مقاله درگیری شغلی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله درگیری شغلی

تعداد صفحات: ۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

به اعتقاد پیتر دراکر، موفقیّت سازمان ها در عصر حاضر به قابلیّت[۱] مدیریتی مدیران در سازمان ها وابسته است. کسب این قابلیّت ها صرفاً از طریق کسب دانش و معلومات حرفه ای حاصل نمی شود، بلکه مستلزم توسعه­ی همه جانبه مدیران در ابعاد مهارتی، شخصیّتی و تحوّل در نگرش و رفتار آنهاست و یکی از این نگرش های مهم جهت ایجاد تحوّل در  نیروی انسانی سازمان ها، درگیری شغلی[۲] می باشد. در دهه اخیر، مفهوم درگیری شغلی مورد توجه بسیاری از متخصصان حوزه روان‌شناسی صنعتی- سازمانی و مدیریت بوده است و پژوهشگران این حوزه بر وجود بازخورد[۳]های متفاوت کارکنان درباره­ی کار و رفتارهای مرتبط با این  بازخوردها تأکید کرده اند( میرهاشمی، ۱۳۸۷ ).

درگیری شغلی درجه اهمیّت شغلی فردی در خودانگاره آن شخص است و درجه ای است که در آن خودانگاره و یا عزت نفس یک فرد، تحت تأثیر سطح عملکرد دریافت شده توسط خودش می باشد و درجه ای که فرد به صورت فعّال در کارش شرکت می جوید و تصویری از مشارکت فعّال یک فرد در کارش را نمایان می سازد ( ویکراماسینگ، ۲۰۱۱).

 

واژه های کلیدی:درگیری شغلی، مدل سه مرحله ای کاسمیر، تعیین کننده های درگیری شغلی، اندازه گیری درگیری شغلی، عوامل اثرگذار بر درگیری شغلی ،پیامدها،نظریه درگیری شغلی

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف درگیری شغلی ۶
مدل سه مرحله ای کاسمیر ۸
تعیین کننده های درگیری شغلی ۹
اندازه گیری درگیری شغلی ۱۱
درگیری شغلی و رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کاری ۱۲
درگیری شغلی و نوآوری در سازمان و عوامل محیط کار ۱۳
درگیری شغلی و خصوصیّات شخصیّتی ۱۴
عوامل اثرگذار بر درگیری شغلی ۱۶
پیامد های درگیری شغلی ۱۷
دیدگاه کانونگو دربارهی درگیری شغلی ۱۹
مدل منافع نهفته ( تئوری محروم سازی )جاهودز ۲۰
نظریه درگیری شغلی و مدیریت کیفیّت فراگیر و مدیریت منابع انسانی ۲۱
منابع و مأخذ ۲۳

 منابع:

– یاسمی نژاد، پ؛ گل محمدیان، م  و یوسفی، ن ( ۱۳۹۰).  رابطه‌ی سلامت معنوی با درگیری شغلی در اعضاء هیأت علمی ، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره سوم، شماره۸:۱۲۵-۱۱۰٫

– فیض آبادی فراهانی، ز و میرهاشمی،م (۱۳۹۰). پیش بینی درگیری شغلی بر اساس ویژگی های شخصیتی  در کارکنان بانک های خصوصی و دولتی شهر تهران، فصلنامه‌ی دانش و پژوهش درروانشناسی کاربردی، شماره۵۲٫

– میرهاشمی، م (۱۳۸۷)، پیش بینی کننده های درگیری شغلی در استادان دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه‌ی روانشناسان ایرانی، سال چهارم، شماره۱۵٫

– میرهاشمی، م و شریفی، ح ( ۱۳۸۹)،  رابطه بین ادراک از عوامل محیط کار ( نقش های شغلی، ویژگی های شغل، سبک نظارتی و ساختار سازمانی ) و سطح درگیری شغلی اعضاء هیأت علمی ، مطالعات روان شناختی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهراء، دوره‌ی ششم، شماره ۴٫

– میرهاشمی، م وحنیفی، ک ( ۱۳۹۰). رابطه‌ی کارآفرینی و درگیری شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی،سال هفتم، شماره‌ی اول.

– عسگری، پ و پورتراب، ح، رابطه‌ی کیفیت زندگی کاری، دلبستگی شغلی  و سلامت سازمانی با تعهد سازمانی کارمندان بانک ملّی اهواز، یافته های نو در روان شناسی.

– کلانتری، م؛ قورچیان، ن؛ شریفی، ح و جعفری، پ (۱۳۹۰)، ارائه‌ی مدلی برای ارتقاء سطح درگیری شغلی مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سبک های شناختی، منبع کنترل و الگوهای رهبری،فصلنامه‌ی اندیشه های تازه درعلوم تربیتی،سال ششم، شماره‌ی دوم.

