مقاله نظریه‌ها و الگوهای سازمان یادگیرنده

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریه‌ها و الگوهای سازمان یادگیرنده

تعداد صفحات: ۴۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

نظریه سازمان‌های یادگیرنده، اساساً با تکمیل نظریه‌های مربوط به یادگیری و یادگیری سازمانی شکل‌گرفته و به همین علت، محققین متعددی در شکل‌گیری آن نقش داشته‌اند. به اقرار تمامی صاحب‌نظران، نظریه‌پرداز اصلی سازمان یادگیرنده «پیتر ام.سنگه» از دانشگاه MIT بود. سنگه در ۱۹۹۰ مقاله‌ای تحت عنوان «کار جدید رهبر؛ ساختن سازمان‌های یادگیرنده» منتشر کرد. سپس در همان سال، کتاب «فرمان پنجم، هنر و مهارت سازمان یادگیرنده» را به رشته تحریر درآورد و در آن، نظریه خود را در خصوص سازمان یادگیرنده، به طور مبسوط شرح داد. سازمان یادگیرنده بیش از آن که یک نظریه یا مدل سازمانی باشد، انعکاس دهنده نوعی تفکر و بینش در مورد کار، انسان، سازمان و مدیریت بوده و برآیند تمام تأکیداتی است که بر اهمیت و ضرورت آموزش همه‌جانبه و مستمر کارکنان و نقش بی‌همتای چنین آموزش‌هایی در افزایش کار آیی و اثربخشی سازمانی صورت گرفته است(یوسفی وذهبیون،۱۳۸۹).

در مباحث دانشگاهی مفهوم سازمان یادگیرنده، عموماً دو الگوی اساسی برای ایجاد آن وجود دارد، الگوی آمریکایی که ابداع و ساخت پیتر سنگه است و الگوی اروپایی که توسط چندین نویسنده و نظریه‌پرداز مطرح و برجسته این عرصه به نگارش درآمده است. سایر اندیشمندان و صاحب‌نظران سازمان یادگیرنده نیز، به نوعی از این دو الگو الهام گرفته و تا حدودی با بسط و گسترش یک یا چند بعد از آن، به ارائه الگوهایی برای ایجاد سازمان یادگیرنده پرداخته‌اند(رضایی منش و نوربخش ۱۳۸۸).

 

واژه های کلیدی : سازمان یادگیرنده، تاریخچه، عوامل مؤثر ، ویژگی ها،رویکردها، نظریه‌ها و الگوها

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
مفهوم سازمان یادگیرنده ۷
تاریخچه سازمان یادگیرنده ۸
تعاریف سازمان یادگیرنده ۹
رویکردهای سازمان یادگیرنده ۱۲
تفاوت یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده ۱۴
ضرورت ایجاد سازمان یادگیرنده ۱۶
عوامل مؤثر بر ایجاد سازمان یادگیرنده ۱۷
ویژگی‌های سازمان یادگیرنده ۱۹
مزایای سازمان یادگیرنده ۲۱
نظریه‌ها و الگوهای سازمان یادگیرنده ۲۱
۱- سازمان یادگیرنده از نظر سنگه ۲۲
۲- سازمان یادگیرنده از نظر گاه ۲۳
۳- سازمان یادگیرنده از نظر گاروین ۲۴
۴- سازمان یادگیرنده از نظر بنت و اوبراین ۲۵
۵- سازمان یادگیرنده از نظر انجمن آموزش و توسعه ۲۵
۶- سازمان یادگیرنده از نظر کپلان و نورتون ۲۶
۷- سازمان یادگیرنده از نظر گفارت و مارسیک ۲۶
۸- سازمان یادگیرنده از نظرجیمز ۲۷
۹- سازمان یادگیرنده از نظرمام فورد ۲۸
۱۰- ویژگی سازمان یادگیرنده از نظرپدلر و همکاران ۲۹
۱۱- سازمان یادگیرنده از نظرمارکوارت ۲۹
۱۲- سازمان یادگیرنده از نظر اورتن بلاد ۳۰
۱۳-سازمان یادگیرنده از نظر واتکینزو مارسیک ۳۱
۱- یادگیری سطح فردی ۳۱
۲- یادگیری سطح گروهی ۳۲
۳- یادگیری سطح سازمانی ۳۳
نتیجه گیری ۳۸
منابع و مآخذ ۳۹

منابع

 بهروزی ،محمد؛فرخ نژاد،خدانظر؛امیراحمدی، طاهره(۱۳۸۸). بررسی عامل های مؤثربرتمایل اعضای سازمان های فرهنگی- آموزشی برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی سال دوم – شماره سوم –صص۱۹-۳۶٫

سنگه، پیتر (۱۳۸۶). پنجمین فرمان: خلق سازمان یادگیرنده مترجمان حافظ کمال هدایت؛ محمد روشن، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران،چاپ هفتم.

بیک زاد، جعفر؛فردی آذر،علی رضا؛فتحی بنابی،رقیه(۱۳۸۹). بررسی عوامل سازمانی موثربریادگیری سازمانی منطقه ۸عملیات انتقال گاز.مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت،پاییز ۱۳۸۹; ۴(۱۲):۳۳-۶۴.

پاک نژاد، احمد؛کارگر، غلام علی؛هنری، حبیب (۱۳۹۰). رابطه میان سازمان یادگیرنده و آمادگی برایی تغییردرسازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهشکده تربیت بدنی) زمستان ۱۳۹۰ شماره ۱۲،صص۱۴۹-۱۶۸٫

شهلایی،اصرخیراندیش،مهدی(۱۳۸۹)ارزیابی می زان آمادگی سازمانهای فعال در صنعت هوانوردی برای تبدیل آنها به سازمان یادگیرنده نشریه علمی – پژوهشی مهندسی هوانوردی سال دوازدهم، شماره دوم، پاییز ۸۹

تقی زاده، هوشنگ ، سلطانی فسقندیس ،غلامرضا (۱۳۸۹). ارزیابی می زان یادگیرنده بودن سازمان با استفاده از سیستم خبره فازی علمی  پژوهشی مدیریت فردا سال۹ شماره ۲۵٫

احمدی، غلامعلی؛ نریمانی زمان آبادی(۱۳۸۸).دانش ونگرش ومهارتهای مورد نیازمدیران سازمان در مدیریت تغییر»، سازمان نو، (۸)،۵۵-۵۰٫

رسته مقدم،عباس پور (۱۳۹۰). طراحى مدل مفهومی یکپارچه سازمان یادگیرنده فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی ، سال دوم، شماره (۴)پیاپی (۸) صص ۲۱-۵۴٫

رضایی منش، بهروز، نوربخش، مهدی (۱۳۸۸). عوامل موثر بر ایجاد سازمان یادگیرنده. فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی شماره ۱۳ صص ۱۲۳-۱۴۶٫

آراسته، حمیدرضا، عنایتی،ترانه (۱۳۸۸)بررسی وضعیت دانشگاه های آزاداسلامی براساس ویژگی های سازمان های یادگیرنده ،آموزش عالی ایران زمستان ۱۳۸۸; ۲(۳ (پیاپی ۷)):۴۷-۶۵.

آرگون،مریم،فهیم نیا،فاطمه( ۱۳۹۱) انطباق سازمان اسناد وکتابخانه ملی باابعادسازمان یادگیرنده ازدیدگاه کتابداران مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات – شماره ۹۱ صص از ۶۸ -۸۳

اسفیجانی،اعظم؛بختیار نصرآبادی ، حسینعلی ؛ بختیار نصرآبادی، محمد (۱۳۹۱). بررسی ویژگیهای سازمان یادگیرنده با تمرکز بر زیرنظامهای مدیریت دانش و فناوری فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ۶۶ ،۱۳۹۱، صص ۹۹-۱۱۹٫

مقدمه

مفهوم سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی در سال‌های اخیر مطرح‌شده و رشد فزاینده‌ای داشته است. سازمان یادگیرنده، پدیده‌ای است که با شروع دهه ۹۰ میلادی مطرح شد . علت پدیدار شدن چنین سازمان‌هایی، شرایط، نظریه‌ها و تغییر و تحول در محیط‌های سازمانی پیش از این دهه بوده است؛ به گونه‌ای که تمام سازمان‌ها تلاشی گسترده را برای بقای خود آغاز کرده بودند و برای آن که بتوانند خود را در محیط پرتلاطم اطراف خویش حفظ کنند، می‌بایست از چارچوب‌های ناپویا، خارج و به سمت سازمان یادگیرنده متحول شوند، یعنی در ساختار و اساس خود دگرگونی‌هایی ژرف ایجاد کنند(بهروزی و همکاران ،۱۳۸۸).

در سازمان‌های یادگیرنده افراد به طور مستمر توانایی خود را افزایش می‌دهند تا به نتایجی که مورد نظرشان است برسند.در این سازمان‌ها الگوهای جدید تفکر پرورش می‌یابد، اندیشه‌های جمعی و گروهی ترویج می‌شود، افراد چگونه آموختن را به اتفاق هم یاد می‌گیرند(تقی زاده و سلطانی فسقندیس،۱۳۸۹). سازمان یادگیرنده محرکی برای ایجاد و استمرار نگرش به تغییر است. سازمان‌هایی که به دنبال ادامه حیات و حفظ سهم بازار خود هستند  نه تنها باید تغییرات محیطی را نظاره و پایش نمایند بلکه لازم است شرایط لازم را برای ایجاد تغییر مهیا کنند.

 مفهوم سازمان یادگیرنده

طی دهه اخیر و همزمان با موج عظیم تغییرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، و فرهنگی،سازمان‌ها نیز دست‌خوش دگرگونی‌های ساختاری و بنیادی فراوانی شده اند. با وجود این، وجهه مشترک تمامی این دگرگونی‌ها، رشد روزافزون علم و دانش است(قهرمانی،۱۳۸۰).در واقع سرعت و دانش، لازمه‌های موفقیت در زندگی امروز به شمار می‌آیند. از همین رو سازمان‌های یادگیرنده با تلفیق این موارد توان رقابتی شکست‌ناپذیری برای خود فراهم می‌آورند. البته سرعت بیشتر به معنای شتاب زدگی نیست. یادگیری سریع‌تر مستلزم تمهید راه‌های یادگیری ساده‌تر و کارآمدتر و بهره‌گیری بهتر از فرصت‌هاست. یادگیری سریع‌تر حتی ممکن است در مواردی به دلیل توجه به امری مهم‌تر، متضمن فرایندی کندتر ولی توأم با تفکر بیشتر باشد. گرچه همه سازمان‌ها می‌آموزند، ولی محور فعالیت‌های تمامی آن‌ها یادگیری نیست(فیضی وقطریفی،۱۳۸۹).

تحولات گسترده در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و تکنولوژیکی محیط که در جدول( ۲-۱) نشان داده شده است، منجر شده تا سازمان‌ها به منظور بقا و ادامه حیات،میزان یادگیری سازمانی‌شان مساوی و یا بزرگ تر از شرایط محیطی باشد. به عبارت دیگر اگر سازمان‌ها نتوانند به اندازه  تحولات محیطی یا بیشتر از آن در خودشان ایجاد تغییر و یادگیری نمایند، بی‌شک محکوم به فنا خواهند بود(رسته مقدم و عباس پور،۱۳۹۰).

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش رهبری تحولی در پیشبرد سازمان به سمت سازمان یادگیرنده
  • پرسشنامه سازمان یادگیرنده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.