مقاله محبت در خانواده

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله محبت در خانواده

تعداد صفحات: ۲۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

محبت از مهمترین پایه های استحکام بخش روابط بین زن و شوهر است که روابط محبت آمیز آنها با یکدیگر مایه آرامششان می گردد.علاوه بر محبت به همسر بر داشتن قلبی پر از محبت به فرزندان مورد سفارش اهل بیت(ع) قرار گرفته است.تا از این طریق یکی از نیازهای فرزند که محبت والدین به او می باشد جواب داده شود.در کنار محبت به فرزندان آنچه قابل توجه می باشد رعایت حد اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط برای فرار از پیامدهای منفی آن می باشد.

ایجاد فضای صمیمی و تشکیل محفل انس و آرامش در ارتباطات خانوادگی از برکات و کارکردهای محبت می باشد و در صورت استمرار محبت این ارتباطات دوام پیدا می کند و باعث مقبولیت افراد می گردد.

محبت به عنوان وجه مشترک و اصل اساسی و رکن حیاتی در روابط خانوادگی می باشد.درصورتی که در این روابط عشق و محبت حاکم نباشد،زندگی صورتی وحشت انگیز و دسته کم سرد و بی رمق خواهد داشت ولی با اجراء آن در زندگی،اعضاء به آرامش و عظمت روحی خواهند رسید.برای محبت متناسب با اعضاء خانواده انواعی در نظر گرفته شده است که در این مقاله به آنها می پردازیم.

 

واژه های کلیدی: محبت،  محبت به همسر، محبت والدین به فرزند، کارکرد محبت درخانواده

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
انواع محبت در خانواده ۷
۱- محبت به همسر ۷
۲-.محبت والدین به فرزند ۹
۲-۱-حد ومرز محبت نسبت به فرزند ۱۳
۳٫ محبت فرزندان به والدین ۱۵
کارکرد محبت در خانواده ۱۶
استمرار ارتباط در خانواده ۱۸
فهرست منابع ۲۱

منابع

قرآن کریم

نهج البلاغه

شعاری نژاد، علی اکبر. روانشناسی رشد. تهران: انتشارات کتابفروشی، ۱۳۴۴ش.

یعقوبی، احمد بن اسحاق. تاریخ یعقوبی. ترجمه محمد ابراهیم آیتی. [بی جا]: ناشر علمی و فرهنگی، ۱۳۸۸ش.

مصباح، علی و همکاران. روانشناسی رشد با نگرش به منابع انسانی. تهران: سمت، ۱۳۷۴ش.

مظلومی، رجبعلی. گامی در مسیر تربیت اسلامی. تهران: آفاق، ۱۳۸۶ش.

کلینی، محمد بن یعقوب. الکافی. تهران: اسلامیه، ۱۳۶۲ش.

نراقی، احمد. المحاسن. قم: دار الکتاب الاسلامیه، ۱۳۷۱ش.

مقدمه

یکی از ضروری ترین نیازهای انسان نیازهای روانی است که نسبت به نیازهای بدنی در جایگاه بالاتری قرار دارد. بر همین اساس، نیازهای روانی را جزء احتیاج های اساسی قلمداد می کنند. از مهمترین نیازهای

روانی افراد، برخورداری از محبت است که در هر دوره از زندگی به آن نیازمند است و عدم تأمین این نیاز سبب پیدایش تشویش و اضطراب در زندگی فردی و اجتماعی می گردد.

اسلام هم، به نقش محبت در خانواده توجه کامل داشته و آن را به عنوان شالوده زندگی مشترک و مهمترین نیاز ارتباطی و همچنین عاملی برای مقبولیت افراد د راین جامعه کوچک قلمداد می کند که ما در این بخش به آنها می پردازیم.

محبت به همسر و ، ضروری ترین نیاز خانواده است. محبت نیاز اساسی و طبیعی هر انسان است و اساس رشد و سعادت او بدان بستگی دارد. یکی از عللی که آدمی از تنهایی گریزان، اما به زندگی جمعی خوش است،این است که انسان در تنهایی احساس نمی کند که کسی به اومحبت دارد و تمایلات آدمی در آن برآورده و ارضا نمی شود

محبت برای همسر و فرزندان یک نیاز مهم است از آن رو که رشد[۱] جسمی و روانی آنها در سایه آن محقق می شود، مهم ترین عامل سلامت روحی در خانواده که فقدان آن موجب نابهنجاری های روانی می گردد، محبت است.کمبود محبت مشکلاتی را پدید می آورد که نه تنها برای خود اعضای خانواده زیان بخش است، بلکه زمینه را برای آشفتگی های اجتماعی نیز فراهم می سازد، هیچ چیز  به اندازه محبت، اعضای خانواده را آرام و مطمئن نمی سازد.

محبت عاملی برای سازندگی در خانواده است و از طریق محبت می توان بسیاری از نابهنجاری های اخلاقی را اصلاح کرد و افراد را به جهت مورد نظر سوق داد. میزان سازندگی و پیشرفت در هر کدام از زوجین و فرزندان به میزان محبت واقعی و راستین آنها نسبت به یکدیگر بستگی دارد. گاهی یک تعریف ساده، یک دلجویی سطحی، مسیر زندگی آدمی را عوض می کند و مشکلات خانوادگی را از بین می برد.

چرا وچگونه این کار را انجام دهد؟در برخورد باخانواده بخاطر تعلق شدید روحی انسان به آنها سعی می شود بهترین رفتار انتخاب گردد، از آن جمله همسر مهربان به هنگاو ورود به خانه هرچه دربیرون، ذهن و دل او را مشغول داشته است کنار نهد؛ و چون خارج می شود خطاها و لغزشهای همسر و فرزندان را فراموش کند و به دل نگیرد؛ به چه انگیزه ای؟ چون می خواهد دوباره بازگشت باعطوفتی داشته باشد.

انواع محبت در خانواده

محبت به عنوان وجه مشترک و اصل اساسی و رکن حیاتی در روابط خانوادگی می باشد.درصورتی که در این روابط عشق و محبت حاکم نباشد،زندگی صورتی وحشت انگیز و دسته کم سرد و بی رمق خواهد داشت ولی با اجراء آن در زندگی،اعضاء به آرامش و عظمت روحی خواهند رسید.برای محبت متناسب با اعضاء خانواده انواعی در نظر گرفته شده است که به آنها می پردازیم.

۱- محبت به همسر

یکی ازانواع محبت، محبت به همسر است؛ زیرا دوستی، جاذبه و کشش قلبی میان دو همسر از ناحیه خداست و خداوند آن را در میان همسران قرار داده است؛ چنان که می فرماید: « وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»[۱]:«و از نشانه های او این است که همسرانی از جنس خودشان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد، در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند.» اگر دوستی همسر پسندیده نبود خداوند آن را در میان همسران قرار نمی داد و آن را از آیات خود نمی شمرد. عاطفه و محبت بین زن و شوهر از آیات و نشانه های الهی شمرده شده است: چرا که خداوند بین زوجین به گونه ای محبت قرار داده است که با این که می بینیم بین آن دو هیچ رابطه نسبی وجود ندارد، ولی چنان به یکدیگر محبت می ورزند که هر کدام دیگری را بیش از هر چیزی دوست دارد.

 

[۱] –  روم: آیه ۲۱

[۱] – علی مصباح وهمکاران،روانشناسی رشدبانگرش به منابع انسانی،(تهران:نشرسمت ،۱۳۷۴ش)،ج۱،ص۴۰۷

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عملکرد خانواده
  • مقاله الگوی مک مستردر عملکرد خانواده
  • مقاله ابراز محبت وشیوه های آن
  • مقاله نقش خانواده در تربیت دینی فرزندان
  • مقاله نقش خانواده در مصرف مواد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.