مقاله سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

تعداد صفحات: ۶۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

سیستم ERP ابزارهای نرم‌افزاری جهت مدیریت داده‌های سازمان هستند. سیستم‌های ERP به سازمان کمک می‌کنند تا به امور زنجیره‌ی تامین، دریافت، مدیریت موجودی، مدیریت سفارشات مشتری، برنامه‌ریزی تولید، حمل و نقل، حسابداری، مدیریت منابع انسانی و سایر عملیات تجاری خود رسیدگی نمایند (سومرز و نلسون[۱] ، ۲۰۰۳).

امروزه سیستم های ERP می توانند دامنه وسیعی از فعالیت ها و یکپارچگی آنها را در یک پایگاه داده واحد پوشش دهند. برای نمونه ، فعالیتهایی مانند منابع انسانی، مدیریت زنجیره تامین ، مدیریت ارتباط با مشتری، مالی، فعالیت های صنعتی، و فعالیت های مدیریت انباره داده همگی یکجا در یک نرم افزار کاربردی قرار دارند و معمولا توسط پایگاه داده و شبکه خودشان جمع آوری می شوند.امروزه همه آنها می توانند زیر یک چتر قرار گرفته اند(ابراهیمی کردلر،۱۳۸۹).

 

واژه های کلیدی: سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)، روش های استقرار ERP، پیاده سازی ، عوامل موفقیت،

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) 7
۱- تعریف مفهومی ERP 9
۲- تعریف ابزاری ERP 9
سیر تکاملی سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) 10
فرآیند استقرار ERP در سازمان ها ۱۴
روش های استقرار ERP در یک سازمان ۲۰
۱- روش راه حل جامع (Total Solution) 20
۲- روش Accelerated SAP 21
۳- روش شناسی Fast Track 23
اهمیت نظام برنامه ریزی منابع سازمان ۲۶
عوامل موفقیت در استقرار نظامهای برنامه ریزی منابع سازمان ۲۷
ERP چگونه می تواند بهره وری را در سازمان افزایش دهد ؟ ۳۳
انواع روشهای استقرار (Enterprise Resource Planning :ERP) سیستم برنامه ریزی منابع سازمان ۴۱
۱- استقرار یکباره و آنی ( انفجار بزرگ یا Big Bang) : 41
۲- استقرار موازی و همزمان : ۴۲
۳- استقرار بخشی(ماژولار/پیمانه ای) : ۴۳
نقش نیروی انسانی در انجام پروژه های ERP 44
عوامل مؤثر در اجرای اثربخش پروژه‌هایERP 45
عوامل موفقیت ERP 47
دلایل شکست پروژه های ERP 48
مزایا ومعایب ERP 48
ERP در ایران ۴۹
ERP از دیدگاه مدیریتی ۵۱
نتیجه گیری ۵۳
منابع ۵۶

منابع :

حجازی،رضوان و اسماعیلی کیا،غریبه (۱۳۹۱) ” تاثیر سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) اثربخشی کنترلهای داخلی در رابطه با گزارشگری مالی”،پژوهش های تجربی حسابداری،سال سوم ،شماره ۱۰،زمستان،۱۳۹۱٫

طیار، سید حسن، قپانچی، امیرحسین(۱۳۸۶)، چارچوبی پیشنهادی برای معرفی کارکردهایERPدر حوزه های عملکردی سازمان. دو ماهنامه تافا، سال پنجم.

حاتمی­لنکرانی، فردوس؛ تارخ، محمدجعفر و اکبری­جوکار، محمدرضا (۱۳۹۰). نقشه راه پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمان در مراکز خدمات درمانی، نشریه بین­المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید، شماره ۲۲، صفحات ۲۱۳-۲۰۶٫

حسینی نسب، سیدمحمدرضا؛ جوادی، حسن و ارباب­شیرانی، بهروز (۱۳۸۹). مرور و مقایسه برخی کاربردهای نقشه راه فناوری، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره ۱۶، صفحات ۳۱ تا ۳۷٫

احمدوند، علی محمد؛ جهانشاهی ،حسن؛ تربتی، امیر و آرمان­مهر، مسلم (۱۳۹۰). طراحی نقشه راهبرد بااستفاده از نگاشتهای ادراکی فازی، فصلنامه توسعه انسانی پلیس،سال هشتم، شماره ۳۹، صفحات، ۳۵-۵۴٫

ناظمی­، اسلام؛ شریفی، اسماعیل و تارخ، محمدجعفر (۱۳۸۸). الگوی مفهومی اندازه­گیری عملکرد برنامه ریزی منابع سازمانی، مطالعه موردی: مجتمع پرورش و تولید فرآورده­های مرغ گوشتی زربال، فصلنامه پژوهش و سازندگی، سال دوم، صفحات ۱۵۵-۱۴۵٫

مقدمه

در دنیای امروز مدیریت بدون استفاده از ابزارها و راهکارهای مناسب و متکی بر فناوری مدرن روز ، کاری بس دشوار می باشد . سیستم های مبتنی بر فن آوری اطلاعات[۱] که در یکی دو دهه اخیر رشد چشمگیری را طی نموده اند ، از جمله ابزارهای مدیریت و برنامه ریزی می باشند که حوزه‌های وسیعی را تحت پوشش خود قرار داده اند .

سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان  [۲] نمونه ای از این قبیل می باشند که در چند سال اخیر در کشور ما مورد استقبال فراوان قرار گرفته و به عنوان راه حل معضلات و مشکلات سازمان ها و اصلاح روش‌های انجام کار از آن یاد می شود(حجازی ،۱۳۹۱).

ERP  یک تفکر، فناوری و سیستمی برای مدیریت موثرتر تمام منابع در یک سازمان است که این مدیریت از طریق اتوماسیون و یکپارچه کردن تمام فرآیندها و در نتیجه بالا بردن کارایی سازمان است. ERP یک راه حل مبتنی بر فناوری اطلاعات است که تمام منابع سازمان را توسط یک سیستم به هم پیوسته با سرعت، دقت و کیفیت بالا در کنترل مدیران سطوح مختلف سازمان قرار می دهد تا بطور مناسب فرآیند برنامه ریزی و عملیات سازمان را مدیریت نمایند.دستاوردهای ERP فراتر از بهبود موقعیت فعلی بوده و هدف اصلی آن تامین نیازهای دراز مدت سازمان وتوانمند نمودن آن در حوزه های مختلف  می باشد.

نظام برنامه ریزی منابع سازمان(ERP)[3]، عامل اصلی مدیریت موفق اطلاعات در سازمان ها است. اما استقرار بسیاری از نظام های (ERP)،  با شکست مواجه شده است . زیرا مدیران سازمان ها فکر می کنند که صرفاً خرید نظام (ERP)،  کافی است . نظام برنامه ریزی منابع سازمان ، نظام های اطلاعاتی بسیار پیچیده ای هستند و عوامل بسیاری بر استقرار موفق آنها تأثیرمی گذارند . سازمان ها باید از مهمترین عوامل موثردر استقرار موفق  (ERP)، آگاه باشند وآنها رافراهم کنند(عالم تبریز،۱۳۸۹).

بکارگیری و پیاده سازی فرآیند سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان( ERP) یک چالش فنی – اجتماعی است که بر سطوح استراتژیک و عملیاتی شرکت تاثیر گذار خواهد بود و لزوما اجرای آن بازده مورد انتظار سازمان استفاده کننده را به همراه نخواهد داشت . بدین منظور باید قبل ازپیاده سازی ERP میزان آمادگی سازمان برای پیاده سازی این سیستم ، ارزیابی شود . لازم است یک سازمان قبل ازپیاده سازی ERP وضعیت کنونی خود را با توجه به عوامل اثر گذار بر آمادگی سازمان جهت پیاده سازی موفق  ERP را مشخص نماید (ناظمی،۱۳۸۶).

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)

اصطلاح ERP به طور کلی به چگونگی برنامه ریزی یک سازمان بزرگ برای استفاده از منابع وسیع اشاره می کند.در قدیم سیستم های ERP در شرکت هایی بزرگ صنعتی استفاده می شد. به هر حال استفاده از ERP تغییر کرده و بسیار مفهومی شده است. امروزه این اصطلاح می تواند به انواع شرکت ها اشاره داشته باشد.مهم نیست چه صنعتی را داشته باشد . در حقیقت سیستم های ERP در بیشتر انواع سازمان ها استفاده می شود ، چه کوچک و چه بزرگ.

امروزه سیستم های ERP می توانند دامنه وسیعی از فعالیت ها و یکپارچگی آنها را در یک پایگاه داده واحد پوشش دهند. برای نمونه ، فعالیتهایی مانند منابع انسانی، مدیریت زنجیره تامین ، مدیریت ارتباط با مشتری، مالی، فعالیت های صنعتی، و فعالیت های مدیریت انباره داده همگی یکجا در یک نرم افزار کاربردی قرار دارند و معمولا توسط پایگاه داده و شبکه خودشان جمع آوری می شوند.امروزه همه آنها می توانند زیر یک چتر قرار گرفته اند(ابراهیمی کردلر،۱۳۸۹).

ERP مخفف( Enterprise Recourse Planning) بوده و از لحاظ لغوی به معنای برنامه ریزی جامع منابع یک سازمان می باشد . در زیر سه تعریف از ERP بیان شده است:

* یک راه حل مبتنی بر فناوری اطلاعات است که تمام منابع سازمان(مواد اولیه ، ماشین آلات ، نیروی انسانی و پول )را توسط یک سیستم به هم پیوسته با سرعت، دقت و کیفیت بالا در کنترل مدیران سطوح مختلف قرار می دهد تا مدیران بتوانند بطور مناسب فرآیند برنامه ریزی و عملیات سازمان را مدیریت نمایند.

 

[۱]–  Information Technology

[۲]–  ERP:Enterprise Resource Planning

[۳]–  Enterprise Resource Planning(ERP)

[۱]– Somers & Nelson

 

80,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ERP چیست
  • مقاله ERP و اثرات پیاده سازی آن در حوزه حسابداری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.