1,109 views
عنوان
تعداد صفحات: ۲۷
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
اولین گام در فرمولبندی یک سیاست جمعیّتی، تعیین و شناسایی دقیق وضعیّت فعلی جمعیّت است. با توجّه به زمینههای متنوّع قومی ـ فرهنگی جامعهی ایران، تغییرات جمعیّتی دهههای اخیر و ضرورت اتّخاذ سیاستی مشخّص در زمینهی باروری و آهنگ رشد جمعیّت در آینده، آگاهی و شناخت از رفتارها، ایدهآلها و تمایلات فرزندآوری گروههای قومی و تعیین کننده های آن نقش مهمّی در درک پویاییهای جمعیّت و روندهای آن خواهد داشت. بیتوجهی به اهمیّت تفاوتهای قومی در نگرشها و تمایلات باروری و پاسخهای متفاوت قومی به سیاستهای جمعیّتی دولت به یک ترکیب قومی متفاوت منجر خواهد شد؛ که پیامدهای اقتصادی ـ اجتماعی و سیاسی مهمّی در سطح منطقهای و ملّی خواهد داشت (حسینی و عباسیشوازی ۱۳۸۸).
بحث تنها در مورد تاثیر یک متغیر در مورد چرایی کنش کم فرزندآوری زنان بسیار کار سختی است و به هیچ وجه نمیتوان تنها با در نظر گرفتن یک متغیر بتوان به تفسیر و تفصیل در مورد عوامل تاثیرگذار بر این پدیده بحث کرد. ولی زنان امروزه فرزندان را مانعی برای توسعه و پیشرفت و گاهاً تفریح خود میدانند.
یکی از مهمترین معانی که زنان در درون کنش کمفرزندآوری خود در نظر دارند همانا حمایت از خودشان بهعنوان یک زن است. این امر گویای این موضوع است که زنان حمایت از شرایط و وضعیتهای جسمانی، روانی و اجتماعی خود را بهعنوان استدلالی برای تمایل به کمفرزندآوری در نظر دارند(محمودیان ورضائی، ۲۱۳:۱۳۹۱).
واژه های کلیدی: نظریهی گذار جمعیّتشناختی،نظریهی هزینهها و منافع فرزندان، نظریهی جریان ثروت بین نسلی، کمفرزندی به مثابه خود حمایتی، نظریهی برابری جنسیّتی
چکیده ۴
مقدمه: ۵
نظریه ی گذار جمعیّت شناختی ۷
نظریه ی هزینه ها و منافع فرزندان ۸
چارچوب عرضه و تقاضا و هزینه های تنظیم باروری ۹
رویکرد تبیین نهادی ۱۲
نظریه ی جریان ثروت بین نسلی ۱۳
نظری هی برابری جنسیّتی ۱۴
نظریه ی اشاعه ۱۵
فرضیه ی تأثیر قومی فرهنگی ۱۷
نظریه ی سرمایه ی فرهنگی بوردیو ۱۸
ترجیح جنسی ۱۹
کمفرزندی به مثابه خود حمایتی: ۲۰
۱) اهمیّت مدیریت بدن: ۲۰
۲) خود حفاظتی روانی- عاطفی ۲۰
۳) توانمندی اجتماعی ۲۱
۴) کمفرزندی بازاندیشانه ۲۱
منابع ۲۳
حسینی، حاتم (۱۳۸۶)، درآمدی بر جمعیت شناسی اقتصادی اجتماعی و تنظیم خانواده، ویراست اول، چاپ سوم، همدان، انتشارات دانشگاه بو علی سینا.
حسینی، حاتم (۱۳۹۰)، جمعیت شناسی اقتصادی اجتماعی و تنظیم خانواده، ویراست دوم، چاپ چهارم، همدان، انتشارات دانشگاه بو علی سینا.
حسینی، حاتم و بلال بگی (۱۳۹۱)، “بررسی نیاز برآورده نشدهی تنظیم خانواده و تعیینکنندههای آن در میان زنان ۴۹-۱۵ ساله همسردار شهر مهاباد”، پایان نامهی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشکدهی اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینای همدان.
حسینی، حاتم و بلال بگی (۱۳۹۱)، “فرهنگ و فرزندآوری: بررسی تمایلات باروری زنان کُرد شهر مهاباد”، مطالعات راهبردی زنان، سال پانزدهم، شمارهی ۵۸، صص ۱۶۱-۱۲۱٫
حسینی، حاتم و بلال بگی (۱۳۹۱)،” استقلال زنان و کنشهای باروری در میان زنان کرد شهر مهاباد”، زن در توسعه و سیاست، دورهی ۱۰، شمارهی۳، صص ۷۸-۵۷٫
حسینی، حاتم و محمد جلال عباسی شوازی (۱۳۸۸)، “تغییرات اندیشهای و تأثیر آن بر رفتار و ایدهآلهای باروری زنان کرد و ترک”، پژوهش زنان، دورهی ۷، شمارهی ۲، صص ۸۴-۵۵ .
حسینی، حاتم، محمد جلال عباسیشوازی، سیّد محمود قاضی طباطبایی، حسین محمودیان (۱۳۸۷)، “قومیّت و باروری: تبیین رفتارهای باروری زنان کُرد و ترک در شهرستان ارومیّه”، رسالهی دکترای جمعیّتشناسی، دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
ویکس، جان (۱۳۸۵)، جمعیت مقدمهای بر مفاهیم و موضوعات، (ترجمهی الهه میرزایی)، تهران، انتشارات موؤسّسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
لوکاس، دیوید و پاول میر ( ۱۳۸۷)، درآمدی بر مطالعات جمعیتی، (ترجمهی حسین محمودیان، تهران، مؤسّسهی انتشارات دانشگاه تهران.
ممتاز، فریده (۱۳۸۳)، “معرفی مفهوم طبقه از دیدگاه بودیو”، پژوهشنامه ی علوم انسانی، بهار و تابستان ۱۳۸۳، شمارهی ۴۲- ۴۱، ص ۱۵۰٫
ریتزر، جورج (۱۳۸۹)، مبانی نظریهی جامعه شناختی معاصر و ریشه های کلاسیک آن، (ترجمهی شهناز مسمیپرست)، نشر ثالث.
همواره در طول تاریخ بشری تعداد جمعیّت ساکن در یک منطقه و سرزمین از اهیّمت بهسزایی برخوردار بوده و همیشه معیاری برای اقتدار و افتخار نسبت به مناطق دیگر به حساب میآمده است. جمعیّت جهان تا اواسط قرن ۱۸ میلادی افزایش کُند و ناچیزی داشت،و همیشه بنا بهدلایلی از جمله (شیوع بیماریهایی با تلفات سنگین، جنگهای دامنهدار و غیره…..) باعث میشده تا جمعیّت کل دنیا با نرخ رشد نسبتاً ثابت و البته بسیار کندی رو به جلو حرکت کند. امّا از انقلاب صنعتی به بعد با توسعه و پیشرفت تکنولوژی در همهی زمینهها و بخصوص پیشرفت در بهداشت و درمان و به دنبال آن کاهش میزان مرگومیر بر حجم جمعیّت دنیا به سرعت افزوده شد. ابتدا در کشورهای توسعه یافته که شاهد انقلاب صنعتی و پزشکی در خود بودند، این افزایش روی داد و بعد هم با انتقال پیشرفتهای پزشکی به کشورهای در حال توسعه، در این مناطق نیز جمعیّت رشد چشمگیری پیدا کرد.
کشورهای جهان سوم با وجود بهره مندی از بیشترین امکانات مادی و انسانی و منابع عظیم ثروت، نسبت به کشورهای اروپایی به لحاظ توسعه اقتصادی ـ اجتماعی در شرایط مناسبی بهسر نمیبرند. رشد سریع جمعیّت و ناهماهنگی میان رشد جمعیّت و رشد اقتصادی، موجب مشکلات زیادی در زمینههای مختلف اقتصادی ـ اجتماعی، تغذیهای، بهداشتی، آموزشی، اشتغال، مسکن و دیگر مسائل شده است و تداوم این مسائل و مشکلات و کاهش مرگومیر باعث شد برنامههای تنظیم خانواده در بعضی از این کشورها از جمله ایران مورد قبول افراد واقع شود و باروری با سرعت زیادی پایین آمد. بهطوری که در حال حاضر کاهش باروری به عنوان یکی از مهّمترین عوامل رشد جمعیّت در معرض تهدید واقع شده است و به زیر حدّ جایگزینی رسیده است. شواهد گویای آن است میزان باروری در ایران از ۷ بچّه برای هر زن در سال ۱۳۵۷ به ۷/۱ بچّه برای هر زن در سال ۱۳۸۵ کاهش یافت (مرکز آمار ایران ۱۳۸۵). این کاهش باروری به طور همزمان در همهی مناطق جغرافیایی و گروههای سنّی تولید مثل صورت گرفت. بر اساس بررسیهای انجام شده در طول دورهی گذار باروری در ایران، گروههای قومی و استانهای ناهمگن از نظر قومی و مذهبی سطوح متفاوت امّا روندهای باروری مشابهی با سطوح و روندهای ملّی باروری و اکثریّت فارس تجربه کردهاند (عباسیشوازی و حسینی، ۲۰۰۸). هرچند برنامهی تنظیم خانواده نقش مؤثّری در سرعت کاهش باروری و