عنوان
تعداد صفحات: ۲۱
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
«مجموعهای از خصوصیات داخلی سازمان، که موجب تمایز سازمانها از یکدیگر شده و در رفتار اعضاء آنها تأثیر دارد، جو سازمانی سازمانها نامیده میشود» (سید عباس زادگان، ۱۳۸۲، ۴۲۴).
جو سازمانی[۱] :جو یا اقلیم سازمانی اصطلاح وسیعی است که به ادراک کارکنان از محیط عمومی کار در سازمان اطلاق شده و متاثر از سازمان رسمی، غیر رسمی، شخصیت افراد و رهبری سازمانی است. به عبارت دیگر، جو عبارت از کیفیت نسبتاً پایدار محیط سازمان است که کارکنان آن را تجربه کرده، بر رفتار آنان تأثیر گذاشته و مبتنی بر ادراک جمعی رفتار در سازمان می باشد از آنجایی که جو سازما نی تأثیر عمده ای در رفتار سازمانی دارد و از آنجایی که مدیران می توانند تأثیر مهم و مثبتی در توسعه ی شخصیت سازمانها داشته باشد، توضیح و تحلیل جو سازمان حائز اهمیت است (سید عباس زادگان، ۱۳۸۲، ۴۵).
واژه های کلیدی: جو سازمانی، مفهوم،انواع، ابعاد، عوامل موثر، روش های بهبود،
چکیده ۴
مقدمه ۵
تعاریف جو سازمانی ۶
اهمیت جو سازما نی در کارکردهای سازمان : ۸
مفهوم جو سازمانی از نگاه صاحب نظران : ۸
عوامل موثر بر جو سازمانی : ۱۰
روشهای بهبود جو سازمانی ۱۲
انواع جو سازمانی و ویژگیهای آن : ۱۳
۱- جو باز ۱۳
۲- جو کنترل شده ۱۴
۳- جو خودمختار ۱۵
۴- جو پدرانه ۱۵
۵- جو بسته ۱۶
۶- جو آشنا یا دوستانه ۱۶
ابعاد جو سازمانی ۱۷
نتیجه گیری ۱۸
منابع ۱۹
شیروی ، رامین (۱۳۸۰) بررسی تاثیرات سبک های مدیریت جو سازمانی در طرح فاضلاب اهواز ‘ دانشگاه شهید چمران .
اعتمادی اهری ، علاالدین(۱۳۸۵) نواندیشی در مدیریت آموزشی : مقدمات و اصول ، تهران : نشردادار ، چاپ اول
خاکسار ، رضا(۱۳۸۱) بررسی مقایسه میزان تاثیر جو سازمانی مدرسه بر رفتار و اثر بخشی مدیران دبیرستانهای پس رانه و دخترانه شهرستان اردبیل ‘تهران ‘ دانشگاه تربیت معلم
سیادت وهمکاران (۱۳۸۴) رابطه جو سازمانی با ویژگی های ش خصیتی مدیران مدارس علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمرا ن،
اسدی ، عباسعلی(۱۳۸۳) برسی و مقایسه جو سازمانی مدارس متوسطه دخترانه و پسرانه در شهرستان دشتستان ‘ بوشهر ، مرکز آموزش مدیریتی دولتی.
پورعزت، علی اصغر (۱۳۸۲)؛ طراحی سیستم خطمشی گذاری، برای تحقق عدالت اجتماعی بر مبنای حکومت حق مدار علوی، رساله دکتری چاپ نشده دانشگاه تربیت مدرس
جمشیدی، محمد حسین (۱۳۵۸)؛ نظریه عدالت از دیدگاه فارابی، امام خمینی و شهید صدر؛ چاپ اول؛ معاونت پژوهشی انتشارات پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
جهانداری ، رمضان(۱۳۷۹) بررسی مقایسه جو سازمان دانشگاه شهید با هنر کرمان با جو سازمانیاز دیدگاه کارمندان این دانشگاه ، کرمان ‘ دانشگاه باهنر
خاتمی، سید محمد (۱۳۷۹)؛ از دنیای شهر تا شهر دنیا؛ تهران، نشر نی، چاپ نهم
دشمن زیاری ، اسفندیار(۱۳۷۴) هنجاریابی پرسش نامه توصیف جو سازمانی هالپین و کرافت دانشگاه علامه طباطبایی
«درک و آگاهی مدیران از مفهوم جو و تحلیل و عملکرد مدیریت بسیار مهم تلقی میشود: چرا که جو سازمانها بر رفتار کارکنان تأثیر میگذارد. جو سازمانها بر شکلگیری خود انگاری کارکنان، نگرش آنها به کارها و برقراری روابط متقابل مطلوب با دیگران اثر دارد» (شیرازی، ۱۳۷۳، ۱۵۶)
عملکرد جو سازمانی همانند یک پل ارتباطی است بدین صورت که جو سازمانی از یک طرف تا حد زیادی نقش تعیین کننده در روحیه و میزان رضایت کارکنان و طرز کار آ نها دارد و از طرف دیگر خود تحت تأثیر جنبههای عینی و ملموس سازمان است و آنها نقش تعیین کننده در کیفیت جو سازمانی دارند. لذا میتوان گفت که جو سازمانی در این خصوص مانند یک پل عمل میکند (اعتمادی اهری، ۱۳۸۵، ۱۴۹).
جو عبارت است از درک و یا احساسی که کارمندان نسبت به این جنبه های محسوس سازمانی بدست میآورند. در طرف دیگر پل روحیه و رفتار کارمندان واقع است که هر کس از دریچههایی که به رنگ ارزشها، نیاز و شخصیت خودش است به دنیا مینگرد، و این همان ادراکی از جهان است که در طرز تفکر و رفتارش تأثیر میگذارد (مدنی، ۱۳۸۷، ۱۱۲).
«مجموعهای از خصوصیات داخلی سازمان، که موجب تمایز سازمانها از یکدیگر شده و در رفتار اعضاء آنها تأثیر دارد، جو سازمانی سازمانها نامیده میشود» (سید عباس زادگان، ۱۳۸۲، ۴۲۴).
هالپین[۱] (۱۹۶۲)، جو سازمانی را به عنوان شخصیت سازمان تعریف کرده است. او میگوید «نسبت شخصیت به فرد مثل نسبت جوسازمانی به سازمان است. به این ترتیب جو یا اقلیم اجتماعی یک سازمان به صورت آمیزای از دو بعد مهم کنش و واکنشهای متقابل میان شخصی ملاحظه میشود. هالپین و کرافت جو اجتماعی سازمانها را حاصل در آمیزی رهبری مدیر سازمان و تعامل کارکنان تلقی میکنند» (خاکسار به نقل از علاقه بند، ۱۳۸۰)
مکلری و هنسلی[۲] (۱۹۷۳) جو سازمانی را جنبه کیفی روابط بین افراد در یک سازمان تعریف میکنند که بستگی به درک فرد از کار و مقام او و دیگر اعضاء در سازمان دارد. این ادراکات عمدتاً به وسیله مشارکت افراد در سازمان تعیین میشود و مجموعه رفتار آنها روابط کاری افراد را به وجود میآورد.
جو سازمانی به کیفیت درونی یک سازمان اشاره میکند، به گونهای که اعضای آن، این کیفیت را «ادراک و تجر به» میکنند؛ به عبارت دیگر، مجموعه ویژگیهای درونی که موسسهای را از موسسه دیگر متمایز میسازد و رفتار کارکنان آن را تحت تأثیر قرار میدهد، جو سازمانی آن موسسه نامیده میشود که بوسیله ادراک کارکنان و توصیفی که آنان از ویژگیهای درونی سازمان میکنند، اندازهگیری میشود (علاقهبند، ۱۳۸۰).
طبق تعریف هوی و میسکل، جو سازمانی به ادراک کارکنان از محیط عمومی کار در سازمان اطلاق شده و متاثر از سازمان رسمی، غیر رسمی، شخصیت افراد و رهبری سازمانی است (هوی و میسکل، ۱۳۷۶).
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر