عنوان
تعداد صفحات: ۲۱
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
مجازات آزاری است که قاضی به علت ارتکاب جرم به نشانه نفرت جامعه از عمل مجرمانه و مرتکب آن برای شخص مقصر برطبق قانون تعیین میکند. آزار را، که صدمه ای به حقی از حقوق مجرم وارد می آورد نباید هدف مجازات تلقی کرد . هدف مجازات اصلاح مجرم ، دفاع اجتماعی واجرای عدالت است. آزار وسیله نیل به این هدف عـالی است. مجازات را قاضی در حدودی که قانون مـعلوم نموده است، تعیین میکند. در این مقاله انواع مجازات ها از نظر نسبت مجازات ها مجازاتهای اصلی، تکمیلی و تبعی بررسی خواهد شد و در ادامه به تاریخچه قانون مجازات، اصل قانونی بودن جرایم و مجازاتها می پردازد.
واژه های کلیدی:مجازات،انواع مجازات،تاریخچه قانون مجازات، اصل قانونی بودن جرایم و مجازاتها
چکیده ۴
مقدمه ۵
مفهوم مجازات ۶
اهداف مجازات از نظر اسلام ۶
۳٫جلو گیری وپیشگیری از ارتکاب جرم ۷
انواع مجازات ۷
۱- مجازاتهای اصلی ۸
۱-۱- حدود ۹
۱-۲- قصاص ۹
۱-۳- دیات ۱۰
۱-۴- تعزیرات ۱۰
۱-۵- مجازات اشخاص حقوقی ۱۱
۲-مجازاتهای تکمیلی و تبعی ۱۳
۲-۱- مجازاتهای تکمیلی ۱۳
۲-۲- مجازاتهای تبعی ۱۴
۲-۲-۱ مجازاتهای تبعی در قانون جدید ۱۵
تاریخچه قانون مجازات ۱۶
اصل قانونی بودن جرایم و مجازاتها در قانون جدید ۱۸
منابع و مآخذ ۲۰
قرآن
۱- لنگرودی، جعفر، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، جلد چهارم، گنج دانش، چاپ سوم، سال ۱۳۸۶
۲- ساریخانی، عادل، حقوق جزای عمومی اسلام، انتشارات دانشگاه پیام نور،چاپ سوم، سال ۱۳۸۵
۳- زراعت، عباس، شرح مختصر قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، انتشارات ققنوس،سال ۱۳۹۲
۴- ـــــــــــــ، بررسی فقهی و حقوقی جرم سبالنبی، نشریه دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، شماره ۵۷، صفحه۵۷-۱۰۳
۵- اردبیلی، محمد علی، حقوق جزای عمومی، جلد دوم، نشر میزان، چاپ شانزدهم، سال۱۳۸۶
۶- ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ، جلد اول، نشر میزان، چاپ پنجم، سال۱۳۸۲
۷- گرجی،ابوالقاسم، دیات، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول سال ۱۳۸۰
۸- شکری، رضا و قادر، سیروس، قانون مجازات اسلامی در نظم حقوق کنونی،تهران: مهاجر، چاپ اول، سال ۱۳۹۰
۹- مصدق،محمد، شرح قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با رویکرد کاربردی،انتشارات جنگل،جاودانه، چاپ چهارم، سال۱۳۹۲
۱۰- بخشیزاده اهری، امین، تحولات و رویکردهای نوین قانون مجازات اسلامی جدید، انتشارات اندیشه عصر، چاپ چهارم،سال ۱۳۹۲
مجازات مشقتی است که قانون بر متخلفان در امور کیفری تحمیل میکند.[۱] باید اذعان نمود که علمای حقوق در بدست آوردن حقیقتی از مجازات وتعریف واقعی و اصطلاحی آن عنایت خاصی مبذول نداشتهاند. با توجه به تعریف اصطلاحی مجازات ، میتوان چنین نتیجه گرفت که:«مجازات آزاری است که قاضی به علت ارتکاب جرم به نشانه نفرت جامعه از عمل مجرمانه و مرتکب آن برای شخص مقصر برطبق قانون تعیین میکند. آزار را، که صدمه ای به حقی از حقوق مجرم وارد می آورد نباید هدف مجازات تلقی کرد . هدف مجازات اصلاح مجرم ، دفاع اجتماعی واجرای عدالت است. آزار وسیله نیل به این هدف عـالی است. مجازات را قاضی در حدودی که قانون مـعلوم نموده است، تعیین میکند.
