مقاله سبک های تفکر مدیران در سازمان های آموزشی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله سبک های تفکر مدیران در سازمان های آموزشی

تعداد صفحات: ۳۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تفکر یکی از مهمترین مباحثی است که در تعلیم و تربیت مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. امروزه رشد، پرورش وارزشیابی تفکر یکی از کارکردهای اصلی تعلیم و تربیت است. در مطالعات مدیریتی نیز بحث درباره تفکر و شیوه های ادراکی مدیران جایگاه خاصی دارد.

رابرت استرنبرگ (۱۹۹۴) مفهوم سبک­های تفکر را معرفی کرده است. او در این باره گفته است سبک تفکر یک توانایی نیست بلکه به چگونگی استفاده ما از توانایی­هایمان اشاره می­کند. افراد ممکن است در توانایی­ها مشابه ولی در سبک­های تفکر متفاوت باشند. سه سبک مهم تفکر در نظر استرنبرگ   ۱) سبک تفکر قانون گذارانه ۲) سبک تفکر قضایی ۳) سبک تفکر اجرایی می باشد (استرنبرگ۱۳۸۱، ۲۶).

سبک تفکر قانون گذار:افراد قانونگذار دوست دارن قوانین خود را خود وضع کنند و به مسائلی بپردازند که قبلاٌ طرح ریزی و سازماندهی نشده باشد (سیف،۱۳۸۷،ص۲۷۵)

سبک تفکر اجرایی:افراد دارای این سبک تفکر مایلند از مقررات پیروی کنند و کارهایی انجام دهند که قبلا طرح ریزی و سازماندهی شده است، و نقش خود را به جای خلق ساختارهای نو، دردرون ساختارهای موجود ایفاء نماید. فشار گروه همسالان کودک را تشویق به پذیرش سبک تفکر اجرایی و احترام به هنجارهای گروهی می کند(سیف،۱۳۸۷،ص۶۳۵)

سبک تفکر قضاوت گر:افراد این گروه از تفکر مایلند قوانین و برنامه ها را ارزیابی کنند، آنها اموری را ترجیح می دهند که در آن عقاید و امور موجود ارزیابی شود (همان منبع؛ص۲۴۵)

واژه های کلیدی: تفکر، سبک تفکر، نظریه خود- مدیریتی ذهنی استرنبرگ، سبک تفکر مدیران، تکنیک‌های تفکر جمعی خلاق

  فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه: ۶
مفهوم تفکر ۷
جنبه های مختلف مسئله تفکر ۸
فرآیندهای تفکر ۹
الف) تصور ۹
ب) حل مسائله ۱۰
ج) مفهوم سازی ۱۰
نظریه خود- مدیریتی ذهنی استرنبرگ ۱۱
انواع سبک تفکر از دیدگاه اندیشمندان ۱۴
تکنیک‌های تفکر جمعی خلاق ۱۸
نقش مدیران خلاق در ایجاد سازمان‌های خلاق ۲۲
سبک های تفکر مدیران در سازمان های آموزشی ۲۳
نتیجه گیری ۲۸
منابع و مآخذ ۲۹

منابع :

آراسته،عبداله،۲۰۰۷،مقاله بازنگری در بهره وری،پایگاه مقالات علمی مدیریت

خلج،مهران، نقش فرهنگ در پیشبرد اهداف استراتژیک سازما ن ها،۱۳۸۹،ماهنامه الکترونیکی راهکار مدیریت

استرنبرگ رابرت، جی. (۱۳۸۰). سبک های تفکر. ترجمه علاءالدین، اعتماد اهری و علی اکبر خسروی، تهران: دادار.

علاقه بند، ع. (۱۳۸۴). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. تهران: نشر روان.

مرازنو، ر. ج.، رنکین، اس. سی.، هیوز، س. اس.، برنت، ر. اس.، سوهور، س. و جونز، ب. ف. (۱۳۸۰). ابعاد تفکر در برنامه‌ریزی درسی و تدریس. ترجمه ق. احقر. تهران: یسطرون (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، ۱۹۹۸

امامی پور، س. و سیف، ع. ۱۳۸۲٫ بررسی تحولی سبک های تفکر در دانش آموزان و رابطه آنها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره ۳، سال دوم.

امامی‌پور، س. (۱۳۸۰). بررسی تحولی سبک‎های تفکر در دانش‎آموزان و دانشجویان و رابطه آن با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی. رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

مقدمه:

اَندیشه یا فِکر یکی از نیروهای درونی انسان است که به مفاهیم مربوط است. کانت از جمله فیلسوفانی است که در کتابش با عنوان «سنجش خرد ناب» درباره فکر و مفاهیم به بحث پرداخته است

تفکر، عملی ذهنی است و زمانی مطرح می‌گردد که انسان با مسئله‌ای مواجه‌است و خواستار حل آن است. در این هنگام در ذهن، تلاشی برای حل مسئله آغاز می‌گردد که این تلاش ذهنی را، تفکر می‌نامند. فعالیت برای حل مسئله، از مراحلی تشکیل شده‌است که از تعریف مسئله به طور شفاف، روشن و ملموس، آغاز می‌گردد و با پیدا کردن راه حل‌هایی برای حل مسئله ادامه می‌یابد و با به کارگیریِ عملی بهترین راه حل و یافتن جواب نهایی به پایان می‌رسد. «تفکر سازمان دادن و تجدید سازمان در یادگیری گذشته جهت استفاده در موقعیت فعلی است.» «تفکر فرایندی رمزی و درونی است که منجر به یک حوزه شناختی می‌گردد که نظام شناختی شخص متفکر را تغییر می‌دهد.» «تفکر فرایندی است که از طریق آن یک بازنمایی ذهنی جدید به وسیله تبدیل اطلاعات و تعامل بین خصوصیات ذهنی، قضاوت، انتزاع، استدلال و حل مسئله ایجاد می‌گردد.»[۳] «تفکر ، تلاشی است ذهنی، برای پاسخ گویی صحیح و دقیق به سوالات ذهنی که به ابزاری چون منطق ، خرد ورزی،دانش،تجربه و درک صحیح موضوع نیازمند است. .» عبارت است از مرتب ساختن امور معلوم برای رسیدن به کشف مجهول. به عبارت دیگر فکر عبارت است از حرکت ذهن به سوی امور و مقدمات معلوم و سپس حرکت از آن امور معلوم به سوی کشف مقصود(مجتهدی،۱۳۷۸).

مفهوم تفکر

یکی از تفارت های عمده بین انسان و حیوان آن است که رفتار انسان با اطلاعات اندوخته شه و با تجارب کسب شده در طول عمر رابطه ی زیادی دارد، در حالی که حیوانات بیشتر اطلاعات مورد نیاز هنگام تولد در مغز موجود می باشد در حیواناتی که از نظر تکامل در درجات پایین قرار دارند. این اطلاعات ارثی تقریباٌ تمام مایحتاج حیوان را تأمین می نمایند ولی هر چه حیوان از نظر تکامل در رده های بالاتری باشد، ظرفیت بالقوه بیشتری برای کسب اطلاعات و تجارب مختص به خود دارد. بنابراین در مورد حیوانات می­توان گفت که بیشترین مقدار حافظه موجود در مغز را حافظه ارثی تشکیل می­دهد. در حالی که انسان مجبور است بیشتر اطلاعات و حافظه مورد نیاز خود را کسب کند و حافظ اکتسابی بیشترین مقدار حافظه موجود در مغز انسان را تشکیل می دهد (معظمی ۱۳۸۸، ۴۳).

کسانی که به کارآیی خودشان در حل­کردن مسایل اعتقاد راسخ دارند. هنگام رویدادهای استرس زا، از نظر تفکر تحلیلی کارآمدی مانند، اما افرادی که به توانایی های حل مسئله خودشان شک دارند؛ به طور آشفته­ای فکر می کنند (بندورا وود[۱] ۱۹۸۹، ۶۰). برای اینکه افراد به بهترین وجه عمل کنند، باید ابتدا برای پیش­بینی موثرترین شیوه عمل، از خاطرات رویدادهای گذشته خودشان استفاده کنند. آنها همچنین باید برای ارزیابی امتیاز برنامه ­ها و راهبردهای خودشان، بازخورد را بررسی نمایند. علاوه براین، آنها باید درباره عملکردشان تعمق کنند، و بیاد بیاورند کدام شیوه های عمل، نتیجه بخش و کدام بی نتیجه بوده است. احساس کارآیی نیرومند به فرد امکان می دهد حتی در صورت رو به رو شدن با استرس موقعیتی و بن بست­های حل مسئله، تمرکز خود را به تکلیف ادامه دهد. در مقابل، خود ناباوری، تصمیم گیرندگان را از تفکر متمرکز به تکلیف منحرف می کند، به طوری که توجه به آنها به نارسایی های خود و ضروریات طاقت فرسای تکلیف معطوف می­شود. به طور خلاصه، تردید، کیفیت تفکر و تصمیم گیری فرد را در مدت عملکرد جذاب می­کند، درحالی که کارآیی در آن محافظت می­نماید (ریو ۱۳۸۶، ترجمه سید محمدی، ۸۴).

 

[۱]– Rio

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نظریه خود مدیریتی ذهنی استرنبرگ (سبک تفکر)
  • مقاله دیدگاه های سبکهای تفکر
  • مقاله آموزش تفکر انتقادی در رسانه
  • مقاله تفکر انتقادی
  • مقاله تفکر استراتژیک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.