استمرار آن از نیمهی دههی ۱۳۶۰ به بعد داشته است، امّا فرآیند گذار باروری متناسب با تحوّلاتی بوده است که در ابعاد مختلف اقتصادی ـ اجتماعی و نیز برخی از ابعاد سنّتی خانواده به وقوع پیوسته و به تغییراتی در ایستارهای مرتبط با ازدواج و در نهایت رفتارها و تمایلات فرزندآوری مردم منجر شده است. همچنین طی سه دههی اخیر، در اثر تغییرات فرهنگی ـ اجتماعی بهویژه تحت تأثیر تحوّلات پدید آمده در خانواده، حضور زنان در عرصههای اجتماعی افزایش یافته است. تغییرات ساختار خانواده از خانوادهی گسترده به هستهای، جدا شدن فعالیتهای تولیدی از خانواده و تبدیل به یک واحد مصرفی، کاهش تعداد فرزندان خانواده و مشارکت زنان در فعالیتهای اجتماعی و کارهای درآمدزا از این تغییرات است. در تبیین این انتقال و تغییرات به رشد تحصیلات و سیاستهای آموزشی و بهداشتی، حمایت مقامات مذهبی، کاهش مرگ ومیر نوزادان، مشکلات تامین نیازهای مادّی، فشار اقتصادی منجر به تعلیق ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج و تغییر نگرشها اشاره شده است. این انتقال اگر زمانی معلول مداخلههای مستقیم نهادهای دولتی و غیردولتی بوده امروزه به مرحلهی تثبیت رسیده است و زنان تا حدِّ زیادی و نه کاملاً خود متمایل به این کمفرزندی هستند و به عبارتی خود را عاملان کمفرزندی و آنرا نتیجهی انتخاب عقلانی خود میدانند(محمودیان و رضائی،۱۳۹۱).
این نظریه برای نخستین بار در سال ۱۹۲۹ توسّط وارن تامپسون[۱]ارایه شد. نظریه های ساختاری یا انتخاب عقلانی با نظریهی گذار جمعیّتشناختی پدید آمدند، ایدهای که علیرغم انتقادهایی که از آن شد، هنوز مرجع اصلی برای تبیین گذار باروری است. سالها بحث از کاهش باروری تحت سلطهی نظریه ی گذار جمعیّتشناختی بود. شنه[۲]، گذار جمعیّتشناختی را فرایند نوسازی رفتار تولیدمثل در جمعیّتهای انسانی میداند که طیّ دو مرحله کاهش مرگومیر و سپس کنترل باروری صورت میگیرد. بر اساس این نظریه، جوامع نوسازی را از یک رژیم پیشامدرن مرگومیر و باروری بالا به یک رژیم پسامدرنی که در آن هر دو پایین هستند تجربه میکنند. جامعترین موضوع نظریهی گذار این است که نوسازی اقتصادی فرزندآوری جوامع را طوری تغییر میدهد که تعداد زیاد کودکان دیگر برای والدین مزیّتی نخواهد داشت. بنابراین، کاهش باروری نوعی تطابق عقلانی با تغییر در شرایط اقتصادی عینی است. در این نظریه که در طول چند دهه پارادایم غالب در جمعیّتشناسی بود، کاهش باروری هنگامی رُخ میدهد که فرایندی از نوسازی در اثر صنعتی شدن، شهرنشینی، تحصیلات، آزادی زنان و توسعه اقتصادی اجتماعی آغاز میشود. صنعتیشدن و شهرنشینی یک شیوهی زندگی ایجاد میکند که داشتن تعداد زیاد فرزند را نامطلوب میسازد. صنعتیشدن همچنین از طریق کاهش مرگومیر، تعداد فرزندانی را که زنده میمانند افزایش میدهد. در نتیجه، والدین با محدودّیتهای مالی مواجه میشوند،زیرا از طرفی پرورش فرزندان هزینههای سنگینی بر آنها تحمیل میکند و از طرف دیگر،منافع فرزندان کاهش مییابد. در نتیجه، انگیزهی آنها برای داشتن فرزند بیشتر، سُست میشود. این محدودّیتها باعث میشود تا والدین به فکر تنظیم خانواده و کاهش بُعد خانوار بیافتند (حسینی،۱۲۱:۱۳۹۰).
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر