مقاله تغییر استراتژیک

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تغییر استراتژیک

تعداد صفحات: ۴۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تغییر یک پدیده ی بزرگ آفرینش است که همواره با آن مواجه هستیم پیترز می نویسد امروزه تنها چیز ثابتی که می توان یافت تغییر است و جوامع و سازمان ها نیز تحت تاثیر این پدیده ی بزرگ تغییر هستند.

از دیر باز انسانها تغییر را میشناختند. دنیای امروز دنیای حرکت باسرعت نور وتکنولوژی نانواست. هرروزه شرکتهاوسازمان هایی میرویند،رشدمیکنندومی میرند.رازی که در افول همه آنها پدیدار است، تن ندادن به تغییر در زمان مقتضی است؛ گویی چنانچه سازمان توانایی  تغییر در زمان مناسب را نداشته باشد، باید منتظر تغییر در وضعیت رقبا و در نتیجه تهدید جدی آنها نسبت به سهم بازارباشد.این مطلب را دانشمندان تاجایی توسعه می دهند که امکان بدیهه سرایی در سازمان را یک مزیت برای آن میشمارند(بدیهه سرایی عبارت است از یک رویکرد برای اتفاق های برنامه ریزی نشد.) دکتر مشبک(۱۳۸۵) معتقد است » :یک سازمان لازم است به دنبال بهسازی و ارتقای  فرهنگ سازمان و کارکنان، به وضعیتی برسد تا در آن افراد از درخواست تغییر وضعیت موجود و رفتارهای فعلی هراس نداشته باشند. استقرار چنین فرهنگی که نوآوری و تغییر را امری عادی میپندارد، نمیتواند بدون وجود یک راهبری استراتژیک قدرتمندکه به دنبال آن تشویق مدیران و کارکنان کارآفرین و نوآور را در پی داشته باشد، تحقق یابد.«

عبارتی که ما از آن به عنوان تغییر راهبردی نام خواهیم برد . وجود تغییر راهبردی در سازمان سبب میشود تا سازمان سدها را پل درک کند و اشتباه را تجربه بنامد و شکست را پیروزی دیررس احساس کند. تغییر راهبردی مهندسی مجدد سازمان را حمایت خواهدکرد وسازمان رامنعطف خواهد ساخت .(مقتدایی، ۲۸ ،۱۳۸۳).

ما در دوره ای زندگی می کنیم که تغییرات با سرعت در جریان است ،حوادث بزرگ سیاسی دنیای اطراف ما را تغییر شکل داده است. تغییرات در جامعه باعث دگرگونی زندگی ما شده است.فناوری جدید،غیر ممکن را ممکن ساخته است.تغییرات بنیادی ما را احاطه کرده وتوانمندی مدیریت تغییر اثربخش به عنوان یک صنعت حیاتی برای مدیر موفق در سازمانهای امروزی جلوه کرده است.(مدیریت تغییر در کتابخانه ها چالشهای سده۱۰،۱۳۸۵،۲۱)

 

واژه های کلیدی: تغییر سازمانی، تغییر استراتژیک، ابعاد تغییر، انواع تغییر، مدیریت تغییر، عوامل تعیین کننده تغییر

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مفهوم تغییر ۹
۱- تغییر چیست؟ ۹
۲- مفهوم تغییر، تحول و تغییر بنیادى ۱۰
۳- نگرش به مدیریت تغییر ۱۲
۴- مفهوم تغییر استراتژیک ۱۳
تاریخچه برنامه ریزی استراتژیک ۱۵
دلایل لزوم تغییر استراتژیک ۱۵
ابعاد تغییر ۱۸
انواع تغییر ۱۸
۱-انواع تغییر از دیدگاه صاحبنظران ۱۸
۲- انواع تغییر از دیدگاه آکرامان ۲۰
تغییر در سازمان ها ۲۳
۱- عوامل تعیین کننده تغییر ۲۳
۲- استراتژی‌های اساسی برای مدیریت تغییر ۲۴
۳- مهارت‌های لازمه ی مدیران برای ایجاد تغییر ۲۵
۴- عوامل موثر در تحول سازمانی ۲۷
۵- روش‌های ایجاد تغییر در سازمان ۳۲
۶-تدارک برای تغییر ۳۳
۷-واکنش به تغییر ۳۳
۸-علل مقاومت افراد وسازمان در برابر تغییر ۳۴
۹- نقش رهبری در مدیریت تغییر ۳۵
نتیجه گیری ۳۸
منابع ۴۰

 منابع  :

لگزیان، محمد؛ ملک زاده، غلامرضا. ( ۱۳۸۹)،َ بررسی رابطه میان آمادگی برای تغییر و ابعاد سازمان یادگیرنده. چشم انداز مدیریت دولتی، ( ۴)، ۱۱۸-۱۱۰

میرسپاسی، ناصر؛ قهرمانی، مسعود. ( ۱۳۸۷)، ضرورت انطباق رویکرد تغییر بنیادین (اجرای کلات و مبتنی بر نگرش سیستمی) به برنامه‌ی تحول در نظام اداری کشور برای بهبود و ارتفاء قابلیت و توانمندی دولت تهران : واحد علوم و تحقیقات. مجله پژوهش‌های مدیریت، ( ۸۸) .

جعفرپور، محمود. ( ۱۳۸۹)، ًمطالعه ابعاد و نقش مقاومت فردی در برابر تعهد به تغییرات برنامه ریزی شده سازمانی (مطالعه در سازمان نظامی) ً. ۱( ۴)، ۵۶-۴۱ .

زاهدی، شمس السادات؛ مرتضوی، لیلا. ( ۱۳۸۹)، ً تاثیر عوامل زمینه ای تغییر بر تعهد به تغییر در فرآیند خصوصی سازی در سازمان‌ها ً. مجله دانش و توسعه (علمی – پژوهشی)، ۱۷( ۳۴ ) .

کرد ناییج، اسدا…؛ طاهری، فاطمه؛ نیاکان لاهیجی، نازیلا. ( ۱۳۸۹)، ً ماهیت هولوگرافیکی تحول در سازمان‌های عصر اطلاعات ً. مدیریت فرهنگ سازمانی، ۸ ( ۲۰ )، ۸۶-۶۳ .

میرکمالی، سیدمحمد؛ زینلی، حسین. ( ۱۳۸۸)، ً طراحی الگوی مناسب تغییر سازمانی در دانشگاههای جامع دولتی از طریق تحلیل عامل‌ها ً. مجله علوم تربیتی (علوم تربیتی و روانشناسی)، ۵( ۳ )، ۱۳۹-۱۶۴ .

اورک، جهانبخش؛ درویش پور، عیسی. ( ۱۳۸۸ )، ً راهکارهای موثر بر کاهش مقاومت در برابر تغییر از دیدگاه اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی ً. علوم تربیتی، ۲( ۸)، ۱۶۷-۱۴۹ .

هادوی نژاد، مصطفی؛ خائف الهی، احمد علی؛ علیزاده ثانی، محسن. ( ۱۳۸۸)، ً سیاست پیشگی مدیران، ادراک سیاسی کارکنان و مقاومت در برابر تغییر ً. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پرتال جامع علوم انسانی. ۴( ۱۶)، ۱۳۷-۱۱۹ .

فدائی، غلامرضا؛ ناخدا، مریم. ( ۱۳۸۹)، ًطراحی مدل مدیریت تغییر در کتابخانه های دانشگاهی ایران : مطالعه دلفیً. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، ۱۶( ۳)، ۱۴۵-۱۶۸ .

آصفی، احمدعلی؛ حمیدی، مهرزاد؛ جلالی فراهانی، مجید؛ دقهان قهفرخی، امین. ( ۱۳۸۸)، ً بررسی مدیریت مشارکتی و مقاومت کارکنان در برابر تغییر در سازمان تربیت بدنی و ادارخ کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ً. مدیریت ورزشی، ( ۳)، ۲۶-۵ .

مقدمه:

تغییر در دنیای امروز یک موضوع چند بعدی و فراگیر می‌باشد و سازمان‌ها همواره در زمینه های مختلف دست‌خوش تغییر می‌شوند، لذا می‌توان گرایش عمومی به تغییر را در ادبیات مدیریت به شکل گسترده ای یافت. بر این اساس نظریه پردازان سازمان همگی به آهنگ رو به رشد تغییر در سازمان‌ها اشاره کرده و کثرت و سرعت تغییرات را به عنوان دو مسئله مهم تغییرات سازمانی بر شمرده‌اند. تغییر در ارتباط با حل مسائل و به چالش کشیدن سازمان با هدف رشد و بقاء در آینده است. در سازمان، اکثر مسائل و چالش‌ها به واسطه فشارهای محیط داخلی و خارجی حاصل می‌شود که خود بر کیفیت محصول، کارایی یا بازدهی کارکنان، رشد سازمان، اقدامات کسب و کار جدید، فرصت‌ها و نوآوری‌ها اثر می‌گذارد.

اجرای موفق تغییر در سازمان‌ها منجر به پیدایش یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های چالش انگیز مدیریتی می‌شود که عموماً با عرضه تعاریف مجدد با تبیین اهداف سازمانی، ارزش‌ها پیش بینی دقیق نیازهای در حال تغییر مشتریان داخلی و خارجی و پاسخ‌های انطباقی در برابر محیط های تجاری متغیر همراه است. سازمان ها نیازمند آن هستند که محیطی را ایجاد کنند که بافت لازم برای تغییر سازمانی را خلق کنند. امروزه لازمه مدیریت موفق، داشتن مدیریت دانش و مدیریت تغییر در جهان امروزى که عصر اطلاعات (انفجار اطلاعات) فناورى اطلاعات، جهانى شدن آموزش و پرورش و… است می‌باشد.بنابراین برای موفقیت سازمان های امروزی درعصر جهانی شدن ودگرگونی های سریع،مدیران به عنوان رهبران سازمان بایدآگاهی های لازم رادرزمینه مفاهیم،ابعاد،مدلها،استراتژی هاونگرش های مدیریت تغییروهمچنین سایرعوامل موثربرآن داشته باشند.

تغییر در سازمان‌ها به واسطه استدلال‌هایی مثل تغییر تکنولوژی، گرایشات ارتباطی جدید، قوانین نوپا و جنبه‌های اجتماعی و محیطی جدید، امری اجتناب ناپذیر است. (Shah ,2010,p1) عوامل محیطی در زمان کنونی به سرعت در حال تغییر و تحولات و رقابت در سطح جهانی مطرح است. در دنیای کنونی که آن‌را عصر پسانوگرایی یا پست مدرن می‌نامند محیط به هیچ وجه ثبات ندارد و سازمان‌های این عصر متوجه محیط غیرقابل پیش بینی جهان شده‌اند. دنیایی که تغییرات سریع و افزایش پیچیدگی از ویژگی‌های آن است، دیگر مدیریت سازمان نمی‌تواند با شیوه‌های سنّتی محتوای درون و بیرونِ سازمان را تحت کنترل خود درآورد. به عبارت دیگر سازمان برای سازش و یا کنار آمدن با چنین پدیده های ناشناخته ای به الگوهای جدیدی نیاز دارد تا بتواند در سایه ساختارهای تمرکز زدا و از طریق محدودتر کردن گستره خود به جنبه های همکاری جدید فکر نماید. در سازمان‌های پست مدرن دیگر سرمایه به صورت پول یا ماشین آلات مطرح نیست بلکه این سرمایه به صورت اطلاعات مؤثّر در نظر گرفته می‌شود. در زمان گذشته سازمان‌های مدرن تصمیمات را در رأس هرم مدیریتی می‌گرفتند که این، باعث افزایش درگیری اطلاعاتی و پرت شدن زمان و اطلاعات مؤثّر شده و در نهایت به ارائه یک پاسخ دیرهنگام منجر می‌شد. اما امروزه با توجه به گردش سریع اطلاعات و افزایش پیچیدگی، پاسخ‌ها و واکنش‌های لازم باید به موقع و در کوتاه‌ترین زمان ممکن داده شوند. (کشتیبان و همکاران،۱۳۸۸،ص۳) تغییر در ارتباط با حل مسائل و به چالش کشیدن سازمان با هدف رشد و بقاء در آینده است. در سازمان، اکثر مسائل و چالش‌ها به واسطه فشارهای محیط داخلی و خارجی حاصل می‌شود که خود بر کیفیت محصول، کارایی یا بازدهی کارکنان، رشد سازمان، اقدامات کسب و کار جدید، فرصت‌ها و نوآوری‌ها اثر می‌گذارد. (Shah ,2010,p2) جریان‌های اخیر مطالعاتی نشان می‌دهد که سازمان‌ها طی رویارویی با محیط‌های متلاطم، باید به تنظیم فرآیندهای تغییر انعطاف‌پذیر بپردازند ( Alblas and Wortmann,2012,p2)

 مفهوم تغییر:

۱- تغییر چیست؟

«تغییر» که از ثلاثی مجرد غیر می‌آید، مفهومی نزدیک به واژه های تفاوت،تحول، دگرگونی و تنوع دارد به عبارت دیگر تغییر یا دگرگونی اعم است از هرگونه وضعیت ثانویه ای نسبت به وضعیت اولیه یک شیء یا یک شخص. تغییر یک کلمه سحرآمیز است که برای بسیاری همچون روزنه امید می‌نماید، بدین معنی که با ایجاد تغییر، بهبودی در رویدادها، شرایط و وضع مردم پدید خواهد آمد. (اورک، درویش پور،۱۳۸۸،ص۱۵۰) بای ( ۲۰۰۵) در تعریف خود از مدیریت تغییر، آن را فرآیند نوسازی مستمر جهت گیری‌ها، ساختار، قابلیت‌های سازمان برای برآورده ساختن نیازهای متغیر مشتریان داخلی (کلیه افراد شاغل در درون سازمان) و خارجی آن توصیف می‌کند. آرمسترانگ (۲۰۰۱) نیز اشاره می‌کند که مدیریت تغییر، عوامل تسهیل کننده را برای سازمان‌ها در فعالیتی‌هایشان برای تغییر فراهم می‌کند. از دیدگاه پاتن، برانک و اسمیت ( ۲۰۰۸) ترسیم نقشه حرکت سازمان از موقعیت کنونی به وضع مطلوب در آینده و تعیین اولویت‌ها، وظایف و مشارکت افراد در فرآیند تغییر، از جمله کارکردهای یک برنامه مدیریت تغییر است. (فدائی و ناخدا،۱۳۸۹،ص۱۴۸)

تغییر سازمانى به طور خاص فرایندى برنامه ریزى شده و کوششى آگاهانه در جهت تقویت روش‌هایی است که گروه‌ها، بخش‌ها یا کل سازمان بر اساس آن عمل می‌کنند. تغییر سازمانى دربردارنده دگرگونی در ساختار، شیوه انجام امور، فناورى، فرهنگ و مدیریت است. سازمان‌ها تغییر می‌یابند تا مشکلى را برطرف سازند، بقاء خود را استمرار بخشند و با کیفیتى بهتر به اهداف خود جامه عمل بپوشانند. با طى کردن این فرایند سازمان‌ها رشد و توسعه پیدا می‌کنند. (فرازجا، خادمی،۱۳۹۰،ص۵۱) تغییر،فرآیند تحول و دگرگونی رفتارها، ساختارها و خط مشی‌ها، به کار بستن یک ابداع یا نوآوری در سازمان، حرکت از وضعیت کنونی به وضعیت مطلوب بر اساس امکانات موجود و نیازهای مطرح شده، تصمیمی آگاهانه در خصوص جایگزینی، تعویض، تجهیز، تهیه مواد مصرفی، اصلاح یا توسعه روش‌های اجرایی، دستورالعمل‌های کاربردی، قوانین و مقررات در ساختار سازمانی یک شرکت یا یک واحد صنعتی. (طباطبایی وهمکاران،۱۳۸۸،ص۲) در واقع مدیریت تغییر به معنای آماده نگاه داشتن کارکنان و سازمان برای یادگیری و رشد مستمر می باشد که خود نوعی تفکر برای آینده است. بر اساس تعریف مرکز آموزش مدیریت تغییر، این مفهوم شامل یک رشته از ابزارها، فرآیندها و اصولی است که جهت مدیریت کردن تغییرات به منظور دستیابی به برآیندها و نتایج مورد انتظار به کار می‌رود. .(خاچیان و همکاران،۱۳۹۱،ص۸۰) یک سازمان اغلب در حال حرکت است، از این رو یک عامل تغییر نیازی به نیروهای خاص در سوق دادن آن به سمت آینده ندارد  (Joseph and Raelin,2012,p3) .طراحی‌ها (تغییر) زمانی تکمیل می‌شوند که بر اساس فعالیت‌های روزمره کارکنان ادغام و سازماندهی شده باشد. (Marrewijk et al,2010,p2)

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مدیریت تغییر و آمادگی برای تغییر
  • مقاله تغییر سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.