عنوان
تعداد صفحات: ۴۹
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
منظور از روان درمانی روشهایی است که برای تسکین اختلالات رفتار (بیماری روانی و مشکلات مربوط به سازگاری) به کار میرود و طی آن از وسایل روانشناسی مثل تلقین، روانکاوی، مصاحبههای راهنمایی و مشاوره و درمان نمایشی[۱] استفاده میشود.
واژه های کلیدی: روش های درمانی، رواندرمانی گروهی، بیوفیدبک ، فوریت های روانپزشکی ، طب فشاری و طب سوزنی ، طب محیطی، هنر درمانی، موسیقی درمانی
چکیده ۴
مقدمه: ۵
روشهای درمانی ۷
۱-روان درمانی گروهی، رواندرمانی فردی و گروهی توأم، و نقشگزاری روانی ۷
۲- رواندرمانی خانواده و زوج درمانی ۱۱
۳- رفتادرمانی جدلی ۱۲
۴- بیوفیدبک ۱۲
۵- رفتاردرمانی ۱۳
۶- شناخت درمانی ۱۴
فوریت های روانپزشکی در بزرگسالان ۱۴
طب مکمل و دگر شیوه در روانپزشکی ۱۵
۱- طب فشاری و طب سوزنی ۱۶
۲- عطردرمانی ۱۷
۳- رنگ درمانی ۱۷
۴- رقص درمانی ۱۸
۵- طب محیطی ۱۸
۶- ورزش ۱۹
۷- درمان با نورو ملاتونین ۲۰
۸- ماساژ ۲۰
۹- ناتوروپاتی ۲۱
۱۰- اوزون درمانی ۲۱
۱۱- نیایش ۲۲
۱۲- صوت درمانی ۲۳
۱۳- یوگا ۲۳
۱۴- هنر درمانی ۲۴
۱۵- موسیقی درمانی۳۲
۱۶- بازی در فرآیند درمان ۴۰
فهرست منابع و ماخذ ۴۷
پورافکاری، نصرت الله (۱۳۹۱). خلاصه روانپزشکی جلد اول، چاپ چهارم، تهران: آینده سازان، شهراب.
پورافکاری، نصرت الله (۱۳۹۱). خلاصه روانپزشکی جلد دوم، چاپ چهارم، تهران: آینده سازان، شهراب.
پورافکاری، نصرت الله (۱۳۹۱). خلاصه روانپزشکی جلد سوم، چاپ چهارم، تهران: آینده سازان، شهراب.
رضاعی، فرزین (۱۳۹۱). خلاصه روانپزشکی جلد اول، چاپ پنجم، انتشارات ارجمند.
رضاعی، فرزین (۱۳۹۱). خلاصه روانپزشکی جلد دوم، چاپ پنجم، انتشارات ارجمند.
Liebmann, M.F. (1979). ‘ A study of structured art therapy groups’, unpublished MA thesis, Birmingham Polytechnic.
———————. (۱۹۸۱). ‘The many purposes of art therapy’, Inscape, 5, 1:62-8.
———————. (۱۹۸۴). ‘Art games and group structures’, in T. Dalley (ed.) Art as Therapy, London: Tavistock.
———————. (۱۹۸۶). Art Therapy for Groups, 1st edn, London: Croom Helm.
———————. (۱۹۹۶). Arts Approaches to conflict, London: Jessica Kingsley Publishers.
———————. (۲۰۰۲). ‘Developing games, activities, and themes for art therapy groups’, in C. A. Malchiodi (ed). Handbook of Art Therapy, London: Guilford Press.
———————. (۲۰۰۴). Art Therapy for groups, 2nd edn, Hove: Bruner-Routledge.
