مقاله صندوق سرمایه گذاری مشترک

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله صندوق سرمایه گذاری مشترک

تعداد صفحات: ۲۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

صندوق سرمایه گذاری مشترک یکی از بزرگترین ابداعات در بازارهای مالی می باشد. این صندوق یکی از نهادهای واسطه مالی است که وجوهی را که از فروش واحدهای سرمایه گذاری خود به سرمایه گذران دریافت می کند، با توجه به هدف و امیدنامه­ی صندوق در ترکیب متنوعی از ابزارهای مالی قابل معامله و اوراق بهادار مانند: اوراق مشارکت، سهام، حق تقدم ها و دارائی های دیگر سرمایه گذاری می کند و صاحبان واحدهای سرمایه گذاری به نسبت آورده خود، مالکان صندوق می باشند و در سود و زیان آن شریک می باشند.

صندوق­های سرمایه گذاری مشترک به عنوان یک واسطه مالی نقش بنیادی و مهمی را در بازار سرمایه ایفا می­کند، در حقیقت این صندوق­ها مانند پلی میان سرمایه گذاران غیرحرفه ای و بازار سرمایه می­باشد که وجوه را از دست عامه مردم جمع‌آوری می‌کند و پرتفوی اوراق بهادار تشکیل داده و از طریق نیروهای متخصص خود به مدیریت اوراق بهادار موجود در سبد سرمایه‌گذاری می‌پردازد. صندوق‌های سرمایه­گذاری معمولاً مدیرانی کارآزموده دارند که تنوع‌بخشی صحیح سبد اوراق بهادار را برای سرمایه‌گذاران خود انجام می‌دهند، مدیران با تصمیمات خود در انتخاب پرتفوی اوراق بهادار و خرید و فروش اوراق نقش مهم و تعیین کننده­ای در بازده و ریسک صندوق­ها ایفا می کنند، عملکرد درست و به موقع مدیران و کیفیت تصمیماتی که در صندوق­ها گرفته می شود نه تنها برای سرمایه گذاران این صندوق­ها بلکه برای کلیت اقتصاد کشور نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا از یک طرف موجبات استقبال بیشتر مردم برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه را فراهم می کند و از سوی دیگر موجب رونق اقتصاد و تولید کشور می شود، با در نظر داشتن این اهمیت بررسی عواملی که در این تصمیمات و در نهایت در بهبود عملکرد صندوق­های سرمایه گذاری مشترک تاثیر گذار می باشند، بسیار ضروری به نظر می­آید.

 

واژه های کلیدی: سرمایه گذاری مشترک، سرمایه گذاری، صندوق سرمایه گذاری، سرمایه

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
سرمایه گذاری ۸
۱) روش های سرمایه گذاری در بورس ۸
۲) مشکلات سرمایه گذاری در بورس ۹
تعریف صندوقهای سرمایه گذاری مشترک ۱۰
۱ ) تاریخچه تشکیل صندوق های سرمایه گذاری ۱۱
۲ ) ویژگی های صندوق های سرمایه گذاری ۱۲
۳ ) مزایای صندوق های سرمایه گذاری ۱۳
۴) معایب صندوق های سرمایه گذاری ۱۴
۵) ارکان صندوق های سرمایه گذاری مشترک ۱۵
۶) مدیر سرمایه گذاری صندوق ۱۶
ارزش خالص دارایی ها (NAV ) 17
بازده ۱۸
ریسک ۱۹
نتیجه گیری ۲۱
منابع و مآخذ ۲۳

منابع

روشنگرزاده، امین، احمدی، محمدرمضان. (۱۳۹۰). بررسی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری بر اساس معیارهای های مبتنی بر تئوری فرامدرن پرتفوی و ارتباط بین رتبه بندی آنها با معیارهای مدرن پرتفوی، فصلنامه پژوهش های حسابداری مالی، سال سوم، شماره اول، ص ۱۴۳-۱۶۰٫

سعیدی، علی، صفدری پور، اعظم. (۱۳۸۷). ارزیابی مقایسه ای عملکرد معیارهای ریسک نامطلوب و عملکرد معیارهای متعارف ریسک در “پیش بینی میانگین بازده مازاد سهام” (بورس اوراق بهادار تهران)، فصلنامه بورس اوراق بهادار، سال اول، شماره ۴، ص۷-۳۳٫

