مقاله نظریه ها و مدل های مدیریت دانش

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریه ها و مدل های مدیریت دانش

تعداد صفحات: ۶۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در سال­های اخیر، مدیریت دانش به عنوان یکی از جالبترین و چالش برانگیزترین موضوعات مدیریت کسب و کار بوده و دایره کاربرد آن همواره با سایر مباحث عرصه مدیریت، گسترده­تر میشود.  مدیریت دانش فرایندی است که به سازمان ها در شناسایی، انتخاب، سازماندهی، انتشار و انتقال اطلاعات مهم و مهارت­هایی که بخشی از سابقه سازمان هستند و عموما به صورت ساختار نیافته در سازمان وجود دارند، یاری می رساند (توربان،۲۰۰۶). از آنجا که مدیریت دانش ریشه­ هایی در سیستم­های خبره، یادگیری سازمانی و نوآوری دارد، به خودی خود ایده جدیدی نیست. مدیران موفق همیشه از سرمایه­های­ فکری بهره برده و ارزش آن را تشخیص داده اند. اما این تلاشها، سازمان یافته نبوده و تضمینی وجود نداشت که دانش به دست آمده به طور مناسب، برای حداکثر منافع سازمان، به اشتراک گذاشته شده و توزیع گردد (توربان،۲۰۰۶)، در حالیکه دانش و سرمایه فکری پایه و اساس شایستگی های اصلی و نیز راهبردی برای عملکرد بهتر می­باشد. دانش در صورتی نقش راهبردی دارد که سازمان بتواند آن را در فعالیت­های ارزش آفرینی استفاده نموده و از دانش ابزاری برای عملی ساختن فرصت های موجود در بازار رقابتی بهره­برداری کند. زیرا برای شرکت ها دیگر امکان پذیر نیست که با انجام سریعتر و بهتر کارها مزیت رقابتی خود را حفظ کنند، بلکه مزیت رقابتی هنگامی امکان پذیر میشود که کارهایی صورت گیرد و قابل تقلید توسط دیگران نباشد. در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، هم توجه به دانش موجود و استفاده موثر از آن و هم ایجاد ساختاری برای استفاده از دانش نوین اهمیت بسیار دارد. سازمان ها باید به همه امور توجه داشته باشند، زیرا مدیریت دانش همچون یک استراتژی کاری، همزمان، در کل سازمان عمل می کند و ابزار پیشرفت برنامه کلی یک سازمان محسوب میشود.

 

واژه های کلیدی:دانش، انواع دانش سازمانی، مدیریت دانش، عناصر مدیریت دانش ، نظریه های مدیریت دانش، مدل های مدیریت دانش

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
دانش ۷
۱) داده، اطلاعات و دانش ۷
مدل اول : سلسله مراتب داده ها ۸
مدل دوم ، طیف داده ها در میان دو بردار ۹
مدل سوم ، طیف داده ها در زمینه ای پیچیده ۱۰
۲) انواع دانش سازمانی ۱۴
۲-۱) طبقه بندی ارسطو ۱۴
۲-۲) دانش شخصی در مقابل دانش سازمان ۱۵
۲-۳) دانش صریح و دانش ضمنی ۱۶
دانش صریح ۱۶
دانش ضمنی ۱۷
۲-۴) تقسیم بندی کارکردی دانش ۱۸
۲-۵) تقسیم بندی معرفت شناختی دانش ۱۹
۲-۶) دانش به عنوان توانایی اقدام ۲۰
۳) منابع دانشی سازمان ۲۰
۴) خصوصیات دانش ۲۱
مدیریت دانش ۲۲
۱) تعاریف مدیریت دانش ۲۳
۲) عناصر مدیریت دانش ۲۵
۳) دسته‏بندی ابزارهای مدیریت دانش ۲۶
۴) مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده ۲۸
۵) سازمانهای دانش محور ۳۰
۶)موانع توسعه مدیریت دانش ۳۵
۷) دلایل موفقیت مدیریت دانش ۳۶
۸) مبانی نظری مدیریت دانش ۳۷
۸-۲) نظریه تعادلات سه جزئی ۳۹
۸-۳) نظریه سازمان یاد گیرنده ۴۰
۹)مدل های مختلف مدیریت دانش ۴۳
۹-۱) مدل کلی ساختار نظام های مدیریت دانش ۴۴
۹-۲) مدل زنجیره دانش ۴۶
۹-۳) مدل چهار حلقه ای مدیریت دانش جاشاپارا ۴۸
۹-۵) مدل پنج مرحله خلق دانش ۴۹
۹-۶) مدل زولانسکی ۵۱
۹-۷) مدل سویبای ۵۱
۹-۸) مدل لدهی ۵۳
۹-۹) مدل زوایا محمد یوسف و محد بخاری اسماعیل ۵۴
۹-۱۰) مدل راگلس ۵۵
۹-۱۱) مدل آنگوس ۵۵
۹-۱۲) مدل ونسلی ۵۶
۹-۱۳) مدل تیندال ۵۶
۹-۱۴) مدل برنت گالوپ ۵۷
۹-۱۵) مدل تایموت کوزا ۵۷
۹-۱۶) مدل اواد و حسن خزیری ۵۸
۹-۱۷) مدل ناسا ۵۹
نتیجه گیری ۶۰
منابع ۶۱

