس امنیت شغلی و عوامل فردی کارکنان ، نشریه مدیریت دولتی ، شماره ۴۸-۴۹ .

۶- اعرابی ، سید محمد وهمکاران .( ۱۳۷۸) . امنیت شغلی کارکنان دولت ، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی  ، ص ۵۹٫

۷- سلطانی،ایرج.(۱۳۷۷). نقش توسعه منابع انسانی در ارتقای بهره وری سازمانها. مجله مدیریت دولتی،شماره ۳۹،ص۶۰٫

۸- سلطانی،ایرج.(۱۳۷۹). نقش توسعه منابع انسانی در امنیت شغلی کارکنان. مجله تدبیر،شماره ۱۰۵٫

۹-  شاکری نیا ، ایرج .(۱۳۷۶) . امنیت و رضایت شغلی و بهداشت روانی . تدبیر ، شماره ۷۲، تهران : سازمان امور اداری و استخدامی ، سال هشتم ، خرداد ،۱، ۳۵-۳۲٫

۱۰- خالقی ، سروش . فریبا. ( ۱۳۷۷) . بررسی سیماتیک عوامل موثر بر امنیت شغلی کارکنان وزارت فرهنگ و آموزش عالی . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

۱۱- سرمد،غلام علی.(۱۳۷۲) . رفتارسازمانی . تهران: موسسه بانکداری ایران.

۱۲- بافرانی ،محمد جواد. (۱۳۸۷) . بررسی رابطه امنیت شغلی با تعهد سازمانی کارمندان دانشگاههای پیام نور استان اصفهان . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان .

مقدمه

امروزه به علت توسعه یافتن سازمانها و وابستگی متقابل کارمندان و سازمان به یکدیگر، احتیاج به امنیت شغلی با وضع روشن تری مشاهده می شود. این احتیاجات عبارت از این است که هر شخص در سازمان احساس کند که دارای شغل ثابتی است و به علت تغییر و یا تجدید سازمان و یا عوامل دیگر شغلی، کار خود را از دست نمی دهد. در حقیقت اکثر کارمندان امروزه احساس می کنند که وابسته و متکی به سازمان خود هستندو بزرگترین احتیاجی که پس از تأمین احتیاجات جسمی و فیزیولوژیکی به نظر می رسد، احتیاج به امنیت شغلی است. احساس امنیت شغلی به حالتی گفته می شود که برآیند ارزیابی فرد از شرایط فردی،سازمانی ومحیطی،او رابه این نتیجه هدایت می کند که عامل خاصی امنیت شغلی وی را تهدید نمی کند و او می تواند در حال حاضر و در آینده به تداوم اشتغال خود اطمینان داشته باشد.اگر فرد الف احساس کند که دارای شغل مناسبی است و اطمینان داشته باشد که تا پایان دوران خدمت، در آن شغل به کار ادامه خواهد داد و از طرف شخص یا عامل به جهت ایفای مناسب نقش ها و وظایف شغلی خود مورد تهدید واقع نمی شود، دارای امنیت شغلی است (اعرابی ،۱۳۷۹).

« آبراهام مازلو» در نظریه سلسله مراتب نیازها به توضیح اهمیت نیازهای آدمی و نیازبه امنیت پرداخته است. به رغم  نیازهای انسان از یک سلسله مراتب برخوردارند. وقتی که نیازهای فیزیولوژیکی که برای بقا و ادامه زندگی انسان ضرورت هستند؛ ارضا شوند نیازهای ایمنی مسلط می شوند. اهم این نیازها عبارت از نیاز فارغ بودن از ترس خطرات جانی و مالی و محرومیتهای فیزیولوژیکی است. و متضمن ملاحظاتی در مورد آینده است. اگر ایمنی یک انسان در خطر بیفتد چیزهای دیگر برایش بی اهمیت جلوه می کنند (ترجمه رضوانی،۱۳۶۷).

