مقاله رضایت زناشویی و عوامل مؤثر بر آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله رضایت زناشویی و عوامل مؤثر بر آن

تعداد صفحات: ۷۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

خانواده، اولین و بادوام‌ترین بستر رشد است. نقش انکارناپذیر خانواده در تحول، سلامت کارکرد زوجین و بخصوص کودکان در تمام ابعاد شناختی، اجتماعی، رفتاری، عاطفی و تحصیلی به‌خودی‌خود از اهمیت و ضرورت بسیار بالایی برخوردار است. سنگ بنای تشکیل خانواده ازدواج هست. ازدواج به‌عنوان مهم‌ترین و عالی‌ترین رسم اجتماعی برای دستیابی به نیازهای عاطفی و امنیتی افراد بزرگ‌سال، همواره مورد تأیید بوده است. ازدواج رابطه انسانی، پیچیده ظریف و پویایی هست که از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. همچنین، توجه به کانون خانواده، محیط سالم و سازنده برای کودکان، روابط میان فردی گرم و صمیمی که می‌تواند موجب رشد و پیشرفت افراد گردد ازجمله اهداف و نیازهای ازدواج محسوب می‌شوند؛ اما از طرفی زندگی مشترک دو انسان با یکدیگر آن‌هم از دو جنس متفاوت امری بسیار ظریف و گاه دشوار است، زیرا ارتباط ناسالم و عدم شناخت صحیح زوجین از نیازهای یکدیگر باعث بروز بسیاری از مشکلات زناشویی به‌صورت پنهان و آشکار در بستر خانواده می‌شود و موجودیت خانواده را موردحمله قرار می‌دهد (شرفی،۱۳۸۲).

هدف از ازدواج، برطرف شدن نیازهای طرفین است و اگر نیازهای زوجین برطرف نشود و به راه‌حل مثبتی جهت دستیابی به نیازهایشان نرسند استرس، ناکامی، سرخوردگی، خشم و درنهایت دل‌زدگی بروز پیدا می‌کند، برای اکثر بزرگ‌سالان شادمانی در زندگی، بیشتر به ازدواجی موفق و روابط زناشویی توام با رضایت وابسته است تا سایر جنبه‌های زندگی. رضایت زناشویی می‌تواند به‌طور کامل بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد و تحقیقات انجام‌شده اهمیت این موضوع را بر انواع نتایج بالینی مانند. بهداشت روانی، بهداشت جهانی و حتی طول عمر تأیید نموده‌اند، هم‌چنین رضایت زناشویی در زندگی می‌تواند با رضایت کلی از زندگی رابطه داشته باشد برای توصیف چگونگی روابط زناشویی از اصطلاحات متعددی مانند: سازگاری، رضایتمندی، سازش، خشنودی موفقیت و کیفیت زناشویی استفاده‌شده است معمولاً کیفیت سازگاری و رضایت زناشویی به‌جای هم به‌کاربرده می‌شوند.

بر اساس نظر ”لاک و والاس[۱]“، سازگاری زناشویی برون سازی هر یک از زوجین در موقعیت زمان معین تعریف‌شده است. به نظر سین رضایت زناشویی وضعیتی است که در آن زن و شوهر بیشتر مواقع احساس خوشبختی و رضایت از یکدیگر و از ازدواجشان دارند یکی از بهترین تعاریف زناشویی توسط «هاپکینز»[۲] ارائه‌شده است او رضایت زناشویی را اطاعت عینی از خشنودی، رضایت و لذت تجربه‌شده توسط زن یا شوهر زمانی که همه جنبه‌های ازدواجشان را در نظر می‌گیرند تعریف می‌کند رضایت یک متغیر نگرشی است و خصوصیت گروهی زن و شوهر محسوب می‌شود طبق تعریف فوق رضایت زناشویی درواقع نگرش مثبت و لذت‌بخش است که زن و شوهر از جنبه‌های مختلف روابط زناشویی دارند.

 

واژه های کلیدی: رضایت زناشویی، عوامل موثر،خانواده، سازگاری اجتماعی،روابط جنسی،

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
رضایت زناشویی ۸
ایجاد رضایت زناشویی ۹
زوج خوشبخت و کامل ۱۰
نقش عشق در ازدواج و تداوم زندگی ۱۰
مدل مثلث عشق استرنبرگ ۱۱
اثرات نزدیکی و فاصله در تداوم زندگی ۱۳
خصوصیات زوجین دارای رضایت زناشویی ۱۴
عواملی مؤثر بر دوام زناشویی ۱۵
نیازها و عوامل خشنودی رضایت زناشویی ۱۶
جنیست و رضایت زناشویی: ۱۶
تحول رابطه و صمیمیت و رضایت زناشویی ۱۸
خانواده اصلی و رضایت زناشویی ۱۹
تنیدگی و رضایت زناشویی ۱۹
سبک های مقابلهای و مهارت‌های ارتباط و رضایت زناشویی ۲۰
مهارت‌های مؤثر در ارتباطات زناشویی ۲۱
هفت نوع ارتباط مهم و نحوه ی برقراری آن ۲۲
احترام متقابل و رضایت زناشویی ۲۲
سازگاری اجتماعی و رضایت زناشویی ۲۳
ساختار قدرت و رضایت زناشویی ۲۳
موضع گیریهای نظری در خصوص روابط زناشویی ۲۴
تعریف غریزه جنسی ۲۴
اهمیت روابط جنسی ۲۷
فرآیند روابط زناشویی ۳۱
اهمیت آمادگی روانی برای آمیزش ۳۱
اهمیت عشق بازی ۳۱
مراحل واکنش جنسی طبیعی ۳۳
دفعات مقاربت و سازگاری جنسی ۳۵
ریتم میل جنسی در زنان ۳۶
ریتم میل جنسی در مردان ۳۶
میل جنسی طبیعی ۳۷
پختگی جنسی ۳۸
قدرت جنسی ۳۸
مشکلات روابط زناشویی ۴۰
الف – مشکلات جنسی زنان ۴۰
ب- مشکلات جنسی در مردان ۴۲
بهداشت و درمان روابط زناشویی ۴۴
اختلافات مالی ۴۹
اوقات فراغت ۵۱
روابط والدین و کودک ۵۳
تولد فرزند ۵۳
تعداد فرزندان ۵۳
بستگان و دوستان ۵۴
نقش‌های مربوط به برابری زن و مرد ۵۶
رضایت زناشویی و جهت گیرى مذهبى ۵۷
ساختار قدرت و سازگاری زناشویی ۶۰
نتیجه گیری ۶۱
منابع ۶۵

 منابع :

شرفی، ع.، (۱۳۸۲)، رابطه بین الگوهای ارتباطی زناشویی و سلامت معلمان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، مشاوره، تهران: دانشگاه تربیت‌معلم .

شرفی، محمدرضا؛ (۱۳۷۴). خانواده متعادل (آناتومی خانواده). تهران : انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

اعتمادی، ع.(۱۳۸۴). بررسی و مقایسه اثربخشی رویکرد روانی-آموزشی مبتنی بر شناختی-رفتاری و ارتباط درمانی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره، دانشگاه تربیت‌معلم.

سلیمانیان، ع.(۱۳۷۳). بررسی تأثیر افکار غیر منطقی بر رضایتمندی زناشویی دانشجویان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت‌معلم

الیس، زندگی عاقلانه، ترجمه صالحی ج، فدردی و امین یزدی، ۱۳۷۵، تهران : انتشارات میثاق.

