مقاله دیدگاه های حل مسئله

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله دیدگاه های حل مسئله

تعداد صفحات: ۲۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

با توجه به مجموعه شرایط دشواری که در زندگی وجود دارد ، لزوم ایجاد شایستگی های لازم برای مقابله موثر و کارآمد با مسائل و مشکلات حال و آینده ضروری به نظر می رسد. بر همین اساس سیف (۱۳۷۰) اظهار می دارد ” تنها از راه ایجاد توانایی حل مسئله است که می توان افراد را برای مقابله با شرایط متغیر زندگی و موقعیت های جدیدی که مرتبا” با آن روبرو می شوند آماده کرد .” وی در ارتباط با افزایش این توانایی می افزاید:

“توانایی حل مسئله را در دانش آموزان می توان از طریق شیوه های درست برخورد با مسئله افزایش داد.”

در این جا به توضیح روش حل مسئله دروزیلا و گلد فرید به نقل از گلد فرید و دیویسون ترجمه احمد علوی آبادی (۱۳۷۱) به لحاظ توافق عمومی بر سر عملیاتی که در حل مسئله پیشنهاد داده اند پرداخته می شود:

“روش حل مسئله به صورت فرایندی رفتاری تعریف شده است که در صورت شناختی یا آشکار انواع پاسخ های بالقوه موثر را به موقعیت های مشکل آفرین ارائه می کند و احتمال انتخاب موثرترین پاسخ را از میان این راه حل های مختلف افزایش می دهد . و از بسیاری جهات آموزش شیوه حل مسئله را کمک به فرد برای ایجاد یک آمایه یادگیری تلقی کرد (هارلو۱۹۴۹[۱])و به  این ترتیب احتمال مقابله موثر فرد با طیف گسترده ای از موقعیت ها را افزایش داد. در این عرصه می توان آموزش شیوه حل مسئله را شکلی از آموزش کنترل خود یا استقلال دانست . تفاوت اساسی این دو در این است که در شیوه حل مسئله جنبه های اساسی تکنیک (یعنی شیوه های حل مسئله) بدون آگاهی قبلی از موثر ترین پاسخ انجام می پذیرد. در صورتیکه در روش معمولی کنترل خود آن پاسخی که باید کنترل شود قبلا” انتخاب شده است.”(گلد فرید و مرباوم۱۹۷۳)

هدف اصلی شیوه حل مسئله تعیین موثر ترین بدیل است . که می توان به دنبال آن از سایر عملیات کنترل شخصی سود جست تا مراجع به عمل کردن در مسیری که  برگزیده شده است برانگیخته شود و به آن ادامه دهد. بنابر این حل مسئله به مرحله حیاتی اولیه ای در فرایند کلی تر کنترل خود بدل می شود که اغلب با عبارت هایی از قبیل استقلال و شایستگی و اتکای به نفس توصیف می شود.

 

واژه های کلیدی: سبک حل مسئله، مراحل حل مسئله ، بازنمایی مسئله ،ساختار شناختی حل مسأله ، دیدگا ه های حل مسئله،

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه: ۶
تعریف ۷
راهبردهای حل مسئله: ۸
بازنمایی مسئله: ۹
ساختار شناختی حل مسأله ۱۲
مراحل حل مسئله در مدل حافظه گرینو ۱۲
مولفه های سبکهای حل مسئله: ۱۴
حل مساله و مؤلفه های فراشناختی ۱۵
حل مسئله — تصمیم گیری ۱۷
دیدگاه های گوناگون در زمینه حل مسئله ۱۹
نظریه گشتالت : ۱۹
دیدگاه رفتار گرایی و شناختگرایی: ۱۹
دیدگاه پردازش اطلاعات : ۲۰
مراحل حل مسئله : ۲۰
حل مسئله در دیدگاه روان پویایی: ۲۱
مفهوم حل مسئله در دیدگاه انسان گرایانه: ۲۲
حل مسئله در دیدگاه یادگیری اجتماعی : ۲۳
نتیجه گیری ۲۴
منابع ۲۵

منابع

نوری قاسم آبادی – ربابه ۱۳۷۷ مهارت حل مسئله – انتشارات معاونت امور فرهنگی و پیشگیری کل کشور

سیف – علی اکبر ۱۳۸۰ – روانشناسی پرورشی – انتشارات آگاه

گلد فرید – ام –آر و دیویسون –جی سی – رفتار درمانی بالینی – علوی آبادی –احمد ۱۳۷۱ –تهران مرکز نشر دانشگاهی

اسلامی نسب – علی ۱۳۷۳ روانشناسی اعتماد به نفس – تهران – انتشارات رشد

حسینی – افضل السادات ۱۳۷۸ ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن – آستانه قدس رضوی – مشهد شرکت به نشر

