مقاله رابطه ورزش با سلامت عمومی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله رابطه ورزش با سلامت عمومی

تعداد صفحات: ۳۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

وست و بوچر[۱] معتقدند که تربیت بدنی فرآیند آموزشی و تربیتی است که هدف آن بهبود بخشیدن به اجرا و رشد انسان از طریق فعالیت­های جسمانی است. بعبارت دیگر تربیت بدنی شامل کسب و پردازش مهارت­های حرکتی، توسعه و نگهداری آمادگی جسمانی برای تندرستی و سلامت، کسب دانش علمی درباره فعالیت­های جسمانی، توسعه تصور و ذهنیت مثبت از فعالیت­های جسمانی به­ عنوان وسیله­ای برای اجرا و عملکرد انسان است (آزاد، ۱۳۸۱).

سازمان جهانی بهداشت ، سلامت را چنین تعریف می‌کند. « سلامت وضعیتی از تعادل کامل جسمی ، روانی ، و اجتماعی است و صرفاً عدم وجود بیماری یا ناتوانی نمی باشد » این تعریف در سالهای اخیر با گنجاندن « توانایی داشتن یک زندگی سالم از نظر اجتماعی و اقتصادی تقویت شده است » (کاپلان و سادوک،۱۳۸۲) .

موضوع سلامت از بدو پیدایش بشر و در قرون و اعصار متمادی مطرح بوده است، اما هر گاه از آن سخنی به میان آمده است، عمدتاً بعد جسمی آن مد نظر قرار گرفته و کمتر به سایر ابعاد سلامت، به­خصوص بعد روانی، آن توجه شده است. سازمان بهداشت جهانی در سال (۲۰۰۱)، ضمن توجیه کردن مسئولین کشورها در راستای تأمین سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد همواره بر این نکته تأکید داشته است که هیچ یک از این سه بُعد بر دیگری برتری ندارد. مفهوم سلامت عمومی شامل آسایش ذهنی، احساس خود توانمندی، خودمختاری، کفایت، درک همبستگی بین نسلی و شناخت توانایی خود در محقق ساختن ظرفیت­های عقلی و هیجانی خویش است. سلامت عمومی شامل افزایش توانایی­های افراد و جامعه و قادر سازی آن­ها در دستیابی به اهداف مورد نظر است (حسینی،۱۳۸۸).

امروزه، تحقیقات علمی بسیاری نشان داده است  که ورزش علاوه بر اینکه ابزار ارزشمندی برای سلامت جسمانی است، رابطه نزدیکی با سلامت عمومی و به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری­های روانی دارد. معمولاً ورزشکاران نسبت به افراد کم تحرک، اضطراب و افسردگی کمتری احساس می­کنند. بنابراین فعالیت بدنی به­ خصوص ورزش، سهم زیادی را در ایجاد امنیت، آرامش روانی و اجتماعی افراد و جوامع، تأمین بهداشت، سلامتی و زندگی سالم خواهد داشت (هاشمیان،۱۳۸۷).

در مقابل عده­ای از محققین معتقدند همه انواع ورزش­ها بر بهبود سلامت عمومی مؤثر نیستند، به بیانی دیگر این محققین اعتقاد دارند علاوه بر تأثیرات سودمند، فعالیت جسمانی می­تواند موجب بروز اختلالات روانی نیز بشوند. به­ عبارتی، فعالیت جسمانی می­تواند سلامت روانی را به خطر بیندازد، به­خصوص زمانی که انجام تمرینات ورزشی، شدید، سخت و فشرده باشد(پلاسو و سیلوِرا[۲]، ۲۰۰۵).

 

واژه های کلیدی:سلامت عمومی،ورزش، شاخص سلامت عمومی، دیدگاه مکاتب، تاثیر ورزش در شخصیت

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
تعاریف سلامت عمومی ۸
تاریخچه مختصری بر سلامت عمومی ۹
شاخصهای سلامت عمومی ۹
دیدگاه مکاتب مختلف روانشناسی دربارهی سلامت عمومی: ۱۱
۱-سلامت عمومی در دیدگاه روانکاوی ۱۱
۲- مکتب انسان گرایی ۱۴
۳- مکتب رفتارگرایی ۱۵
۴- مکتب شناختی ۱۶
۵- مکتب هستی گرایی ۱۸
رابطه ورزش با سلامت عمومی ۱۹
اهدف ایجاد سلامت عمومی ۲۰
سلامت عمومی در ورزشکاران ۲۰
تأثیر ورزش در شخصیت ۲۲
تأثیر ورزش در اخلاق و رعایت حقوق دیگران ۲۳
تأثیر ورزش بر فرهنگ ۲۴
نتیجه گیری ۲۵
فهرست منابع ۲۷

 منابع

وست و بوچر، (۱۳۸۱). مبانی تربیت بدنی و ورزش. مترجم : آزاد، احمد. انتشارات صنوبر، چاپ سوم.

نریمانی، محمد؛ آریاپوران، سعید و صادقیه اهری، سعید. (۱۳۸۶). مقایسه خودپایی و سلامت عمومی در ورزشکاران گروهی و انفرادی و افراد غیر ورزشکار، فصلنامه پایش،۳: ۱۷۹-۱۸۴٫

خزایی، احمد رضا .(۱۳۸۸). فرهنگ و ورزش-wekepedya.com

دژآهنگ، منوچهر (۱۳۸۵). مقایسه سلامت روانی افراد معلول جسمی–حرکتی ورزشکار و غیر ورزشکار شهر رشت. مجمومه مقالات اولین همایش ورزش برای همه، دانشگاه آزاد اسلامی واحدزنجان.

کوشافر، علی اصغر. (۱۳۸۱). اصول و مبانی تربیت بدنی، چاپ اول ، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.

رحمانی نیا، فرهاد(۱۳۷۳). تاثیر تمرینات هوازی بر بهداشت روانی، فصلنامه المپیک، سال دوم، شماره های سوم و چهارم،ص ۱۰۹- ۹۷٫

– حیدری، بهلولیان؛ احمد، فرزاد سیر ،کامران،اقبالیان، معصومه ( ۱۳۷۹). بررسی عوامل روانی مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان استان همدان، فصلنامه اندیشه و رفتار، سال ششم،شماره ۱، تابستان.صفحات۷۷-۶۸٫

– خدا رحیمی، سیامک. (۱۳۷۴). مفهوم سلامت روان شناختی، مشهد: انتشارات جاویدان خرد.

– کوئن، بروس (۱۳۸۶). درآمدی بر جامعه شناسی. ترجمه محسن ثلاثی چاپ سیزدهم انتشارات توتیا.

– گلمن، دانیل؛ بویاتزیس، ریچارد ( ۱۹۹۵). هوش هیجانی در مدیریت و رهبری سازمانی، ترجمه ابراهیمی ، بهمن. تهران: سازمان مدیریت.

– گنجی، حمزه. (۱۳۸۹). روانشناسی عمومی، تهران: انتشارات ارسباران.

مقدمه

پیشرفت­های شگفت ­­آور تکنولوژی در قرن حاضر با ماشینی شدن زندگی توأم شده است. این امر تحرکات و فعالیت­های بدنی را با کاهش چشمگیری همراه ساخته و باعث شده است تا فقر حرکتی، تحلیل شدید قوای جسمانی را به همراه داشته باشد. ضعف جسمانی و روانی ناشی از این بی تحرکی­ها، زندگی انسان­ها را بیش از پیش با تهدید جدی مواجه ساخته است. از این رو، پژوهشگران و محققان برای مقابله با این خطرات، توجه به تربیت بدنی و علوم ورزشی را امری الزامی می­دانند؛ زیرا تأثیر مثبت فعالیت­های بدنی که عمیقاً با طبیعت انسان مناسب است، می­تواند موجبات آرامش اعصاب خسته از زندگی ماشینی را فراهم آورد و از تبدیل اجتماعات امروزی به جوامع رنجور و فرتوت جلوگیری نماید (توسلی، ۱۳۸۸).

  “تربیت بدنی و ورزش[۱]، مقوله­ای است که در هر اجتماعی جایگاه ویژه­ای دارد و نقش آن در شکوفایی استعدادهای مختلف افراد و متعاقب آن تقویت و افزایش ظرفیت­های اخلاقی، تربیتی، جسمانی، ذهنی، عقلی، مهارتی، عاطفی و اجتماعی افراد انکارناپذیر است. تربیت بدنی، بخش تکمیلی تعلیم و تربیت است که از طریق فعالیت­های جسمانی[۲] و بدنی به شکوفایی استعدادها کمک می­کند شکوفایی علمی و آموزشی دانش­آموزان هنگامی میسر است که در زمینه­های مساعدی از سلامت جسمی و روحی[۳]، رشد، نشاط و تحرک فرهنگی و تربیتی استوار باشد. انجام این رسالت در مکان مقدس مدرسه با تنظیم برنامه­های آموزشی متناسب در حیطه­های مختلف تربیتی و متناسب با نیازهای دانش­آموزان امکان پذیر است (عباس نیا، ۱۳۷۳).

تغییر و تحولات جهانی مقوله­های زندگی معاصر، تربیت بدنی و ورزش را از ضروریاتی ساخته که دوری از آن اجتناب­ناپذیر به نظر می­رسد تربیت بدنی بعنوان فرآیندی آموزشی تربیتی شامل کسب و پردازش مهارت­های حرکتی توسعه و نگهداری آمادگی جسمانی برای تندرستی و سلامت، کسب دانش علمی درباره فعالیت­های جسمانی و تمرین و توسعه تصور و ذهنیت مثبت از فعالیت های جسمانی به عنوان وسیله­ای برای بهبود اجرا و عملکرد انسان است که نقش مؤثر در رشد وتعالی افراد دارد برای این علم اهدافی بیان گردیده که در برگیرنده نشانه­ها، نیات و نتایج مطلوبی است که ازشرکت در برنامه­های تربیت بدنی و ورزش حاصل می­شود. این اهداف با نیازها، تجارب و علایق افراد در ارتباطند و تعیین کننده مقاصد و جهت برنامه­ها هستند، با توجه به اهمیت و توسعه حیطه علم تربیت­بدنی و ورزش اهداف آن محدود به رده­های جمعیتی خاصی نیست بلکه به تمام رده­های جمعیتی گسترش یافته است (فتحی، ۱۳۸۲).

بنابراین سلامت افراد واقع در سنین مدرسه می­تواند نقش اصلی را در موفقیت و توسعه یک کشور ایفا نماید، زیرا فرد در مدرسه به دلیل تعامل با دانش­آموزان دیگر و معلم رفتارهای بهداشتی را فرا گرفته و سبک زندگی خود را شکل میدهد(لانگ و همکاران[۴]، ۲۰۰۰).

تعاریف سلامت عمومی

سلامت عمومی عبارت است از اینکه فرد چه احساسی نسبت به خود دنیای اطراف، محل زندگی، اطرافیان مخصوصا‌ با توجه به مسئولیتی که در مقابل دیگران دارد. چگونگی سازش وی با درآمد خود و تفاوت موقعیت مکانی و زمانی خویشتن (میلانی فر، ۱۳۷۳).

علم سلامت عمومی شاخه‌ای از علم بهداشت است که با پیشگیری از اختلال­های روانی و حفظ شیوه­های بهینه زندگی و بهداشت عاطفی سر وکار دارد. علم سلامت روان فرایند همیشگی است که از بدو تولد تا هنگام مرگ ادامه می‌یابد این علم با چهار هدف شکوفایی توان بالقوه، شادکامی، رشد و تحولی هماهنگ، و زندگی مؤثر و کارآمد سعی می‌کند از طریق آموزش به کارکنان بهداشت روانی، پیشگیری، درمان اختلال­های روانی و حفظ و تداوم بهداشت روانی در اشخاص سالم شرایطی ایجاد کند که شهروندان جامعه بتوانند در خانه، مدرسه، جامعه، محیط­های کاری و نهایتاً با خویش سازگار شوند (حسین شاهی برواتی؛ ۱۳۷۹؛ ص ۱).

در اساسنامه سازمان بهداشت مصوب سال ۱۹۴۸ آمده است : « سلامت عبارت است از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط نبودن بیماری و ناتوانی» (اصفهانی ، ۱۳۸۳، ص ۷).

سلامت روان عبارت از رفتار موزون و هماهنگ با جامعه، شناخت و پذیرش واقعیتهای اجتماعی و قدرت سازگاری با آنها، ارضاء نیازهای خویشتن به طور متعاون و شکوفایی استعدادهای فطری خویش می باشد (حاجی آقاجانی و اسدی نوقابی، ۱۳۷۸؛ ص ۱۶).

 

۱-Physical Education and Sport

۲-Physical activity

۳-Physical and mental health

۱- Long

۱- West and Bucher

۱- Peluso& Silveira

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش ورزش در کاهش وزن
  • مقاله رفتار نابهنجار در ورزش فوتبال
  • مقاله سبک رهبری در ورزش
  • مقاله کاربرد هیپنوتیزم در ورزش
  • مقاله پرخاشگری در ورزش فوتبال
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.