– خالصی، ن؛ صالحی،م؛ مرادی،ف؛ احمدی نژاد، ب؛ محمدی، ر و روحانی، ب (۱۳۸۹).” رابطه‌ی رهبری خدمتگذار و درگیری شغلی کارکنان بیمارستانهای آموزشی و درمانی کردستان “،مدیریت سلامت،شماره۲۳٫

 مقدمه

از جمله مفاهیمی که توجه پژوهشگران حوزه­ی روانشناسی صنعتی و سازمانی را به خود جلب کرده، مفهوم درگیری شغلی است، در حقیقت علاقه به مطالعه مفهوم درگیری شغلی عمدتاً بر تعیین وشناسایی تعیین کننده های آن متمرکز بوده است. همانند سازی روان شناختی فرد با شغلش درگیری شغلی نام دارد. فردی که درجه بالایی از درگیری شغلی را داراست، شغلش را در مرکز علاقه اش قرار می دهد و فرد با درگیری شغلی پایین در بطن زندگی اش چیزهای دیگر را به عوض شغلش مهم می داند ( از جمله خانواده، سرگرمی و…). درگیری شغلی توسط لودال و کجیر(۱۹۶۵) به عنوان درگیری مثبت و سالم مستخدمین در کار تعریف شده است(یاسمی نژاد، گل محمدیان و یوسفی، ۱۳۹۰). درگیری شغلی به عنوان یک نگرش، متغیر مهمی است که به افزایش اثربخشی سازمان، کمک می‌کند، در میان دیدگاه های مختلف در مورد درگیری شغلی واقع گرایانه ترین دیدگاه، این مفهوم را تابعی از شخصیت و فضای سازمانی می داند ( الانکوماران[۱]،۲۰۰۴). به نظر می رسد درگیری شغلی بالا، یک ویژگی ذاتاً مطلوب کارکنان است و طبق تعریف کانونگو[۲] (۱۹۸۲) درگیری شغلی به میزان هویت روانشناختی فرد با شغل خود اشاره دارد (میرهاشمی، شریفی و ثابتی،۱۳۸۸ ). درگیری شخصی در نقش‌های شغلی را به عنوان سطحی از تلاش فرد برای ابراز و شکوفا کردن خود در کار تعریف کرده‌اند و در حقیقت کارکنانی که درگیری شغلی بالایی دارند تنش کمتری را تجربه می کنند و از شغل خود رضایت بیشتری دارند (بابین و بولس،۱۹۹۶، به نقل از فیض آبادی  فراهانی و میرهاشمی، ۱۳۸۸).

  تعریف درگیری شغلی:

درگیری شغلی درجه اهمیّت شغلی فردی در خودانگاره آن شخص است و درجه ای است که در آن خودانگاره و یا عزت نفس یک فرد، تحت تأثیر سطح عملکرد دریافت شده توسط خودش می باشد و درجه ای که فرد به صورت فعّال در کارش شرکت می جوید و تصویری از مشارکت فعّال یک فرد در کارش را نمایان می سازد ( ویکراماسینگ، ۲۰۱۱). میر هاشمی (۱۳۸۷)، درگیری شخصی در  نقش های شغلی را به عنوان سطحی از تلاش فرد برای ابراز و شکوفا کردن خود در کار تعریف کرده است. اتکینسون و لیتوین (نقل از لیتینگر، ۱۹۸۲)، معنای درگیری شغلی را ویژگی ثابتی می دانند که تحت تأثیر وضعیّت موجود در محیط کار قرار نمی گیرد.  بر مبنای این نظریه درگیری ممکن است از بازخورد مرتبط با عملکرد تأثیر پذیرد، اما در عین حال  نمی توان اهمیت و نقش زمینه ها و استعدادهای فردی ( مانند انگیزه­ی پیشرفت ) که تحت تأثیر محیط واقعی یا مداخله های شغلی قرار نمی گیرند را نادیده گرفت. ( میرهاشمی، ۱۳۸۷). طبق تعریف کانونگو( ۱۹۸۲) درگیری شغلی، به میزان هویت روانشناختی فرد با شغل خود اشاره دارد (کلانتری، قورچیان، شریفی و جعفری، ۱۳۹۰).  عسگری و پور تراب در پژوهشی، درگیری شغلی را به دلبستگی شغلی تعبیر می کند و این متغیر را میزان همانند سازی کارکنان با شغلشان تعریف می کنند. درگیری شغلی به عنوان یک نگرش، متغیر مهمی است که به افزایش اثربخشی سازمان، کمک می کند. به منظور افزایش سطح درگیری شغلی، باید در مورد تعیین کننده های آن نگاهی واقع گرایانه و همه جانبه داشته باشیم (میرهاشمی و شریفی، ۱۳۸۹). درگیری شغلی توسط لودال و کیجر ( ۱۹۶۵) به عنوان درگیری مثبت و سالم مستخدمین در کار تعریف شده است، در حالی که بیگانگی شغلی به عنوان قطب مخالف آن و مشتمل بر فقدان در ضوابط فردیت، بیگانگی از محیط کاری نگریسته می شود(کانونگو، ۱۹۸۲؛ به نقل از یاسمی نژاد، گل محمدیان و یوسفی، ۱۳۹۰).  درگیری شغلی درجه ای است که فرد شاغل درک می کند همکارانش خودشان را وقف شغلشان کرده اند. در حقیقت، شاغلینی که درگیری شغلی دارند، استرس کم تری را تجربه می کنند و از شغلشان رضایت بیشتری دارند ( بابین و بولس، ۱۹۹۶؛ به نقل از یاسمی نژاد، گل محمدیان و یوسفی،۱۳۹۰).  درگیری شغلی یکی از نگرش های مرتبط با کار است که به عنوان یک واکنش روان شناختی فرد به کار و مسؤلیّت مرتبط با آن تعریف شده است. (میرهاشمی و حنیفی، ۱۳۹۰).

 

[۱] -Elankomaran

[۲] -Kanongo

 [۱] Competency –

[۲] – Job involvement

[۳] – attitude

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.