مقاله سواد رسانه ا ی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله سواد رسانه ا ی

تعداد صفحات: ۷۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

با ورود به قرن بیست و یکم و ظهور جامعه دانایی محور، مفهوم سواد تغییر پیدا کرده است. سواد، دیگر‌‌‌ همان معنی سنتی توانایی خواندن و نوشتن را ندارد، بلکه مفهوم سواد در معنای جدید خود شامل سواد دیجیتالی، سواد اطلاعاتی و سواد رسانه‌ای است.  با توجه به اینکه در عصر حاضر، شکل و سطح سواد تغییر کرده است؛ همه افراد جامعه نیاز به سوادآموزی در معنای جدید آن دارند. در عصر کنونی کسی که خواندن و نوشتن می‌‏داند و حتی تحصیلات دانشگاهی دارد، ولی به عنوان مثال نحوه استفاده از اینترنت و جستجو در آن را نمی‌داند، یا توان درک پیام‌های رسانه‌ای را ندارد، باسواد تلقی نمی‌شود.

سواد رسانه ای شامل « تحقیق ، تحلیل ، آموزش و اگاهی از تاثیرات رسانه ها نظیر رادیو ،تلویزیون،فیلم،روزنامه ،مجله ، کتاب و اینترنت بر روی افراد و جوامع بشری است»  (کمالی پور ،۱۳۸۵،آن لاین ) کنفرانس بین المللی سواد رسانه ای نیز در دهه ۱۹۹۰ تعریف زیر را از سواد رسانه ای ارائه کرد:« توانایی دسترسی و ارزیابی پیام های رسانه ای در اشکال مختلف».(کرست و پاتر، ۱۹۹۸: ۱۳-۵)

از سوی دیگر سواد رسانه ای از نظر برخی دیگر از کارشناسان به معنای فراگیری چگونگی تولید پیام با استفاده از رسانه های چاپی، سمعی و بصری و … است. مارین بارون، مدیر بخش بخش چند دسانه ای و عضو هیات مدیره آموزشکده زبان انگلیسی مونترال کانادا، سواد رسانه ای را جزو مؤلف های باسوادی می پندارند و می نویسد، امروزه با سواد باید بتوانند:

۱٫ توانایی رمز گشایی، درک، ارزیابی و کار با اشکال مختلف رسانه را داشته باشند.

۲-بتوانند متن، صدا و تصویر بیافرینند یا ترکیبی از این عناصر را داشته باشند(قاسمی، ۱۳۸۵: ۸۷)

 

واژه های کلیدی: سواد رسانه ای،آموزش رسانه، اهمیت و ضرورت ، اصول سواد رسانه ای، تاریخچه، ویژگی های سواد رسانه ای، مراحل کسب سواد رسانه ای، دلایل فراگیری سواد رسانه ای