 منابع

سهرابی، بابک؛ دارمی، هادی (۱۳۸۹). “مدیریت دانش (با رویکرد MBA)”، تهران. انتشارات سمت،

برگرن، برایان (۱۳۸۶). “مبانی مدیریت دانش” ، ترجمه محمد قهرمانی و سید محمد باقری، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وابسته به وزارت نیرو.

برگرن، برایان (۱۳۸۶). “اصول “، ترجمه منوچهر انصاری، تهران. موسسه کتاب مهربان نشر.

حسن زاده، محمد. (۱۳۸۶). ” مدیریت دانش. مفاهیم و زیر ساخت ها”، تهران، نشر کتابدار.

افرازه، عباس (۱۳۸۴). “مدیریت دانش، (مفاهیم، مدل ها، اندازه گیری و پیاده سازی)”. تهران. نشر مولفت

حسینی، یعقوب (۱۳۸۵). “بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانایی در دانشگاه تربیت مدرس”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

کرمانی القریشی، محمدرضا. (۱۳۸۳). “امکان سنجی استقرار مدیریت دانش در صنعت فولاد کشور، مورد مطالعه: شرکت ذوب آهن اصفهان”، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.

مارکوارات، مایکل (۱۳۸۵)، “ایجاد سازمان یادگیرنده”، ترجمه: محمد رضا زالی، تهران، مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران.

رادینگ، الن. (۱۳۸۳). “موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات” ترجمه محمد حسین لطیفی، تهران، انتشارات سمت.

ربیعی علی، خواجوی زینب (۱۳۸۹). “استقرار نظام مدیریت دانش و ارائه مدل کاربردی در شهرداری تهران”، مجله رشد فناوری، شماره ۶ (۲۴)، صص ۲۲ – ۲۹٫

نوناکا، ایکوجیرو، هیروتاکا، تاکوچی. (۱۳۸۵)، “شرکت های دانش آفرین”، ترجمه علی عطافر و دیگران، قم: انتشارات سماء قلم.

وردی نژاد، فریدون؛ بهرامی رشتیانی، شهلا. (۱۳۹۲). “سیاست گذاری و مدیریت رسانه”. تهران. انتشارات سمت.

 مقدمه

دانش‌آفرینی یا مدیریت دانش مشتمل بر طیفی از استراتژی‌ها و الگوهای اجرایی است که در یک سازمان بمنظور شناسایی، خلق، ارائه ، متمایز ساختن و قادر ساختن پذیرش بینش‌ها و تجربیات مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنین بینش‌ها و تجربیاتی دانش را شکل می‌دهد که می‌تواند هم در اشخاص و یا در سازمان‌ها به عنوان رویه‌ها و یا الگوهای اجرایی قرار داشته باشد .

بیشتر تحلیل‌گران تجاری عقیده دارند که نوآوری کلید اصلی رشد و بقای سازمان‌هاست. علاقه سازمان‌ها به ایجاد دانش درون‌سازمانی تا حد قابل توجهی افزایش یافته است. یکی از دلایل این امر آن است که در بازار رقابتی امروز دانش سریعتر مستهلک می‌شود و زمان بهره‌برداری از دانش سازمانی به شدت کاهش می‌یابد. خلق دانش یکی از مراحل مهم مدیریت دانش است که ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با خلاقیت دارد. عمل خلق دانش تنها شامل پردازش اطلاعات و داده نیست، بلکه خلق دانش جدید و خلاقیت متضمن کاربرد هوش، دانش ضمنی و اطلاعات و در واقع تعامل بین رفتار و عمل می‌باشد. (سهرابی، ۱۳۸۹)

رفتار سازمانی سازمان‌ها می‌تواند از طریق فرآیند ایجاد و بهبود و حفظ دانش به تصویر کشیده شود. لذا در میان طرق مختلف موجود، دانش‌آفرینی اغلب در فضای تکنولوژیک و یا خلق و ایجاد محصول به عنوان یک مساله کلیدی درنظر گرفته می‌شود. (Nonaka et al., 1999)

سازمان‌ها با داشتن بهترین دانش به مزیت رقابتی نمی‌رسند مگر اینکه این دانش بکار گرفته شود. بمنظور استفاده کامل از دانش باید آن را بطور کامل در فعالیت‌های سازمان بکار برد و این امر نیازمند همه فرآیندهای دیگر دانش است(سهرابی، ۱۳۸۹).

یکی از مدل‌های پیشنهادی جهت بکارگیری در سازمان‌ها، مدل نوناکا می‌باشد .هسته مدل نوناکا بر اساس دو نوع دانش تصریحی و دانش ضمنی شکل یافته‌است. دانش ضمنی دانشی است بر اساس تجربه و مفاهیم که بوسیله کلمات، فرمول‌ها، اعداد و جملات نمی‌توان آن را بیان کرد و این به دلیل محتوای خاص آن می‌باشد. همچنین دانش ضمنی می‌تواند مشتمل بر مهارت‌های شناختی نظیر تصورات، عقاید و موارد شهودی و مدل‌های ذهنی باشد.

دانش صریح دانشی است نسبی و ملموس که می‌توان آن را در قالب کلمات، جملات، اعداد و فرمول‌ها بیان نمود. نوناکا انتقال دانش را به صورت یک فرآیند حلزونی مدل می‌نماید. (Nonaka et al., 1999)

دانش

۱) داده، اطلاعات و دانش

برای درک بیشتر مفهوم مدیریت دانش لازم است تعریفی از دانش ارائه کنیم، اما پیش از آن، تفاوت‌های داده، اطلاعات و دانش را بیان کرده و به ارائه  تعریفی از هر یک از آنها می پردازیم.

تعریف داده، اطلاعات و دانش کار مشکلی است و تنها از دیدگاه استفاده کنندگان می­توان آنها را از هم تشخیص داد(کرمی وا سفیدانی، ۱۳۸۳). بدین منظور در ادامه به برخی از تعاریف داده، اطلاعات و دانش از دیدگاه صاحب­نظران مختلف اشاره می شود.

برای شکل گیری اطلاعات و دانش مدل های گوناگونی ارایه شده است که از میان آنها سه مدل مشهور تر است. مدل اول در ۱۹۹۰ توسط استیفن تاثیل ارایه شده است که به نام سلسله مراتب داده ها نامگذاری شده است .

در مدل دوم که ۱۹۹۷ توسط جینی بلنگر ارایه شد،  همان سلسله مراتب پذیرفته شده است اما میان دو طیف استقلال زمینه ، متن و درک و فهم قرار گرفته است و با ویژگیهای متمایزی در هر یک از نقاط اصلی در این طیف ارایه گردیده است . درمدل سوم که توسط ناتان شیدروف در ۲۰۰۴ ارایه شده است همان سلسه مراتب مورد توجه قرار گرفته است . (وردی نژاد و بهرامی، ۱۳۹۲)

 

80,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تسهیم دانش
  • مقاله مدیریت منابع انسانی الکترونیک
  • مقاله مدیریت استراتژیک منابع انسانی
  • مقاله انگیزش در مدیریت
  • مقاله شاخص های مدیریت زمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.