مقاله فراشناخت

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله فراشناخت

تعداد صفحات: ۳۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

فلاول[۱] که از بنیانگذاران مهارت فراشناخت می باشد نخستین بار در سال ۱۹۷۶ مفهوم فراشناخت را وارد متون پژوهشی کرد. فلاول (۱۹۷۹) یک تعریف کلی از فراشناخت ارائه داد. هر دانش یا فعالیت شناختی که جنبه ای از تلاش های شناختی را موضوع شناخت قرار می دهد یا آن را تنظیم می کند. از دیدگاه او فراشناخت به دو بخش دانش فراشناختی و تجربه فراشناختی[۲] تقسیم می شود. منظور از دانش فراشناختی، دانشی است که فرد درباره ذهن انسان و فعالیت های آن کسب کرده است. این دانش مانند هر دانش دیگری ممکن است به شکل زبانی یا کلامی و عملی یا روندی[۳] ( فرد می داند که چگونه…) باشد. روش های فراشناختی فراگیران را قادرمی سازد تا بتوانند با موقعیت های جدید و با موفقیت انطباق یابند (آزمایشگاه آموزشی مرکزی منطقه شمال، ۱۹۹۵)

 

واژه های کلیدی:فراشناخت، مهارت فراشناخت، مولفه ها،نظریه ها، راهبردهای فراشناختی

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مهارت فراشناخت ۹
ضرورت آموزش مهارت فراشناخت ۹
مؤلفه های فراشناخت از نظر صاحب نظران مختلف ۱۱
انواع نظریه های فراشناختی ۱۵
عوامل به وجودآورنده فراشناخت ۱۸
راهبردهای شناختی ۱۸
راهبردهای فراشناختی ۲۱
اهمیت آموزش راهبردهای فراشناختی ۲۴
منابع ۲۸

 منابع

فلاول، (۱۹۸۸)، رشد شناختی، ترجمه فرهاد ماهر (۱۳۷۷)، تهران، انتشارات رشد

صادقی، ز. محتشمی، ر. (۱۳۸۹)، نقش فراشناخت در فرایند یادگیری، فصلنامه ی راهبردهای آموزشی، دوره سوم، شماره چهار، (ص ص،۱۴۸-۱۴۳)

صفری، یحیی. محمد جانی، صدیقه. (۱۳۹۰)، کاربرد راهبردهای فراشناخت در تجربه های دانشجویان و ارتباط آن با سطح پیشرفت تحصیلی آنها، فصل نامه ی علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره سه، (ص ص، ۵۶-۴۱)

صفری (۲۰۰۹)، ارزیابی برنامه ریزی درسی مدارس راهنمایی از نظر آموزش فراشناخت، جهت تدارک برنامه درسی مطلوب در میان پایان نامه های دکتری، دانشکده روانشناسی تربیتی شیراز

سلیمانپور، جواد. (۱۳۸۴)، برنامه ریزی درسی با تأکید بر تدوین محتوای درسی فعال و کاربرد تحلیل محتوا، تهران، انتشارات احسن

سلیمانپور، جواد. (۱۳۸۸)، مهارت های تدریس نوین، تهران، نشر احسن، چاپ چهارم

آقا زاده، محرم. احدیان، محمد. (۱۳۷۷)، مبانی نظری و کاربردهای آموزشی نظریه فراشناخت، تهران، انتشارات نو پردازان،

سالاری فر و پاکدامن. (۱۳۸۸)، نقش مؤلفه های حالت فراشناختی در عملکرد تحصیلی، روانشناسی کاربردی، سال سوم، زمستان ۱۳۸۸، شماره ۴، پیاپی ۱۲

محسنی، حسن. (۱۳۸۳)، روش تدریس پیشرفته (آموزش مهارت ها و راهبردهای تفکر)، تهران، انتشارات سمت

مقدمه

مفهوم فراشناخت نخستین بار توسط فلاول مطرح شد. وی فراشناخت را هر گونه دانش یا کنش شناختی تعریف می کند که موضوع آن شناخت یا تنظیم شناخت است. فراشناخت با شناخت تفاوت دارد. فراشناخت به دانش فرد درباره کلیه ی فرایندهای شناختی یادشده و نیز نحوه به کارگیری آنها جهت تحقق اهداف یادگیری اطلاق می شود (فلاول (۱۹۷۶) به نقل از صادقی و محتشمی، ۱۳۸۹). در فراشناخت تأکید عمده بر آگاهی موجود انسانی از نظام شناختی خود است. افراد دارای قدرت بالای فراشناختی در فهم و روابط بین واقعیات مسئله دقّت می کنند، راه حل انتخابی خود را بررسی می نمایند، مسائل پیچیده را در قالب مراحل جزئی تری تحلیل می نمایند و با سؤال کردن از خود، جریان تفکرشان را کنترل می کنند (پانائورا [۱](۲۰۰۳)، نقل از صادقی و محتشمی، ۱۳۸۹).

اصطلاح فراشناخت به دانش ما درباره ی فرایندهای شناختی خودمان و چگونگی استفاده بهینه از آنها برای رسیدن به هدف های یادگیری گفته می شود (بایلر[۲] و اسنومن[۳]، ۱۹۹۳). به سخن دیگر فراشناخت دانش یا آگاهی فرد از نظام شناختی خود او یا دانش درباره دانستن است. دانش فراشناختی ما را یاری می دهد تا، به هنگام یادگیری و دانستن امور، پیشرفت خود را در نظر بگیریم. همچنین این دانش به ما کمک می کند تا نتایج تلاش هایمان را ارزیابی کنیم و میزان تسلط خود را بر مطالبی که خوانده ایم بسنجیم. نخستین بار هارلو[۴] (۱۹۴۹) مفهوم یادگرفتن یادگیری را در یک رشته آزمایش که با میمون ها انجام داد مطرح ساخت. در ای آزمایش میمون ها وادار می شدند تا مسائلی را که به آنها داده می شد حل کنند. یافته جالب هارلو این بود که میمون ها هر چه مسائل بیشتری را حل می کردند در حل مسائل تواناتر می شدند.یعنی میمون ها یاد گرفتند که چگونه یاد بگیرند. روانشناسان پیرو رویکرد خبر پردازی در دهه اخیر، به جای مفهوم یاد گرفتن یادگیری هارلو، از اصطلاح فراشناخت استفاده کرده اند. هم یاد گرفتن یادگیری و هم فراشناخت به این واقعیت اشاره می کنند، که بر اثر پیشرفت یادگیری یادگیرندگان نه تنها دانش شناختی کسب می کنند بلکه بر چگونگی شناخت خود نیز آگاه می شوند یعنی به دانش فراشناختی نیز دست می یابند.

پیتر[۵] و دی گروت[۶] (۱۹۹۰) فراشناخت را اولین مؤلفه مهم در یادگیری خود گردان دانسته اند و آن را شامل راهبردهای برنامه ریزی[۷]، بازبینی[۸] و اصلاح شناخت[۹] یا راهبردهای شناختی معرفی کرده اند. فلاول (۱۹۷۶) فراشناخت را به عنوان آگاهی از شناخت و فرایندهای شناختی و کنترل، تنظیم و بازبینی فعالانه شناخت تعریف کرد. متکالفه[۱۰] و شیمامورا[۱۱] (۲۰۰۸) فراشناخت را وسیله دستکاری و نظم بخشی فرایندهای شناختی می دانند( نقل از صفری و محمد جانی، ۱۳۹۰). براون (۱۹۸۵) فراشناخت را به دو صورت آگاهی فرد از فعالیت ها یا فرایندهای شناختی خود و روش های به کار رونده برای تنظیم فرایندهای شناختی بیان می کند. رابطه مفهوم فراشناخت به عنوان مفهومی متداول در تعلیم و تربیت با فرایند یادگیری انکارناپذیر است. محققان و متخصصان تعلیم و تربیت به طور گسترده به نوع و سطح دانش مورد نیاز فراگیران علاقه مند هستند و این مستلزم تأکید نظام های آموزشی بر آموزش فراشناختی و یادگیری “چگونه یاد گرفتن” است تا فراگیران بتوانند در برخورد با مسائل گوناگون به طور مستقل بیاندیشند.

مهارت فراشناخت

برخی از مهارت های فراشناختی عبارتند از:

تجزیه و تحلیل مراحل دستیابی به نتیجه ی مورد نظر

نقد محتوا و متن درس

استدلال بر انتخاب های گوناگون

استدلال و عمل کردن بر اساس معیارهای صحیح

برقراری ارتباط میان رویدادها، واقعیت ها، مفاهیم و اصول مطرح شده در درس ها

گفتگو درباره ی ماهیت دانش یا مهارت مورد یادگیری

عرضه ی چشم اندازهای متعدد و متفاوت برای حل مسائل

نقد و بررسی راه حل های مورد استفاده برای حل مسائل (سلیمانپور، ۱۳۸۸).

 ضرورت آموزش مهارت فراشناخت

هدف اساسی آموزش فراشناختی، خودکنترلی[۱] و خودآموزی[۲] است تا فراگیران یادگیرندگان مستقلی شوند که بتوانند فرآیندهای شناختی و یادگیری شان را در جهت اهداف تعیین شده خود، هدایت، نظارت واصلاح کنند(فلاول، ۱۹۸۸). بسیار از مشکلات یادگیری و انتقال یادگیری ناشی از فقدان مهارت ها و راهبردهای فراشناختی است. مهارت ها و راهبردهای یاد شده به فرد امکان انتخاب، کنترل، نظارت، مدیریت و در نتیجه بهبود فرآیندهای شناختی را می دهد. بنابراین لازم است فراگیران در زمینه مهارت هایی از قبیل نظام دهی، نظارت بر خود، برنامه ریزی و تعیین هدف، آموزش لازم را ببینند تا بر راهبردهای شناختی تصمیم یافته مسلط شوند و پایه یادگیری های جدید ایجاد شود. در غیر این صورت حل تکالیف جدید که قبلا با آن مواجه نشده اند، برایشان مشکل است. آموزش چنین راهبردهایی یعنی آموزش فراشناختی از آموزش شناختی متمایز است (پالینسکار[۳] و براون، (۱۹۸۴) نقل از مصر آبادی،۱۳۸۰).

 

[۱] Self control

[۲] Self study

[۳] Palinskar

[۱] Pana.oora

[۲] Beyler

[۳] Snowman

[۴] Harlloo

[۵] Peter

[۶] Diegrout

[۷] Methods of planning

[۸] Control

[۹] Acquainted correction

[۱۰] Motkaloufe

[۱۱] Shimamura

[۱] Flavel.J

[۲] Metacognitive Experience

[۳] Procedure

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله راهبرد سازمان دهی- برنامه ریزی، راهبردی فراشناختی
  • مقاله مدل فراشناختی اختلالات روانشناختی
  • مقاله توانایی فراشناختی
  • مقاله راهبردهای فراشناختی برای کسب موفقیت در یادگیری
  • پرسشنامه فراشناخت ولز (MCQ-30)
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.