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه: ۶
سواد: ۸
انواع سواد: ۸
۱-سواد دیجیتالی ۸
۲-سواد اطلاعاتی: ۱۰
۳- سواد رسانه ای: ۱۱
تعریف کانادا از سواد رسانه‌ای: ۱۶
تاریخچه سواد رسانه ای در جهان: ۱۸
تاریخچه سواد رسانه ای در ایران: ۲۱
ضرورت سواد رسانه ای: ۲۳
اصول سواد رسانه ای: ۲۷
سطوح سواد رسانه ای: ۲۹
اهداف سواد رسانه ای: ۳۱
مراحل کسب سواد رسانه ای: ۳۵
سواد رسانه ای؛ تفکر انتقادی: ۳۶
ویژگی های پروژه های سواد رسانه ای: ۳۸
۱-کاوش و اکتشاف فردی ۳۸
۲-تکثرگرایی در موضوعات تحت پوشش ۴۰
۳-واکنش به رسانه ها: نقش پاسخ فعال ۴۱
۴-مسئولیت مشترک رسانه ها و مصرف کنندگان ۴۲
۵-ضرورت مشارکت فراگیر در ساختارهای آموزشی: ۴۳
۶-محتوای آموزشِ سوادِ رسانه ای: ۴۵
۷-نقش پژوهش و ارزشیابی: ۴۵
۸-ساختار، قالب ها و وسایل کمک آموزشی: ۴۶
۹-منابع برای افراد، والدین، آموزگاران و سازمان ها: ۴۶
دلایل فراگیری سواد رسانه ای: ۴۷
۱-داشتن آگاهی کامل در خصوص استفاده از رسانه ها: ۴۸
۲-برخورد منتقدانه با محتوای رسانه ها: ۴۹
۳-تحلیل زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تبلیغی محیط رسانه ها ۵۰
۴-رسانه ها، ارزش ها و دیدگاه ها را جایگزین می کنند ۵۱
۵-برداشت افراد مختلف از یک پیام رسانه ای واحد، متفاوت است ۵۱
۶-ارتباطات اجتماعی سالم به وسیله اطلاعات و دانش ۵۳
آموزش رسانه چیست؟ ۵۴
الگوهای موضوعی در آموزش رسانه ای: ۵۵
چرا آموزش سواد رسانه‌ای اینقدر مهم است؟ ۵۶
مزایای آموزش سواد رسانه ای برای مخاطبان: ۵۸
دلایل آموزش سواد رسانه ای از نگاه باری دونکان: ۵۹
۱۸ اصل حاکم بر آموزش رسانه‌ای (سواد رسانه‌ای): ۶۱
الگوی پنج سطحی سواد رسانه‌ای انتقادی: ۶۳
فرایندهای شناختی آموزش سواد رسانه‌ای: ۶۷
منابع و ماخذ ۶۹

منابع

باکینگهام، دیوید؛ ۱۳۸۹٫ آموزش رسانه ای، ترجمه حسین سرافراز، چاپ اول، تهران: ناشر دانشگاه امام صادق (ع).

ارجمندی، غلامرضا،۱۳۸۵٫ مهارت های سواد رسانه ای. در کتاب مهارت های زندگی(۱) ویراستار دکتر بهمن زندی، ۹۰-۶۵٫تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.

کانسیداین، دیوید، ۱۳۷۹٫ درامدی بر سواد رسانه ای، ترجمه ناصر ناصر بلیغ، تهران: ناشر اداره کل تحقیق و توسعه صدا.

اتکینسون، دیوید و مارک رابوی(۱۳۸۴)، رادیو- تلویزیون خدمت عمومی (چالش قرن بیست و یکم)، ترجمه مرتضی ثاقب فر، تهران: انتشارات سروش.

ابیلی ، خداداد ( ۱۳۷۴ ) ؛ « آموزش تفکر انتقادی » ، (ترجمه) ، تهران : سمت.

ازکیا، م. و دربان، آ. ع. (۱۳۸۲). روش‌های کاربردی تحقیق. تهران: کیهان.

ازکیا، مصطفی (۱۳۷۴). جامعه‌شناسی توسعه و توسعه نیافتگی روستائیان ایران، انتشارات اطلاعات، تهران.

ایزدی، رضا،(۱۳۸۰)، فناوری های نوین و آموزش مولد، نشر دیدار.

احدیان، محمد و داود محمدی، ۱۳۷۷، مباحث تخصصی در تکنولوژی آموزشی، تهران: انتشارات ققنوس.