پیشرفت علوم وصنایع در قرون اخیر برای جوامع بشری دست آوردهایی دو گانه به ارمغان آورده است، از یک سو راحتی هایی که عمدتا جسمانی است به بار آورده و از سوی دیگر به دغدغههای وی افزوده است که این دغدغهها بر روح وروان انسان امروزه تأثیر منفی گذاشته و بسیاری از مردم رابا اضطراب مواجه کرده است. مردم کشورهای صنعتی که به تدریج مراحل مختلف توسعه صنایع را طی کردهاند و آرام آرام با مسایل ذهنی ناشی از این پدیده مواجه شده بودند سعی کردند که از ابتدا به دنبال راهکارهای حل تبعات روحی و روانی بر گرفته از این پدیده جدید باشند لذا یا در طول زمان به حل مسایل پرداختند یا به برخی از این تبعات عادت کردند. درجوامعی که دیرتر به صنعت پرداختند و به یکباره حجم انبوهی از صنایع و یا تولیدات آنها را به کشور خود وارد نمودند انبوهی از دغدغههای ناشی از ناهنجاریهای زاییده جهان صنعتی را نیز وارد جوامع خود کردند در حالیکه با راهکارهای مقابله با این دغدغهها آشنا نبودند. واکنشهای مردم در مقابل این دغدغهها متفاوت است اما ریشه همه آنها در نابسامانیهای ذهنی است که خود از دلیل یا دلایل آنها آگاه نیستند و نمیدانند که این اضطراب و نگرانی مقدمهای است بر ابتلا به بیماریهای روحی و روانی. هر گاه شخصی با ناراحتی جسمانی مواجه شود به پزشک مراجعه میکند اما به ناراحتیهای روحی خود اصلاً توجه ندارد تا حدی که در برخی از جوامع خصوصاً جوامع کمتر توسعه یافته توصیه مراجعه به متخصصین روحی وروانی و یا به مراکزی که این گونه خدمات را ارایه میکنند را توهین به خود تلقی نموده و به شکل متقابل مبادرت به واکنش توهینآمیز به توصیه کننده مینمایند. عدم اطلاع مردم از این مسایل روحی و روانی و نقش آنها در مخدوش کردن روند زندگی آرام و بدون دغدغه و حتی تأثیر بر سلامت جسمانی آنها واکنشهایی با شکلها و درجات مختلف دارد برخی اخم میکنند برخی دیگر مراجعه به این گونه تخصصها و یا مراکز تخصصی را صرفاً برای مجنونین و دیوانگان میدانند، این افراد هم خود را آزار میدهند و هم موجب رنجش و آزار دیگران میشوند لذا آگاه کردن آنها از ضروریات روز جوامع است. در جوامعی که توسعه خود را از قرون قبل آغاز کرده و طی سالیان دراز به آثار منفی ناشی از توسعه صنعتی بر ذهنشان پی بردهاند به تدریج برای درمان مسایل روحی وروانی خود اقدام کرده و مراکز لازم را تأسیس نمودهاند و لزوم مراجعه مردم به این مراکز را به آگاهی آنها رسانیدهاند، اما در جوامع کمتر توسعه یافته و یا درحال توسعه پایههای رسیدگی به این موضوع در سالیان اخیر نهاده شده وآرام آرام در حال گسترش است، با تأسیس سازمانی مسئول و یا تجدید نظر در وظایف سازمانهای متولی موجود برای آگاه کردن مردم و سرعت بخشیدن به تربیت متخصصان ذیربط و گسترش و افزایش مراکز مورد نیاز باید به کمک مردم شتافت.
پورافکاری (۱۳۹۲) معتقد است که یک روش درمانی روانپزشکی، که مقبولیت وسیعی هم دارد گروه درمانی است که از نیروهای درمانی درون گروه استفاده میکند. همچنین از تعاملهای سازنده بین اعضاء و مداخلههای یک رهبر آزموده برای تغییر دادن رفتارها، افکار و احساسات غیر انطباقی افراد دچار آشفتگی روانی بهره میجوید. در دورهای که محدودیتهای مالی به طور فزاینده سختتر میگردند، تأکید بر رواندرمانی فردی کمتر میگردد، و رویکردهای دارویی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند، بیماران بیشتری بیش از هر نوع درمان کلامی دیگر تحت مداوا با گروه درمانی قرار میگیرند. گروه درمانی هم در بیمارستان و هم به طور سرپایی، در مؤسسات، در واحدهای بستری شدن نسبی، خانههای نیمه راهی، در سطح جامعه، و کار شخصی قابل استفاده است. گروهدرمانی همچنین به وسعت توسط کسانی که تخصص بهداشت روانی نیستند به عنوان مکمل درمان اختلالات جسمی مورد استفاده قرار میگیرند. اصول گروه درمانی هم چنین با موفقیت در زمنیههای تجارت و آموزش به شکل آمادهسازی، حساسیت و نقشبازی قابل انطباق بودند.
روان درمانی گروهی[۱] نوعی درمان است که در آن افراد دچار ناراحتی روانی که به دقت انتخاب شدهاند، زیر نظر درمانگری آموزش دیده، به منطور کمک به همدیگر برای تغییر دادن شخصیت خود، درگروهی قرار داده میشوند. با استفاده از انواعی از مانورهای تکنیکی و سازههای نظری، رهبر گروه از روابط متقابل اعضاء گروه برای ایجاد تغییر استفاده میکند.
[۱] – group psychotherapy
[۱] – play therapy
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر