عنوان
تعداد صفحات: ۵۴
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
امروزه مدلهای تعالی سازمانی به عنوان چارچوبی برای ارزیابی عملکرد و سنجش میزان موفقیت سازمانها در استقرار سیستمهای نوین مدیریتی و مدیریت کیفیت فراگیر، کاربردهای روزافزونی پیدا کردهاند. مدلهای تعالی سازمانی از یک سو چارچوبی برای ارزیابی و سنجش عملکرد و وضعیت امروز و شناسایی زمینههای بهبود و تعالی سازمان است و از سوی دیگر نقشه و راهنمای عمل سازمانها برای پرداختن به تمامی عوامل مؤثر، یافتن نقاط قوت و زمینههای بهبود میباشد. این مدلها، امکان شناسایی بهترین و موفقترین تجارب را فراهم ساخته و راههایی مؤثر برای انتقال این تجارب و تسری آنها در سازمانهای دیگر را به وجود میآورند. به این ترتیب بستر مناسب جهت ارتقای توان مدیریتی در سطح جامعه و کارآمدی عمومی تحقق مییابد (میرشفیعی، ۱۳۸۲ ).
مدل EFQM مدل جامعی [از ابزار مدیریت کیفیت] است که موفقیت در دراز مدت را تضمین میکند. این مدل ابزاری برای خودارزیابی در سازمان است. سازمانها با این ابزار میتوانند به طور مؤثری بین منابع تخصیص داده شده به آن و طرحهای تجاری خود تعادل ایجاد کنند. یافتهها نشان میدهند که این مدل در بخش خصوصی بیش از سازمانهای دولتی موفق بوده است (Asare, 2002).
خودارزیابی بر مبنای مدل تعالی سازمان، یک بازنگری جامع، روشمند و منظم از فعالیتها و دستاوردهای سازمان است. فرایند خودارزیابی، تشخیص صریح نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود را برای سازمان ممکن میسازد. روشها و ابزار گوناگونی برای خودارزیابی در سازمانها وجود دارد که یکی از مهمترین آنها، مدل EFQM است.
واژه های کلیدی: ارزیابی عملکرد، معیارها، الگوها، مدلهای تعالی سازمانی، مدل EFQM
چکیده ۵
مقدمه ۶
اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد ۷
هدف مدیریت عملکرد ۹
مدیریت عملکرد به عنوان یک فرآیند ۹
نحوه ارتباط بین مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد ۱۱
معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان ۱۲
شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها ۱۳
اصول ارزیابی عملکرد ۱۴
روشهای ارزیابی عملکرد ۱۶
فرایند ارزیابی عملکرد ۱۷
مدلهای ارزیابی عملکرد. ۱۷
الگوی مدیریت کیفیت فراگیر(Total Quality Management): 19
مدیریت بر اساس ارزشها(Management by Values): 19
الگوی جایزه ملی بالدریج(BALDRIGE): 20
الگوی نظام مدیریت هوشین(HOSHIN): 21
کارت امتیازی متوازن ۲۲
الف) وجه مالی ۲۶
ب) وجه مشتری ۲۷
ج) وجه فرایندهای داخلی ۲۸
د) وجه یادگیری و رشد ۲۹
مزایای ارزیابی عملکرد سازمان ۳۲
سیر تکاملی مدلهای سرآمدی کسب و کار و جوایز کیفیت ۳۳
بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و مدل سرآمدیEFQM 35
مدل تعالی سازمانی در ایران ۳۶
خود ارزیابی و سفر تعالی ۳۷
مدل سرآمدیEFQM در یک نگاه ۳۹
منطق و معیارها ۴۰
۱) منطق رادار ۴۱
۲) ماتریس امتیاز دهی رادار ۴۳
بررسی اجمالی مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل EFQM 44
بررسی اجمالی معیارها در مدل EFQM 47
۱) رهبری ۴۸
۲) خط مشی و استراتژی ۴۸
۳) کارکنان ۴۹
۴) منابع و شرکاء ۴۹
۵) فرآیندها ۴۹
۶) نتایج مشتریان ۵۰
۷) نتایج کارکنان ۵۰
۸) نتایج جامعه ۵۰
۹) نتایج کلیدی عملکرد ۵۰
نتیجه گیری ۵۱
منابع و مآخذ ۵۲
گرامی, محمد رضا; نور علیزاده, حمید رضا. (۱۳۸۷). تعالی سازمانها، الگوی تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیتEFQM. تهران: انتشارات سر آمد، چاپ اول.
گرامی; نور علیزاده. (۱۳۸۷). تعالی سازمانها، الگوی تعالی بنیاد اروپائی مدیریت کیفیتEFQM. تهران: انتشارات سرآمد ، چاپ اول.
نجمی; منوچهر; حسینی; سیروس. (۱۳۸۸). مدل سرآمدی EFQM از ایده تا عمل. تهران: انتشارات سرآمد، چاپ هشتم.
ابطحی, س; کاظمی, بابک. (۱۳۸۳). بهره وری. تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی: چاپ پنجم.
کاپلان; رابرت و نورتن،; دیوید. (۱۹۹۷). خود آموز ارزیابی متوازن(ترجمه بهروز نصر آزادانی). تهران، انتشارات ارکان دانش: چاپ هشتم.
نجف بیگی, ر. (۱۳۸۷). سازمان و مدیریت. تهران، انتشارات ترمه: چاپ چهارم.
