مقاله فرهنگ کیفیت دانشگاهی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله فرهنگ کیفیت دانشگاهی

تعداد صفحات: ۴۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

فرهنگ کیفیت زیرمجموعه ای از فرهنگ سازمانی به شمار می آید که هدف آن ارتقاء مستمر کیفیت است. از این رو فرهنگ کیفیت در یک دانشگاه در بر دارنده مجموعه باورها، روابط، گرایشها، ارزشها و امور مشترکی است که اعضای هیات علمی، مدیریت و سایر کارکنان دانشگاه برای بهبود و تضمین کیفیت فعالیتهای دانشگاه به انجام می رسانند. فرهنگ کیفیت شامل دو بخش است:  (الف) روانشناختی / فرهنگی؛ (ب) فرایندهای رسمی بهبود کیفیت. جنبه روانشناختی فرهنگ کیفیت را میتوان در سطح فردی وجمعی مورد نظر قرار داد. همچنین فرایندهای رسمی کیفیت در بر دارنده فرایند تعریف کیفیت، الگو سازی، تدوین ابزار اندازه گیری و نیز فرایند گردآوری داده ها، اطلاعات، قضاوت درباره کیفیت، تدوین گزارش و بالاخره اقدام برای بهبودی و تضمین کیفیت است. ( بازرگان، ۱۳۸۹ ، ۶۴).

 

واژه های کلیدی: فرهنگ کیفیت، نگرش مثبت نسبت به تغییر ، نوآوری،بهبود مستمر کیفیت

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
مفهوم وتعاریف کیفیت ۷
مدیریت کیفیت ۹
تاریخچه کیفیت ۱۱
اهمیت افزایش کیفیت ۱۳
فرهنگ کیفیت ۱۴
مؤلفه های فرهنگ کیفیت ۱۶
چالشها و چگونگی اشاعه فرهنگ کیفیت در دانشگاه ۱۹
چرا فرهنگ کیفیت مهم است ۲۱
ایجاد فرهنگ کیفیت ۲۱
فرهنگ کیفیت محوری از نظر زارعی متین و همکاران (۱۳۹۰) ۲۲
۱- ایجاد نگرش مثبت نسبت به تغییر ۲۳
۱-۱- تعریف نگرش ۲۳
۱-۲- مدیریت تغییر ۲۴
۱-۳- انواع تغییر ۲۶
۱-۴-ایجاد نگرش های مثبت در کارکنان ۲۷
۱-۵-تقسیم بندی نگرش ۲۷
۱-۶- ایجاد نگرش مثبت نسبت به تغییر از منظرهای مختلف ۲۸
۲- نوآوری ۳۱
۲-۱- تعاریف نوآوری ۳۱
۲-۲- انواع نوآوری سازمانی ۳۲
۲-۳- نظام نوآوری ۳۵
۲-۴- اهداف نظام نوآوری ۳۷
۲-۵- اهمیت و ضرورت خلاقیت و نوآوری در سازمانها ۳۸
۲-۶-تفاوت تغییر و نوآوری ۳۹
۳- بهبود مستمر کیفیت ۳۹
۳-۱- نگاهی به مفهوم کیفیت ۳۹
۳-۲- تعریف بهبود مستمر کیفیت ۴۱
نتیجه گیری ۴۲
منابع و مواخذ ۴۴

منابع

مارنال،‌کالین (۱۳۸۰)، «مدیریت تغییر» ، ترجمه: سید امین الله علوم، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

هلر ، رابرت، (۱۳۸۴)، «مدیریت تغییر»، مترجمان: خدایار ابیلی ف سعید علیمیرزایی انتشارات سارگل.

سید جوادین، سید رضا،کیماسی، مسعود،(۱۳۸۴)، «مدیریت کیفیت خدمات» ، نگاه دانش،چاپ اول

ماهانی، اکرم، (۱۳۸۲)، «رضایت مشتری»، ماهنامه علمی‐ آموزشی تدبیر سال ۱۴ شماره ۱۴۱

الوانی، سید مهدی، ریاحی، بهروز، (۱۳۸۲)، «سنجش کیفیت خدمات در بخش عمومی» ، چاپ اول، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی

برزگری، نظام الدین، (۱۳۸۶)، «رضایت مشتری تضمین حرکت در مسیر تعالی»، نشریه کیفیت و مدیریت، سال هشتم، دوره دهم.

جعفری، مصطفی، فهیمی، امیرحسین، (۱۳۷۹)، «ابزارهای استراتژیک و فرهنگی مدیریت کیفیت فراگیر»، انتشارات موسسه فرهنگی رسا

رسول آبادی، مسعود، شفیعیان، مجید و غریبی، فردین، (۱۳۹۲)، «ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی با مدل سروکوال دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان»، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دوره هجدهم، صص ۱۱۲-۱۰۴٫

مقدمه

در چند دهه اخیر فرهنگ سازمانی به یکی از مباحث عمده مطالعات سازمانی تبدیل شده است. به طورکلی میتوان اذعان کرد، در جهان امروز هرگاه از بهره وری سازمانی بحث می شود مفهوم فرهنگ سازمانی نیز به ذهن راه می یابد و صاحب نظران می کوشند ضرورت توجه به آن را به عنوان یکی از عوامل اثرگذار در سازمانها نشان دهند.

در قرن بیست و یکم ، به عنوان قرن دانش- بنیان ، آموزش عالی برای تولید دانش ،  از اهمیت بسزائی برخوردار است. در این راستا ، دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی در توسعه کشورها نقشی بسیار مهمتر از گذشته باید ایفاکنند. بدین جهت است که کیفیت دانشگاهی در قرن بیست و یکم یکی از دغدغه های اصلی کشورها بشمار می رود. دستیابی به کیفیت مستمر فعالیتهای دانشگاهی مستلزم اشاعه این فرهنگ از طریق نو آوری و ایجاد نگرش مثبت نسبت به تغییر و بهبود مستمر کیفیت امکان پذیراست.

به طورکلی می توان گفت، کیفیت و تعهد به بهبود مستمر برای موفقیت پایدار ضروری هستند.

نگرش مثبت نسبت به تغییر تعامل عواطف، شناختها و گرایشهای رفتاری با توجه به چیزی، فردی یا گروهی دیگر، یک رخداد یک فکر و مانند آن است. نگرش را پاسخ از پیش کسب شده کاملا موافق یا مخالف نسبت به یک چیز نیز تعریف کرده اند (۱۹۸۳Ruch,)

نوآوری[۱] ریسک‌پذیری سازمان و رغبتی که به این امر نشان می‌دهد و میزان تشویق افراد به خلاقیت و نوآوری است.

بهبود مستمر کیفیت دیدگاه یا نگرشی است که بهبود را بصورت قدم به قدم وگام به گام دنبال میکند.

 مفهوم وتعاریف کیفیت

کیفیت، واژه رایج و آشنایی است که از مفهوم و نحوه کاربرد آن تفاسیر گوناگونی به عمل آمده است . اما وجه مشترک تمام تعاریف سازگار کالا یا خدمات با انتظارات و نیاز های مشتریان است به عبارت دیگر کیفیت وقتی به دست می آید که تولید خدمت، انتظارات مشتری( اعم از داخلی و خارجی ) را برآورد سازد. کیفیت از مشتری شروع می شود و هر گونه توجه یا خدمت،بدون توجه مشتری الزاماً کیفیت را به دنبال ندارد . بنابراین  باید نظر مشتریان را جویا و از نیاز های آنان به خوبی آگاه شد وتولید یا خدمات را منطبق با آن  نیاز ها ارائه کرد.انسان در زمانی که سعی در تولید کالا یا ارائه خدمات نمود به موضوع کیفیت توجه ویژه ای معطوف داشته است شاید یکی از دلایل مهم توسعه تکنولوژی و صنعت بر مبنای این اصل استوار می باشد که انسان هیچ گاه از وضع موجود راضی نبوده و همواره سعی در بهبود وضعیت موجود داشته است.

به طور کلی تعاریف متعدد و گوناگونی در مورد کیفیت ارائه شده است که عبارتند از:

کیفیت به عنوان درجه ای که یک محصول با انتظارات مشتری و مشخصات ارائه شده تطبیق دارد تعریف شده است (روستا و دیگران، ١٣٨۵،٢٢٢ ).

کیفیت توسط مشتری تعیین می شود، نه توسط تولید کننده. به عبارت دقیق تر، کیفیت مجموعه ای ازخصوصیات و مشخصات یک کالا یا خدمت است که احتیاجات و رضایت مصرف کننده را تأمین می کند.

 

[۱] – innovation

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله هویّت فرهنگی
  • مقاله هویت فرهنگی ایرانیان و مولفه های آن
  • مقاله خلاقیت و فرهنگ
  • مقاله هوش فرهنگی
  • مقاله ویژگی های فرهنگ سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.