مقاله جو سازمانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله جو سازمانی

تعداد صفحات: ۲۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

«مجموعه­ای از خصوصیات داخلی سازمان، که موجب تمایز سازمان­ها از یکدیگر شده و در رفتار اعضاء آن­ها تأثیر دارد، جو سازمانی سازمان­ها نامیده می­شود» (سید عباس زادگان، ۱۳۸۲، ۴۲۴).

جو سازمانی[۱] :جو یا اقلیم سازمانی اصطلاح وسیعی است که به ادراک کارکنان از محیط عمومی کار در سازمان اطلاق شده و متاثر از سازمان رسمی، غیر رسمی، شخصیت افراد و رهبری سازمانی است. به عبارت دیگر، جو عبارت از کیفیت نسبتاً پایدار محیط سازمان است که کارکنان آن را تجربه کرده، بر رفتار آنان تأثیر گذاشته و مبتنی بر ادراک جمعی رفتار در سازمان می باشد از آنجایی که جو سازما نی تأثیر عمده ای در رفتار سازمانی دارد و از آنجایی که مدیران می توانند تأثیر مهم و مثبتی در توسعه ی شخصیت سازمانها داشته باشد، توضیح و تحلیل جو سازمان حائز اهمیت است (سید عباس زادگان، ۱۳۸۲، ۴۵).

 

واژه های کلیدی: جو سازمانی، مفهوم،انواع، ابعاد، عوامل موثر، روش های بهبود،

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعاریف جو سازمانی ۶
اهمیت جو سازما نی در کارکردهای سازمان : ۸
مفهوم جو سازمانی از نگاه صاحب نظران : ۸
عوامل موثر بر جو سازمانی : ۱۰
روشهای بهبود جو سازمانی ۱۲
انواع جو سازمانی و ویژگیهای آن : ۱۳
۱- جو باز ۱۳
۲- جو کنترل شده ۱۴
۳- جو خودمختار ۱۵
۴- جو پدرانه ۱۵
۵- جو بسته ۱۶
۶- جو آشنا یا دوستانه ۱۶
ابعاد جو سازمانی ۱۷
نتیجه گیری ۱۸
منابع ۱۹

منابع

شیروی ، رامین (۱۳۸۰) بررسی تاثیرات سبک های مدیریت جو سازمانی در طرح فاضلاب اهواز ‘ دانشگاه شهید چمران .

اعتمادی اهری ، علاالدین(۱۳۸۵) نواندیشی در مدیریت آموزشی : مقدمات و اصول ، تهران : نشردادار ، چاپ اول

خاکسار ، رضا(۱۳۸۱) بررسی مقایسه میزان تاثیر جو سازمانی مدرسه بر رفتار و اثر بخشی مدیران دبیرستانهای پس رانه و دخترانه شهرستان اردبیل ‘تهران ‘ دانشگاه تربیت معلم

سیادت وهمکاران (۱۳۸۴) رابطه جو سازمانی با ویژگی های ش خصیتی مدیران مدارس علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمرا ن،

اسدی ، عباسعلی(۱۳۸۳) برسی و مقایسه جو سازمانی مدارس متوسطه دخترانه و پسرانه در شهرستان دشتستان ‘ بوشهر ، مرکز آموزش مدیریتی دولتی.

پورعزت، علی اصغر (۱۳۸۲)؛ طراحی سیستم خط‏مشی گذاری، برای تحقق عدالت اجتماعی بر مبنای حکومت حق مدار علوی، رساله دکتری چاپ نشده دانشگاه تربیت مدرس

جمشیدی، محمد حسین (۱۳۵۸)؛ نظریه عدالت از دیدگاه فارابی، امام خمینی و شهید صدر؛ چاپ اول؛ معاونت پژوهشی انتشارات پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی

جهانداری ، رمضان(۱۳۷۹) بررسی مقایسه جو سازمان دانشگاه شهید با هنر کرمان با جو سازمانیاز دیدگاه کارمندان این دانشگاه ، کرمان ‘ دانشگاه باهنر

خاتمی، سید محمد (۱۳۷۹)؛ از دنیای شهر تا شهر دنیا؛ تهران، نشر نی، چاپ نهم

دشمن زیاری ، اسفندیار(۱۳۷۴) هنجاریابی پرسش نامه توصیف جو سازمانی هالپین و کرافت دانشگاه علامه طباطبایی

