مقاله قوانین سایبری در حقوق جزای ایران

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله قوانین سایبری در حقوق جزای ایران

تعداد صفحات: ۴۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

امروزه فناوری اطلاعات تنها محدود به مرزهای جغرافیایی سرزمین ها و در سطح ملی نمی باشد. بلکه یکپارچگی میان سیستم های اطلاعاتی و مخابراتی امکان ذخیره سازی اطلاعات و ارتباطات را در سطح فراملی و بین المللی امکان پذیر ساخته است و همین امر سبب سوء استفاده و به وجود آمدن جرایم مختلفی در فضای سایبری شده است. از جمله جرایم علیه محرمانگی، تمامیت، دسترسی پذیری سیستم ها و یا شبکه ها می باشد.پس دیگر نمی توان مانند گذشته جرایم را منحصر به جرایم مندرج در ق.م.ا دانست که بیشتر به بررسی جرایم کلاسیک و سنتی می پرداختند.بلکه با گذشت زمان و استفاده روز افزون از اینترنت جرایمی به وجود آمدند که مصداق و عنوان مشخصی در قانون برای آن وجود نداشت.

لذا جهت تأمین امینت داده ها و محافظت از اطلاعات شخصی افراد، قانونگذار با تصویب قوانین خاص در جهت حمایت از حریم خصوصی و ارتباطات اشخاص راه را برای سوء استفاده افراد سودجو ببندد.

مجموعه قوانین و مقرراتی که توسط قانون گذار در جهت حمایت از داده ها و سیستم های رایانه ای کاربران وضع گردید تا موجبات امنیت ملی فراهم شود.در این مقاله به تجزیه و تحلیل جرایم مندرج در قانون «جرایم رایانه ای » به معنای خاص و به طور کامل که در تاریخ ۵/۳/۱۳۸۸ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید می پردازیم.جرایم سایبری نه تنها به عنوان تهدیدی علیه امنیت و آسایش عمومی محسوب می گردد بلکه گاهی اینگونه جرایم سبب هتک حیثیت و آبروی اشخاص، و یا سبب نقض حقوق مالکیت افراد می گردد و به عنوان جرایم علیه اموال و مالکیت شناخته می شود. این مقاله در سه مبحث طبقه بندی شده است.در مبحث اول به بررسی «جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی» و در مبحث دوم «جرایم علیه اموال و مالکیت «و در مبحث سوم نیز به «جرایم علیه اشخاص» خواهیم پرداخت.

 

واژه های کلیدی:جرایم سایبری، قوانین سایبری،  مصادیق جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی، مصادیق جرایم علیه اموال و مالکیت، مصادیق جرایم علیه اشخاص

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مبحث اوّل: مصادیق جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی ۷
گفتار اوّل:دسترسی غیر مجاز ۸
گفتار دوّم:جاسوسی سایبری ۱۲
گفتار سوم: جعل سایبری ۱۸
مبحث دوّم: مصادیق جرایم علیه اموال و مالکیت ۲۲
گفتار اوّل:سرقت سایبری ۲۳
گفتار دوّم: کلاهبرداری سایبری ۲۶
مبحث سوم: مصادیق جرایم علیه اشخاص ۳۰
گفتار اوّل: هتک حیثیت ۳۰
گفتار دوّم: نشر اکاذیب ۳۳
نتیجه گیری ۳۷
منابع و مآخذ ۳۸

منابع

قانون جرایم رایانه ای(۱۳۸۸). مجمع تشخیص مصلحت نظام.

منصور، جهانگیر. (۱۳۹۰). مجموعه قوانین قانون مجازات اسلامی. تهران: نشر دیدار.

باستانی، برومند. (۱۳۹۰). جرائم کامپیوتری و اینترنتی جلوه ای نوین از بزهکاری. تهران: انتشارات بهنامی.

پاکزاد، بتول. (۱۳۹۰). تروریسم سایبری ؛ تهدیدی نوین علیه امنیت ملی . تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی- دفتر گسترش تولید علم.

میرمحمدصادقی، حسین . (۱۳۸۶). جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی . تهران: نشر میزان.

جلالی فراهانی، امیر حسین . (۱۳۸۹). درآمدی برآیین دادرسی کیفری جرایم سایبری . تهران: انتشارات خرسندی.

مجیدی، محمود؛ (۱۳۸۶)، « جرایم علیه امنیت »، چاپ اول، تهران، نشر میزان، ۳۸۴ صفحه.

آشوری، محمد. (۱۳۸۶). آیین دادرسی کیفری . تهران: انتشارات سمت.

اردبیلی، محمد علی . (۱۳۸۸). حقوق جزای عمومی. تهران: نشرمیزان.

جاویدنیا، جواد . (۱۳۸۸). جرایم تجارب الکترونیکی . تهران: انتشارات خرسندی.

حسین بیگی، ابراهیم. (۱۳۸۴). حقوق و امنیت درفضای سایبر. تهران: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرارمعاصر.

قاسم زاده، مرتضی. (۱۳۸۷). الزام ها ومسؤلیت قهری . تهران:نشرمیزان.

مقدمه

امروزه نقش اصلی اینترنت را می توان در انقلاب اطلاعات در عصر صنعت و تکنولوژی و نیازهای جامعه بشری به اینگونه پیشرفت ها و تأثیرات آن بر زندگی انسان ها دانست.

«از جمله مزایای اینترنت می توان به قابلیت های تراکم اطلاعات و فرآیندها، قابلیت دستیابی به سیستم های کامپیوتری، اینترنت و تجارت الکترونیک، اینترنت گنجینه اطلاعاتی و تبادل فرهنگ ها را نام برد.» (باستانی ۱۳۹۰، ۴۱)

درکنار مزایایی که اینترنت به عنوان یک شبکه  بین المللی دارد باید، معایب و مشکلاتی را که بوجود آورده است برشمرد. برهمین اساس می توان، بوجود آمدن زمینۀ مناسب برای ارتکاب جرایم مرتبط با کامپیوتر را نام برد. مانند جرایم اینترنتی، جرایم سایبری،جرایم مالتی مدیا(چند رسانه ای).

«جرایم اینترنتی می تواند نقض حق مالکیت معنوی، نقض حق اختراع، ربودن اسرار تجاری و غیره باشد. این جرایم، همچنین شامل حمله عمدی به رایانه ها به منظور مختل کردن آن ها و یا کپی از اطلاعات طبقه بندی شده می شود. تحلیل گران هزینه جرایم اینترنتی رابرای صنعت جهانی بیش از هزارمیلیارد دلار در موارد نقض مالکیت فکری واز دست دادن اطلاعات تخمین زده اند. بیشترمجرمان اینترنتی ازمجازات فرارمی کنند. این فعالیت پر سود و اغلب بودن مجازات، در واقع تهدیدی برای امنیت ملی به شمار می آید. » (خلیلی پور و نورعلی وند ، ۱۷۳)

امروزه با تحول و پیشرفت در زمینه ارتباطات واطلاعات بسیاری از جرایم سنتی نیز به جرایمی تبدیل شده اند که توسط رایانه ودر محیطی غیرفیزیکی به وقوع می پیوندند.وجرایم سایبری نامیده می شوند.

برخلاف جرایم کلاسیک که درآن زمان ومکان وقوع جرم مشهود می باشند. در جرایم سایبری زمان ومکان وقوع جرم به آسانی قابل شناسایی نمی باشد وهمین امر سبب شده است که هکرهابه وسیله رایانه ها وابزارهای الکترونیک به راحتی بازیرپاگذاشتن حریم شخصی افراد اطلاعات شخصی قربانیان را موردهدف انواع مختلفی از جرایم سایبری قراردهند.