سعیدی، علی، و مقدسیان، ایمان. ( ۱۳۸۹ ). “ارزیابی عملکرد صندوقهای سرمایه گذاری مشترک سهام در ایران”، فصلنامه بورس اوراق بهادار، سال سوم، شماره ۹، ص ۵-۲۴٫

ویمتاژ، محمد. (۱۳۹۱). رابطه جریانات نقدی صندوق­های سرمایه­گذاری و نوسانات بازده بازار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

کردبچه، حمید، حضوری، محمدجواد، مالمیر، علی. (۱۳۹۱). ارزیابی عملکرد تعدیل شده نسبت به ریسک صندوق های مشترک در ایران، فصلنامه پژوهش ها و سیاست های اقتصادی، سال بیستم، شماره ۶۳، ص ۵۱-۸۲٫

کردبچه، حمید، مالمیر، علی. (۱۳۹۱). صندوق های سرمایه گذاری مشترک، نشریه سیاسی- اقتصادی، شماره ۲۸۸، ص ۱۷۴- ۱۸۹٫

چاوشی، کاظم، صابر، ابراهیم. (۱۳۹۲). پیش بینی بازده صندوق سرمایه گذاری مشترک با رویکرد شبکه های عصبی مصنوعی. انتشارات مجله مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهار شماره هفدهم، ص ۱۱۷-۱۳۱٫

شارپ، ویلیام اف،الکساندر، گوردون جی، بیلی، جفری وی. (۱۹۹۵). مدیریت سرمایه گذاری. (ترجمه سید مجید شریعت پناهی و ابوالفضل جعفری، ۱۳۹۰). انتشارات اتحاد.

صالحی، حسین، (۱۳۹۱). رابطه عملکرد صندوق سرمایه­گذاری مشترک با شاخص کل. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

گروه نوسندگان. (۱۳۸۹). نهادهای مالی. انتشارات شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس.

آذربخش، حمید. (۱۳۹۰). بررسی عوامل موثر بر بازده صندوق های سرمایه گذاری مشترک. پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی قزوین.

مقدمه

صندوق های سرمایه گذاری مشترک ابزاری برای سرمایه گذاران بدون تخصص می باشند تا فرصتی را برای آنها ایجاد کنند، تا با مدیریت حرفه ای وجوه آنها و کنترل ریسک بهترین بازده ممکن را کسب نمایند. سازوکار صندوق طوری طراحی شده که افراد با سرمایه های خرد نیز امکان سرمایه گذاری در بازارهای مالی را داشته باشند(سرس[۱]،۲۰۰۱). صندوق ها با جمع آوری نقدینگی سرکردان مردم، آنها را در فعالیت های مولد سرمایه گذاری می کنند و زمینه رشد و شکوفایی پایدار اقتصاد را فراهم می نمایند(جنسن[۲]، ۱۹۶۸).

صندوق های سرمایه گذاری مشترک، یکی از انواع واسطه های مالی هستند که از طریق فروش پیوسته واحدهای سرمایه گذاری خود به عموم مردم، وجوهی را جمع آوری و آنها را در ترکیب متنوعی از انواع اوراق بهادار به طور حرفه ای و با توجه به هدف صندوق، سرمایه گذاری می کنند(چاوشی و صابر، ۹۲). مدیران سرمایه گذاری صندوق ها برای بهبود عملکرد آن ها باید از تخصص و مهارت لازم برخوردار باشند، آنها باید افراد حرفه ای در بازار سرمایه باشند تا صندوق های سرمایه گذاری به عملکرد دلخواه و سرمایه گذاران در صندوق ها نیز به حداکثر سود سرمایه گذاریشان دست یابند.

صندوق های سرمایه گذاری به شخص سرمایه گذار فرصتی می دهد تا سرمایه گذاری را متنوع سازد و مدیریت حرفه ای پول را با حداقل مقادیر سرمایه گذاری قابل توان فراهم نماید. صندوق سرمایه گذاری مکان امنی است که پول سرمایه گذاران را به منظور خرید سهام، اوراق قرضه یا دیگر اوراق بهادار برای ایجاد پرتفوی جذب می نماید، در نتیجه سرمایه گذاران می توانند مالک یک مجموعه از یک سبد سهام که شامل مقادیر بیشتری از سهام و اوراق قرضه که آنها می توانستند به طور فردی تأمین مالی نمایند، می شوند (کریشنامورتی و ویشوانف[۳]، ۲۰۰۹).

