مقاله ذهنیت فلسفی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله ذهنیت فلسفی

تعداد صفحات: ۲۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اسمیت (بهرنگی ،۱۳۷۰) معتقد است که ذهنیت  فلسفی را توانایی و ویژگیهای ذهن می داند که به تفکر صحیح فرد کمک می کند و او رابا  قضاوتهای صحیح عادت می دهد. در جای دیگر( اسمیت ، بهرنگی، ۱۳۸۲ ) اسمیت ، ارزش هر انسان را در نیکو اندیشیدن بیان میدارد. از این رو تفکر و مهارت درست اندیشیدن از جمله مسائل مهمی است که از دیرباز ذهن اندیشمندان را به خود مشغول کرده است .

اسمیت  (بهرنگی ،۱۳۷۰)  معتقد است که  ذهنیت فلسفی نوعی التزام یا حالت ذاتی ، نمایی از رفتار می باشد .بهرنگی  (۱۳۸۲)  معتقد است ذهنیت فلسفی ، فراهم ساختن فرصتی در برنامه آماده سازی یک مدیر است تا بتواند ملاحظات متفکرانه قضاوتهای پرورش یافته در دیگران را خوب جلوه دهد ، نه اینکه به مجموعه جوابهایی که برای مسائل ارزش گذاری کنند و نه صرفاً اورا در برابر پیشنهادات ساختگی واکسینه کنند و آنها را مصون دارند بلکه برای اینکه او بتواند به جریانات ارزش گذاری درست و صحیح عادت کرده و کاربرد توانایی و آمادگی اش را در این جریان تقویت نماید . این توانایی و آمادگی را میتوان ” ذهنیت فلسفی ” نامید و مسأله رشد یا افزایش آن در شکل کلی اش ، مسأله دائمی کمک به افراد برای تفکر است . بنابراین تفکر منطقی و صحیح یک شخص خصوصاً یک مدیر را می توان منوط به داشتن ذهنیت فلسفی او دانست .

مسأله اصلی تربیت ، تفکر می باشد که برای پرورش آن ابزارهایی لازم دارد .در این مقوله این پرسش مطرح می شود که آیا یک مدیر برای بهبود در سبکهای تفکر خود متصف به ذهنیت فلسفی می شود ؟ آیا او به پرداختن به فعالیتهای فلسفی و بهبود قضاوتهای ارزشی نیازخواهد داشت ؟

شرفی (۱۳۸۱) معتقد است درباب کسانی که از ویژگیهای فلسفی برخوردارند مطالب چندانی به رشته تحریر نیامده و از معدود کسانی که به این مهم پرداخته اند ، اسمیت را می توان نام برد .

 

واژه های کلیدی: ذهنیت فلسفی ، مدلها ،ابعاد نظریه اسمیت،ابعاد نظریه گرینبرگ و بارون، ابعاد نظریه داینتی و اندرسون

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف ذهنیت فلسفی ۷
پیشینه ذهنیت فلسفی ۷
چگونگی ایجاد ذهنیت فلسفی در مدیران ۸
ذهنیت فلسفی و اندیشه صاحب نظران مدیریت ۸
۱- ابعاد نظریه و مدل ذهنیت فلسفی از نظر فلیب اسمیت ۸
شرح و توصیف ابعاد سه گانه ذهنیت فلسفی از دیدگاه فلیب اسمیت : ۹
۲-ابعاد نظریه و مدل ذهنیت فلسفی از نظر هریگل ، اسلوکوم و وودمن : ۱۸
۳-ابعاد نظریه و مدل ذهنیت فلسفی از نظرگرینبرگ و بارون : ۱۹
۴-ابعاد نظریه و مدل ذهنیت فلسفی از نظر داینتی و اندرسون : ۲۱
۵- ابعاد نظریه و مدل ذهنیت فلسفی از نظر رابرت کتز: ۲۲
۶- جایگاه فکر و اندیشه مدیران در مدل مهارتی مشتق از مدل کتز، غفاریان ۲۴
نتیجه گیری ۲۶
منابع ۲۸

منابع

 – ابوترابی ، رزیتا و جاویدی کلاته آبادی ، طاهره  (۱۳۸۹) ذهنیت فلسفی و سبک رهبری مدیران در نظام آموزش عالی ، دانشگاه آزاد تهران ، واحد شمال

– بوکانی، ناصر (۱۳۸۴) رابطه ذهنیت فلسفی و هوش هیجانی مدیران با سلامت سازمانی ، تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی مرکز

– خلیلی شورینی ، سیاوش (۱۳۸۳) روشهای تحقیق در علوم انسانی ، تهران ، انتشارات یادواره

– افشار، مژده (۱۳۸۱) بررسی ذهنیت فلسفی مدیران وزارت نیرو برمیزان استرس کارکنان ،  تهران ،  دانشگاه آزاد اسلامی جنوب

– سولسو ، رابرت ، ال (۱۳۷۱) روان شناسی شناختی ، ترجمه فرهاد ماهر ، تهران ، انتشارات رشد

– طالقانی، محمد مهدی (۱۳۸۹) بررسی رابطه ذهنیت فلسفی و سبکهای رهبری در بین معلمان شیراز ،  دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت

مقدمه

 

هدف و استراتژی اکثر سازمانها افزایش بخشیدن به میزان کارائی و اثر بخشی درسازمان می باشد . مدیران ارشد ،  برای نیل به این مقصود به دنبال عواملی هستند تا با بکار بردن آنها میزان کارائی نیروی انسانی و درنهایت عملکرد سازمانی را بهبود بخشند .عوامل بسیاری در این رابطه دخیل می باشد.