جرایم سایبری را می توان یکی از جرایمی دانست که به سرعت رو به رشد است و تعداد مرتکبین اینگونه جرایم در حال افزایش می باشد. همانطور که انسان  ها در زندگی خود بدنبال پیشرفت علمی در رشته های مختلف می باشند در زمینـۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز هر روز بر تعداد استفاده کنندگان از اینترنت نیز افزوده می شود و بر سطح علمی خود در زمینۀ نحوۀ استفاده ازاین فن آوری جدید ارتباطات می افزایند. هرچه وابستگی انسان  ها به استفاده از رایانه بیشتر شود، به همان میزان بر جرایم مرتبط با رایانه نیز افزوده خواهد شد.

جرم سایبری را می توان از نوع جرایم سنتی دانست که با دانش پیشرفته و با استفاده از کامپیوتر به وقوع می پیوندد و بر خلاف جرایم سنتی که مجرم باید در محل وقوع جرم حضور داشته باشد و جرم دریک دنیای واقعی رخ می دهد، نیاز به حضور شخص در محل وقوع جرم نمی باشد و جرم دریک دنیای مجازی اتفاق می افتد و به راحتی توسط مأموران دستگیر نخواهند شد و به دور از چشم قانون و پلیس مرتکب اینگونه جرایم می شوند، پلیس نیز در زمینه تعقیب و کشف اینگونه جرایم نیاز به آشنایی با رایانه است.

مبحث اوّل: مصادیق جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی

جرم «دسترسی غیر مجاز» به معنای دسترسی و آگاهی یافتن به اطلاعاتی است که نیاز به دانستن این گونه اطلاعات برای اشخاص وجود ندارد.این جرم در میان جرایم سنتی از جمله جرایم علیه اموال محسوب می شود.جرم «دسترسی غیر مجاز» به عنوان وسیله و مقدمه ای جهت ارتکاب سایر جرایم سایبری می باشد.زیرا تا مجرم به داده ها و سامانه های رایانه ای دسترسی غیر مجاز پیدا نکند نمی تواند جرایم دیگری را انجام دهد.این جرم جزء جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی می باشد،زیرا سبب از بین رفتن امنیت و محرمانگی داده ها سیستم های رایانه ای خواهد شد.

جرم «جاسوسی سایبری» امروزه به دلیل ورود اینترنت در تمام زوایای زندگی بشری و استفاده از شیوه های مدرن و جدید جهت جاسوسی و خرابکاری در اطلاعات، در زمره جرایمی می باشد که جایگاه بخصوصی را در زمینه جرایم در فضای سایبر به خود اختصاص داده است و از جمله جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی می باشد،زیرا این جرم مخاطرات شدیدی را برای امنیت ملی خواهد داشت.

«جرم جعل نیز علی رغم اینکه در بسیاری از موارد موجب بردن مال انسان ها می شود،در زمره جرایم علیه آسایش عمومی، و نه جرایم علیه اموال و مالکیت طبقه بندی شده است که نشانگر توجه به ابعاد غیر مالی آن،یعنی سلب اعتماد عمومی و نیز ضررهای غیر مالی دیگری است که ممکن است از ارتکاب جعل به اشخاص وارد شود. » (میر محمد صادقی ۱۳۸۶،۲۴)

با شروع جنگ سرد و استفاده از ابزارهای مختلف بزه جاسوسی و جعل نیز متحول شده است و سبب خارج شدن اینگونه جرایم از حالت سنتی و کلاسیک به شیوه جدید شده است.

به همین دلیل قوانینی که در زمینه جاسوسی و جعل به شیوه سنتی وضع شده بود دیگر نمی توانست پاسخگوی مناسبی در جهت حمایت از اینگونه جرایمی که بوسیله وسایل الکترونیکی و به شیوه پیشرفته به وقوع می پیوست،باشد.به همین دلیل قانونگذار را بر آن داشت که به وضع قوانینی جدید بپردازد.در این مبحث به بررسی جرایم دسترسی غیر مجاز ، جاسوسی و جعل سایبری و ارکان تشکیل دهنده اینگونه جرایم خواهیم پرداخت.

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.