مقاله بهره وری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله بهره وری

تعداد صفحات: ۵۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

بهره وری،موضوعی است که طی دهه ی گذشته به طور فزاینده ای توجّه پژوهشگران را به خود جلب کرده است. در مفهوم کلّی، بهره وری رابطه ی بین محصول تولید شده توسط سیستم تولیدی یا خدماتی و نهاده ای است که برای محصول به کار می رود. همچنین بهره وری به عنوان استفاده ی کارا از منابع برای تولید کالا و خدمات تعریف می شود ، و نیز می توان بهره وری را به صورت رابطه ی بین نتایج کار و طول زمان انجام آن ،تعریف کرد(نصیری پور،۱۳۹۰).

بهره وری یکی ازعواملی است که دوام وبقای سازمان ها را در دنیای پررقابت فعلی تضمین می کند، حاکم شدن فرهنگ بهره وری، موجب استفاده ی بهینه از کلیه ی  امکانات مادّی و معنوی سازمان ها می شود و باعث شکوفا شدن توان ها، استعدادها و امکانات بالقوّه ی سازمان، می گردد (سلطانی،۱۳۸۵). افزایش بهره وری در گرو کار هوشمندانه و آگاهانه بوده  و در گرو کارسخت تر و استفاده ی بیشتر از عوامل تولید نمی باشد. عوامل زیادی در رشد و بهره وری یک سیستم مؤثّرمی باشند که می توان با شناسایی آن عوامل در بهبود این فاکتور گام مؤثّرتری برداشت، عوامل انجام کار یا همان عوامل بهره وری شامل نیروی انسانی، مواد و ابزار، ملزومات، روش ها و رویّه ها می باشد . نیروی انسانی مهم ترین عامل در بهبود بهره وری است . نیروی انسانی مؤثّر ، عامل اصلی تداوم موفّقیت و تحقّق اهداف سازمان است(استوگ[۱]،۲۰۰۲).

 

واژه های کلیدی: بهره وری، بهره وری نیروی انسانی،دیدگاهها، شاخص ها، فرهنگ بهره روری

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تعریف بهره وری ۸
اشتاینر ۱۰
ماندل ۱۰
ایسترفیلد ۱۰
دائره المعارف بریتانیا ۱۰
فرهنگ آکسفورد ۱۱
سازمان بین المللی کار ۱۱
آژانس بهره وری اروپا (EPA) 11
مرکز بهره وری ژاپن (TPC) 11
سازمان بهره وری ایران (NIPO) 12
تاریخچه ی بهره وری ۱۳
بهره وری مواد ۱۵
بهره وری سرمایه ۱۵
بهره وری نیروی انسانی ۱۵
بهره وری کل ۱۵
سطوح بهره وری ۱۶
بهره وری فردی ۱۶
بهره وری در خانه ۱۶
بهره وری در سازمان ۱۶
بهره وری در سطح ملی و جهانی ۱۷
دیدگاه های مختلف در مورد بهره وری ۱۷
شاخص های بهره وری ۲۰
ارکان اصلی دانش بهره وری ۲۵
مشکلات بهره وری ۲۶
محور بهره وری ۲۶
تأثیر بهره وری در نظام اجتماعی ۲۷
نقش منابع انسانی و بهره وری آن ۲۸
راه های ارتقای بهره وری نیروی انسانی ۳۱
عوامل مؤثّر بر افزایش بهره وری ۳۲
فرهنگ بهره وری ۳۴
فرهنگ بهره وری منابع انسانی ۳۵
الف- بهبود بهره وری فردی (مدیران) ۳۵
ب- بهبود بهره وری منابع انسانی ۳۶
مدل بهبود و ارتقا بهره وری نیروی انسانی ۳۷
مدل اچیو ۳۷
مراحل تدوین و متغیر های مدل اچیو ۳۸
نتیجه گیری ۴۲
منابع ۴۶

منابع

متقی، م.(۱۳۸۴). فرهنگ و سلامت سازمانی و بهره‌وری نیروی انسانی . پایان نامه کارشناسی ارشد. مدیریّت دولتی. دانشگاه آزاداسلامی کرمان.

کاظمی،ب.(۱۳۸۱).مدیریّت امور کارکنان. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریّت دولتی.

آسترکی،د.(۱۳۸۹). تأثیر آموزش ضمن خدمت در ارتقای بهره وری کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران . پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.رشته مدیریّت آموزشی. چاپ نشده.

باافکار، حسین، (۱۳۸۴). بهره وری در پرتو اسلام. چاپ اول، نشر مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، محل نشر قم.

حکیمی پور، ابوالقاسم، (۱۳۷۳)، “نقدی بر بهره وری”، نشریه مدیریت دولتی، شماره۲۷-۲۸٫

وفانواد، ی.(۱۳۸۲).ارزیابی عوامل مؤثّربرارتقای بهره وری نیروی انسانی اداره آموزش و پرورش بندر لنگه. دانشگاه تهران.

ابطحی،ح وکاظمی،ب .(۱۳۸۰). بهره وری . تهران: انتشارات موسّسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.

ابطحی، ح .( ۱۳۸۳). آموزش وبهسازی منابع انسانی.چاپ دوم.تهران:مؤسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزش، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.

