مقاله مدل های پذیرش تکنولوژی اطلاعات

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مدل های پذیرش تکنولوژی اطلاعات

تعداد صفحات: ۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

بکارگیری فناوری اطلاعات، یکی از فاکتورهای مهم پیشرفت در قرن بیست و یکم است. فن آوری اطلاعات موجب دگرگونی و تحول در روش های زندگی، اقتصاد و فعالیتهای اجتماعی شده است. (رضایی کلیدبری ۱۳۹۲)

دنیای اقتصادی امروز شاهد تحولات گسترده ای در زمینه تبادل اطلاعات و توسعه فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی می باشد که بکارگیری و اتخاذ روش ها و خط مشی های جدید اقتصادی را  در مدیریت سازمانها اجتناب ناپذیر کرده است. مدیریت امروز که بر پایه اطلاعات و ارتباطات نوین است، نیازمند مکانیزم ها و زیرساختهای مختلفی است تا بتواند موجب توسعه و ایجاد فضای مساعد برای موفقیت باشد (میرحسینی ۱۳۹۲)

با ظهور فناوری اطلاعات، از دهه ۸۰ میلادی زمانی که تاثیر آن بر زندگی بشریت به روشنی مشخص گردید، مطالعات پذیرش فناوری بسیار رونق یافت. رفتار و وقایعی چون اکراه کاربران از استفاده تکنولوژی، ترس استفاده از آن، هزینه های بالای آن و به تبع در دسترس نبودن سخت افزار و نرم افزارهای لازم، دانشمندان و پژوهشگران مخصوصاً محققان علوم رفتاری را بر آن داشت تا در مورد دلایل شکست و عدم پذیرش آن در جوامع مختلف، تحقیقاتی انجام پذیرد و این مطالعات وسیع منجر به طرح و توسعه مدلهای مختلفی در حوزه فناوری اطلاعات و پذیرش فناوری گردید. (رستگارپور ۱۳۹۲)

الگوهایی که اعتبار آنها در پژوهش های گوناگون مورد تایید واقع شده است به شرح زیر به اختصار توصیف خواهد شد : نظریه عمل مستدل فیش و آیزن، تئوری رفتار تریاندس، تئوری اشاعه نوآوری راجرز، نظریه رفتار برنامه ریزی شده آیزن، نظریه رفتار برنامه ریزی تجزیه شده(تیلور و تاد)، نظریه پذیریش فناوری اطلاعات دیویس.

 

واژه های کلیدی: پذیرش فناوری اطلاعات، مدل های پذیرش فناوری اطلاعات، نظریه عمل مستدل فیش و آیزن،  تئوری اشاعه نوآوری راجرز، نظریه پذیریش فناوری اطلاعات دیویس،

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
فناوری اطلاعات ۷
پذیرش فناوری اطلاعات در سازمان ۸
اهمیت و ضرورت پذیرش فناوری اطلاعات ۱۰
الگوهای پذیرش فناوری اطلاعات ۱۲
۱) نظریه عمل مستدل(فیشن و آیزن) ۱۳
۲) نظریه رفتار تریاندس ۱۶
۳) نظریه اشاعه نوآوری راجرز ۱۷
۴) نظریه رفتار برنامه ریزی شده آیزن ۲۱
۵) نظریه تجزیه شده رفتار برنامه ریزی شده ۲۲
۶) نظریه پذیرش فناوری اطلاعات دیویس ۲۴
نتیجه گیری ۳۰
منابع ومآخذ ۳۱

منابع

یوسف نژاد واقع، سمیه،(۱۳۹۳)، « تاثیر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در بهبود عملکرد بازاریابی، بانک ها-بانکهای غیردولتی »، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه غیرانتفاعی کوشیار،

میرحسینی، مریم و کنجکاو منفرد، امیررضا، (۱۳۹۲) « بررسی عوامل موثر بر پذیرش موبایل بانک توسط مشتریان شعب بانک صادرات شهرستان یزد »، مجله مدیریت بازاریابی، شماره ۱۸،

رضایی کلیدبری، حمیدرضا و علیخان گرگانی، روح الله و رودگرنژاد، فروغ و قربانی نصرالله آبادی، علیرضا (۱۳۹۲) « سیستم های اطلاعاتی مدیریت پیشرفته»، کتاب، فصل چهاردهم،

رستگارپور، مریم،(۱۳۹۲)، « عوامل انگیزاننده موثر در پذیرش فناوری اطلاعات(TAM) در واحدهای ستادی دانشگاه علوم پزشکی گیلان »، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

نوری، علی و خداداد حسینی، سیدحمید و ذبیحی، محمدرضا (۱۳۹۲) « پذیرش آموزش الکترونیکی در آموزش عالی: کاربرد نظریه جریان، مدل پذیرش فناوری و کیفیت خدمات الکترونیکی»، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ۶۷،

علی آبادی، خدیجه ، (۱۳۹۲) « بازنگری برنامه درسی رشته علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی»، فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال ۸، شماره ۲۶،

موحدی، محمدمهدی و معتمدی، مجید و کتال، علی، (۱۳۹۰) « بررسی نقش فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت ارتباطات سیار استان »، فصلنامه مدیریت، سال ۸، شماره ۲۱،

برات دستجردی، نگین و عرفان، آرزو، (۱۳۹۱) « بررسی عوامل موثر در گرایش به ازدواج اینترنتی در بین دانشجویان(با رویکرد آسیب شناسانه به ازدواج اینترنتی) »، مطالعات میان رشته ای در رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال دوم، شماره ۲، صص ۸۲-۶۵

مقدمه

جهان معاصر در طول چند دهه اخیر صحنه تغییرات مداومی بوده است که آن را از تمامی دوره های گذشته متمایز می سازد. پیامدها و آثار جامعه ارتباطی جدید مبتنی بر فن آوری های پیشرفته به قدری زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است که بکارگیری تدابیر و روش های نوین را اجتناب ناپذیر ساخته است. در این میان حوزه بازاریابی و مشتری مداری با استفاده از تکنولوژی و نوآوری حتی در آموزش، بیش از سایر حوزه ها از تغییرات دنیای مدرن تاثیر پذیرفته است. نگرش شرکتها و موسسات به لحاظ گسترش فضای رقابتی به ناگزیر بر جلب هر چه بیشتر رضایت مشتری برای فروش و کسب سود بیشتر متمرکز شده است. با گذر از اقتصاد سنتی و شدت یافتن رقابت در ابعاد نوین، مشتری به صورت رکن اصلی و محور تمام فعالیتهای سازمانها در آمده است؛ به نحوی که از دیدگاه رقابتی، بقا و تداوم حیات سازمانها در گرو شناسایی و جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود است. (S. Yousefnejad 2014)

امروزه فناوری اطلاعات به عنوان عمده ترین محور تحول و توسعه در جهان مطرح می باشد و دستاوردهای ناشی از آن نیز به گونه ای با زندگی مردم عجین گردیده است که روی گردانی و بی توجهی به آن غیرممکن می باشد. بسیاری از امور به کمک سیستم های رایانه ای و بر پایه فناوری اطلاعات انجام می پذیرد. از خصوصیات این عصر، کاهش مراودات فیزیکی، حذف فرایندهای اضافی، افزایش سرعت، دقت، کیفیت، کاهش هزینه ها، برقزاری سریع ارتباطات و دسترسی آسان به اطلاعات می باشد. دنیای امروز دنیای تغییر است و این همه تغییر را مسلماً مرهون فناوری اطلاعات هستیم.(رستگارپور ۱۳۹۲)

اولویت گذاری فناوری موضوع روز و مورد توجه کشورهای مختلف هست. این بدان معناست که وجود آن در امور مختلف و رسیدن به اهداف عالی تایید شده است و چون توان همگام شدن با سرعت بالای آن برای همه فراهم نیست، حداقل سعی می شود در ایجاد مزیت رقابتی بین کشورهای مختلف براساس برنامه ریزی مدون، براساس راهبرد و جهت گیری مشخص و همراه با آهنگ حرکت رو به رشد مورد توجه قرار گیرد.(نوری ۱۳۹۰)

از سوی دیگر محققان مختلفی از ظهور فناوری تاکنون از دیدگاه های گوناگونی به بررسی آثار و تبعات استفاده از آن توجه داشته اند تا سعی کنند برای استفاده بهتر و بیشتر آن و یا حتی سرمایه گذاری مطالعات موثری داشته باشند. لذا در این مقاله ابتدا مفاهیم و تعاریف فناوری اطلاعات بطور کلی و پذیرش آن در سازمان ها و سپس مدل های آن نیز مورد بررسی قرار گیرد.

فناوری اطلاعات

شاخه ای از فناوری که به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده سازی، پشتیبانی، یا مدیریت سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر، خصوصاً برنامه های نرم افزاری و سخت افزاری می پردازد.(Wikipedia 2014)

فناوری اطلاعات پدیده ای است که از بکار گیری وسیع سیستم های کامپیوتری در سازمان ها و جامعه و تحول عمیق ناشی از بکارگیری آن بوجود آمده است که این تحولات مستلزم تفکر و بررسی و بنیان های نظری جدیدی در مقوله های سازماندهی، کنترل و هدایت راهبردی نظام های خرد و کلان را می طلبد. تکنولوژی اطلاعات به عنوان سلسله اعصاب جامعه مدرن مطرح است که حتی امروزه سازمان های بدون فناوری اطلاعات مرده محسوب می شوند. انتظارات جامعه، کارکنان و مخاطبان از سازمان ها، توسعه فناوری اطلاعات در همه امور اعم از بهره وری نهادهای اقتصادی، نیروی کار و ارزش افزوده و هم در نحوه خدمت رسانی به مردم می باشد.(موحدی ۱۳۹۰)

فناوری اطلاعات را می توان کاربرد رایانه در سیستم های اطلاعاتی و گزارش گیری نیز عنوان کرد. چیزی که شاید مهمترین فاکتور تمایل مدیران سازمان ها به استفاده از سیستم آموزش الکترونیکی در نظام آموزش کارکنان خود می باشد. این دانش نوین، فناوری های مرتبط با سخت افزارها و نرم افزارهای رایانه ای برای پردازش، ذخیره سازی، تبادل اطلاعات را در بر می گیرد.(مهدوی ۱۳۹۳)

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.