مقاله فناوری اطلاعات در آموزش دورکاری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله فناوری اطلاعات در آموزش دورکاری

تعداد صفحات: ۴۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

دورکاری، نوعی شیوه کار است که به شاغل اجازه می دهد بدون نیاز به حضور در اداره تکالیف و وظایف حرفه ای خود را به دور از بروکراسیهای سنتی با انعطاف پذیری بیشتری انجام دهد که یکی از اصول توسعه آن فناوری اطلاعات است. (عطاران،۱۳۸۹،۶۰)

دورکاری یک نوع مدیریت جدید در کشور محسوب و در این طرح یک ارتباط جدید بین کار و کارمند و کارمند با مدیر اجرا می‌شود؛ به طوری که کارمند به جای اینکه در اداره حاضر شود و کار را انجام دهد، کاری که برایش تعریف شده را در خانه انجام می‌دهد و مدیر به جای اینکه کارمند را در اداره نظارت کند، این کنترل از طریق فرایند‌های الکترونیکی از داخل خانه‌ انجام می‌شود.(بدرقه،۱۳۸۵،۴۸)

دورکاری، هر گونه شکلی از به کار گیری فناوری های اطلاعاتی (مانند ارتباطات راه دور و رایانه) به جای مسافرت های مربوط به کار و حرکت کار به سمت کارکنان، به جای حرکت کارکنان به سوی کار می باشددورکاری یک شغل نیست، بلکه یک روش سازماندهی کار است که حول پردازش اطلاعات ساخته می شود. افراد یا گروههایی از افراد، دور از کارفرما، مشتری یا طرف قرارداد، کارشان را انجام می دهند؛ کاری که مستلزم استفاده از انواع گوناگون تجهیزات الکترونیکی است.( باتمان،۱۳۸۸،۱۱۹)

 

واژه های کلیدی:دورکاری، فناوری اطلاعات، کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانها ،آموزش کارکنان در فرآیند دورکاری،رویکردهای دورکاری

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
فناوری (‌ تکنولوژی ) ۹
مفهوم فناوری اطلاعات ۱۰
عناصر اصلی فناوری اطلاعات ۱۱
تعریف جامع فناوری اطلاعات: ۱۱
کاربردهای فناوری اطلاعات ۱۲
فناوری اطلاعات در سازمانها ۱۲
ویژگیهای فناوری اطلاعات ۱۴
مزایا و محدودیت های فناوری اطلاعات ۱۵
انتخاب فناوری اطلاعات مناسب ۱۶
استفاده بهینه از فناوری اطلاعات ۱۷
نقش فن آوری اطلاعات در سازمان ۱۷
آماده کردن کارکنان برای پذیرش فناوری اطلاعات ۱۸
نقش مدیریت در افزایش سطح تکنولوژی ۲۱
انواع استراتژی های تغییر ۲۱
خلاقیت و نوآوری ۲۳
تعریف آموزش ۲۳
اهمیت آموزش کارکنان در فرایند دورکاری: ۲۴
مزایای آموزش کارکنان در فرایند دورکاری: ۲۵
مراحل فرآیند آموزش کارکنان در دورکاری: ۲۶
بهینه کردن آموزش کارکنان در فرایند دورکاری: ۲۸
مزایای استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش دورکاری: ۲۹
مشکلات اجرایی استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش دورکاری: ۳۰
رویکردهای دورکاری: ۳۰
نتیجه گیری ۳۸
فهرست منابع ۴۱

منابع

–  باتمان قلیچ، ایثار (۱۳۸۸) دورکاری  در اموزش و پرورش(کار از راه دور): مزایا و راهکارها. منتشر شده در سایت راهکار مدیریت

– مولاییان ، سعید (۱۳۸۹۴) پژوهش در  اموزش و پرورش  از راه دور در ایران و مقایسه تطبیقی با کشورهای چین، هند، آلمان، و ژاپن، تهران: انتشارات رادنواندیش.

– سهرابی ، بهمن(۱۳۸۷)، دورکاری: مفاهیم و فرآیند برنامه ریزی، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، تهران،

–  سلجوقی،خسرو،۱۳۸۶،دورکاری و مفاهیم مرتبط،،سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور.

استونر،جیمز،۱۳۸۲،مدیریت،ترجمه پارساییان واعرابی،تهران،انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی .

الوانی،مهدی،۱۳۸۵،مدیریت عمومی،انتشارات نی،چاپ۲۸

بیان،حسام الدین،۱۳۸۰،مدیریت استراتژیک،تهران،مرکز آموزش مدیریت دولتی.

– بلیک ، مونیکا (۱۳۸۸)، دورکاری‌ برای‌ کتابداران‌ و اطلاع‌رسانان، ترجمه نادر نقشینه، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، چاپ اول، تهران.

ال دفت، ریچارد،۱۳۷۸،مبانی وتئوریهای طراحی سازمان،ترجمه پارساییان واعرابی،

ترجمه پارسائیان واعرابی،تهران،دفتر پژوهشهای فرهنگی.

الوانی،مهدی،اشرف زاده ،۱۳۸۷،مدیریت دورکاری راهی به سوی توسعه،انتشارات مبتکران.

اسلامی، محسن (۱۳۸۹) برنامه دورکاری سازمانی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران: انتشارات آییژ، انجمن مطالعات برنامه درسی ایران.

اقتداری،علی،۱۳۸۱،سازمان ومدیریت،انتشارات مولوی ، تهران.

اسمیت،آدام،۱۳۶۷،ثروت ملل؛ابراهیم زاده،انتشارات امیر کبیر.

– پرکوپنکو،ژوزف،۱۳۸۰،مدیریت خصوصی سازی،ترجمه اکبری،ح،داوری،د،نشر آتنا.

– دیوید،فردآر،۱۳۸۶،مدیریت استراتژیک،ترجمه پارسائیان،اعرابی،انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی،چاپ دهم.

مقدمه

امروزه از روش دورکاری به عنوان یکی از روشهای کارامد و اثر بخش در انجام سریع امور و نیز صرفه جویی در هزینه های یک سازمان یاد می کنند. این مهم به ویژه در سایه گسترش فناوری اطلاعات و پیشرفت روز افزون تکنولوژی روی داده است.(هیکس ،۲۰۰۰،۳۴)

فناوری اطلاعات یک مؤلفه حیاتی زندگی مدرن است. امروزه در جوامع پیشرفته فناوری اطلاعات شاهرگ بیشتر سازمان ها و مراکز تجاری محسوب می شود و برای ارتباطاتی که جامعه مدرن را پشتیبانی می کند، نقش اساسی دارد. نقش فناوری اطلاعات نیز  در امر بهره وری بیش از پیش رو به افزایش گذاشته است . با پیشرفتهای فوق العاده و سریع در فناوری اطلاعات فرصتهای یادگیری و دسترسی به منابع علمی و آموزشی وسیع و  فراگیر تر شده است. بکارگیری فناوری اطلاعات در جهت ایجاد توسعه نیروی انسانی نه تنها موجب تسریع و آسان تر شدن این فرآیند شده است، بلکه باعث ایجاد روشهای جدید در توسعه نیز شده است. در نتیجه استفاده از این فناوری، آگاهی ها و توانایی کارکنان افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. این فناوری با قابلیتهای خاص ( محاوره ای، تصویری، صوتی و غیره ) زیر ساختهای قوی و مطمئن فرآیند توسعه را پشتیبانی می کند. (مالدنی ،۳۴:۲۰۰۷)

جهان امروز جهانی دانش محور است که به افراد بعنوان منابع دانش[۱]  تأکید دارد و توسعه این منابع گران و مهم باید در کوتاهترین زمان و در کمترین فاصله جغرافیایی با حداقل هزینه و حداکثر تعامل انجام شود. برای ایجاد این فضا، استفاده از فناوری اطلاعات بسیار مناسب و بعنوان یک راهبرد[۲] اساسی در نظر گرفته می شود ( چون ساختار این فناوری بطور سریع در حال تغییر و پیشرفت است در نتیجه نیروی انسانی را با خود حرکت و توسعه می دهد ) .

در سالهای اخیر دورکاری به عنوان یک استراتژی اصلی برای بسیاری از سازمانهای دولتی در کشورمان مطرح بوده است. به زعم مرادیان (۱۳۹۰) از طریق کاربست دورکاری می توان به حذف فرایندهای مالی غیر ضروری در سازمان پایان داد. علاوه بر این دورکاری فرصت بازبینی فرایندهای زاید و نیز امکان ارایه خدمات را به گروههای هدف فراهم می آورد.

به عقیده مولاییان (۱۳۸۹) برای ایجاد و پیاده سازی دورکاری نیازمند به وجود عوامل بستر ساز و مهیا کننده می باشیم. وی اعتقاد دارد فناوری اطلاعات و وجود زیرساختهای مربوط به آن می تواند اولین و شاید مهمترین شرط برای پیاده سازی دور کاری به شمار رود.

علیپور ضمن اشاره به قوانین و مقررات و نقش سازنده آنها در پیاده سازی دورکاری ، معتقد است مادامی که قوانین و مقررات کاربردی و. مناسبی برای این موضوع تدارک دیده نشده باشد نمی توان به پیاده سازی موفق  دورکاری در سازمانهای مورد نظر امیدوار بود.

فناوری (‌ تکنولوژی )[۱]

فناوری اطلاعات (IT)[2] متشکل از چهار عنصر اصلی اساسی ( انسان، ساز و کار، ابزار، ساختار ) است به طوری که در این فناوری، اطلاعات از طریق زنجیره ارزشی که از بهم پیوستن این عناصر ایجاد می‌شود جریان یافته و پیوسته تعالی و تکامل سازمان را فرا راه خود قرار می‌دهد. (سپهری، ۱۳۸۳،۱۳۷)

فناوری ، کاربرد علم برای حل مشکلات عملی است از این رو تکنولوژی متکی بر دانش است.

دانش نوعی معرفت و شناخت است در حالی که فناوری کاربرد این شناخت است.

علم زمینه ای ایجاد می کند تا فناوری در آن رشد کند. توسعه جامعه تنها با ارتقای سطح   فن آوری امکان پذیر است. فن آوری مجموعه ای از عوامل سخت افزاری یا تجهیزات،   توانایی ها و مهارت های انسانی، دانش فنی، و توانایی های مدیریتی و سازماندهی است. افزایش سطح فناوری مستلزم رشد ارتقای هماهنگ و سازگار تمام اجزای آن است که از طریق انتقال و توسعه داخلی فن آوری اتفاق می افتد. نقش مدیریت در فرآیند انتقال و توسعه فناوری مهم و تعیین کننده است و می توان آن را در چهار سطح کلان، ۱ـ بخش علوم ۲ـ تکنولوژی ۳ـ بنگاه ها ۴ـ خود حرفه و تخصص مدیریت مطرح کرد. (مالونی ،۵۵:۲۰۰۷)

فناوری را قابلیت کاربرد علوم در تامین خواسته های مادی و ذهنی بشر می دانند.  با پیشرفت علوم زمینه های بالقوه جدیدی برای ارتقای فن آوری پیدا می شود. میزان کالا و خدمات تولید شده سرانه در جوامعی که به پیشرفت های تکنولوژیکی جدید دست  یافته اند از جوامع سنتی و عقب مانده فاصله زیادی گرفته است. در واقع توان کشورها و یا مؤسسات صنعتی و خدماتی در صحنه رقابت های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی به توان تکنولوژیکی آن ها بستگی دارد.

تنها با ارتقای سطح تکنولوژی در جامعه است که افراد آن می توانند به تولید بیشتر کالا و خدمات دست یابند و باعث کارآیی و اثربخشی سازمان خود شوند و با نظام دهی مناسب در زمینه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی موجبات زندگی بهتر را برای خود فراهم نمایند. در صحنه رقابت های اقتصادی، سازمان ها و مؤسساتی که به تکنولوژی برتر دست می یابند، امکان بقا و رشد را می یابند و سازمان ها و مؤسساتی که از نظر تکنولوژی عقب بمانند از صحنه خارج می شوند. (مالونی ،۵۵:۲۰۰۷)

 

[۱] – Technology

[۲] – Information Technology

[۱] – Knowledge Resource

[۲] – Strategy

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آموزش فناوری اطلاعات و الکترونیک و کاربرد آن
  • مقاله مروری بر سیستم تشخیص گفتار و کاربرد آن
  • مقاله جهانی شدن دنیای اطلاعات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.