مقاله نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی کارکنان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی کارکنان

تعداد صفحات: ۸۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT)، به عنوان یکی از تکنولوژیهای نوین بشری، نه تنها خود دستخوش تغییرات ژرفی شده است بلکه به سرعت در حال تاثیرگذاری بر روی الگو‌های زندگی، روش تحقیق، آموزش، مدیریت، حمل و نقل، مسایل امنیتی و دیگر زمینه‌های زندگی انسان است.

فناوری اطلاعات در حدود دو دهه قبل پا به عرصه میدان‌های علمی و صنعتی گذاشته و امروزه به عنوان یک تخصص میان رشته‌ای در فهرست تکنولوژی‌های نوین قرار گرفته است.درعصر حاضر فناوری اطلاعات در تعریف قدرت و تمدن جوامع، نقش کلیدی پیدا کرده است.از این رو در دو دهه گذشته کشورهای پیشرفته و صاحب فناوری، به فناوری اطلاعات به عنوان محور بنیادین توسعه توجه پیدا کرده اند فناوری اطلاعات در زمره زیربنای حرکت جوامع و نسل آینده در کلیه زمینه هاست و به عنوان بستر و ابزار مهم برای رشد سایر کشورها نشان می دهد که عمق تاثیرات فناوری اطلاعات بسیار عمیق است و نادیده گرفتن آن منجر به نداشتن جایگاهی در عصر جدید خواهد شد از این رو ضرورت نگرش به آینده و حرکتهای جهانی، ایجاب میکند که در کشور ما نیز فناوری اطلاعات به عنوان امری مهم در نظر گرفته شود. (علی احمدی، ۸۳، صص ۲-۱)

 

واژه های کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، اصول فناوری اطلاعات، مفهوم سیستم‌های اطلاعاتی، اتوماسیون اداری

