مقاله روانشناسی ورزشی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله روانشناسی ورزشی

تعداد صفحات: ۴۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

روانشناسی ورزشی یکی از موارد کاربرد ویژه دانش روانشناسی را تشکیل داده و موضوعاتی همچون،  شخصیت، عوامل روانی، اجتماعی، انگیزش، کنترل استرس و اضطراب، آموزش حرکتی، اعتماد به نفس و سایر مهارتهای روانی که لازمه یادگیری و اجرای مطلوب مهارتهای حرکتی می‌باشد، را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد به عبارتی دیگر مطالعه رفتار فردی در ورزش و فعالیت‌های حرکتی، تعیین میزان تاثیر فاکتورهای روانی بر روی فعالیت‌های حرکتی وتعیین کیفیت اثرگذاری تجربیات اولیه حرکتی افراد برروی عوامل روانی موضوعاتی هستند که مورد توجه روانشناسان ورزشی قرار می‌گیرند. بنابراین روانشناسان ورزشی در پی یافتن اطلاعات مفید و با ارزشی در رابطه با بهبود سطح فعالیت‌های ورزشی افراد در هر دو جنبه  ورزشهای انفرادی و تیمی می‌باشند.

از ضروری‌ترین نیازهای بشر که جزء شرط‌های اصلی بهداشت روانی به شمار می‌رود، آرامش خاطر، احساس امنیت، شادابی و نشاط است و ورزش یکی از راه‌های دست‌یابی به این امر می‌باشد. ورزش، از طرفی با ایجاد محیطی فرح‌انگیز و نشاط‌آور و از سوی دیگر با کاستن فشارهای عضلانی و از بین بردن سستی و کسالت، فشارهای روانی را مهار و باعث احساس شادی و نشاط می‌شود، به همین دلیل ورزش را رابط جسم و ذهن می‌نامند (محرم زاده، مهرداد، ۱۳۷۶).

اخیراً محققان کلاس درس نیز به مطالعاتی در رابطه با گرایش افراد و پیشرفت عملکردشان در کلاس پرداخته‌اند، که این نظریه در زمینه تربیت بدنی نیز به اثبات رسیده است. یکی از رویکردهای مهم در تعیین رابطه میان عوامل انگیزشی و شناختی با پیامد تحصیلی و عملکرد که در دو دهه گذشته توجه زیادی به خود جلب کرده است. رویکرد شناختی – اجتماعی دوئک می‌باشد.

 

واژه های کلیدی: روانشناسی ورزشی، ورزش، رویکرد شناختی اجتماعی دوئک، باورهای هوشی، اهداف پیشرفت، انگیزش

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
روانشناسی ورزشی و روند شکل‌گیری آن ۱۰
رویکرد شناختی – اجتماعی دوئک ۱۲
اهداف پیشرفت ۱۳
۱٫ نظریه‌های مربوط به اهداف پیشرفت ۱۵
۲٫ عوامل مؤثر بر اهداف پیشرفت ۱۸
باورهای هوشی ۲۰
۱٫ شکل گیری باورهای هوشی ۲۲
۲٫ عوامل مؤثر بر باورهای هوشی ۲۴
درگیری انگیزشی ۲۵
تعریف انگیزش و اهمیت آن در فعالیتهای ورزشی ۲۶
۱٫ تعریف انگیزش ۲۶
۲٫ انگیزش پیشرفت ۲۸
نظریه دست یابی به هدف برای افزایش انگیزه دانش‌آموزان در تربیت بدنی ۲۸
۱٫ وظیفه‌گرایی ۲۹
۲٫ خودگرایی ۳۰
۳٫ عوامل مؤثر بر فضای انگیزشی در تربیت بدنی ۳۱
نظریه‌های مربوط به عملکرد ورزشی ۳۳
۱٫ نظریه افتراقی ۳۳
۲٫٫ نظریه کارکردگرایی ۳۳
۳٫ نظریه تعامل ۳۴
۴٫ نظریه انتخاب عقلانی ۳۵
۵٫ نظریه رفتار برنامه ریزی شده ۳۶
نتیجه گیری ۴۰
فهرست منابع ۴۱

 منابع

– جمشیدی، اکبر۱۳۸۵، رابطه بین جهت‌گیری ورزش و اضطراب رقابتی در بین ورزشکاران شرکت کننده در هشتمین المپیاد ورزشی دانشجویی، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران.

-جمشیدی،ا :و لطفی، غ. ع،۱۳۹۱، ارتباط باورهای هوشی و عملکرد ورزشی دانش‌آموزان ورزشکاردبیرستانی، مجله تحقیقات علمی آسیای میانه، شماره ۲ص ۲۵۹-۲۵۵(ترجمه)

– آر. میچل، ترنس.(۱۳۷۳). مردم در سازمانها(حسین شکرکن، مترجم). تهران: انتشارات رشد.

– آقاپور، مهدی.(۱۳۶۸). جامعه شناسی ورزش. تهران: انتشارات سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران.(دفتر تحقیقات و آموزش).

– کرایپ، یان(۱۳۷۸). نظریه اجتماعی مدرن.(عباس مخبر، مترجم). تهران: انتشارات آگاه.

– کلمن، جیمز.(۱۳۷۷). بنیاد نظریه اجتماعی.(منوچهری صبوری، مترجم). تهران: نشر نی.

– اکرمی، شهرام و همکاران.(۱۳۷۳). بررسی میزان گرایش دانش‌آموزان به ورزش. مجموعه مقالات اولین کنگره علمی ورزش مدارس کشور. تهران: انتشارات معاونت مطالعات اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش،صص۹۳-۹۱٫

– باقرزاده و همکاران.(۱۳۸۱). بررسی علل عدم شرکت دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه در فعالیتهای ورزشی فوق برنامه. نشریه علمی پژوهشی حرکت. انتشارات: دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی تهران. شماره پیایی۱۱،صص۳۱-۲۳٫

– بهرام، عباس، محسن شفیع زاده، حسن خلجی؛ افسانه صبحکاران ۱۳۸۲، تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامه ورزش گرایی، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.

مقدمه

امروزه عملکرد دانش‌آموزان در زمینه ورزش و فعالیت‌های جسمانی مقوله‌ای مهم و مورد توجه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت است بهبود ورزش در مدارس، نه تنها موجب سلامت روح و جسم فراگیران می‌شود بلکه نشاط جامعه و بهبود عملکرد تحصیلی فراگیران در سایر زمینه‌ها را نیز همراه خواهد داشت. گرایش به تربیت بدنی و ورزش از جمله مسائلی است که در سالهای اخیرمورد توجه دانشمندان تربیتی و اجتماعی قرار گرفته است. گرایشهای ورزشی دانش‌آموزان وسیله مناسبی برای رشد و تعالی  بخشیدن به شخصیت آنها است. از طرف دیگر گرایش فزاینده به ورزش[۱] و عملکردهای ورزشکاران باعث پیدایش مسائل و موضوعات اجتماعی، روانشناسی و حتی سیاسی شده است.

یکی از رویکردهای مهم در تعیین رابطه میان عوامل انگیزشی و شناختی با پیامد  تحصیلی و عملکرد که در دو دهه گذشته توجه زیادی به خود جلب کرده رویکرد شناختی و اجتماعی دوئک[۲] میباشد. مفاهیم کلیدی این رویکرد را: ۱- باورهای هوشی و۲- اهداف پیشرفت تشکیل می‌دهند، دوئک در این رویکرد باورهای هوشی را به باور هوشی افزایشی و باور هوشی ذاتی[۳] تقسیم کرده و توضیح داده است که باور هوشی افزایشی به این مطلب اشاره دارد که هوش، کیفیتی انعطاف‌پذیر و قابل افزایش است و دانش‌آموزانی که باور افزایشی دارند بر بهبود مهارتهایشان تاکید دارند، و تا حد امکان برای غلبه بر ناکامیها و شکست‌های گذشته تلاش می‌کنند. در مقابل، باور هوشی ذاتی به این مطلب اشاره دارد که هوش کیفیتی ثابت و غیرقابل افزایش است و دانش‌آموزان با باور هوشی ذاتی برای رسیدن به اهدافشان و غلبه بر مشکلات، حداقل تلاش را به خرج می‌دهند (رستگار و همکاران، ۱۳۹۰).

کاربرد نظریه اهداف پیشرفت در محیط‌ های ورزشی نیز کاملاً تایید شده است،   در همین راستا محققان کلاس درس مانند (آمزوآرکر۱۹۸۸، نیکولز[۴] ۱۹۸۴ و  ۱۹۸۹، هاشمی ۱۳۸۷ ) بیشتر از دو دهه از نظریه دست‌یابی به هدف، برای بررسی انگیزه دانش‌آموزان  استفاده کردند. اخیراً این نظریه در زمینه تربیت بدنی نیز بررسی شده است. اگر چه این نظریه به چند دهه قبل ارائه شده است، اما کار نیکولز(۱۹۸۹، ۱۹۸۴) این نظریه را پیشرفت داد و به محققان تربیتی معرفی کرد. (هاشمی، ۱۳۸۷)

در واقع تحقیقات اخیر در تاکید نظریه نیکولز نشان داده است که واقعیت اجتماعی تجربه ورزشی به نوع جهت‌گیری هدفی آن، وابسته است و نوع تعبیر از پیشرفت ورزش تحت تاثیر مجموعه‌ای از ادراکات، نگرشها و باورهاست (جمشیدی، ۱۳۸۵).

این نظریه یکی از برجسته ترین و کامل ترین چارچوبها برای ادراک انگیزش پیشرفت و بخصوص انگیزش در حیطه های آموزشی و مهارتی است (کاپلان و فلوم[۵]،۲۰۱۰).

نظریه ی ارائه شده توسط دویک (۱۹۸۶) و نیکولز (۱۹۸۴) جهت گیری های خاص موقعیتی هستند که تمایل برای ترقی، رشد، اکتساب دانش و یا نشان دادن شایستگی خود در یک بافت ویژه را نشان می‌دهند (ویسانی و همکاران ۱۳۹۱).

دوئک بر دو نوع هدف توجه دارد: اهداف تبحری، و اهداف عملکردی دانش‌آموزانی که اهداف عملکردی را انتخاب می‌کنند درصدد نشان دادن تواناییهای خود به دیگران و به دست آوردن قضاوتهای مطلوبند.

روانشناسی ورزشی و روند شکل‌گیری آن

روانشناسی ورزشی یکی از موارد کاربرد ویژه دانش روانشناسی را تشکیل داده و موضوعاتی همچون،  شخصیت، عوامل روانی، اجتماعی، انگیزش، کنترل استرس و اضطراب، آموزش حرکتی، اعتماد به نفس و سایر مهارتهای روانی که لازمه یادگیری و اجرای مطلوب مهارتهای حرکتی می‌باشد، را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد به عبارتی دیگر مطالعه رفتار فردی در ورزش و فعالیت‌های حرکتی، تعیین میزان تاثیر فاکتورهای روانی بر روی فعالیت‌های حرکتی وتعیین کیفیت اثرگذاری تجربیات اولیه حرکتی افراد برروی عوامل روانی موضوعاتی هستند که مورد توجه روانشناسان ورزشی قرار می‌گیرند. بنابراین روانشناسان ورزشی در پی یافتن اطلاعات مفید و با ارزشی در رابطه با بهبود سطح فعالیت‌های ورزشی افراد در هر دو جنبه  ورزشهای انفرادی و تیمی می‌باشند. مطالعات و بررسی‌های انجام یافته حاکی از این هستند که تا حدود سال ۱۹۷۰ میلادی گاه و بیگاه به صورت موردی، تحقیقاتی در این زمینه انجام گرفته است، لیکن برنامه‌های تحقیقاتی از این سال به بعد با تلاشهای روانشناسان، پزشکان، فلاسفه ومتخصصین تربیت بدنی شکل منظمی به خود گرفت بطوریکه اولین کنگره بین المللی روانشناسی ورزش در سال ۱۹۶۵ با تلاش پزشکان در شهر رم ایتالیا تشکیل گردید. هدف اصلی پزشکان از پرداختن به مطالعه مسائل روانشناسی ورزشی پی بردن به چگونگی تاثیر فاکتورهای روانی به همراه عوامل بیولوژیکی بر روی موفقیت ورزشکاران در اجرای مسابقات ورزشی بود. فلاسفه نیز، به عنوان نخستین افرادی که به مطالعه جنبه‌های مختلف روانشناسی در ارتباط با فلسفه پرداخته بودند.

 

[۱] . Attitude toward sport

[۲] . Dweck

Incremental Intelligence Beliefs and Entity Intelligence Beliefs

Nicholls

Kaplan&Flum

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش ورزش در کاهش وزن
  • مقاله رفتار نابهنجار در ورزش فوتبال
  • مقاله سبک رهبری در ورزش
  • مقاله کاربرد هیپنوتیزم در ورزش
  • مقاله پرخاشگری در ورزش فوتبال
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.