اتکینسون – ریتال و همکاران ۱۹۸۳ زمینه روانشناسی – ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران ۱۳۷۳ تهران – انتشارات رشد

اتکینسون –هیلگارد و همکاران – زمینه روانشناسی – براهنی –محمد تقی و همکاران ۱۳۶۸ – تهران – رشد

شکینگ – نظریه های مشاوره ترجمه آرین – خدیجه ۱۳۸۸ نشر اطلاعات

آناستازی – روان آزمایی – ترجمه محمد تقی براهنی ۱۳۷۱ انتشارات دانشگاه تهران

خسروی و همکاران ۱۳۷۷ نقش حالت های خلقی بر شیوه ارزیابی دانش آموزان دختر از توانایی مشکل گشایی خود – فصلنامه اندیشه و رفتار

مقدمه:

در دنیای امروز که هر چیز به سرعت و به صورتی غیر قابل پیش بینی در حال تغییر است . وظیفه ما این است که افراد را برای روبرو شدن با مشکلاتی آماده کنیم که از قبل قابل پیش بینی نیستند و فرد را کمک کنیم  تا توانایی ها و مهارتهای ذهنی تعمیم یافته ای را بدست آورد که بتواند آنها را در موقعیت های جدید به خوبی به خدمت بگیرد.(به نقل از با لسینی ۱۳۸۸)

نزو[۱](۱۹۸۶)شیوه حل مسئله [۲]را “فرآیندی شناختی – رفتاری تعریف می کند که افراد ، طی آن استراتژیهای موثر برای مقابله با موقعیتهای مشکل زایی که در زندگی با آن مواجه می شوند را می شناسند یا کشف میکنند.”(بهرامگیری ۱۳۸۰)

شاید بتوان گفت که حل مسئله به عنوان یک کل ، سایر حوزه هایی را که انسان در موقعیتهای گوناگون اجتماعی ،شغلی،و آموزشی ناگزیر از روبرو  شدن با آنها می باشد را تحت پوشش قرار می دهد و اصل و اساس زندگی سازگارانه به حساب می آید.(نوری ۱۳۸۰)

تعریف

افراد اغلب به این دلیل در مشکلی می مانند که سرسختانه تنها یک راه حل را برای مشکل خود به کار می برند, هنگامی که این راه حل عمل نمی کند آنها با تلاش بیشتر و با همان راه حل , کارشان را ادامه می دهند.رشد تحقیقات درباره نقش واسطه ای ارزیابی و سبک شناختی در سال های اخیر موجب گسترش و توسعه دانش و کاربرد این نقش در عرصه سلامت روان گردیده است. یکی از جنبه های ارزیابی شناختی که در ادبیات تحقیق مطرح شده است سبک حل مسأله است.

نزو ( ۱۹۸۷) سبک حل مسأله را بعنوان فرایندی شناختی – رفتاری تعریف می کند که افراد  بوسیله آن راهبردهای موثری برای رویارویی و کنار آمدن با موقعیت های مشکل زا در زندگی روزمره را شناسایی و کشف می کنند.

هاگا ( ۱۹۹۵) شیوه حل مساله را وسیله ای مفید برای مقابله با مشکلات موقعیتی تعریف می کند که به صورت فرایندی شناختی یا رفتاری , انواع پاسخ های بالقوه مؤثر را به موقعیت های مشکل آفرین ارائه می کند واحتمال انتخاب موثرترین پاسخ را از میان این راه حل های مختلف افزایش می دهد.

نزو( ۱۹۸۷) یک فرایند پنج مرحله ای را پیشنهاد می کند که اگر به نحو مؤثری به کار گرفته شود، فرد نسبت به استرسورهای بیرونی مقاومت بیشتری نشان می دهد و کمتر مستعد افسردگی خواهد شد .

الف ) موقعیت یابی مشکل [۳] – تشخیص این که مشکل وجود دارد.

ب ) تعریف و فرمول بندی مسأله [۴]  – ارزیابی حیطه مشکل و تعیین اهداف واقع گرانه.

ج ) ایجاد راه حل های گوناگون [۵] .

د ) تصمیم گیری [۶] – انتخاب راه حلّی برای اجرا.

و) اجرا و ارزیابی راه حل انتخاب شده [۷] . نظارت و ارزیابی موفقیت های حاصله از انجام راه حل برگزیده شده و تقویت خود برای موفقیت ها.

 

[۱] -Nezu

[۲] -problem-solving metod

[۳] Problem orientation

[۴] Problem definition and formulation

[۵] Generation of alternative soloutions

[۶] decision making

[۷] Soloution implementation and verification

[۱] -Harlow

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله سبک های حل مسئله
  • پرسشنامه راهبردهای حل مسئله کسیدی و لانگ (۱۹۹۶)
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.