عنوان
تعداد صفحات: ۴۷
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
امروزه، روانشناسی تحولی همواره شاهد پدید آمدن و تکامل مدلها و نظریههای علمی درباره چگونگی تغییرات رفتاری، شناختی، هیجانی و اجتماعی انسان بوده است. تا کنون نظریههای مختلفی در حیطه روانشناسی تحولی ارائه شده که هر کدام باعث پیشرفت علمی گردیده و تغییرهای مهمی در حیطه نظری و عملی تعلیم و تربیت و روانشناسی را در بر داشته است (دامون و لنر[۱]، ۲۰۰۶).
شناخت اجتماعی به عنوان یک موضوع مهم در روابط بین فردی و درون فردی افراد جایگاه مهمی در روانشناسی بخصوص در روانشناسی تحولینگر داراست. شناخت اجتماعی به فهم افراد از روابط اجتماعی و نقش خود و دیگران در بافت اجتماع اشاره دارد (وارن، ۱۹۹۴). شناخت اجتماعی با فهم بازنماییها و فرایندهای ذهنی که در امر قضاوت و رفتار اجتماعی انسان نقش دارد، مرتبط است (اسمیت و سمین، ۲۰۰۷). این شناخت شامل ادراک احساسات و هیجانات از نحوه سخن گفتن و کلماتی است که دیگران استفاده میکنند و از صورت و نحوه ایستادن و حرکات بدن آنها حاصل میشود. مهارتهای شناختی اجتماعی پیچیدهتر شامل توانایی برای توجیه و تحلیل کردن حالات روحی، همدلی و لطایف و فکاهیات است (یوکرمان و همکاران، ۲۰۱۰).
دردهه های اخیر پژوهشگران و روانشناسان به بررسی سازههای شناخت اجتماعی نظیر ادراک شخص، مهارتهای پذیرش نقش و تئوری ذهن پرداخته اند. شناخت و روابط اجتماعی موفق مستلزم داشتن مکانیسمی خاص جهت درک حالات درونی دیگران و پردازش حالات ذهنی آنها است که تئوری ذهن با دارا بودن این توانایی اختصاصی در تحول شناخت اجتماعی نقش حیاتی دارد (رازا و بلیر، ۲۰۰۹).
توانایی درک این موضوع که دیگران واجد حالتهای ذهنیای هستند که میتواند با حالتهای ذهنی خود فرد یا واقعیت متفاوت باشد و اینکه اعمال انسان به وسیلۀ حالتهای ذهنی درونی مانند باورها، امیال و مقاصد برانگیخته میشود، تئوری ذهن نامیده میشود (لاکنر، بومن و صباق، ۲۰۱۰).
تئوری ذهن توانایی نسبت دادن حالتهای ذهنی یعنی نیات، احساسات، خواستهها و باورها به خود و دیگران و درک این که حالات ذهنی دیگران میتواند متفاوت از حالات ذهنی خود فرد باشد اصطلاحاً تئوری ذهن نامیده میشود(خانجانی و هداوند خانی، ۱۳۸۸). علاوه بر این بارون کوهن[۲] (۲۰۰۰)، تئوری ذهن را توانایی استنباط حالتهای ذهنی مانند مقاصد، خاطرات، باورها، و استفاده از آن برای درک و پیش بینی رفتار خود و دیگران میداند. به اعتقاد وی تئوری ذهن منظومهای از انواع حالات ذهنی است که در ارتباط متقابل با یکدیگر است. فلاول(۱۹۹۹) معتقد است«که تئوری ذهن دارای سه سطح است که عبارتند از: سطح نخست تئوری ذهن که همان شکلگیری ذهن مقدماتی است که به بازشناسی عواطف و وانمودسازی مربوط است، سطح دوم که در آن یک تئوری ذهن واقعی، ولی اولیه شکل گرفته است و شامل درک باور غلط است، و سطح سوم که جنبههای پیشرفتهتر تئوری ذهن نظیردرک باور غلط ثانویه، درک شوخی و قضاوتهای پیچیده را در بر میگیرد.
تئوری ذهن در عمل به کودک ابزار قدرتمندی میدهد تا با آن به اکتشاف، پیش بینی و تغییر رفتار دیگران دست بزند (حسن زاده، ۱۳۸۴). به وسیله تئوری ذهن میتوان حالات ذهنی (باورها، تمایلات، تخیلات، عواطف و…..) که علت اصلی اعمال هستند تفسیر کرد. تئوری ذهن پیش نیازی برای درک محیط اجتماعی و لازمه درگیری در رفتارهای اجتماعی رقابت آمیز است (نسائیان، بهرامی، میرزمانی و صالحی، ۱۳۸۹). علاوه بر این تئوری ذهن برخودتنظیمی و مهارتهای حل مسئله، فرایندهای مهار اجرایی، خودپنداشت، تشخیص بازنمودن از واقعیت، کفایت اجتماعی و مهارتهای بین فردی، درک هیجانات، تفسیر و درک تصاویر مبهم، و رفتارهای جامعه پسند، همدلی و همدردی مؤثر است (قمرانی، البرزی وخیر، ۱۳۸۵).
واژه های کلیدی: شناخت اجتماعی ، تئوری ذهن، رویکردنظریه نظریه، رویکرد پیمانهای ، نظریه پودمانی(مدولار)، رویکرد شبیه سازی، تکالیف تئوری ذهن، عوامل مؤثر در تئوری ذهن کودکان
چکیده ۴
مقدمه ۶
شناخت اجتماعی ۹
تئوری ذهن ۱۲
تعریف تئوری ذهن ۱۴
مبانی نظری تئوری ذهن ۱۶
رویکرد تحولی پیرامون تبیین تحول و رشد تئوری ذهن ۱۹
رویکردنظریه نظریه ۱۹
نظریه پودمانی(مدولار) ۲۲
رویکرد شبیه سازی ۲۳
رویکرد پیمانهای ۲۶
حالتهای ذهنی ۲۹
بازنمایی و فرابازنمایی ۳۲
تکالیف تئوری ذهن ۳۳
عوامل مؤثر در تئوری ذهن کودکان ۳۵
ارتباط تئوری ذهن با سایر تواناییها ۳۶
نتیجه گیری ۳۸
منابع ۴۱
غفاری، عذرا، بنیجمالی، شکوهالسادات و احقر، قدسی.(۱۳۸۹). بررسی تحول تئوری ذهن در دانشآموزان عادی و پرخاشگر دوره راهنمایی. فصلنامه تحقیقات روانشناختی. شماره ۷، دوره دوم، پاییز ۱۳۸۹، صص ۱۸-۷٫
اصلانی، فاطمه، طالع پسند، سیاوش و مشهدی، علی. (۱۳۹۱). مقایسه رابطه توانشهای نظریه ذهن و پیشرفت ریاضی در دانش آموزان عادی و بیش فعال: نقش واسطهای توانایی نگهداری ذهنی. مجله روان شناسی و علوم تربیتی.
رضویه، اصغر، لطیفیان، مرتضی و عارفی، مژگان.(۱۳۸۵). نقش تئوری ذهن و همدلی در پیش بینی رفتارهای پرخاشگری ارتباطی، آشکار و جامعه پسند دانشآموزان. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء. دوره ۲، شماره ۳ و۴، پاییز و زمستان ۱۳۸۵، صص ۳۸-۲۵٫
فلاول، جان اچ. (۱۳۷۷). رشد شناختی. (فرهاد ماهر، مترجم). تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، ۱۹۹۸).
کاکوجویباری، علی اصغر، شقاقی، فرهاد و برادران، مجید.(۱۳۹۱). تحول شناخت اجتماعی بر اساس نظریه ذهن در کودکان. دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی. سال اول، شماره ۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۱٫
قمرانی، امیر، البرزی، شهلا و خیر، محمد.(۱۳۸۵). بررسی روایی و اعتبار آزمون نظریه ذهن در گروهی از دانش آموزان عقب مانده ذهنی و عادی شهر شیراز. مجله روانشناسی، سال دهم، شمارۀ ۲، تابستان ۱۳۸۵، صص ۱۹۹-
حسنزاده، سعید.(۱۳۸۴). تئوری ذهن در کودکان ناشنوا، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. صص ۱۶۴-۱۴۳٫کله، پیتر و چان، لورنا.(۱۳۸۶). روشها و راهبردها در تعلیم و تربیت کودکان استثنایی. (فرهاد ماهر، مترجم). تهران: انتشارات جیحون.(تاریخ انتشار به زبان اصلی، ۱۹۸۵).
