عنوان
تعداد صفحات: ۳۰
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
خلاقیت به عنوان یکی از فراگیرترین فعالیتهای انسان به شمار میرود و تا قبل از دهه ۶۰ به ندرت آن را به عنوان یک موضوع پژوهشی عمده در نظر میگرفتند تا اینکه بین سالهای دهه ۶۰ تا ۷۰ مورد توجه قرار گرفته و مجدداً مورد بیمهری واقع شد. به هر حال امروزه خلاقیت مورد توجه روانشناسان میباشد.
از منظر روانشناسان، خلاقیت یکی از جنبههای اصلی تفکر یا اندیشیدن میباشد.مطالعات روانشناسی در تقسیم تفکر به تفکر همگرا و تفکر واگرا، بر این نکته تأکید دارند که خلاقیت همان تفکر واگرا میباشد که از طریق فرایند ترکیب و نوآرائی اطلاعات و نمادهای کسب شده موجود در حافظه دراز مدت شکل میگیرد. و از جمله مفاهیمی است که بین صاحبنظران در مورد آن توافقی به عمل نیامده است.
خلاقیت از نظر رابینز[۱] به معنی توانایی ترکیب ایدهها در یک روش منحصر به فرد یا ایجاد پیوستگی بین این ایدهها میباشد. از آنجایی که عمده کار و فعالیت انسانها در سازمانها انجام میگیرد، مدیران می توانند ظهور خلاقیت را در سازمان ها با ایجاد زمینه های مناسب سرعت بخشند و این تحقیق نخواهد پذیرفت مگر اینکه خود مدیران دارای افقهای فکری خلاقانه باشند.
واژه های کلیدی:خلاقیت، رویکردهای فرایند خلاق، ویژگی سازمانهای خلاق ، موانع خلاقیت،خلاقیت و فرهنگ، مراحل خلاقیت، عوامل خلاقیت، راههای پرورش خلاقیت
چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف خلاقیت ۷
خلاقیت در مطالعات سازمانی و مدیریت ۹
اهمیت خلاقیت در سازمانها ۱۰
رویکردهای فرایند خلاق ۱۰
ویژگی سازمانهای خلاق ۱۲
موانع خلاقیت ۱۴
خلاقیت و فرهنگ ۱۵
نوآوری و فرهنگ ۱۵
باورهای فرهنگی وخلاقیت ونوآوری ۱۷
فرهنگ سازمانی نوآوری وخلاقیت ۱۸
مراحل خلاقیت ۱۹
عوامل خلاقیت ۲۱
راههای پرورش خلاقیت ۲۲
نتیجه گیری ۲۷
منابع و مأخذ ۲۹
رابینز، استیفن پی،(۱۳۸۶)،رفتلر سازمانی جلد سوم ترجمه: دکتر علی پارساییان و دکتر سید محمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
حسینی، افضل السادات،(۱۳۹۰)، ماهیت خلاقیت و شیوههای پرورش آن، انتشارات آستان قدس رضوی.
زمانی ،الهام (۱۳۸۲) خلاقیت و نوآوری در سازمانهای همیار ۲۲ ,تابستان ۸۲ .
آقایی فیشانی ، تیمور(۱۳۸۷)خلاقیت و نوآوری در انسان ها و سازمان ها ,چاپ اول , تهران , نشر ترمه
سلیمی ،مهتاب،(۱۳۸۷) ،خلاقیت و نوآوری در سازمان ،پژوهشنامه شماره ۲۴ ، انتشارات پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ، چاپ اول ، تهران.
ارغوانی،فاطمه،(۱۳۸۶)،بررسی و تجزیه و تحلیل اثرات فرهنگ سازمانی بر خلاقیت سازمانی در واحدهای صنعتی قم،دانشگاه قم، پایان نامه ارشد مدیریت دولتی.
کاووسی، فرزانه ، زمستان (۱۳۸۷)،فرهنگ و کار آفرینی سازمانی ، پژوهشنامه شماره ۳۲ ، انتشارات پژوهشکده مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ، تهران.
پور فرج عمران ، مجید ( ۱۳۸۷ ) بررسی رابطه بین خلاقیت ، هوش هیجانی و خودکارآمدی . اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی و مدیریت نوآوری در ایران .
جولازاده،محمدعلی(۱۳۸۸)رابطه فرهنگ سازمانی و خلاقیت مدیران تربیت بدنی استان مازندران،پایان نامه ارشد دانشگاه شمال.
صمد آقایی ,جلیل(۱۳۸۲) سازمانهای کار آفرین تهران انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی
سازمان ها نقش عمده ای در جهان نوین ما ایفا می کنند سازمان ها به قدری در همه ابعاد و جنبه های گوناگون زندگی ما فراگیر شده که شناخت آنها نه تنها به عنوان یک موضوع علمی بلکه به عنوان یک پدیده جدایی ناپذیر از زندگی اجتماعی ما اجتناب ناپذیر می نماید. تحولات پر شتاب جهان بسیاری از سازمان ها و شرکت های موفق را بر آن داشته است تا اهداف گرایش و علایق خود را در جهت به کارگیری خلاقیت هدایت کنند.سازمان ها برای محیطی که خلاقیت و نوآوری را ترغیب و استعداد افراد متبلور کند اهمیت قابل ملاحظه ای قائل شده اند یکی از مهمترین عوامل تسهیل و تقویت توان خلاقیت و فرهنگ در سازمان ها ساختار مناسب و تشکیلات متناسب با اهداف مورد نظر می باشد.
امروزه ثابت شده است که خلاقیت یک ویژگی صرفاً ذاتی نیست، بلکه همه ی انسانها با درجات گوناگونی از این استعدادها وتوانایی برخوردار هستند.میزان این برخورداری متاثر از عوامل مختلفی مثل هوش ، محیط اجتماعی ، خانواده و بخصوص فرهنگ جامعه است .درواقع خلاقیت مقابله ای واقع بینانه با یک مسئله، درگیری وجذب شدید آگاهی وهوشیاری ومرتبط ساختن موارد بایکدیگر به نحوی تکامل یافته است. خلاقیت یعنی تلاش برای ایجاد فکر یا مفهوم جدید . به تعبیردیگر خلاقیت توانایی پرورش یا بوجودآوردن یک انگاره یا اندیشه ی جدید است. خلاقیت عبارتست از : طی کردن راههای تازه یاپیمودن راه طیی شده قبلی به روش نوین. ازدیدگاه سازمانی خلاقیت به معنی ارائه فکر وطرحی نوین برای بهبود وارتقای کیفیت یاکمیت فعالیتهای سازمان است. بطورمثال افزایش بهره وری، افزایش تولیدات وخدمات ویا کاهش هزینه های تولید یا خدمات به روشی بهتر(شمس اسفندآباد،۱۳۸۹،ص۱۸۲).
در این مقاله ابتدا تعاریفی از خلاقیت ارائه می شود و در ادامه، به موضوعاتی از قبیل دیدگاههای خلاقیت، عوامل خلاقیت، راههای پرورش خلاقیت، خلاقیت و نوآوری در سازمانها و ویژگیهای سازمانهای خلاق و نوآور مربوط میشود.
خلاقیت به عنوان یکی از فراگیرترین فعالیتهای انسان به شمار میرود و تا قبل از دهه ۶۰ به ندرت آن را به عنوان یک موضوع پژوهشی عمده در نظر میگرفتند تا اینکه بین سالهای دهه ۶۰ تا ۷۰ مورد توجه قرار گرفته و مجدداً مورد بیمهری واقع شد. به هر حال امروزه خلاقیت مورد توجه روانشناسان میباشد.
از منظر روانشناسان، خلاقیت یکی از جنبههای اصلی تفکر یا اندیشیدن میباشد.مطالعات روانشناسی در تقسیم تفکر به تفکر همگرا و تفکر واگرا، بر این نکته تأکید دارند که خلاقیت همان تفکر واگرا میباشد که از طریق فرایند ترکیب و نوآرائی اطلاعات و نمادهای کسب شده موجود در حافظه دراز مدت شکل میگیرد. و از جمله مفاهیمی است که بین صاحبنظران در مورد آن توافقی به عمل نیامده است.
برخی از تعریفها ناظر به بُعد فرایندی آن میباشد و برخی دیگر خلاقیت را براساس نتیجه و خروجی مورد توصیف قرار دادهاند و در نظریات معاصر تعریفهای جدیدی برای خلاقیت ارائه شده است.
خلاقیت به عنوان یک فرایند میتواند به طور پیوسته با یافتن، حل کردن مسائل و انجام راههای جدید همراه باشد. همچنین یک فرایند تکراری است که با تفکر و عمل درگیر است وبه دنبال دریافت بازخور میباشد، آزمایش میکند و روشهای جدیدی را برای انجام کارها مطرح میکند، به جای اینکه بر عادت یا رفتارهای خودکار و تکراری تکیه کند.
از نظر مدنیک خلاقیت عبارت است از: شکل دادن به عناصر متداعی به صورت ترکیبات تازه که با الزامات خاصی مطابق است یا به شکلی مفید است. هرچه عناصر ترکیب جدید غیر مشابهتر باشند، فرایند حل کردن خلاقتر خواهد بود.
[۱]. rabbinz
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر