مقاله فعالیت بدنی و سلامت روان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله فعالیت بدنی و سلامت روان

تعداد صفحات: ۳۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

سلامت[۱] که امروزه به عنوان مفهومی مطرح است که متاثر از عوامل جسمانی، روانی و اجتماعی است، سابقه ای به اندازه طول عمر بشر دارد؛ چه جوامع در هر برهه ای از زمان درگیر عوامل مخل سلامت و درصدد بودند تا سطح جامعه و کیفیت زندگی را ارتقاء دهند. سازمان بهداشت جهانی، سلامت را چنین تعریف می کند: سلامت حالت بهزیستی کامل جسمانی، روانی و اجتماعی است و صرفا عدم بیماری و ضعف نیست(سارافینو[۲]، ۲۰۰۳).

در جهان امروز، سلامت روانی اهمیت بسیاری دارد، زیرا در عصری زندگی می‌کنیم که به موازات پیشرفت‌های تکنولوژیکی، صنعتی، اقتصادی و اجتماعی، نابسامانی‌های روانی و نفسانی، در حال گسترش است ،بسیاری از افراد از مشکلات روانی به شدت رنج می‌برند و نه تنها خود در بحران هستند، خانواده و جامعه را نیز دچار چالش می­کنند .بهداشت روانی، علمی است در جهت بهزیستی، رفاه اجتماعی و سلامت زندگی که با تمامی دوره­های زندگی (پیش از تولد تا مرگ) و با تمامی زوایای زندگی (محیط‌های خانواده، مدرسه، دانشگاه، کار و جامعه) ارتباط دارد. انسان در کنار نیازهای فیزیولوژیک، دارای نیازهای عاطفی، اخلاقی، مذهبی، آموزشی و هدایتی است که زندگی سالم، در پرتو برآورده شدن این نیازها و ایجاد تعادل میان آنها به وجود می­آید ( لشگری ، ۱۳۸۱).

ورزش و فعالیت بدنی منظم در سلامت روان انسان های جامعه موثر  است .

فعالیت های بدنی منظم راهی ایمن و مطمئن برای کاهش اختلالات روانی شایع در جامعه از قبیل اضطراب، تنیدگی و افسردگی است که تاثیر زیادی بر سلامت روانی افراد دارد (پور رنجبر و همکاران،۲۰۰۶)  که در همین راستا وانگ[۳] و همکاران (۲۰۰۴) در پژوهشی نشان داد فعالیت بدنی به هر شکلی می تواند در حفظ و تأمین سلامت روانی نقش داشته باشد.

واژه های کلیدی:سلامت روان، فعالیت بدنی، ورزش، دیدگاه های سلامت روان

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
تعریف سلامت روان ۹
تاریخچه مطالعات درباره سلامت روان ۱۱
ویژگی های افراد دارای سلامت روان از دیدگاه روان شناسان ۱۳
ویژگی های افراد دارای سلامت روان از دیدگاه اسلام ۱۴
اصول سلامت روانی از دیدگاه اسلام ۱۵
دیدگاه ها مختلف در مورد سلامت روان: ۱۶
۱- دیدگاه زیست شناسی ۱۶
۲- دیدگاه روانکاوی ۱۶
۳-دیدگاه رفتارگرایی ۱۷
۴- دیدگاه انسانگرایی ۱۸
۵- دیدگاه شناختی ۱۸
۶- دیدگاه هستی گرایی ۱۹
۷- دیدگاه وجودی ۱۹
۸- دیدگاه راجرز ۲۰
۹- دیدگاه مازلو ۲۱
سلامت روان از دیدگاه قرآن ۲۱
فعالیت بدنی ۲۵
ابعاد سلامت ۲۷
فعالیت های بدنی و سلامت روان ۲۹
مدل های سلامت روانی ۳۲
۱- مدل زیستی ۳۲
۲- مدل زیستی_روانی_اجتماعی ۳۳
۳- مدل ارتقاء ۳۴
نتیجه گیری ۳۵
منابع و مآخذ ۳۶

منابع

لشگری، محمد، (۱۳۸۱). «بهداشت روانی در اسلام»، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی قزوین، شماره ۲۴٫

پروچسکا ، جان ؛ نورکراس ، سی .(۲۰۱۰) . نظریه های  روان  درمانی . مترجم، یحیی  سید محمدی. تهران : روان . (تاریخ  انتشار به زبان  اصلی ۲۰۰۷) .

فتحی آشتیانی ،علی.(۱۳۸۵).روانشناسی سلامت.تهران.انشارات بعثت

فتحی آشتیانی ، علی(۱۳۸۸) . آزمون های روان شناختی – ارزشیابی شخصیت و سلامت روان . انتشارات بعثت .

مهری، علی؛ ملکی،بهنام؛ صدقی کوهساره، سعید(۱۳۹۰).”بررسی رابطه سلامت روانی و هوش هیجانی در دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل” مجله سلامت و بهداشت اردبیل، زمستان ،دوره دوم، شماره چهارم، صفحات۶۸ تا ۷۸٫

کازرونی زند ، بهناز . (۱۳۸۹). بررسی  رابطه  ساختار  انگیزشی  با سلامت  روان  در دانشجویان  دانشگاه  فردوسی  سال  تحصیلی  ۸۹-۸۸ ، پایان  نامه  کارشناسی ، دانشگاه  فردوسی  مشهد .

امینی ، زرار محمد . (۱۳۸۶) . بررسی رابطه باورهای فراشناختی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش- آموزان پسر شهرستان اشنویه . فصلنامه نوآوری های آموزشی ،۱۹(۶) ، ۱۵۴-۱۴۱٫

سید موسوی ، سید حسین ؛ عبدخدائی ، محمدسعید (۱۳۸۹) . مقدمه ای بر نفس  وجنبه های روانشناختی ان از دیدگاه  اسلام و  دانشمندان  اسلامی . مشهد : سنبله .

صفرزایی ، مهرناز . (۱۳۹۱) . اثر بخشی اموزش  برنامه  امادگی  برای والد شدن  در طول  بارداری  بر   اضطراب ، افسردگی و سلامت  روان  زنان  نخست  باردار . پایان نامه  کارشناسی  ارشد ، دانشگاه  فردوسی  مشهد .

زینلیان بافنده ، تابعی  شیرین ، حامد . (۱۳۹۰). بررسی  رابطه  بین  ترتیب  تولد ،  ابراز  وجود و سلامت  روان  در دانشجویان  دانشکده علوم  تربیتی  و  روانشناسی  دانشگاه  فردوسی . پایان نامه  کارشناسی ، دانشگاه  فردوسی  مشهد .

مقدمه

براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت عمومی عبارت است از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی فرد، که بین این سه جنبه تأثیر متقابل و پویا وجود دارد. در همین رابطه مسأله ای است که امروزه پژوهشهای زیادی را به خود اختصاص داده است و مطالعات انجام شده در سالهای اخیر در حوزه بهداشت روانی و سلامت عمومی، رابطه تنگاتنگ عوامل شخصیتی و روانشناختی و سلامت را به وضوح نشان داده است ( فتحی آشتیان، ۱۳۸۵). سلامت روانی[۱] یکی از بنیادی‌ترین مفاهیم اجتماعی است و عبارت است از مجموعه عواملی که در پیشگیری از ایجاد و یا پیشرفت روند وخامت اختلالات شناختی، احساسی و رفتاری در انسان، نقش مؤثر دارند. تحقیقات  نشان دهندۀ انواع اختلالات روانی شامل اضطراب، تنیدگی و افسردگی در جامعه امروزی است، به گونه‌ای که افراد زیادی از این مشکلات رنج و می‌برند سالانه هزینه‌های سرسام آوری صرف درمان این اختلالات می‌شود (دنیل [۲] ،۱۹۹۷).  تأمین سلامت روانی اقشار مختلف جامعه یکی از مهم ترین مسائلی است که مسئولین تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی ما باید بطور جدی به آن بیندیشند و به رفع نقایص موجود بپردازند. در حال حاضر، آگاهی و دانش فزاینده مشترکی وجود دارد که فعالیت بدنی و ورزش منظم برای سلامت جسمانی انسان ها سودمند است (مهری و همکاران،۹۰).

این در حالی است که نتایج مطالعات سال‌های اخیر، حاکی از نقش مؤثر ورزش و فعالیت بدنی منظم در سلامت روان انسان های جامعه است (فاستینگ[۳]،  ۱۹۹۲).

علاوه بر نقش تمرین و فعالیت بدنی منظم در سلامت روانی افراد، توجه به متغیرهای روانی تأثیرگذار در سلامت روانی افراد حائز اهمیت است (پور رنجبر، ۲۰۰۶). آنونیماس[۴] (۲۰۰۵) در تحقیقی به این نتیجه رسید که دبیران تربیت بدنی از سلامت روانی بیشتری برخوردارند، اما به علت شغلشان که از نظر حرفه‌ای دارای تنش و استرس فراوانی است، بیشتر از دیگر مشاغل در تمرین و سلامت روانی در تحقیقی با عنوان معرض تحلیل رفتگی قرار دارند. راس و هایس[۵] (۲۰۰۸) در تحقیقی با عنوان (تمرین و سلامت روانی عموم مردم) به این نتیجه رسیدند که بین تمرین و سلامت روانی همبستگی مثبتی وجود دارد و تمرینات ورزشی با کاهش علائم افسردگی، اضطراب و احساس بیماری در عموم افراد جامعه همراه است.

تعریف سلامت روان

سازمان بهداشت جهانی سلامت روانی [۶] را عبارت از قابلیت فرد در برقراری ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران ، توانایی در تغییر و اصلاح محیط اجتماعی خویش ، حل مناسب و منطقی تعارض های هیجانی و تمایلات شخصی خود می داند. به عبارت دیگر؛بهداشت روان حالت خاصی از روان است که سبب بهبود، رشد و کمال شخصیت انسان می گردد و به فرد کمک می کند که با خود و دیگران سازگاری داشته باشد. هدف اصلی سلامت روان کمک به همه افراد در رسیدن به زندگی کامل تر، شادتر، هماهنگ تر ، شناخت وسیع و پیشگیری از بروز اختلالات خلقی ، عاطفی و رفتاری است. همچنین؛ سلامت روان به عنوان یک حالت ذهنی ، همراه با سلامت هیجانی نسبتا رها شده از نشانه های اضطراب و ناتوانی در برقراری روابط سازنده ، مقابله با خواسته ها و محرک های تنش زای زندگی تعریف نموده اند ( امینی،۱۳۸۷).

طبق نظر وایت (۲۰۰۱) افراد دارای سلامت روان چندین ویژگی دارند که عبارتند از:

پذیرش خود و دوست داشتن خویشتن:

این ویژگی در برگیرنده دو مفهوم خودپنداره (تصوری که فرد از خودش دارد) و عزت نفس (پذیرش و قبول خود) است. چنان چه این دو مفهوم همراه با هم باشند، تکمیل کننده اولین بخش از سلامت روانی هستند.

 

[۱]– Mental health

[۲]  Daniel M

[۳] Fasting k

[۴] – Anonymous

[۵] – Rass & Hayes

[۶]Mental health

[۱] Health

[۲] Sarafino

[۳] Wang

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش ورزش در کاهش وزن
  • مقاله مفهوم سلامت روان
  • مقاله معنویت و سلامت روان
  • مقاله سلامت روان
  • مقاله نقش ورزش در سلامت جسمانی و روانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.