مجازاتها از جهات مختلف دارای تقسیمبندی میباشد: در ق.م.ا با الهام از منابع شرعی به حد، قصاص، دیه و تعزیر تقسیم شده است. از نظر نسبت مجازاتها با یکدیگر به مجازات اصلی، تبعی و تکمیلی، از نظر موضوع مجازات به مجازاتهای بدنی، سالب آزادی، محدودکننده آزادی و مالی، از نظر هدف به مجازاتهای ارعابی، مجازاتهای اصلاحی و مجازات طردکننده، از نظر عمومی و خصوصی بودن به جرایم حقاللهی، حقالناسی، از نظرقطعی و غیر قطعی بودن به مجازاتهای قابل تجدیدنظر و غیر قابل تجدیدنظر، از جهت صدمه به جسم و شئونات افراد به مجازات ترهیبی و ترذیلی تقسیم میگردد.
در این مقاله انواع مجازات ها از نظر نسبت مجازات ها مجازاتهای اصلی، تکمیلی و تبعی بررسی خواهد شد و در ادامه به تاریخچه قانون مجازات، اصل قانونی بودن جرایم و مجازاتها می پردازد.
مجازات مشقتی است که قانون بر متخلفان در امور کیفری تحمیل میکند.[۲] باید اذعان نمود که علمای حقوق در بدست آوردن حقیقتی از مجازات وتعریف واقعی و اصطلاحی آن عنایت خاصی مبذول نداشتهاند. با توجه به تعریف اصطلاحی مجازات ، میتوان چنین نتیجه گرفت که:«مجازات آزاری است که قاضی به علت ارتکاب جرم به نشانه نفرت جامعه از عمل مجرمانه و مرتکب آن برای شخص مقصر برطبق قانون تعیین میکند. آزار را، که صدمه ای به حقی از حقوق مجرم وارد می آورد نباید هدف مجازات تلقی کرد . هدف مجازات اصلاح مجرم ، دفاع اجتماعی واجرای عدالت است. آزار وسیله نیل به این هدف عـالی است. مجازات را قاضی در حدودی که قانون مـعلوم نموده است، تعیین میکند.
در حقوق جزا اسلامی به فطرت انسانی توّجه زیادی شده و آن را پاک ومنزّه می داند چرا که می گوید .«وَنَفَحتُ فیهِ مِن رُوحی» در آن از روح خود بدمم. واز آنجائی که کمال جوئی در فطرت انسان گنجانیده شده میبایست عدالت مطلق را که در قرآن مجید از آن یاد شده ،بر جهان حکمفرما کنند تا به مقصود برسندواین عدالت تنها از طریق حاکمیّت اسلام بر جهان امکان پذیر است. در حاکمیت اسلام ،برای ارشاد مجرمین راههای گوناگونی در نظر گرفته شده ، ولی گاهی اوقات در آخرین مرحله ، اسلام این اجازه را داده است که مجرمین را به کیفر اعمال خود برسانند.به طور کلی اهداف مجازات از نظر قرآن مجید به شرح زیر است.
۱٫اصلاح مجرمین
اصلاح مجرمین بوسیله تهذیب نفوس ودوری از گناه از طریق توبه :«پس هرکه بعد از ستمی که کرده ، توبه نمود وکار خود را اصلاح کرد ، از آن پس خدا اورا خواهد بخشید که خدا بخشنده ومهربان است.
[۱] . لنگرودی، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، ج۴، ص۳۲۱۶٫
[۲] . لنگرودی، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، ج۴، ص۳۲۱۶٫
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر