مقاله تنیدگی والدینی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تنیدگی والدینی

تعداد صفحات: ۳۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

استرس یک عامل خطرآشکاربرای اختلال سلامت روانی است(سازمان خدمات انسانی و سلامت آمریکا[۱]،۱۹۹۹). یک نوع از استرس، تنشی است که افراد درنقش والدینی خود احساس می کنند(گلفاند[۲]، تتی[۳] و فوکس[۴]،   ۱۹۹۲).

لازاروس(۱۹۹۶، به نقل از هیل وهیل،۲۰۰۷) تنیدگی والدینی را درک استرس بیشتر درخانواده که باعث دگرگون شدن تعادل خانواده می شود، تعریف میکند.

استرنبرگ(۲۰۰۰)وریتمن[۵](۲۰۰۲)، معتقدندکه تنیدگی والدینی از فشارهای ناشی از ایفای نقش والدینی بوجود می آید وبه طور کلی والدگری ومسئولیتهای توأم با آن سطوح بالای تنیدگی را ایجاد می کنند.

لازاروس(۲۰۰۰)، استرس والدینی را ناشی از ارزیابی شناختی منفی والدین از توانمندیهای خود به عنوان والد می داند. به نظر او در صورتیکه موقعیت وشرایط والدگری را منفی ارزیابی کنند، دچار تنیدگی می شوند.

استرس والدینی مفهومی است که مشخص کنندۀ ادراک تنیدگی در نظام والد – کودک است که هم ویژگیهای تنیدگی زای کودک وهم پاسخهای والدین به این ویژگیها را در بر می گیرد (ابیدین،۱۹۸۳، به نقل از دادستان وهمکاران،۱۳۸۵).

شناخت عواملی که می توانند تنیدگی والدینی را پیش بینی کنند، از حساسیت خاصی برخوردار است، چراکه تأثیر تنیدگی بالقوه هم بروالدین وهم برکودک زیان بخش است. اگر چه پژوهش ها کمتر به بررسی سطوح بهنجار تنیدگی والدینی  پرداخته اند(مانند ،دتیر،دکارت واسکار،۱۹۹۶)، اغلب پژوهشهایی که در زمینه تنیدگی والدینی انجام شده اند، برپیامدهای شرایط یاوقایع تنیدگی زا مانند بیماری کودک(ارتباط مستقیم تنیدگی والدینی ودیابت نوع یک درفرزندان) یا مشکلات اقتصادی خانواده متمرکزند(وبستر،استراتون، ۱۹۹۰).

تأثیر تنیدگی والدینی می تواند از طریق بافت کلی محیط خانه بیش از تعامل بلافصل والد-کودک منتقل شود. در خانواده های که براثر تنیدگی، والدین دچار درماندگی روانشناختی شده اند، محیط عاطفی براساس کاهش یا بی ثباتی ابراز عاطفی، کاهش پاسخ گویی  وتعامل خصمانه مشخص می شود که چنین جو عاطفی منفی، از طریق تشدید بار هیجانی مستقیما صلاحیت اجتماعی وهیجانی کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد (قشنگ، ۱۳۸۲).

 

واژه های کلیدی: استرس والدینی، مدل تنیدگی والدینی ابیدین،مدل وبستر-استراتن، پیامدهای تنیدگی والدین یر کودکان، عوامل تأثیر گذار بر تنیدگی والدینی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
استرس والدینی ۹
مدل تنیدگی والدینی ابیدین ۱۲
مدل وبستر-استراتن ۱۳
پیامدهای تنیدگی بر والدین وکودکان ۱۴
عوامل تأثیر گذار بر تنیدگی والدینی و والدگری ۱۵
عوامل برون خانوادگی تنیدگی والدینی ۱۶
الف- وقایع تنیدگی زای زندگی ۱۶
عوامل درون خانوادگی استرس والدینی ۱۷
الف) خصوصیات والدین ۱۷
ب) خصوصیات کودک ۱۸
نقش مشکلات رفتاری در تنیدگی والدین ۲۰
منابع ۲۵

منابع

دادستان، پریرخ، حسن آبادی، حمیدرضا، احمدی ازغندی، علی(۱۳۸۵). تنیدگی والدینی وسلامت عمومی ؛فصلنامه روانشناسان ایرانی ، سال دوم،شماره ۷٫

مالسو،۲۰۰۲،به نقل از حلاج باشی،الهه(۱۳۸۸).اثربخشی آموزش گروهی ایمن سازی درمقابل استرس برکاهش تنیدگی ولدینی زنان خانه دار شهرکاشان،پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه،دانشگاه علامه طباطبائی.

فتی، لادن وموتابی، فرشته و بوالهری، جعفرو کاظم زاده عوفی، مهرداد(۱۳۸۷). مدیریت استرس، تهران نشر دانژه.

روشن بین،مهدیه(۱۳۸۶).تأثیرآموزش برنامه گروهی فرزندپروری مثبت براسترس والدگری مادران کودکان ۴-۱۰ ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی،کمبودتوجه،فصلنامه خانواده پژوهی،دوره سوم،شماره ۱۰٫

ریتا،وی،نلسون،الن سی،الف.(۱۳۷۵).اختلالات رفتاری کودکان.ترجمه محمد تقی منشی طوسی. مشهد انتشارات آستان قدس رضوی.

فرزادفرد، سیده زینب(۱۳۸۵). اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندپروری برکاهش تنیدگی مادران ومشکلات رفتاری کودک. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهیدبهشتی.

کارلسون، نیل آر. (۱۳۷۸)، مبانی روانشناسی فیزیولوژیک(ترجمه مهرداد پژمان). تهران: غزل

ارونسون(۱۳۸۷). روانشناسی اجتماعی.(ترجمه حسین شکرکن).تهران:رشد.

بیابانگرد،اسماعیل(۱۳۸۴).روانشناسی تربیتی (روانشناسی آموزش ویادگیری). تهران: نشر ویرایش.

مقدمه

والدگری اغلب کار دشواری است. والدین مسئول فراهم کردن زمینه های آموختن سازگاری همراه با توسعه مهارتهای شناختی و اجتماعی فرزندان خود هستند (بتشاو وهمکاران، به نقل از کاساندرا ای. ۲۰۱۳).

والدین مؤثر بودن، یکی از خطیر ترین و پر تلاش ترین وظایف در زندگی است(دینک مایر، (۱۹۸۹)، ترجمه مهرداد فیروزبخت، ۱۳۸۷). درجامعه مدرن، والدین تحت استرس یا فشار روانی شدید هستند(وبستر،استراتون وداهل، ۱۹۹۵؛به نقل از لیل آبادی،۱۳۷۷).

استرس والدینی یک بازخورد روانی به تقاضای تبدیل شدن به چهره ی شایع وروزمره ی والد بودن در پدرومادر است. استرس والدینی هنگامی رخ می دهد که انتظارات والدین در مورد منابع نیاز وتقاضای والدینی با منابع موجود مطابقت نداشته باشد(دیتر دکارت[۱]،۲۰۰۴).سلامت روانی والدین با هر دو مورد فرزند پروری و بازخورد فرزندان مرتبط است (ماریت،ل.،مارتین ،سی[۲].،۲۰۱۰).

به هرحال واضح است که بالا بودن استرس والدینی با مشکلات برونریزی و درونریزی فرزندان ارتباط دارد و مشکلات بیشتر فرزندان باعث استرس والدینی بیشتر در پدر ومادر می شود، (آبیدین[۳] وهمکاران ،۱۹۹۲؛ اشفورد[۴] وهمکاران،۲۰۰۸؛گلدبرگ[۵] وهمکاران،۱۹۹۷؛ثیل[۶] وهمکاران، ۲۰۱۱؛ مانیما،پورا[۷]؛ ۲۰۱۲؛باکر[۸] وهمکاران؛۲۰۰۳به نقل از اولیناویدیولین[۹]).

در کودکی تعارضات، جلوه چندانی ندارند اما با افزایش سن و هنگام مواجهه با دشواری های ویژه نوجوانی، کشمکش های درونی و بیرونی تظاهر بیشتری پیدا می کنند(ترجمه عبداله زاده،۱۳۷۸). اغلب روانشناسان براین عقیده اند که نوجوانی تمایز برجسته ای نسبت به سایر مراحل رشد دارد و این تمایز به سبب آن نیست که نوجوان با تغیرات اساسی در همه ابعاد زندگی اش مواجه می باشد، بلکه بیشتر به دلیل آن است که این تغیرات به طور همزمان و همه جانبه به وی که هنوز دارای آمادگی های لازم برای مقابله نیست، وارد می شود. در این دوره به علت تغییرات ساختار اجتماعی و رشد جسمانی، بین بلوغ فیزیولوژیکی و بلوغ اجتماعی، ناهماهنگی ایجادشده و می تواند منشأ بروز رفتارهای غیراجتماعی و یا حالت های روحی عاطفی بیمارگونه گردد (میچنبام۱، ۲۰۰۷) .

یکی از عوامل مرتبط با ویژگیهای درونی خانواده که می تواند استرس والدینی ایجاد کند مشکلات رفتاری عاطفی کودکان است. به طوری که پژوهشها نشان می دهند شدت اختلال رفتاری کودک ویژگی مهم موقعیت استرس زا محسوب می شود(اناستوفیولس[۱۰] آ.دی.. همکاران، ۱۹۹۲).

استرس والدینی

استرس یک عامل خطرآشکاربرای اختلال سلامت روانی است(سازمان خدمات انسانی و سلامت آمریکا[۱]،۱۹۹۹). اصطلاح استرس در ادبیات با معانی مختلفی مشخص شده است (ماسن[۲]،۱۹۷۵)، مدل پزشکی، محیطی و روانی انواعی از استرس هستند (ام.سی.نامارا[۳]،۲۰۰۰). در مدل پزشکی استرس یک مرحله مضطرب کننده در پاسخ شخصی به عوامل محیطی ناگهانی است. این پاسخ از ارگانیسم را می توان با افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشارخون و وجود هورمونها ونوروترانسمیترها(کورتیزول، آدرنالین، نوراپی نفرین) اندازه گیری کردکه باعث افزایش تحریک درارگانیسم می شود(سلیه[۴]،۱۹۹۳). اضطراب در محدوده ی نرمال روی می دهد که بصورت طبیعی سازگاری ایجاد می شود و برای ارگانیسم تحریک جهت ایجاد مقدار مؤثری استرس بوجود می آورد. به هرحال در زمان طولانی، محرکهای مزمن از سیستم استرس- پاسخ باعث از بین رفتن کارکرد ایمنی می شود(استین و میلر[۵]،۱۹۹۳) و رضایتمندی زندگی را کاهش می دهد(ایوانس، بالگیر،هیگ[۶]،۱۹۹۸).

در مدل محیطی، استرس یک عامل خارج ارگانیسم است که شامل تهدیدها ازیک آسیب جدی ویا حالتهای نفرت انگیز محیطی است.استرس در این نوع، با استفاده از عوامل استرس زای موجود اندازه گیری می شود، لیستی از عوارض شخصی قابل قبول حوادث وجود دارد.استرسهای خارجی می توانند با اضطراب خارجی منفی، افسردگی و پرخاشگری مرتبط باشد (جاسر[۷] و همکاران، ۲۰۰۵)، طبق دستاوردهای آکادمیک (الوا و دی لوس ریس[۸]،۱۹۹۹) توهین کردن (چاسین و همکاران[۹]،۲۰۰۳)، رضایت اجباری از زندگی(ام سی کا نایت،هابر،سالدو[۱۰]،۲۰۰۲) هم در آنها وجود دارد.

مدل روانی استرس بر مفهومی از درک استرس تأکید دارد که به تأثیر متقابل اضطرار محیطی معطوف می شود (استرس خارجی)؛ عکس العمل فیزیولوژیکی بدن(پریشانی و شناخت شخصی، هیجانات، پاسخ رفتاری به تأثیرات ایجادشده است.استرس هنگامی که حوادث بیرونی باعث فشار فیزیولوژیکی و شناختی نامطلوب می شوند بوجود می آید که اطلاعات رفتاری و هیجانی شخصی از اثرات منفی ومضر تنش زاهای بیرونی را در فرد برانگیخته می کند.تصور اثر متقابل استرس توجه مسلم اشخاص به دارا بودن مهارتها را می پذیرد. مثل کنار آمدن؛ آزمودن استرس خارجی بدون عملکرد سازشی آزمودنی.در سالهای اخیر مفاهیم متعددی از استرس(لازاروس و فلکمن[۱۱]،۱۹۸۴) بیان شده که تعاریف پذیرفته شده وسیعی را مورد توجه قرار داده است(هس و کاپلاند[۱۲]،۲۰۰۶).

تعریف پذیرفته شده هرچه باشد،اغلب دانشمندان اتفاق نظر دارند که بروز تنیدگی فرد را وادار می کند تا در جهت تغییر موقعیت خود ویا سازش یافتگی با ان گام بردارد. سازش یافتگی ای که می تواند مؤثر یا نامؤثر باشد(دادستان،۱۳۸۶).

یک نوع از استرس، تنشی است که افراد درنقش والدینی خود احساس می کنند(گلفاند[۱۳]، تتی[۱۴] و فوکس[۱۵]،   ۱۹۹۲).

 

[۱] U.S. Department of Health and Human Services

[۲] Mason

[۳] McNamara, S

Selye [4]

[۵] Stein & Miller,

[۶] Evans., Bullinger & Hygge, S

[۷] Jaser.

[۸] Alva & de Los Reye

[۹] Chassin

[۱۰] McKnight, C. G., Huebner, E. S., & Suldo, S

[۱۱] Lazarus, R. S., & Folkman, S

[۱۲] Copeland, E., & Hess, R

[۱۳] Gelfand

[۱۴] Teti

[۱۵] Fox

[۱] Deater-Deckard, K

[۲] Marryat L, Martin C

[۳] Abidin

[۴] Ashford

[۵] Goldberg

[۶] Theule

[۷] Mäntymaa, Puura,

[۸] Baker

[۹] Evelina Viduoliene

[۱۰] Anastopoulos A.D.

[۱] U.S. Department of Health and Human Services

[۲] Gelfand

[۳] Teti

[۴] Fox

[۵] Reitman

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.