آرمسترانگ. (۱۳۸۶). مدیریت عملکرد راهبردهای کلیدی و راهنمای عملی(ترجمه ناصر میر سپاسی و اسماعیل کاوسی علی رشید پور). تهران: انتشرات میر، چاپ اول.
آرمسترانگ, م. (۲۰۰۷). مدیریت عملکرد راهبردهای کلیدی و راهنمای عملی،(ترجمه ناصر میرسپاسی و اسماعیل کاووسی وعلی رشید پور). تهران: چاپ ۱٫
آرمسترانگ, م. (۲۰۰۷). مدیریت عملکرد راهبردهای کلیدی و راهنمای عملی،(ترجمه ناصر میرسپاسی و اسماعیل کاووسی وعلی رشید پور). تهران: انتشارات میر، چاپ اول.
گریفن, م. (۱۳۸۴). رفتار سازمانی(ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمار زاده). تهران: انتشارات مروارید، چاپ دهم.
مدلهای تعالی سازمانی یا سرآمدی کسب و کار، به عنوان ابزار قوی برای سنجش میزان استقرار سیستمها در سازمانهای مختلف به کار گرفته میشوند. با به کار گیری این مدلها، ضمن اینکه یک سازمان میتواند میزان موفقیت خود را در اجرای برنامههای بهبود در مقاطع زمانی مختلف مورد ارزشیابی قرار دهد، میتوان عملکرد خود را با سایر سازمانها به ویژه با بهترین آنها نیز مقایسه کند.
مدلهای سرآمدی(تعالی) کسب و کار، پاسخی است به این سوال که سازمان برتر چگونه سازمانی است، چه اهداف و مفاهیمی را دنبال میکند و معیارهایی که بر رفتار آن حاکم هستند، چیست؟ امروزه اکثر کشورها دنیا با تکیه بر این مدلها، جوایزی را در سطح ملی و منطقهای ایجاد کردهاند که محرک سازمانها و کسب و کارها در تعالی، رشد و ثروت آفرینی است. جایزه دمینگ در ژاپن، جایزه بلدریج در ایالات متحده آمریکا و جایزه اروپایی کیفت که توسط بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ایجاد شده، و به مدل EFQM معروف است، در سه قطب اقتصادی بزرگ صده اخیر یعنی ژاپن، آمریکا و اروپا، اصلی ترین نمونه از این جوایز هستند. در بین این مدلها، مدل EFQM عمومیت و استقبال بیشتری در سطح جهان یافته است و الگویی برای بسیاری کشورهای دیگر در طراحی این جوایز بوده است.
قریب به یک دهه است که در شرکتهای ایرانی علاقه زیادی برای انجام ارزیابی، چه داخلی و چه بیرونی، بر اساس مدل EFQM مشاهده میشود. جریانی که بسیاری از شرکتها را درگیر پروژههایی در این حوزه نموده و رمقی نسبی به صنعت توسعه نیافته مشاوره مدیریت در ایران بخشیده است. مدل تعالی سازمانی در شرایطی در ایران مطرح میشود که در جهان بیش از ۷۰ مدل سرآمدی ملی و ۹۰ جایزه کیفیت وجود دارد که عموماً بهره گرفته از مدلهای EFQM و بالدریج بوده و به سوی یکدیگر همگرا شدهاند (نجمی; منوچهر; حسینی; سیروس, ۱۳۸۸).
در دنیای به شدت پیچیده و سخت رقابتی آگاهی از عملکرد تمامی جنبههای یک سازمان برای تصمیم گیری مدیران حیاتی میباشد. برای دستبایی به این آگاهی بایستی عملکردها به درستی اندازهگیری شده و به صورت قابل درکی بیان شوند. این اندازهها علاوه بر اینکه بایستی در راستای ماموریت و چشم انداز سازمان باشند بایستی تمامی جنبههای عملکرد سازمان را نیز پوشش دهند و تنها بر روی جنبههای مالی و اهداف کوتاه مدت تمرکز ننمایند(عبدالهی،۱۳۸۶).
بهبود مستمر عملکرد سازمانها، نیروی عظیم همافزایی (Synergy) ایجاد میکند که این نیروها میتواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصتهای تعالی سازمانی شود. دولتها و سازمانها و مؤسسات جلو برندهای را در این مورد اعمال میکنند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالشهای پیش روی سازمان و کسب بازخورد و اطلاع از میزان اجرای سیاستهای تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون اندازهگیری و ارزیابی امکانپذیر نیست.
لرد کلوین فیزیکدان انگلیسی در مورد ضرورت اندازهگیری میگوید: “هرگاه توانستیم آنچه درباره آن صحبت میکنیم اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام بیان نماییم میتوانیم ادعا کنیم درباره موضوع مورد بحث چیزهایی میدانیم، در غیر این صورت آگاهی و دانش ما ناقص بوده و هرگز به مرحله بلوغ نخواهد رسید”.
علم مدیریت نیز مبین مطالب مذکور است. هرچه را که نتوانیم اندازهگیری کنیم نمیتوانیم کنترل کنیم و هرچه را که نتوانیم کنترل کنیم مدیریت آن امکانپذیر نخواهد بود. موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیلهای سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازهگیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمیباشد.
همچنین صاحبنظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد، موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیلهای سازمانی است و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازهگیری عملکرد نباشد، مشکل است. ارزیابی و اندازهگیری عملکرد موجب هوشمندی سیستم و برانگیختن افراد در جهت رفتار مطلوب میشود و بخش اصلی تدوین و اجرای سیاست سازمانی است.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر