مقاله مدیریت آموزشی و مهارتهای مدیران

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مدیریت آموزشی و مهارتهای مدیران

تعداد صفحات: ۳۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مدیریت یک اصطلاح عام و گسترده ای است که به صورت های گوناگون تفسیر و تأویل می شود. عده ای آن را هنر و امری ذاتی و بعضی دیگر آن را دانش و اکتسابی و گروهی نیز یک عمل و فعالیتی می دانند که در یک موقعیت سازمان یافته برای هماهنگی و هدایت امور در جهت اهداف معین صورت می گیرد (علاقه بند، ۱۳۸۲،ص۱۲).

فیروزبان (۱۳۵۶) معتقد است:«مدیریت علم است به این اعتبار که یک مدیر موفق، اثربخش و کارآمد باید بسیاری از مسائل بنیادی مربوط به مدیریت را که به آن اصطلاحاً تکنولوژی مدیریت می گویند، بیاموزد. از طرف دیگر مدیر باید استعدادهای لازم را به منظور کاربرد مهارت ها و تکنیک های مدیریت و تطبیق آن با محیط را داشته باشد. پس از این نقطه نظر یک فن است (ص۱۰۲).

میر کمالی (۱۳۷۵) معتقد است که:«مدیریت آموزشی فرایندی است اجتماعی که با بکارگیری مهارت های علمی، فنی، هنری کلیه نیروهای انسانی و مادی را سازماندهی و هماهنگ نموده و می خواهد با فراهم کردن زمینه های انگیزشی و رشد با تأمین نیازهای منطقی فردی و گروهی معلمان، دانش آموزان و کارکنان بطور صرفه جویانه به هدف های تعلیم و تربیت برسد» (ص۲۵).

 

واژه های کلیدی:مدیریت آموزشی،وظایف مدیران، ویژگی های مدیران، مهارت های مورد نیاز مدیران

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مفهوم مدیریت و مدیریت آموزشی ۶
ضرورت و اهمیت مدیریت آموزشی ۸
اهداف مدیریت آموزشی ۹
وظایف مدیران آموزشی ۱۰
ویژگی های شخصی مدیران ۱۲
ویژگی های مدیر آموزشی ۱۳
مهارت های مورد نیاز مدیران ۱۵
مهارت فنی(عملکرد) مدیران ۱۸
مهارت انسانی(عملکرد) مدیران ۲۰
مهارت ادراکی(عملکرد) مدیران ۲۳
نتیجه گیری ۲۷
منابع ومآخذ ۲۸

منابع

-پرداختچی ،محمد حسن(۱۳۷۲)، تعریف وکارکردهای مدیریت ،مجله مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره۲، تابستان.

–پرداختچی ،محمد حسن(۱۳۷۴)،مدیریت آموزشی بعنوان قلمرو حرفه ای ، مجله مدیریت آموزشی، سال چهارم ،شماره ۱۳،ص۵۳٫

-سلطانی،ایرج(۱۳۷۵)،مهارتهای اثربخش برای مدیران مدارس،فصلنامه مدیریت درآموزش وپرورش ،دوره چهارم.

سلطانی،ایرج(۱۳۷۷)،مهارت انسانی مدیران مدارس واندازه گیری میزان آن، فصلنامه مدیریت درآموزش وپرورش،دوره پنجم.

-علاقه بند،علی(۱۳۷۲)،تحقیقی درباره ویژگیهای رفتاری مدیراثر بخش،فصلنامه مدیریت درآموزش وپرورش، سال دوم،شماره۱٫

علاقه بند،علی(۱۳۷۸)،مبانی نظری واصول مدیریت آموزشی،تهران:نشرروان.

-علاقه بند،علی(۱۳۸۲)،مقدمات مدیریت آموزشی،تهران انتشارات روان.

-شیرازی،علی(۱۳۷۳)،مدیریت آموزشی،مشهد:انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

-شیرازی،علی(۱۳۸۴)، مقدمات مدیریت آموزشی،مشهد:نشرآیین تربیت.

-بهرنگی ،محمد رضا(۱۳۷۳)،مدیریت آموزشی وآموزشگاهی وکاربرد نظریه های مدیریت در برنامه ریزی ونظارت، تهران : انتشارات سیر وسیاحت.

-بهرنگی ،محمدرضا(۱۳۷۶)، مدیریت آموزشی وآموزشگاهی، چاپ چهارم ،تهران : انتشارات کمال تربیت.

-سیدعباس زاده،میرمحمد(۱۳۷۴)،واژه نامه مدیریت آموزشی،ارومیه:انتشارات جهاد دانشگاهی .

مقدمه

در عصر حاضر آموزش و پرورش از بزرگترین و پیچیده ترین نظامهای اجتماعی رسمی محسوب می شود. سازمانی که از دیرباز نقشی سازنده و اساسی در بقاء و تداوم فرهنگ و تمدن بشری داشته، امروز نیز سنگ زیربنای توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هر جامعه ای است. چنانکه رجبی نژاد(۱۳۷۱) معتقد است: «قرن اخیر شاهد پیشرفتهای بزرگ علمی و فنی بوده است. این پیشرفتها موجب پیدایش آگاهی روز افزون مبنی بر لزوم تعیین هدفهایی برای بکارگیری نیروی انسانی و کمال بخشیدن به آن و اجرای برنامه های قوی و مبتکرانه برای نیل به این اهداف می باشد»(ص۹). سازمانهای آموزشی و پرورشی نیاز به مدیریت سنجیده و هوشمندانه دارند و بایستی مدیران تحصیل کرده و مجرب که از استعداد و توانایی لازم برخوردارند، مسئولیت اداره این گونه سازمانها را برعهده داشته باشند تا با استفاده از علم و هنر مدیریت، مسائل و مشکلات را کاهش داده و نظام تعلیم و تربیت کشور را به سوی پیشرفت و تعالی سوق دهند. چراکه اصولاً ترقی هرجامعه ای در گرو فعالیتهایی است که در مدارس انجام می گیرد و اثر مدیریت به عنوان رهبر آموزشی در مدرسه را نمی توان نادیده و حتی دست کم گرفت(میرکمالی،۱۳۷۵،ص۱۵).

تنوع و پیچیدگی وظایف مدیران آموزشی آنچنان است که تنها افراد مطلع، مجرب و آموزش دیده قادر به انجام وظایف محوله خواهند بود(پرداختچی،۱۳۷۴،ص۵۳).

مفهوم مدیریت و مدیریت آموزشی

مدیریت یک اصطلاح عام و گسترده ای است که به صورت های گوناگون تفسیر و تأویل می شود. عده ای آن را هنر و امری ذاتی و بعضی دیگر آن را دانش و اکتسابی و گروهی نیز یک عمل و فعالیتی می دانند که در یک موقعیت سازمان یافته برای هماهنگی و هدایت امور در جهت اهداف معین صورت می گیرد (علاقه بند، ۱۳۸۲،ص۱۲).

فیروزبان (۱۳۵۶) معتقد است:

«مدیریت علم است به این اعتبار که یک مدیر موفق، اثربخش و کارآمد باید بسیاری از مسائل بنیادی مربوط به مدیریت را که به آن اصطلاحاً تکنولوژی مدیریت می گویند، بیاموزد. از طرف دیگر مدیر باید استعدادهای لازم را به منظور کاربرد مهارت ها و تکنیک های مدیریت و تطبیق آن با محیط را داشته باشد. پس از این نقطه نظر یک فن است (ص۱۰۲).

کرینتر[۱] (۱۹۸۰)، مدیریت را «فرآیندی برای حل مسائل مربوط به تأمین هدفهای سازمانی به نحو مطلوب از طریق استفاده مؤثر و کارآمد از منابع کمیاب در یک محیط دار حال تغییر می داند» (ص۶).

گریفیث (۱۳۷۴) به نقل از ساموئل سی[۲] (۱۹۸۹)، مدیریت را با تأکید بر تئوری روابط انسانی، «عبارت از فرایند کار کردن با دیگران و از طریق دیگران برای تحقق اثربخشی اهداف سازمانی از طریق استفاده کارآمد از منابع محدود در محیط متغیر پیشنهاد می کند» (ص۵۰).

اقتداری (۱۳۸۴) مدیریت را با تأکید بر جنبه وظایف، «عبارت از علم و هنر متشکل کردن، هماهنگ کردن، رهبری و کنترل فعالیتهای دسته جمعی برای رسیدن به اهداف مطلوب با حداکثر کارایی می داند» (ص۷۷).

دابرین و آندره[۳] (۱۹۸۹)، مدیریت را «فرآیند طراحی به منظور کسب اهداف از طریق استفاده از منابعی همانند منابع انسانی، منابع فیزیکی و منابع تکنولوژی تعریف می کند» (ص۴).

 

[۱]-kreitner

[۲]Samual-sea

[۳]Andrew & Dubrin

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مدیریت منابع انسانی الکترونیک
  • مقاله مدیریت استراتژیک منابع انسانی
  • مقاله انگیزش در مدیریت
  • مقاله شاخص های مدیریت زمان
  • مقاله دیدگاه امام علی (ع) در مورد مدیریت اسلامی منابع انسانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.