سیف، علی اکبر.(۱۳۸۸). روشهای یادگیری و مطالعه. (چاپ یازدهم). تهران: نشر دوران.
شناخت اجتماعی[۱] یکی از موضوعات مهم در روابط بین فردی و درون فردی است که دارای جایگاه مهمی در روانشناسی تحولی نگر است. در دهههای اخیر شناخت اجتماعی بیش از پیش مورد توجه پژوهشگران مختلف از جمله روانشناسان تحولینگر، بین فرهنگی، تجربی و اجتماعی قرار گرفته است (لزلی، فریدمن و جرمن[۲]،۲۰۰۴).
شناخت اجتماعی همه مهارتهای مورد نیاز کودک برای درک تمایلات، هیجانات و احساسات دیگر کودکان و بزرگسالان را در بر میگیرد ( سبولا و ویشات[۳]، ۲۰۰۸). شناخت اجتماعی یک توانایی کلیدی است که انسانها برای موفقیت در تعاملات اجتماعی در زندگی روزمره نیازمند آن هستند (نیوئن، وگلی و زینک[۴]، ۲۰۰۸). شناخت اجتماعی به این معنی است که افراد درباره افکار، احساسات، دیدگاهها، انگیزهها و رفتارهای خودشان و دیگران چگونه فکر میکنند (نسائیان، بهرامی، میرزمانی وصالحی، ۱۳۸۹).
شناخت اجتماعی سه سازه دارد که عبارتند از الف) ادراک شخص، ب) مهارتهای پذیرش، ج) تئوری ذهن (قمرانی، البرزی وخیر، ۱۳۸۵).
از لحاظ تاریخی سه رویکرد مهم پژوهشی دربارۀ تحول شناختی– اجتماعی به خصوص در مورد کودکان وجود دارد که عبارتند از:رویکردی که به طور مستقیم و غیر مستقیم از نظریۀ پیاژه نشأت گرفته، رویکرد«فراشناخت[۵]»، و رویکرد «تئوری ذهن[۶]» (اصلانی، طالع پسند و مشهدی، ۱۳۹۱).
اصطلاح تئوری ذهن به عنوان توانایی منحصر به فرد انسان، برای توضیح و پیش بینی رفتار خود و دیگران با استناد به حالتهای ذهنی تعریف شده، و برای اول بار توسط پریماک و وودورف[۷] در سال ۱۹۷۸ مطرح شد و پس از آن به عنوان یکی از جالبترین و مهمترین موضوعات، مورد توجه روانشناسان رشد، دانشمندان شناختی و متخصصان آموزش و پرورش قرار گرفت (رضویه، لطیفیان و عارفی، ۱۳۸۴).
ریشههای این ظرفیت شناختی را میتوان در سالهای اولیه زندگی جستجو کرد (هال و تاگر- فلاسبرگ[۸]، ۲۰۰۳). نظریههای متعددی در ارتباط با ماهیت و رشد تئوری ذهن مطرح گردیده است که از سه رویکرد نظری عمده میتوان به رویکرد نظریه- نظریه، پیمانهای و شبیه سازی اشاره کرد. گر چه این رویکردها در مؤلفههای اصلی تئوری ذهن توافق نظر دارند اما درباره زمان و چگونگی کسب این مؤلفهها توسط کودکان اختلاف نظر دارند. طبق رویکرد نظریه- نظریه، رشد توانایی تئوری ذهن مستلزم رشد توانایی ذهنی در کودکان است به این صورت که حالتهای ذهنی ساده نظیر تمایل و ادراک به حالات ذهنی پیچیده نظیر باور مجهز میگردد. رویکرد پیمانهای در چارچوب رویکرد پردازش اطلاعات، با در نظر گرفتن تئوری ذهن به عنوان یک پیمانه معتقد به وجود یک پردازشگر اختصاصی جهت بازنمایی حالات ذهنی است. در طی فرایند تکامل، انسان به پیمانه تئوری ذهن تجهیز گردیده است. این پیمانه محرکهای مربوط را از دنیا انتخاب و بر اساس قوانین خود، به گونهای سریع و ناخودآگاه پردازش میکند که نتیجه آن درک رفتارهای انسانی است. رویکرد شبیه سازی، فرایند زیرین درک حالتهای ذهنی دیگران را مکانیسمی شناختی به نام توانایی شبیه سازی میداند که طی آن فرد پس از ادراک ذهنی حالت خود، با درگیر شدن در فرایند شبیه سازی خود را در موقعیت شخص دیگر قرار میدهد و از این طریق با پی بردن به حالت ذهنی وی، رفتارش را پیش بینی مینماید (فلاول[۹]،۱۹۹۹). این رویکردها و نظریهها به منظور تطابق هر چه بیشتر با تجارب آنان در معرض دگرگونی قرار میگیرند و به تدریج تئوریهای مناسب جایگزین تئوریهای نامناسب میشوند.
شناخت موضوعی است که در میان مباحث فلسفی و روانشناختی، سابقهای بسیار طولانی دارد. از زمان افلاطون و سقراط تا به امروز، شناخت به صورتهای گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. محور مباحث مربوط به شناخت متعدد است. شناخت گاه در ارتباط با جسم مورد توجه بوده و گاه آن را همراه با روح و روان به بحث گذاشتهاند و گاه همراه با فعالیتهای ذهنی مورد توجه بوده است. شناخت مفهوم جامع و گستردهای است و به فعالیتهای ذهنیای اطلاق میشود که اکتساب، پردازش سازمانبدی و استفاده از دانش دخالت دارد. ربر[۱] ۱۹۸۵(نقل از کله و چان[۲]، ۱۹۹۲؛ ترجمۀ ماهر، ۱۳۸۶، ص۳۶۱) میگوید: «شناخت، اصطلاح وسیعی است که عمدتاً درارجاع به فعالیتهای ذهنی مثل تفکر، ادراک و استدلال مورد استفاده قرار میگیرد». سیفرت[۳] ۱۹۹۱(نقل از سیف، ۱۳۸۸،ص۵۵) میگوید: «شناخت به فرایندهایی اشاره دارد که افراد به کمک آنها یاد میگیرند، فکر میکنند و به یاد میآورند و به طور خلاصه، شناخت یعنی دانستن و کسب شناخت دربارۀ جهان هستی یعنی دانستن جهان هستی». بایلر و اسنومن[۴]، شناخت را به فرایندهای ذهنی یا راههایی که در آن اطلاعات پردازش میشوند، یعنی راههایی که افراد توسط آنها به اطلاعات، توجه میکند آنها را تشخیص میدهد و به رمز میآورد و در حافظه ذخیره میسازد و هر وقت که نیاز داشته باشد آنها را از حافظه فرا میخواند و مورد استفاده قرار میدهد؛ گفته میشود.
با وجود این تعاریف برای شناخت توسط روانشناسان و داشتن ایدهها و رویکردهای جدید در مورد شناخت، و تصور سنتی در باب شناخت که آن را بر فرایندها و تولیدات هوشی دقیق ذهنی آدمی محدود میکند به مرور همراه با تصور ماهیتهای روانشناختی سطح بالایی شامل دانش، خودآگاهی[۵]، هوش، تفکر، تصور[۶]، خلق[۷] مفهومی کردن، طبقه بندی، ربطدهی، نماد پردازی و شاید تخیل[۸] و رویا میشود. در واقع هیچ یک از روانشناسان شناختی معاصر نمیخواهند هیچ کدام از مفاهیم سنتی فوق را از حیطۀ شناختی خارج کنند، اما احساس میکنند برخی مفاهیم دیگر را بر آنها بیفزایند (فلاول، ۱۹۹۸؛ ترجمۀ ماهر، ۱۳۷۷). یکی از مفاهیم مورد بحث از دیدگاه روانشناسان شناختی، شناخت اجتماعی است.
[۱]. Reber
[۲]. Cole & Chan
[۳]. Sifert
[۴]. Bailer & Snoman
[۵]. consciousness
[۶]. imaging
[۷]. creating
[۸]. fantansining
[۱]. social cognitive
[۲]. Leslie, Friedman & German
[۳]. Cebula & Wishart
[۴]. Newen, Vogeley & Zinck
[۵]. metacognition
[۶]. theory of mind
[۷]. Premack & Woodruff
[۸]. Hale & Tager-Flusberg
[۹]. Flavel
[۱]. Damon & Lerner
[۲]. Baron-Cohen
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر