مقاله تغییر سازمانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تغییر سازمانی

تعداد صفحات: ۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

 در دنیای کنونی شاهد آن هستیم که تغییرات سازمانی و اجتماعی به سرعت در حال افزایش است. بنابراین ضروری به نظر می­رسد که سازمانها جهت حفظ بقاء در چنین محیطهای پرتلاطمی تغییراتی را در خود ایجاد کنند. اما هنگام اعمال تغییرات همواره مقاومتهایی صورت می­گیرد. در بسیاری از موارد مشاهده می­شود برخی از افراد حتی در مقابل تغییراتی که خوب و منطقی به نظر می­رسند نیز مقاومت می­کنند. اجرای یک تغییر سازمانی آن هم با موفقیت مستلزم تعهد مدیریت، برنامه اجرایی مناسب و موافقت و حمایت از سوی تمام کارکنان می­باشد.

امروزه نیاز به مدیریت و رهبری، در همه زمینه­های فعالیت­های اجتماعی، به ­ویژه در نظام­های آموزشی محسوس و حیاتی است، رهبری و مدیریت اثربخش، لازمه­ ی تهیه و اجرای برنامه ­های آموزشی و پرورشیِ نتیجه­بخش و کیفی است (علاقه بند،۲۰۰۶). واضح است که رهبران برای موثر بودن و اثربخشی به ابزارهای متفاوتی نیاز دارند و  تغییر  یکی از ابزار های موثر بودن رهبران است. لذا  تغییر  به عنوان پدیده­ای اجتناب ناپذیر، ویژگی اساسی نقش مدیر بوده و اثر بخشی او را در سازمان فراهم می سازد. اهمیت مطالعه  تغییر  در مدیریت آموزشی به دلیل نقش استراتژیک آن نسبت به سایر مدیریت­ها می باشد چرا که با اصلاح یا فساد نسل­ها و جامعه سروکار دارد (عابدی،۲۰۰۶).

تغییر به طور کلی انتقال از وضعیت موجود به وضعیتی دیگر خواه خوشایند و یا ناخوشایند می باشد. پس تغییرات ممکن است مثبت و مطلوب و یا منفی و نامطلوب باشند(احمدوند،۱۳۸۷،ص۱۱)  

 

واژه های کلیدی:تغییر، تغییر سازمانی، مدل تغییر، مراحل تغییر، مدیریت تغییر در سازمان، بهبود سازمان

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
انسان و تغییر ۶
اجزاء تغییر ۷
ابعاد تغییر ۷
مدل کرت لوین ۸
مراحل تغییر ۸
دلایل شکست تغییر ۱۰
فراگرد تغییر در سازمان ۱۰
تغییر سازمانی ۱۰
الگوی تغییر لوین ۱۲
الگوی هشت مرحلهای کاتر ۱۳
مدل تغییر کوبلر- راس ۱۴
مدل تغییر آدکار ۱۴
مراحل تغییر آدکار ۱۵
مدل تغییربکهارد ۱۵
چهارچوب کلی تغییر بکهارد ۱۵
مدیریت تغییر در سازمان ۱۶
مدیریت تغییر وبهبود سازمان ۱۹
معنی و مفهوم بهبود سازمان ۲۱
نتیجه گیری ۲۳
منابع و مآخذ ۲۵

منابع:

خلج،مهران، نقش فرهنگ در پیشبرد اهداف استراتژیک سازما ن ها،۱۳۸۹،ماهنامه الکترونیکی راهکار مدیریت

امامی‌پور، س. و شمس‌اسفندآباد، ح. (۱۳۸۹). بررسی تحولی سبک‌های یادگیری و شناختی (نظریه‌ها و آزمون‌ها). چاپ دوم، تهران: سمت.

پی رابینز،استیفن،مترجمان دکتر علی پارسیان،دکتر سید محمد اعرابی،۱۳۹۰،مبانی رفتار سازمانی،دفتر پژوهش.های فرهنگی

مهربان،رضا،بهینه سازی مستمر،۱۳۸۶،ناشر نما،چاپ اول

یزدی،پریسا،۱۳۸۷،مقاله فرهنگ سازمانی از نقطه نظر رابرت کویین،ماهنامه الکترونیک راهکار مدیریت

آراسته،عبداله،۲۰۰۷،مقاله بازنگری در بهره وری،پایگاه مقالات علمی مدیریت

بزرگزاد،احمد علی و خجسته پور ، علیرضا ،۱۳۸۴، ناشر مرجع دانش،مقاله بررسی موانع استقرار مدیریت کیفیت جامع در آموزش و ارائه الگوی مناسب

پروپنکو،جوزف و نورث،کلارس،مترجم گروه مولفان،۱۳۸۷،کتاب مدیریت بهره وری وکیفیت،انتشارات بصیر

احمدی، م. (۱۳۸۴). اثربخشی آموزش انگیزش پیشرفت و تمرین خود بر تحول نظام خود و راهبرد‌های مسئله گشایی بین شخصی در دو سبک تحول شناختی عینی و انتزاعی دختران نوجوان. پایان‌نامه دکتری روان‌شناسی. دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران

خاکی، غلامرضا،۱۳۷۷، آشنایی با مدیریت بهره وری، کانون فرهنگی انتشاراتی سایه نما

خاکی، غلامرضا،۱۳۸۲، آشنایی با مدیریت بهره وری، کانون فرهنگی انتشاراتی سایه نما

کوانگ هو،تان، مترجم مدیریت بهره وری،۱۳۸۷، بهره وری وکنترل هزینه ،ناشر بنیاد مستضعفان وجانبازان انقلاب اسلامی

مقدمه:

سازمان ها و ادارات یکی از ارکان اصلی در جامعه انسانی هستند و مدیریت و رهبری در سازمان از مهمترین شاخصهای ادامه حیات، پویایی ، بالندگی و یا نابودی آنها می باشد.پیشرفت های گوناگون و متنوع در علم فناوری ، مدیریت سازمان ها را از حالت سنتی خارج نموده و با تغییر و تحول سازمانی، مدیریت پویا جایگزین مدیریت سنتی شده است.امروزه سازمانها علاوه بر وظایف سنتی و ماهوی خود که همانا تحقق اهداف سازمانی و غایی سازمان می باشد میبایست پاسخگوی خواستها و انتقادات جامعه بیرونی و درونی سازمان خویش باشد. در لغت نامه تغییر به معنای از حالی به حال دیگر برگرداندن یا چیزی را به شکل و حالت دیگر در آوردن معنی شده است. جهان همواره در حال تغییر و تحول است و ادامه حیات ذرات هستی در گرو همین تغییرات است. تغییر در همه پدیده‌های جهان جریان دارد و این تنها به طیف خاصی محدود نیست. تغییر پیش از پیدایش بشر وجود داشته و همیشه نیز وجود خواهد داشت. چه در غیر این صورت، در هر موقعیت و لحظه از زمان، انتقال به زمان و شرایط بعدی ممکن نخواهد بود. بشر همیشه درصدد ایجاد تغییرات مثبت، مهار تغییرات منفی و مبارزه با آثار آن بوده است و سعی نموده است که تغییرات را مدیریت نماید تا از آثار زیان بار آن در امان بماند. در برخی تعاریف تغییرات هدفمند را تحول نامیده اند . یعنی تغییراتی که با اراده افراد و با مقصود خاصی انجام پذیرد . تغییراتی که بر اثر مرور زمان ایجاد می شوند می تواند خوشایند و یا نا خوشایند  باشند . مانند تبدیل مواد آلی به نفت و یا فساد مواد غذایی .  ولی تحول باید خوشایند باشد چرا که با اراده و انگیزه و با برنامه از پیش طرح ریزی شده طراحی شده است . تغییر در اجزاء یک پدیده ، لازمه تغییر در کل پدیده است . یعنی اگر انتظار تغییرو تحول در یک سازمان را داشته باشیم ، نخست باید تغییر و تحول در اجزاء سازمان را فراهم کنیم . از آنجایی که  مهمترین بخش هر سازمان را نیروی انسانی آن سازمان تشکیل می دهد بنابراین، تحول در نیروی انسانی هر سازمان موجب پایه گذاری تحول در آن سازمان  خواهد بود (امامی پور ،۱۳۸۰).

 انسان و تغییر

پس از مختصر مقدمه اینک به مقوله تغییرو تحول در انسانها می پردازیم . تغییرو تحول  در انسانها در دو وجه اتفاق میافتد نخست وجه ظاهری انسان ، همانطوریکه اشاره شد، وجه ظاهری انسان  در گذر زمان دچار تغییر می گردد . دوم تغییر در وجه باطنی است که گاها” تغییر در افکار ، روحیات ، دیدگاه  و شخصیت نیز بیان می شود . آنچه که در بحث تغییر در اینجا  منظور نظر است وجه دوم است . انسانها در گذر زمان تغییر را جبرا” یا به اختیار تجربه می کنند .  از آنجایی که هیچ فعل و انفعالی در عالم به خودی خود اتفاق نمی افتد مگر به واسطه عوامل ، تغییر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و عوامل به دو صورت درونی و بیرونی می توانند  منجر به تغییر گردند . در انسانها عوامل درونی به صورت تغییرات فیزیولوژیک که منجر به احساس نیاز می گردد و بطور اجمال  به صورت خواست انسان ظاهر می گردد ، تعریف شده است . عوامل بیرونی بطور کلی محیط و اثرات آن را شامل میشود .  صدر المتالهین ملا صدرای شیرازی  چنین می فرماید : نفس انسان، نخست در مرتبه جمادی است و سپس با خروج از مرحله جمادی به حالت جنینی و در مرحله نباتی (نفس نباتی) قرار می گیرد و پس از آن به مرحله حیوانی (نفس حیوانی) وارد می شود و در دوره بلوغ حقیقی خود به مرحله نفس انسانی می رسد و «نفس ناطقه» می گردد. پس از این مرحله نیز می تواند با کوشش و تمرین و تربیت روحی و عقلی خود، به بلوغ انسانی برسد (که نام آنرا نفس قدسی و عقل بالفعل می گذارد) و کمتر کسی توان رسیدن به این مرحله را دارد. (امامی پور ،۱۳۸۰).

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مدیریت تغییر و آمادگی برای تغییر
  • مقاله تغییر استراتژیک
  • مقاله تغییر سازمانی و نظریه های مرتبط
  • مقاله مدیریت تغییر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.