هم اکنون، در کشورهای توسعه یافته، صندوق های سرمایه گذاری، به عنوان هسته مرکزی بازار سرمایه محسوب می­شوند و ماهانه مبالغ هنگفتی از سرمایه های سرگردان را به بخش های مولد و فعال جامعه هدایت می کنند. این صندوق ها با اتخاذ سیاست های مناسب می توانند در کاهش تورم، افزایش تولید، رشد اقتصاد و بهبود کارایی مدیران نقش اساسی ایفا نمایند. (روشنگرزاده و احمدی، ۱۳۹۰).

صندوق های سرمایه گذاری مشترک به عنوان یکی از مهمترین واسطه های مالی نقش انتقال سرمایه را از سوی دارندگان منابع (آحاد جامعه)  به سمت مصرف کنندگان ( شرکت های تولیدی و خدماتی و سایر ) بر عهده دارند (سعیدی و مقدسیان، ۱۳۸۹). در ایران برای اولین بار در قانون بازار اوراق بهادار مصوب سال ۱۳۸۴ این صندوق ها مورد توجه قرار گرفت و اولین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و صندوق­های سرمایه گذاری در سهام از ابتدای سال ۱۳۸۷ به عرصه بازار سرمایه قدم نهادند.

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک به عنوان یک واسطه مالی وجوه مردم و سرمایه گذاران را جمع آوری کرده و سبد اوراق بهادار تشکیل می دهد و  بدین شکل مکان امنی را برای سرمایه گذاران نا آشنا با بازار سرمایه ایجاد می­کند(محمد ویمتاژ، ۱۳۹۱). صندوق های سرمایه گذاری با دارا بودن نیروی متخصص به مدیریت دارائی های  موجود می پردازد. عمده عملکرد صندوق سرمایه گذاری به عملکرد اوراق بهادار و دارائی های موجود در سبدی که مدیران صندوق در آن سرمایه گذاری کرده است، بستگی دارد؛ از این جهت است که این صندوق ها معمولا مدیرانی کارآزموده و ماهر در بازار سرمایه دارند که تنوع‌بخشی صحیح سبد اوراق بهادار را برای سرمایه‌گذاران خود انجام می‌دهند.

یکی از راه های  جذب سرمایه گذاران و کمک به اقتصاد بهبود عملکرد صندوق های سرمایه گذاری می باشد تصمیمات مدیران و دیگر کادر عملیاتی صندوق اثر مستقیم بر روی عملکرد آن می گذارد مدیران با انتخاب درست و به موقع در خرید و فروش سهام و دیگر اوراق دارائی موجبات کسب بازده مناسب را فراهم می نمایند(چیوالیر، الیسون[۴]، ۱۹۹۹).

سرمایه گذاری

رشد و توسعه اقتصادی و افزایش سطح رفاه عمومی، توجه همه جانبه به سرمایه گذاری را نیازمند است. بدون سرمایه گذاری درست و ایجاد شرایط مناسب آن، نمی توان شکوفایی اقتصادی پایدار را انتظار داشت.

سرمایه گذاری را در دید کلی می توان عدم بهره برداری از منافع در زمان حال به منظور بهره بردن از آن ها در زمان آینده، با این امید که منافع آینده بیشتر از منافع حال باشند، تعریف نمود. در واقع ما از مصرف فعلی به این امید که در آینده مصرف بیشتری داشته باشیم، صرفه نظر می کنیم، صندوق های بازنشستگی نمونه ای از سرمایه گذاری افراد می باشند، در صندوق های سرمایه گذاری افراد هر ماه مقداری از حقوق خود را سرمایه گذاری می کنند تا در آینده از منافع حاصل این سرمایه گذاری بهره­مند گردند، در واقع آنها به امید کسب ارزش بیشتر در زمان آینده از سود فعلی خود صرفه نظر می کنند.

دو عاملی که در سرمایه گذاری باید به آن توجه شود، زمان و ریسک می باشند؛ زیرا در سرمایه گذاری ما مصرف قطعی در زمان حال را با مصرف در زمان آینده که با عدم اطمینان همراه می باشد، تعویض می کنیم. بنابراین در سرمایه گذاری همواره این ریسک وجود دارد که منابع آینده برای ما تحقق پیدا نکند (شارپ، الکساندر و بیلی، ۱۹۹۵).

 

[۱] Sorros

[۲] Jensen

[۳] Vishwanath & Krishnamurti

[۴] Chevalier & Ellison, 1999

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله سرمایه فکری
  • مقاله سرمایه انسانی
  • مقاله روش های اندازه گیری سرمایه فکری
  • مقاله سرمایه فکری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.