یکی از عوامل مؤثر در بالا بردن کارائی سازمان شناخت فکر و ذهنیت فلسفی افراد می باشد . فرد دارای ذهن فلسفی خصوصیاتی را نشان می دهد که می توان آن ها را در سه بعد جامعیت، تعمق وانعطاف پذیری گروه بندی کرد.این فرد همواره در جامعیت بخشیدن به اندیشه هایش تلاش میکند، مسائل را در ارتباط با زمینه های وسیع و مرتبط به هدف های درازمدت می بیند، امور بدیهی را مورد سؤال قرار داده و به شانس خود برای حرکت به ماورای تعصب های جاهلانه، جانبداری های شخصی و تصورات کلیشه ای می افزاید . این فرد از انعطاف پذیری که با نواندیشی، دگربینی و خلاقیت همراه است برخوردار می باشد و مسائل را از شقوق و جنبه های متعدد بررسی می کند. (شریعتمداری،۸۰ ، ص ۳۸ تا۵۷‌‌‍( . فلسفی فکر کردن یاتفکر منطقی [۱]بخشی از زندگی روزانه است.(خلیلی شورینی ،۱۳۸۶ )

اسمیت[۲] (۱۹۵۶) ذهنیت فلسفی را توانایی و ویژگیهای ذهن می داند که به تفکر صحیح فردکمک میکند و اورابه قضاوتهای صحیح عادت می دهد. او ذهنیت فلسفی را نه پرکردن مغز یا محتوای دروس فلسفی و نه گرایش به یک فلسفه خاصی می داند ، بلکه  ذهنیت فلسفی را فعالیتی می داند که مشخصاً به بهبود داوری های ارزشی اختصاص یافته باشد. ذهنیت فلسفی برحسب درجه ای ازجامعیت ، تعمق و قابلیت انعطاف زمانی مشخص می شود که فرد با مسائلی که برای حل آنان فراخوانده می شود به داوری های ارزشی بپردازد . ذهن فلسفی فرد را آماده می کند تا با تفکر درست و منطقی پدیده ها را شناسایی نماید ( سیف هاشمی ، ۱۳۸۳).

ذهنیت فلسفی از نظر اسمیت نیز شامل سه مؤلفه جامعیت ، تعمق و قابلیت انعطاف می گردد که جامعیت شامل : مشاهده و نگریستن به موارد بخصوص در ارتباط با زمینه وسیع ، ارتباط دادن مسائل آنی و کوتاه مدت به اهداف دراز مدت ،بکار بستن قوه تعمیم ،  شکیبایی در تفکرات و جنبه های نظری

تعمق یا ژرفا شامل :زیر سؤال بردن اموری که بر همگان امری بدیهی و مسلم بشمار می آید ، کشف امور اساسی وبیان آنها در هر موقعیت ، توجه داشتن به اشارات و کاربرد حساسیت برای اموری که دارای معانی ضمنی و رابطه ای هستند ،قضاوت و حکم به روش استنتاجی و قیاسی ;

تعریف ذهنیت فلسفی

به ‌نظر فیلیپ.جی.اسمیت  ، ذهنیت فلسفی نه از پر کردن مغز یا محتوای دروس فلسفی و نه از گرایش‌به یک فلسفه نسبت به فلسفه دیگر ناشی از مجادله‌فلسفی حاصل می‌شود ، بلکه ذهنیت فلسفی برحسب فعالیتی به‌وجود می‌آید که مشخصاً به بهبود داوریهای ارزشی اختصاص یافته باشد.

 پیشینه ذهنیت فلسفی 

بدون شک به جرأت میتوان گفت که فلیب اسمیت تنها کسی بود که توانسته به طور جامع خصوصیات مدیریت اثربخش را در قالب ابعاد ذهنیت فلسفی بیان نماید ، ولی از این مسأله نباید غافل شد که دیگر علمای مدیریت در عصر حاضر نیز تحت عناوین دیگری خصوصیات ذهنیت فلسفی را مورد توجه قرار داده اند . ازجمله کسانی که در مقوله فکر و اندیشه در مدیریت تحت عنوان توانایی های مدیریت اظهارنظر نموده اند می توان از “کسل و سایمون[۳]” نام برد . این دو به تشریح توانایی های مدیریت به شاخصهای فکری متعددی اشاره داشته اند . یکی از دسته بندی های معروفی که ازمهارتهای مدیریت وجود دارد ، مربوط به نظر “رابرت کتز[۴]” می باشد .

وی مهارتهای مدیریت را به سه دسته مهارتهای ادراکی ، انسانی ، و فنی دسته بندی می کند . او درباره مهارتهای ادراکی که بی ربط باابعاد ذهنیت فلسفی نیست چنین می گوید : ” مهارتهای ادراکی مدیران را قادر می سازد تا سازمان را به صورت یک کل و درمحیط ببینند و نیز مدیران را قادر  می سازد تا تعامل بین بخشهای مختلف سازمان را دریابند . با استفاده از مهارتهای ادراکی مدیران   می توانند پیامدهای هر نوع عملی را تشخیص دهند ، همچنین مدیران اثربخش می توانند با استفاده از مهارتهای ادراکی جهت برآورده ساختن نیازهای کل  سازمان تصمیمات خود را اتخاذ کنند .

 

[۱] .  Reflective Thinking

[۲] . Philip G.smith

[۳] .Saiymon

[۴] .Robert. ketz

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.