مقاله نانو معماری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نانو معماری

تعداد صفحات: ۴۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

استفاده از فناوری نانو در معماری بسیار گسترده و از مراحل اولیه ی طراحی و کروکی های ساده گرفته تا مراحل نهایی و لمس فیزیکی نازک کار هاست . این کاربرد را ویژه می توان در انتخاب مصالح مناسب یافت که این انتخاب ، به گونه ای انجام می شود که نه تنها بازتابی از ایده ها و تصورات طراحی باشد ، بلکه تاثیر عمیقی نیز بر روش تفکر و اندیشه ی معماری داشته باشد . این تنوع در تصمیم گیری ، به کمک طیف گسترده ای از گزینه هاست که نانو فناوری فرا روی طراحان باز کرده است .

در واقع نانو معماری ، تلفیق فناوری نانو با معماری است . که با استفاده از محصولات نانو ، نانو مواد ، نانو ارتباطات و حتی اشکال و فرم های نانو میسر می شود. نانو معماری به معنای ایجاد تحول در معماری با توجه به انقلاب فناوری نانو در قرن بیست و یکم است . کاربرد فناوری نانو در معماری ، گستره ی وسیعی از مصالح و تجهیزات را در بر می گیرد که هدف از آن ، عینیت بخشیدن و عملی کردن نظریه هاست . ( نظریه هایی که شاید پیش از این ، به عرصه ی عملی راه نیافته بودند ) .

فناوری نانو ، ما را یک قدم به داشتن مصالحی که ویژگی های دلخواهمان را داشته باشد نزدیک تر می کند .

 

واژه های کلیدی: نانو معماری، نانو ذرات آهن، صنعت شیشه، نانوپوشش های هوشمند، نانو لوله های کربنی

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
نانو ذرات ۸
منابع نانو ذرات ۸
فولرین های کربنی (باکی بال ها و نانولوله ها) ۹
۱- باکی بال (باک مینستر فولرین) ۹
۲- نانو لوله های کربنی ۱۰
۲-۱- انواع نانو لوله ۱۰
نانو معماری ۱۱
فن آوری نانو در معماری ۱۲
تاثیرات مواد و مصالح بر معماری ۱۳
تولید بتن هایی با کارایی بالاتر ۱۴
۱- نانو سیلیکا استحکام بتن را افزایش می دهد ۱۴
۲- بتن خود ترمیم کننده ترک ۱۵
۳- بتن های خود تمیز شونده و آلاینده زدا ۱۵
خواص و کاربرد نانو ذرات آهن ۱۶
۱- مزایا و ویژگی های نانوذرات آهن ۱۷
۲- روش های تولید نانو پودر آهن ۱۷
۳- افزایش استحکام فولاد با استفاده از فناوری نانو ۱۸
۴- افزایش مقاومت به خوردگی فولاد با استفاده از نانو فناوری ۱۹
۵-افزایش مقاومت در برابر خوردگی با نانو لوله های کربنی ۱۹
کچ ، آجر و سیمان متاثر از فناوری نانو ۲۰
کاشی و سرامیک خود تمیز شونده ۲۱
سرامیک خودترمیم گر ۲۲
افزایش ماندگاری چوب با استفاده از فناوری نانو ۲۳
۱- شیشه های خود تمیز شونده ۲۴
۲- برخی مزایا و ویژگی های شیشه های خود تمیز شونده ۲۵
۳- شیشه های رنگی حاوی نانو ذرات ۲۶
۴- شیشه های نانو متخلخل ۲۷
۵- شیشه های ذخیره کننده انرژی ۲۷
نانو پوشش های هوشمند ۲۹
۱- نانو پوشش های هوشمند تمیز شونده ۲۹
۲- نانو پوشش های هوشمند تصفیه کننده هوا ۳۰
۳- تولید پوششهای ضد مه با استفاده از نانو ذرات ۳۰
۴- پوشش های ضد نقش و ضد نوشتار ( ضد دیوار نویسی ) ۳۱
دستگاه تصفیه کننده ی هوای اتاق ۳۳
آئروژل ها ۳۴
نانوژل (Nanogel) 35
ساخت سلولهای خورشیدی سه بعدی با استفاده از نانو لوله های کربنی ۳۵
فهرست منابع ۳۷

  منابع

علیزاده ع.، ۱۳۸۴، فناوری نانو چیست؟، فضای نانو، پیش شماره دوم، صص۳-۱۰٫

فرقانی ع.؛ انصاری ر.، ۱۳۸۶، بررسی ضرورت توسعه فناوری نانو و چالش های مدیریتی آن در ایران، رشد فناوری، شماره یازدهم، صص۲۹-۳۶٫

فقیه عبدالهی م.، ۱۳۸۵، دستگاه تصفیه کننده هوای اتاق ، فضای نانو ، شماره ۶، صص ۶۰-۶۱ .

کاظمی م.، ۱۳۸۴، نانو لوله های کربنی؛ از سنتز تا کاربرد، فناوری نانو، شماره ۱۰۱، صص۲۵-۳۵٫

مظاهری اسدی م.؛ غلامی قوام آباد آ.، ۱۳۸۹، نانو تکنولوژی: مخاطرات بهداشتی و محیط زیستی، راهبرد،شماره ۵۵، صص۳۷-۵۸٫

امانی پ.،۱۳۸۷، سرامیک خود ترمیم گر ، فضای نانو ، شماره ۱۷، ص ۴۷ .

بوکر ر.؛ بویسن ا.، ۱۳۸۸، نانو فناوری برای همه، فریبا شریفی و دیگران، تهران، گروه بین المللی ره شهر، چاپ دوم.

سلطان دهقان م.، ۱۳۸۹، آئروژل ها و کاربرد آن در حوزه های مختلف، فناوری نانو، شماره ۱۵۲، صص۲۵-۲۹٫

سلطانی م.، ۱۳۸۶، مروری بر کاربردهای فناوری نانو در صنعت ساخت و ساز، فناوری نانو، شماره ۱۲۲، صص۵۳۵-۵۴۴٫

تورانی ا.، ۱۳۸۷، آینده فن آوری ذرات بنیادین در معماری، معماری و ساختمان، شماره ۱۶، صص۳۳-۳۵٫

مقدمه

 اولین جرقه دانش نانو در سال ۱۹۵۹ توسط ریچارد فاینمن زده شد و متخصصانی چون پیتر ایدون این فن آوری برتر را در معماری مطرح کردند . ایده هایی که بر پایه فرضیه فاینمن ، در اوایل دهه ۹۰ میلادی توسط درکسلر مطرح شد ، باعث گردید تا در سال ۱۹۹۷  پایه های فناوری نانو پی ریزی شود .

نانو فناوری یعنی ساخت مواد ، ابزار و سیستم های کاربردی و هوشمند در ابعاد ۱۰۰-۱ نانومتر ( یک نانو متر : یک ده میلیونیم سانتی متر ) و به کار گرفتن خواص فیزیکی ، شیمیایی ، زیستی ، مکانیکی و الکتریکی و کنترل رفتار و خواص مواد و کالاهایی که با آنها ساخته می شود .

نانو تکنولوژی یا دانش ذرات بنیادین گامیست در راستای توسعه ابزارهایی قوی در معماری و شهرسازی که می توانند به ما در حفظ اکوسیستم غالب ، استفاده از انرژی پاک ، ساختن کلان شهرها ، ایجاد فضاهای مجازی ، سالن های ضد جاذبه ، عینیت بخشیدن به تله پارتیشن ها و تئوری های مختلف کمک کند ، با کمک این فناوری نوین به سمت مصالح ساده ای خواهیم رفت که در مقیاس بسیار کوچک نانو طراحی شده اند . ساختمان های آینده بی نیاز از انرژی ، ساختمان هایی خواهند بود که از شبکه های خارجی استفاده نمی کنند .

در بخش ساختمان ، فناوری نانو را می توان نوعی « فناوری توانا کننده » نامید که بشر را قادر می کند تا با بهره گیری از چنین فناوری جالبی ، عرصه های جدیدی از توسعه و پیشرفت را فراروی خود تصور کند .

در واقع نانو معماری ، تلفیق فناوری نانو با معماری است که با استفاده از محصولات نانو ، نانو مواد ، نانو ارتباطات و حتی اشکال و فرم های نانو میسر می شود . نانو معماری به معنای ایجاد تحول در معماری با توجه به انقلاب فناوری نانو در قرن بیست و یکم است .کاربرد فناوری نانو در معماری ، گستره وسیعی از مصالح و تجهیزات را در برمی گیرد که هدف از آن ، عینیت بخشیدن و عملی کردن نظریه هاست .

مسلما با قابلیت های فناوری نانو ، معماران دیگر محدود نخواهند بود و فکر اجرای طرح ، ایده آنها را محدود نخواهد کرد . رفتار سازه ها و ساختمانها کاملا عملکرد گرا و زمینه گرا می شوند ، آنها قادر خواهند بود که با انواع دماها ، جریان های هوا ، مصرف انرژی و دیگر شرایط اقلیمی ، زمین شناسی و….. هوشمندانه وفق داده شوند . تمام این شرایط نیز توسط برنامه ریزان طراحی به صورت داده های خام به ساختمان و سازه های آن داده می شود تا در صورت مواجهه با تغییر هر عامل مؤثر بر شرایط زندگی انسان ، در جهت رسیدن به محدوده آسایش او ،در محیط سازگار شوند .

یک ساختمان هوشمند ، ساختمانی است که خود فکر می کند و با سنجیدن نیاز های ساکنانش در جهت رفع آن گام بر می دارد . نانو ساختارها تلاش بی وقفه طراحان و معماران را برای رسیدن به فرم های جدید ، سازگار با محیط و عملکردگرا به نتیجه می رسانند .

نانو ذرات

نانو ذرات از ده ها یا صدها اتم یا ملکول با اندازه ها و مورفولوژهای مختلف ( آمورف ، کریستالی ، کروی شکل ، سوزنی شکل و غیره ) ساخته شده است . اغلب نانو ذرات که به طور تجاری مورد استفاده قرار می گیرند ، به شکل پودر خشک و یا به صورت بخش مایع می باشند . البته نانو ذرات تشکیل شده ( آمیخته شده ) در یک محلول آلی یا آبی که به شکل سوسپانسیون یا خمیری شکل است نیز مورد توجه می باشد . این ذرات در شکل ها و مورفولوژی های گوناگون یافت می شوند ، ساختارهایی از کروی گرفته تا فلسی ، ورقه ای ، شاخه ای ، لوله ای و میله ای .

منابع نانو ذرات

 در بحث فناوری نانو، اولین و مهم ترین عناصر پایه، نانو ذرات می باشند. در حقیقت عناصر پایه همان عناصر در مقیاس نانو هستند که خواص آنها در مقیاس نانو با خواص آنها در مقیاس بزرگ تر تفاوت دارد و می توانند از مواد گوناگونی تشکیل شوند، مانند نانو ذرات فلزی، عایقی، سرامیکی، نیمه هادی و …

ذرات با سایز نانو[۱] (NSP)، همگی ساخته دست بشر نیستند، بلکه نانو ذرات به لحاظ منشأ
می توانند به سه دسته تقسیم بندی شوند:

الف) نانو ذرات طبیعی: ذرات شامل این گروه به طور طبیعی و از طرق مختلف در طبیعت ایجاد و پراکنده می شوند. مانند آتش سوزی جنگل ها و یا فوران آتشفشان ها و غیره.

ب) نانو ذرات انسانی: اغلب به عنوان محصول جانبی فعالیت های انسانی در صنعت تولید می شوند و معمولاً منشأ آن، فعالیت های روزمره بشر است. مانند دود سیگار، سوزاندن زباله، سوختن یک شمع، نانو ذراتی که در حین جوشکاری به وجود می آیند و یا از اگزوز ماشین ها خارج می شود و غیره.

ج) نانو ذرات مصنوعی یا ساخته دست بشر، شامل نانو ذرات مهندسی شده می باشد. این نانو ذرات عمدتاً به علت ویژگی های مطلوبشان مانند خواص جدید فیزیکی و شیمیایی، واکنش پذیری بالاتر و… تهیه می شوند. این ویژگی های جدید مواد که فقط در مقیاس نانو مشاهده می شود، دارای کاربردهای تجاری می باشد. مثلاً نانو ذرات می توانند در کرم های ضد آفتاب یا خمیر دندان ها و یا پوشش های بهداشتی استفاده شوند.

 

[۱] Nano-sized particles

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاریخچه کاروانسراهای آذربایجان در دوره صفویه
  • مقاله بادگیر
  • مقاله جغرافیای استان خراسان
  • تحقیق نقش فناوری نانو در صنایع غذایی
  • مقاله سلجوقیان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.