احدیان، محمد و آقازاده، محرم. راهنمای روش‌های نوین تدریس برای آموزش و کارآموزی. چاپ چهارم، تهران: نشر آییژ، ۱۳۸۲٫

مقدمه:

اکنون که انقلاب اطلاعات و ارتباطات، مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و تحولات شگرفی را در عرصه جهانی شدن خلق کرده است، حجم بالای اطلاعات و دانش های تازه، به راحتی از طریق شبکه های اطلاعاتی در دسترس همگان قرار می گیرد و به نظر می رسد”دهکده جهانی” در حال شکل گیری است. در این میان یک موضوع مهم، نحوه برخورد با پیشرفت های پرشتاب و خیره کننده فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از آن ها در شئون مختلف زندگی است. رسانه ها می توانند همچون ابزاری مفید به انسان معاصر کمک کنند تا با استفاده از آخرین پدیده های علمی، زندگی دلخواه، آرمانی و پرباری داشته باشد؛ ضمن اینکه اگر این ابزار، غلط یا با سوء نیت به کار گرفته شود، می تواند به صورت نیرویی ویران کننده و مصیبت بار عمل کند. برای اینکه بتوان در برابر رسانه های متکثر موجود، مخاطبانی داشت که بتوانند در کنار بهره برداری آگاهانه و فعالانه از این رسانه ها، خود را در برابر چالش ها و پیامدهای مخرب آن ها محافظت کنند، باید “سواد[۱]” جدیدی ایجاد کرد. پس ابتدا به تعریف گسترده تری از “سواد” و افزایش فضای مفهومی آن نیازمندیم که دیگر به معنای توانایی خواندن و نوشتن صرف نیست، مفهومی که از آن به عنوان “سواد رسانه ای[۲]” یاد می شود. “سواد رسانه ای” یا “آموزش رسانه ای[۳]” علاوه بر توانایی ملحوظ در سواد سنتی، که همان توان خواندن  و نوشتن است، توانایی تحلیل و ارزشیابی پیام ها و قدرت انتقال اطلاعات به دیگران را در قالب های مختلف و با ابزارهای گوناگون در انسان پدید می آورد. همچنین، با توانمند کردن انسان برای درک شیوه کار رسانه ها مقاوم می سازد.

سواد رسانه ای” مبحث جذابی در ارتباطات است که می کوشد خواندن سطرهای نانوشته رسانه های نوشتاری، تماشای پلان های به نمایش در نیامده یا شنیدن صداهای پخش نشده از رسانه های الکترونیک را به مخاطبان بیاموزد.(شکرخواه،۱۳۸۰: ۷۹)

“سواد رسانه ای” نهضتی علیه رسانه ها نیست، بلکه عادات رسانه ای افراد را تغییر می دهد و با هوشیار کردن مخاطبان به آن ها می آموزد چطور از رسانه ها استفاده کنند. شهروندانی که سواد رسانه ای دارند، از طریق رسانه میزان آگاهی و توان دریافت اطلاعات خود را بالا می برند و با همین توان به سمت تقویت روحیه انتقادی بیشتر حرکت می کنند و رابطه یکسویه و انفعالی را به جریانی دو سویه و فعال تبدیل می کنند.(راسخ محمدی، ۱۳۸۵ :۷) اهمیت سواد رسانه ای و ضرورت آن سال هاست که در کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است و نهادهای دولتی و مدنی برای آموزش و گسترش آن بین اقشار مختلف جامعه تلاش می کنند. برای مثال مدت هاست موضوع “سواد رسانه ای” در کشور کانادا مطرح است و در نظام آموزش عمومی این کشور جای خاص خود را دارد، در ژاپن نیز اندیشه سواد رسانه ای به سرعت گسترش یافته است و در سطح وسیعی در امر آموزش و تولید رسانه ای اندیشیده اند و به مطالعات انجام شده در کشورهای دیگر و استفاده از تجارب آن ها، اهداف و رویکردهای سواد رسانه ای را متناسب با نیازهای جامعه مشخص کرد و به آموزش آن همت گمارد. برای این منظور نهادهای آموزشی، مدنی، صنفی و رسانه ای باید به این امر کمک کنند و در این میان، رسانه های جمعی به ویژه رادیو و تلویزیون با توجه به طیف وسیع مخاطبان، نقش زیادی در امر آموزش سواد رسانه ای به مخاطبان خود دارند.