رنجبریان، رسول، (۱۳۸۳)، “تاثیر نیروی انسانی در ارتقای بهره وری سازمانها”، نشریه کار و جامعه، شماره۵۷٫

مقدمه

در دنیای پر رقابت کنونی، بهره وری به عنوان یک فلسفه و دیدگاه مبتنی بر استراتژی بهبود، مهمترین هدف هر سازمانی را تشکیل می دهد. بطوری که بهره وری نگرشی واقع گرایانه به کار و زندگی بوده و فرهنگی است که در آن انسان، با فکر و هوشمندی فعالیت هایش را با ارزش ها و واقعیت ها منطبق می سازد تا بهترین نتیجه را در جهت نیل به اهداف مادی و معنوی حاصل کند. (نوروزی و مقدم،۱۳۹۳)

امروزه اهمیّت بهره وری با توجّه به گسترش روز افزون سطح رقابت، پیچیدگی های فناوری، تنوع سلیقه ها، کمبود منابع وسرعت تبادل اطلاعات بر کسی پوشیده نیست.  همچنین بهره وری و کارایی ارزشمندترین جایگاه را نزد مدیران دارد و همه در جست و جوی کارایی بیشتر و اثربخشی فزون تر می باشند و تلاش های آنان در همین راستا شکل می گیرد، تا ثبات سازمان را در دنیای پر رقابت امروز تضمین کنند. بهره وری همواره سعی دارد آنچه را در حال حاضر موجود است، بهبود بخشد. در واقع بر این عقیده استوار است که انسان می تواند کارها را هر روز بهتر از روزپیش انجام دهد.علاوه بر آن، بهره وری مستلزم آن است که به طور پیوسته تلاش هایی در جهت انطباق فعالیّت های اقتصادی با شرایطی که به طور دائم در حال تغییر است، صورت پذیرد، در حقیقت بهره وری ایمان راسخ به پیشرفت انسان هاست (هنری،۱۳۸۲).

امروزه بهره وری و کارایی،ارزشمند ترین جایگاه را در نزد مدیران دارد و همه در جستجوی کارایی بیشتر و اثربخشی فزون تر هستنند و تلاش های مدیران نیز در همین راستا شکل می گیرد تا ثبات سازمان را در دنیای پر رقابت امروز تضمین کنند. در این راستا، بهره وری نیروی کار از زمره ی مسائلی است که به علت ارتباط تنگاتنگ آن با توسعه نیافتگی ملل ، مدت های مدیدی است که اذهان بسیاری از اندیشمندان را به خود مشغول کرده است .در گذشته مدیران سازمان ها به شش عامل مؤثّر در بهره وری توجّه داشتند. این عوامل عبارتنداز: نیروی کار، سرمایه، تکنولوژی، مواد اولیّه، بازار و مهارت مدیریّتی، اما دانشمندان علم مدیریّت معتقدند که عامل مهمتری هم وجود دارد که به شکل دهی، هدایت و تقویت عوامل شش گانه ی فوق می پردازد و آن عامل، فرهنگ سازمانی است.

تعریف بهره وری

بهره وری[۱] در لغت به به معنای قدرت تولید، بارور بودن و مولّد بودن است. چند سالی است که این واژه در فرهنگ علمی و اداری کشور رایج شده است. لغت بهره وری از نظر ادبی حاصل مصدر است که از واژه ی بهره ور مشتق شده است و کلمه ی بهره ور به استناد فرهنگ فارسی معین به معنای بهره بردن، با فایده بودن، سود بردن و کامیابی معنی شده است. در برخی نوشتارهای تحقیقاتی برای واژه ی بهره وری معادل های دیگری مانند راندمان، بازدهی، قدرت تولید، قابلیت تولید برگزیده شده است(متقی،۱۳۸۴).

بهره وری مفهومی است جامع و کلی که افزایش آن به عنوان یک ضرورت، جهت ارتقای سطح زندگی، رفاه بیشتر آرامش و آسایش انسان ها می باشد که هدف اساسی برای همه کشور های جهان محسوب می شود و همواره مد نظر دست اندرکاران سیاست و اقتصاد و دلتمردان بوده است. (ابطحی و کاظمی،۱۳۸۰)

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد بهره وری، از گذشته، مورد توجه صاحب نظران و محققان رشته هایی مانند اقتصاد، روان شناسی صنعتی و سازمانی، حسابداری و نیز فیزیکدانان، مهندسان و مدیران بوده است لذا عوامل بسیاری در تعریف و ارائه دیدگاه های مکاتب موجود نسبت به بهره وری مؤثربوده اند تا جایی که درک و دانش، تجربه، زمینه ها و شرایط محیطی متفاوت آنها، موجب تعریف و تفسیرهای مختلف از بهره وری در رشته های مختلف علمی شده است. برای درک بهتر مفهوم بهره وری به ذکر ۲ اشتباه مصتلح در این زمینه می پردازیم اول اینکه اشتباه بعضی از مدیران در این است که نیازهای تولید را بر سایر نیازهای سازمانی مقدم می شمارند و فقط به فکر تولید بیشتر هستند. این نکته بسیار اهمیت دارد که بهره وری را از شدت بخشیدن به کار، مجزا کنیم؛ چرا که اساس بهره وری کار کردن همراه با آگاهی بیشتر است و نه سخت تر کار کردن. بهبود بهره وری واقعی، با سخت تر کار کردن حاصل نمی شود؛ زیرا شدت بخشیدن به کار، به علت محدودیت توان انسان(از نظر قدرت جسمانی)، نتایج بسیار محدودی دارد. (مبینی،۱۳۸۷)

 

[۱] – Productivity

[۱] – Stough

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله خلاقیت سازمانی و بهره وری
  • مقاله تاثیر اتوماسیون اداری بر بهره وری
  • پرسشنامه بهره وری نیروی انسانی
  • مقاله بررسی چگونگی تأثیر رضایتمندی شغلی در افزایش بهره‌وری کارکنان دفتر مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره)
  • مقاله ارزیابی عملکرد کارکنان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.