“هرزبرگ” نیز در تحقیقات خود، امنیت شغلی خود را مورد  نظر قرار داد. ولی بین عواملی که موجبات رضایتمندی کارکنان را در سازمان فراهم می سازد و عواملی که موجبات نارضایتی و بی میلی او را به وجود می آورند، فرق گذاشته است، عواملی که در صورت فقدان آنها به نارضایتی کاری کارکنان منجر می شود عمدتاً شامل نحوه سرپرستی سازمان، روابط بین افراد سازمان، شرایط فیزیکی کار و بالاخره، امنیت شغلی خواهد بود. این عوامل را هرز برگ عوامل بهداشتی نام نهاد. این عوامل نمی توانند به نظرات مثبت شغلی منتهی شوند. آنها فقط می توانند از نارضایتی کارمند در سازمان جلوگیری کنند. (کوکلان،۱۳۷۰).

 تعاریف امنیت شغلی

در جوامع امروزی هر فردی نیازمند داشتند یک شغل می باشد تا بتواند به سازمان اجتماعی تکیه کرده و در جامعه جایگاهی داشته باشد. صرف نظر از اینکه شغل افراد چه باشد، آنان در شغل خود با شرایط متفاوتی روبرو هستند که احساسات متفاوتی در افراد ایجاد می کند. ممکن است شخص در محیط کار احساس آرامش داشته باشد و نسبت به آینده شغلی خود مطمئن باشد و یا ممکن است احساس از دست دادن شغل یا انتقال به یک رتبه پایین تر در سازمان در او ایجاد عدم امنیت نماید.

نیاز به امنیت از جمله مسائلی است که همواره ذهن آدمی را بخود مشغول نموده است، نیاز به ایمنی و امنیت واقعی، میل ادمی در خصوص حفظ وضع موجود و اطمینان نسبت به ثبات وقایع و روند تحولات در آینده است. نیاز به حفظ موقعیت شغلی و یا به تعبیری امنیت شغلی که یکی از نیازهای ایمنی بشر محسوب می گردد بین تمامی افراد سازمانها در دنیا، در حد معقولی نیازی محسوس و یکسان  می باشد، اما آنچه در این زمینه بین جوامع تفاوتهایی را به وجود می آورد، انتظار کارکنان کشورهای مختلف از امنیت شغلی و تفسیری است که از حد معقول امنیت در فرهنگهای مختلف به عمل می آید. اطمینان فرد به آینده شغلی خود و عدم نگرانی از برکناری از شغل؛ بسیاری از تنش ها،و اضطرابهای روانی کارکنان را کاسته وآنان را برای تحقق اهداف سازمان مهیا تر می سازد.

امنیت شغلی جنبه ذهنی و روانی دارد و تا حدودی به برداشت فرد از محیط کار بستگی دارد. در تعریف آن گفته اند: امنیت شغلی، احساس فراغت نسبی از خطر یا حالتی است که در آن ارضای نیازها و خواسته های مشخصی تحقیق می یابد (شاکری نیا، ۱۳۷۶)

احساس امنیت ، مستلزم توانایی در حفظ آن چیزی است که شخص دارد و حصول اطمینان از توانایی امرار معاش درآینده است(سرمد،۱۳۷۲:۱۲۰) .

به عبارت دیگر، امنیت شغلی، حق تداوم اشتغال است که معمولاً تا زمان بازنشستگی ادامه می یابد و حدودی است که کارکنان در آن حیطه اطمینان حاصل می کنند که شغلشان را از دست نخواهد داد(خالقی ، ۱۳۷۷).

بر اساس تعاریف یاد شده، احساس امنیت شغلی پدیده ای ذهنی است، یعنی احساس و ادراک فرد است که امنیت شغلی را برای او رقم می زند. گاهی ممکن است در محیط کاری، عوامل تهدید کننده ای وجود نداشته باشد، اما فرد احساس خطر کند یا عوامل تهدید کننده ای وجود داشته باشد، ولی فرد احساس خطر نکند) مهر و پوک، ۲۰۰۶،۲۶) .نتیجه تحقیقات نشان می دهد که کسانی که از دست دادن شغل خود را پیش بینی، و یا به عبارتی احساس می کنند که شغل خود را از دست خواهد داد، درمقایسه با زمانی که واقعاً شغلشان را از دست  می دهند، تحت فشار روانی بیشتری قرار دارند(سای، ترام و اوهارا،۲۰۰۶:۴۶۲).

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.