مقاله عوامل آموزشی درس تربیت بدنی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله عوامل آموزشی درس تربیت بدنی

تعداد صفحات: ۲۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تعلیم و تربیت در توسعه ،پیشرفت و دوام فرهنگ ملی موثر است. موسسات تربیتی در توسعه و تکامل منابع و استعدادهای انسانی جامعه نقش اصلی را دارند. مدارس، دانشگاه ها و دانشکده ها موثرترین و قدرتمندترین پایگاه های اجتماعی برای نیل به مهارتهای عقلانی، معرفت، فهم و شناخت لازم برای تصمیم گیری خردمندانه اند. این موسسات به طور مستقیم و غیرمستقیم عامل عمده پیشرفت های اجتماعی هستند و این پیشرفت ها با معرفت، هنر، تکنولوژی، شعور اجتماعی و دیگر موارد ضروری برای رشد ملی ارتباط دارد، تعلیم و تربیت باید نیازها و خواسته های اجتماع را برآورد. در دهه کنونی مدارس دولتی و غیردولتی باید تندرستی و سلامت دانش آموزان را در جریان تلاش برای یک زندگی شاد، پربار و شکوفا کننده استعداد مورد توجه قرار دهند.

تربیت بدنی به عنوان جلوه ای از جریان کلی تعلیم و تربیت، فرایندی است آموزشی- تربیتی که هدف آن بهبود بخشیدن به اجرا و رشد انسان از طریق فعالیت­های جسمانی است و در صورت آموزش صحیح و اصولی نقش شایان توجهی را در فرایند تعلیم و تربیت ایفا خواهد کرد، در صورتی که عوامل آموزشی به درستی مورد توجه قرار گیرند درس تربیت بدنی در آموزش و پرورش به هدف­های خود نایل شده و     می­تواند در خدمت اهداف کلی نظام تعلیم و تربیت کشور قرار گیرد.

عوامل آموزشی درس تربیت بدنی دارای ابعاد متعددی است که در این مقاله عواملی نظیر نیروی انسانی(معلمان تربیت بدنی، مدیران مدارس) کیفیت آموزشی معلمان تربیت بدنی، امکانات (وسایل و تجهیزات و فضاهای ورزشی)، وضعیت مالی، نظارت و کنترل، همکاری اولیای دانش آموزان در جهت ترویج تربیت بدنی و اجرای طرح­های ملی را شامل می شود.

 

واژه های کلیدی:تربیت بدنی، عوامل آموزشی، معلمان،امکانات ورزشی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تاریخ تربیت بدنی در ایران و تمدن های دیگر ۷
۱- تاریخ تربیت بدنی در دوره یونان ۷
۲-تاریخ تربیت بدنی در دوره روم ۸
۳-تاریخ تربیت بدنی در چین ۹
۴- تاریخ تربیت بدنی در هند ۹
۵- تاریخ تربیت بدنی در ایران از باستان تاکنون ۱۰
عوامل آموزشی درس تربیت بدنی ۱۴
۱- نیروی انسانی ۱۵
۲-امکانات ورزشی (وسایل و تجهیزات و فضاهای ورزشی) ۱۵
۳- کیفیت آموزشی معلمان تربیت بدنی ۱۶
۴- وضعیت مالی و بودجه مدارس ۱۸
۵- نظارت و کنترل ۱۹
۶- اجرای طرح های ملی ورزشی ۲۰
نتیجه گیری ۲۴
منابع و مآخذ ۲۶

منابع

۱-کریمی، جوا،۱۳۶۴،نگاهی به تاریخ تربیت بدنی جهان،چاپخانه علم و صنعت ایران،مرکز نشر دانشگاهی

۲- دبوراآ.وست و چارلزآ.بوچر، ۱۳۸۳،مبانی تربیت بدنی و ورزش،ترجمه احمد آزاد،انتشارات دانش افروز،چاپ چهارم

۳- نبوی،محمد و زکایی،محمود،۱۳۸۴،روش تدریس تربیت بدنی ،چاپ ششم سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم و انسانی دانشگاه ها(سمت)

۴-……..،۱۳۷۹-۱۳۸۱،بررسی مشکلات، نارسایی ها، تنگناها و نیاز سنجی تربیت بدنی مدارس ابتدایی دخترانه به منظور ارائه یک برنامه جامع و کاربردی،دفتر تربیت بدنی دختران وزارت آموزش و پرورش

۵-……..،۱۳۹۱،طرح های ورزشی ملی دوره تحصیلی ابتدایی،دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی مدارس استان کرمان

۶- رضاعی،علیرضا،۱۳۷۵،مقایسه عوامل آموزشی درس تربیت بدنی از دیدگاه مدیران و دبیران ورزش مدارس راهنمایی دولتی و غیرانتفاعی استان مازندران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس تهران

۷-فرهادفر، الهام،۱۳۸۸،تاریخ تربیت بدنی و ورزش،انتشارات بامداد کتاب،چاپ اول

۸-گلابی،سیاوش،۱۳۶۹،سازمان مدیریت و توسعه منابع انسانی،انتشارات فردوس،چاپ اول

۹- کاشف،مجید و مجتهدی،حسین،۱۳۶۸،بررسی وضعیت جاری مدارس و شناخت مشکلات و تنگناههای آن،واحد پژوهش و تحقیق و برنامه ریزی اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش

مقدمه

تربیت بدنی فرایندی است آموزشی- تربیتی که هدف آن بهبود بخشیدن به اجرا و رشد انسان از طریق فعالیت­های جسمانی است. تربیت بدنی نه تنها به فواید جسمانی حاصل از شرکت در فعالیت­های بدنی توجه دارد، بلکه بالا بردن دانش و آگاهی و ایجاد موقعیت­های مناسب برای یادگیری و فعالیت مداوم را نیز مورد توجه قرار می دهد (دبوراآ.وست و چارلزآ.بوچر ۲۰۰۴، ۳۶).

هدف های تربیتی در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، تربیت انسان هایی صدیق، امین، خلاق، تندرست، وظیفه شناس و با اخلاق است. از این رو باید فرصت و امکانات مناسب فراهم آید و کمک شود تا هر دانش آموزی بتواند مطابق ظرفیت واستعدادی که دارد در همه ابعاد وجودی خود (بعد جسمانی،  روحی، ذهنی، اخلاقی، عاطفی و اجتماعی) به حد اعلای رشد و تعالی نایل شود. در این راستا آموزش  و پرورش نقش اساسی را ایفا نموده و بایستی برنامه های آموزش تربیت بدنی توسط معلمان واجد شرایط آموزش داده و تحت کنترل و نظارت دقیق قرار گیرد. لازمه ی اثربخشی مثبت، داشتن برنامه ای مشخص و مدون به صورت هماهنگ و سراسری واستفاده از روش های تدریس مناسب و…می باشد.بالا بردن آمادگی جسمانی و تندرستی و سلامت کودکان،هدف مسئولان مدرسه است.در ضمن می توان از آن به عنوان عاملی برای کمک به کودکان گوشه گیر و منزوی سود جست تا در آینده بتوانند در گروه های اجتماعی به فعالیت بپردازند (نبوی و زکایی ۱۳۸۴،۴).

موفقیت و پیشرفت ،عامل اساسی تداوم زندگی است،بنابراین برنامه تربیت بدنی باید متضمن پیشرفت تدریجی و قدم به قدم دانش آموزان باشد، هر گاه درس تربیت بدنی در راستای کمک به رشد، پیشرفت و سلامت دانش آموزان قرار نگیرد جایگاه اصلی خود را از دست خواهد داد.