درباره کارکردهای وسایل ارتباط جمعی، نقدر و نظر بسیار است، اما بی تردید یکی از مهم ترین آن ها از دیرباز مورد توجه اندیشمندان این حوزه قرار گرفته است، بخش آموزشی آن است. اهمیت کارکرد آموزشی وسایل ارتباط جمعی در جوامع معاصر تا حدی است که بعضی از جامعه شناسان برای رسانه ها نقش”آموزش موازی” یا “آموزش دایمی” قایل هستند(معتمدنژاد، ۱۳۷۱ :۱۳) آموزشی که از سوی رسانه ها عرضه می شود، غیر تجریدی و چند بعدی است. مطالعات اثبات کرده است که استفاده فعال از حواس پنجگانه در آموزش های رسانه ای، یادگیری را آسان و جذابیت آموزش را دو چندان می کند. سواد رسانه ای نیز مقوله ای است که می توان به طور موثر از طریق رادیو و تلویزیون به مخاطبان آموزش داد.

سواد:

با ورود به قرن بیست و یکم و ظهور جامعه دانایی محور، مفهوم سواد تغییر پیدا کرده است. سواد، دیگر‌‌‌ همان معنی سنتی توانایی خواندن و نوشتن را ندارد، بلکه مفهوم سواد در معنای جدید خود شامل سواد دیجیتالی، سواد اطلاعاتی و سواد رسانه‌ای است. با توجه به اینکه در عصر حاضر، شکل و سطح سواد تغییر کرده است؛ همه افراد جامعه نیاز به سوادآموزی در معنای جدید آن دارند. در عصر کنونی کسی که خواندن و نوشتن می‌‏داند و حتی تحصیلات دانشگاهی دارد، ولی به عنوان مثال نحوه استفاده از اینترنت و جستجو در آن را نمی‌داند، یا توان درک پیام‌های رسانه‌ای را ندارد، باسواد تلقی نمی‌شود.

  انواع سواد:

۱-سواد دیجیتالی[۴] :

مردم، هنوز نحوه استفاده صحیح از کامپیو‌تر و تجهیزات کامپیوتری را نمی‌‏دانند و در نتیجه کامپیو‌تر در بسیاری از خانه‌ها تبدیل به وسیله تزئینی یا وسیله بازی شده است.  در جامعه مبتنی بر دانایی، اکثر مشاغل، به سواد، دانش و مهارت‌های جدید از جمله توانایی کار با کامپیو‌تر و اینترنت نیاز دارند. بنابراین مردم به ویژه، دانش آموزان، دانشجویان، اساتید و شاغلان باید مهارت استفاده از اینترنت و جستجوی اطلاعات در آن و مهارت بهره‌گیری از نرم افزارهای عمومی و تخصصی را داشته باشند.

کامپیوتر‌ها نحوه آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها را تغییر داده است، در مدارس و دانشگاه‌ها دانش آموزان یا دانشجویان می‌آموزند تا انبوهی از اطلاعاتی را که از اینترنت می‌گیرند پردازش کنند و از این اطلاعات در جهت یادگیری بیشتر استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند به منابع و اطلاعات علمی در سراسر جهان دسترسی پیدا کنند. اگر دانش آموزان یا دانشجویان سواد دیجیتال نداشته باشند، نمی‌توانند همگام با این تحولات پیش روند.  کارمندان و شاغلان با بهره‌مندی از سواد دیجیتال و استفاده صحیح از امکانات و تجهیزات فناوری اطلاعات، می‌توانند با بهره وری، سرعت و دقت بیشتری کار خود را انجام دهند.

 

[۱] literacy

[۲] media literacy

[۳] Media Education

[۴] Digital Literacy

 

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش رسانه ها در پیشگیری از وقوع جرم
  • مقاله اخلاق در رسانه
  • مقاله ارتباط رسانه و سرمایه اجتماعی
  • مقاله سواد رسانه ای و ارتباط آن با رسانه جمعی
  • مقاله آموزش تفکر انتقادی در رسانه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.