الیس، آ.وهارپر ۱۹۱۳م، ر، راهنمای ازدواج موفق، ترجمه شفیعی ا، چاپ سوم انتشارات رسا۱۳۹۰٫

الیس، آ، زوج درمانی، سیجل و همکاران . ترجمه های جوادصالحی فدردی – امین یزدی امیر، انتشارات میثاق۱۳۷۵٫

امیدنیا. (۱۳۷۶). بررسی اثر مشاوره گروهی مبتنی بر مدل عقلانی-عاطفی-رفتاری الیس در کاهش میزان فشارهای روانی شغلی کادر پرستاری یک بیمارستان عمومی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه تربیت‌معلم تهران.

سودانی، م.(۱۳۸۵). مقایسه اثربخشی زوج درمانی به شیوه الیس و درمان راه حل محوری بصورت انفرادی و توام در کاهش تعارضات زناشویی، پایان‌نامه دکتری، راهنمایی و مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی.

شاملو، سعید (۱۳۷۸)بهداشت روانی – انتشارات رشد-تهران

بارکر، فیلیپ؛ (۱۳۷۵). خانواده درمانی پایه . مترجمان محسن دهقانی و زهره دهقانی، چاپ اول. تهران : انتشارات رشد.

بک، ا. عشق هرگز کافی نیست، ترجمه، م. قراچه داغی. (۱۳۸۵) تهران انتشارات هم اگاه، چاپ ششم.

محمدی، راحله. (۱۳۸۶). بررسی نقش تعدیل­کنندگی رویدادهای­استرس­زای زندگی، حمایت اجتماعی، خودشناسی و اختلال شخصیت در رابطه نیازهای بنیادین روانشناختی و اعتیاد. پایان­نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه تهران.

مقدمه

 انسان‌ها با ازدواج استقلال می‌یابند و با تشکیل زندگی، یک واحد کوچک اجتماعی را به وجود می‌آورند، مسئولیت می‌پذیرند و به استقلال می‌رسند، زندگی آن‌ها هدف‌دار می‌شود و با پذیرش مسئولیت اداری خانواده خود، تصمیم‌گیرنده می‌شوند . آن‌ها در کنار هم آرامش می‌یابند. چنانچه خداوند در قرآن کریم (روم، ۲) می‌فرماید : “برای شما از جنس خودتان جفتی بیافریدیم تا با او انس‌گیرید و آرامش یابید و در بین شما دوستی و مهربانی قراردادیم، در این امر برای افرادی که اهل تفکر باشند آیات و نشانه‌هایی وجود دارد” (صالحی فرد، ۱۳۷۹). از مفاهیم رایج برای نشان دادن میزان شادی و پایداری در خانواده، مفهوم رضایت زناشویی است . درواقع رضایت زناشویی یک ارزیابی کلی از وضع فعلی ارتباط ارائه می‌دهد. برای افزایش رضایت زناشویی تلاش‌های علمی فراوانی صورت گرفته است. این تلاش‌ها به تدوین راهبردهای مداخله‌ای منجر شده است که می‌توان آن‌ها را به سه دسته تقسیم کرد: الف) برنامه‌های آماده‌سازی همسران قبل ازدواج (السون و السون[۱]،۱۹۹۷)؛ ب) برنامه‌های غنی‌سازی پس از ازدواج (نیکولز و بکوار[۲]،۲۰۰۰)؛ ج) مشاوره ازدواج برای همسران ناسازگار (احمدی، ۱۳۸۳). برای اکثر بزرگسالان، شادمانی در زندگی، بیشتر به ازدواجی موفق و روابط زناشویی توام با رضایت وابسته است تا سایر جنبه‌های زندگی. رضایت زناشویی می‌تواند به‌طور کامل بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد و تحقیقات انجام‌شده اهمیت این موضوع را بر انواع نتایج بالینی مانند. بهداشت روانی، بهداشت جهانی و حتی طول عمر تأیید نموده‌اند، «وارینگ» و همکاران[۳] (۱۹۸۱)در مطالعه‌ای دریافتند که نابسامانی ازدواج و عدم خشنودی در زندگی زناشویی به‌طور معناداری با شیوع اختلالات عاطفی و هیجانی در جمعیت عمومی رابطه دارد، درصورتی‌که ازدواج‌های رضایت‌بخش باعث سلامت همسران و مانع رویدادهای منفی زندگی و مشکلات روان‌شناختی در آن‌ها می‌شود. بعضی از موضوع‌های شناخته‌شده‌ای که می‌تواند پدیدآورنده اختلاف‌های زناشویی باشد چنین است پول، روابط جنسی، روابط خویشاوندی، دوستان، فرزندان، خیانت جنسی، مشکلات عاطفی، مشکلات مالی، مشکلات ارتباطی (گفت‌وشنود)، درگیری‌های کاری و مانند این‌ها (ثنایی و ذاکر، ۱۳۷۸)

رضایت زناشویی[۴]

برای رسیدن به رضایت در زندگی زناشویی عوامل مختلفی موثرند بر اساس تحقیقات نیو من[۵] و نیومن، (۱۹۹۱) این عوامل عبارت‌اند از :

سطح تحصیلات بالا

موقعیت اقتصادی و اجتماعی بالا

شباهت در علایق هش و شخصیت زوجین

مرحله اولیه و انتهایی چرخه زندگی خانواده

هماهنگی جنسی

برای زن، ازدواج دیرتر

البته لازم به ذکر است که ساز و کارهای دقیق این عوامل کاملا شناخته‌شده نیستند احتمالا تحصیلات و موقعیت اقتصادی و اجتماعی بالاتر به دلیل به رضایت زناشویی بیشتر می انجامد که افراد دارای این موقعیت ها احتمالا دارای مهارت‌های حل مشکل بهتری هستند و استرس‌های مزمن کمتری (مانند زندگی محیط شلوغ) داشته اند. اگرچه اعتقاد عمومی (بخشی از فرهنگ) این است که افراد جذب ضد خود می‌شوند اما تحقیقات نشان می‌دهد که شباهت بیشتر با رضایت زناشویی بالاتر دارای ضریب همبستگی مثبت است، زیرا افراد احساس راحتی بیشتری با فرد مشابه خود دارند و می‌توانند با یکدیگر بهتر همدردی کرده و علایق مشترک فی ما بین را دنبال کنند (موسوی، ۱۳۸۲)

رضایت زناشویی طی سال های فرزند پروری افت می‌کند و بیشترین میزان آن متعلق به قبل از تولد فرزندان و پس از ترک آنان است . علت آن که قبل و بعد از فرزندان میزان رضایت زناشویی بالاتر است ان است که در این دوران زوجین وقت و انرژی بیشتری را صرف یکدیگر می‌کنند و موقعیت‌های درگیری زای کمتری (اداره فرزندان) برای ایشان پیش می‌آید (همان منبع).

همچنین اغلب مطالعات زمینه یابی تفاوت های گسترده‌ای را درزمینهی فراوانی فعالیت های جنسی مطرح کرده‌اند، اما همگی هماهنگی جنسی و اهمیت آن بر میزان رضایت را مهم دانسته اند. گاهی ممکن است زوجین برای کنار آمدن با نارضایتی زناشویی و مشکلات جنسی (که اغلب ناشی از عدم هماهنگی است) به درمانگر مراجعه کنند (همان منبع).

 

[۱] -Olson & Olson

[۲]– Nichols & Becava

[۳]– Waring & et al

[۴] – Marital Satisfaction

[۵] Newman

 [۱] – Locke – Wallace

[۲]– Hawkins

 

90,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عوامل تعیین کننده ی رضایت زناشویی
  • مقاله رضایت زناشویی، نظریه ها و عوامل موثر بر آن
  • مقاله تاثیرات تولد فرزند بر والدین
  • پرسشنامه رضایت زناشویی – فرم بلند انریچ
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.