تربیت بدنی در مدارس موظف است با فراهم آوردن زمینه ای لازم و ایجاد محیط و فرصت مناسب،   دانش­آموزان را در موقعیت های گروهی سالم قرار دهد و با پاسخگویی به نیازهای اساسی آنان برنامه­هایی در جهت تقویت جسم ،همگام با اصول و مراحل رشد و هماهنگ با پرورش روح تامین نماید؛اما این مهم حاصل نخواهد شد مگر با هدف گذاری و برنامه ریزی صحیح و منطقی، مطابق با امکانات و شرایط موجود. بدون شک تربیت بدنی در مدارس در صورت تعیین خط مشی های صحیح و برخورداری از امکانات و تاسیسات مناسب و کافی همچنین نیروهای متخصص در پست های آموزشی می تواند نقش بسزایی در رشد و تکامل دانش آموزان داشته باشد. برنامه های کیفی تربیت بدنی و معلمان به دنبال تفهیم چرایی و چگونگی حرکت و پیامدهای فیزیولوژیکی و روانی و اجتماعی آن به کودک هستند. یکی از اهداف اولیه این برنامه­ها تکامل کامل مهارت های حرکتی و الگوهای حرکتی است که این مهارت­ها و الگوها ذخایر حرکتی انسان را فراهم می آورند. تدوین برنامه کامل تربیت بدنی برای کودکان و نوجوانان ضرورت دارد. شرکت در این برنامه­ها در خلال سال های رشد و شکل گیری خصوصیات، با احتمال زیاد عشق به فعالیت جسمانی در طول زندگی و برداشت صحیح از اهمیت تربیت بدنی را به کودک القا خواهد کرد. اگر تجربه در این مورد مثبت نباشد، کودک از تربیت بدنی و فعالیت جسمانی نفرت پیدا خواهد کرد و این احساس در بزرگسالی دوام خواهد داشت. به دلیل ارتباط نزدیک و دقیق بین فعالیت جسمانی و تربیت بدنی، فعالیت جسمانی  می­تواند بر روند زندگی کودک تاثیر قابل توجهی داشته باشد (دبوراآ.وست و چارلزآ.بوچر ۲۰۰۴،۴۲۳).

 تاریخ تربیت بدنی در ایران و تمدن های دیگر

۱- تاریخ تربیت بدنی در دوره یونان

تربیت بدنی جزء جدایی ناپذیر تعلیم و تربیت آتن قدیم بود به گونه­ای که نمی توان آن را از برنامه­های آموزش و پرورش یونان جدا دانست. هدف تربیت بدنی در یونان تنها به پرورش بدن خلاصه نمی شد زیرا یونانیان بهترین راه رشد خصوصیات انسانی و رسیدن به کیفیات کامل فردی را نیز در فعالیت­های بدنی   می­دانستند.

بهره گرفتن از فعالیت­های ورزشی به عنوان بهترین وسیله تربیت سپاهیان و جنگجویان از دیرباز شناخته و پذیرفته شده بود. تعلیمات و آموزش اخلاق در برنامه تربیت بدنی مساله کوچک و کم اهمیتی به حساب نمی آمد و جوانان با شرکت در برنامه­های تربیت بدنی انظباط و فروتنی و شجاعت و دلیری و مردانگی را می آموختند. در حقیقت شکل بخشیدن به شخصیت انسانی افراد بیش از جنبه های قهرمانی و قدرت جسمانی آنان در برنامه های تربیت بدنی مورد نظر بود.

فعالیت­های غیر رسمی و بازی های کودکانه در سن هفت سالگی که وارد مدرسه می شدند پایان می گرفت، پسران آتنی از بدو ورود به مدرسه فعالیت­های ورزشی را آغاز می کردند. در ابتدا فعالیت­های ساده­ای از قبیل دو، پرش، جست و خیز، بالا رفتن از طناب و توپ بازی برنامه­های ورزشی کودکان را تشکیل می­داد. پرتاب دیسک و نیزه جزء برنامه کودکان نوآموز بود ولی وزن و اندازه آنها در مقایسه با ورزشکاران بزرگسال کمتر و کوچکتر بود (کریمی ۱۳۶۴، ۴۴).

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بهداشت ورزشی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.