مقدمه

«درک و آگاهی مدیران از مفهوم جو و تحلیل و عملکرد مدیریت بسیار مهم تلقی  می­شود: چرا که جو سازمان­ها بر رفتار کارکنان تأثیر می­گذارد. جو سازمان­ها بر شکل­گیری خود انگاری کارکنان، نگرش آن­ها به کارها و برقراری روابط متقابل مطلوب با دیگران اثر دارد» (شیرازی، ۱۳۷۳، ۱۵۶)

عملکرد جو سازمانی همانند یک پل ارتباطی است بدین صورت که جو سازمانی از یک طرف تا حد زیادی نقش تعیین کننده در روحیه و میزان رضایت کارکنان و طرز کار آ ن­ها دارد و از طرف دیگر خود تحت تأثیر جنبه­های عینی و ملموس سازمان است و آن­ها نقش تعیین کننده در کیفیت جو سازمانی دارند. لذا می­توان گفت که جو سازمانی در این خصوص مانند یک پل عمل می­کند (اعتمادی اهری، ۱۳۸۵، ۱۴۹).

جو عبارت است از درک و یا احساسی که کارمندان نسبت به این جنبه­ های محسوس سازمانی بدست می­آورند. در طرف دیگر پل روحیه و رفتار کارمندان واقع است که هر کس از دریچه­هایی که به رنگ ارزش­ها، نیاز و شخصیت خودش است به دنیا می­نگرد، و این همان ادراکی از جهان است که در طرز تفکر و رفتارش تأثیر می­گذارد (مدنی، ۱۳۸۷، ۱۱۲).

 تعاریف جو سازمانی

«مجموعه­ای از خصوصیات داخلی سازمان، که موجب تمایز سازمان­ها از یکدیگر شده و در رفتار اعضاء آن­ها تأثیر دارد، جو سازمانی سازمان­ها نامیده می­شود» (سید عباس زادگان، ۱۳۸۲، ۴۲۴).

هالپین[۱] (۱۹۶۲)، جو سازمانی را به عنوان شخصیت سازمان تعریف کرده است. او می­گوید «نسبت شخصیت به فرد مثل نسبت جوسازمانی به سازمان است. به این ترتیب جو یا اقلیم اجتماعی یک سازمان به صورت آمیزای از دو بعد مهم کنش و واکنش­های متقابل میان شخصی ملاحظه می­شود. هالپین و کرافت جو اجتماعی سازمان­ها را حاصل در آمیزی رهبری مدیر سازمان و تعامل کارکنان تلقی می­کنند» (خاکسار  به نقل از علاقه بند، ۱۳۸۰)

مکلری و هنسلی[۲] (۱۹۷۳) جو سازمانی را جنبه کیفی روابط بین افراد در یک سازمان تعریف می­کنند که بستگی به درک فرد از کار و مقام او و دیگر اعضاء در سازمان دارد. این ادراکات عمدتاً به وسیله مشارکت افراد در سازمان تعیین می­شود و مجموعه رفتار آن­ها روابط کاری افراد را به وجود می­آورد.

جو سازمانی به کیفیت درونی یک سازمان اشاره می­کند، به گونه­ای که اعضای آن، این کیفیت را «ادراک و تجر به» می­کنند؛ به عبارت دیگر، مجموعه ویژگی­های درونی­ که موسسه­ای را از موسسه دیگر متمایز می­سازد و رفتار کارکنان آن را تحت تأثیر قرار می­دهد، جو سازمانی آن موسسه نامیده می­شود که بوسیله ادراک کارکنان و توصیفی که آنان از ویژگی­های درونی سازمان می­کنند، اندازه­گیری می­شود (علاقه‌بند، ۱۳۸۰).

طبق تعریف هوی و میسکل، جو سازمانی به ادراک کارکنان از محیط  عمومی کار در سازمان اطلاق شده و متاثر از سازمان رسمی،  غیر رسمی، شخصیت افراد و رهبری سازمانی است (هوی و میسکل، ۱۳۷۶).

 

۲ Halpin

۳Mecleary L. E. and Hencley

۱OrganizationalClimate

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نظریه های جو سازمانی
  • مقاله ارائه الگوی ریاضی جهت پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه پنجم بر مبنای جو سازمانی مدرسه و رضایت شغلی معلمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.