 فهرست مطالب

چکیده ۶
مقدمه ۷
مفهوم فناوری: ۱۰
اجزای فناوری: ۱۱
طبقه‌بندی فناوری: ۱۲
مدیریت فناوری: ۱۲
مفهوم اطلاعات: ۱۳
۱- تعریف اطلاعات: ۱۴
۲- ابعاد اطلاعات: ۱۵
۳- ارزش اطلاعات: ۱۷
۴- انواع اطلاعات: ۱۷
۵-اهمیت اطلاعات: ۲۲
مفهوم فناوری اطلاعات: ۲۳
۱- فناوری اطلاعات و ارتباطات: ۲۵
۲-ابعاد بکارگیری فناوری اطلاعات: ۲۶
۳- ویژگی‌های فناوری اطلاعات: ۲۷
۵- جنبه‌های مرتبط با مفهوم فناوری اطلاعات: ۲۸
۶- به کارگیری اثربخش فناوری اطلاعات: ۲۹
۷- نقش فناوری اطلاعات در سازمان: ۳۰
۸- اصول فناوری اطلاعات: ۳۱
۹- برنامه‌ریزی راهبردی فناوری اطلاعات: ۳۴
۱۰- سازماندهی فناوری اطلاعات: ۳۶
۱۱-فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات: ۳۶
۱۲- رابطه ویژه مهندسی مجدد فرایند کسب و کار و فناوری اطلاعات: ۳۷
۱۳-کارکردهای مهندسی مجدد فرایند کسب و کار با تاکید بر فناوری اطلاعات: ۳۸
۱۴-کاربردهای فناوری اطلاعات در ساختارهای سازمانی: ۴۰
مفهوم سیستم‌های اطلاعاتی: ۴۲
۱-ویژگی‌های سیستم اطلاعاتی: ۴۴
۲- قابلیت‌های عمده سیستم‌های اطلاعات: ۴۴
۳- فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی: ۴۵
۴- سازمان و فناوری اطلاعات: ۴۶
۵-سازمان و سیستم‌های اطلاعاتی: ۴۷
۶- تفاوت بین کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعات: ۴۸
۷- مزایای سیستم‌های اطلاعاتی: ۴۹
تعریف اتوماسیون اداری: ۵۰
۱- انواع سیستم‌های اتوماسیون اداری: ۵۱
۲- هدف اتوماسیون اداری: ۵۱
۳-کاربردهای اتوماسیون اداری: ۵۲
تعریف ارتباطات: ۵۳
۱-تئوری ارتباطات: ۵۴
۲- شبکه‌های ارتباطی: ۵۵
۳-انواع تکنولوژی ارتباط سازمانی: ۵۸
تعریف آموزش: ۶۰
۱-تعریف سیستم‌های آموزشی: ۶۰
۲-تاریخچه تکنولوژی آموزشی: ۶۰
۳-تکنولوژی آموزشی و ضرورت آن: ۶۱
۴-اجزای سیستم آموزشی: ۶۲
۵-سیستم‌های مدیریت آموزش الکترونیکی: ۶۲
فناوری اطلاعات و رابطه آن با توانمندسازی کارکنان: ۶۴
استفاده از فناوری اطلاعات برای توسعه قابلیت‌های کارکنان: ۶۴
۱-توسعه حرفه‌ای: ۶۵
۲- تقویت مهارت‌های تصمیم‌گیری: ۶۶
۳-تقویت خود نظارتی: ۶۷
۴-تغییر نقش کارکنان: ۶۸
۵-تغییر شیوه کنترل کارکنان: ۶۹
نقش فناوری اطلاعات در کارایی و هم افزایی اطلاعات: ۷۰
اثرات سازمانی فناوری اطلاعات: ۷۱
۱- سلسله مراتب سازمانی: ۷۱
۲- تغییر در سرپرستی: ۷۲
۳- جابجایی قدرت: ۷۲
۴-اثر فناوری اطلاعات بر مشاغل: ۷۳
۵- محتوای مشاغل: ۷۳
۶- سطوح مهارتی کارکنان: ۷۳
۷- تاثیر سطوح عملیاتی: ۷۴
۸- تاثیر بر مشاغل و نقش‌های مدیران: ۷۴
قدرت و موقعیت سازمانی: ۷۴
اثرات مستقیم فناوری اطلاعات بر سازمان: ۷۵
فهرست منابع ۷۶

 منابع

۱- فتحیان، محمد، مهدوی‌نور، حاتم، ۱۳۹۱، مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.

۲- اوتارخانی، علی، ۱۳۸۰، تاثیر فناوری اطلاعات و سیستم اطلاعاتی بر ارتباطات سازمان، پیام مدیریت، شماره ۴۶٫

۳- همر، مایکل و جیمز چمپی، ترجمه ایرج پاد، ۱۳۷۸، طرح‌ریزی دوباره شرکت‌ها، سازمان مدیریتی صنعتی، تهران،چاپ اول.

۴- لاودن، کنت.سی، ترجمه حسینی، مجتبی و مصطفوی، اکبر، ۱۳۸۹، سیستم‌های اطلاعات مدیریت، انتشارات فدک ایساتیس.

۵- مقدسی، علیرضا، ۱۳۸۷، مبانی فن‌آوری اطلاعات، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ دوم.

۶- علی‌احمدی، علیرضا، ۱۳۸۲، فناوری اطلاعات و کاربرد آن، تولید دانش دانشگاه علم و صنعت ایران.

۷- علی احمدی، علیرضا، ۱۳۸۳، برنامه‌ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و ارتباطات، انتشارات تولید دانش.

۸- مهری‌نژاد، صفیه، ۱۳۸۱، کاربرد تکنولوژی اطلاعات در سازمانها، اطلاعات سیاسی – اقتصادی، ۱۸۱- ۱۸۲، اول و دوم سال هفدهم (مهر و آبان ۸۱).

۹- وتن، دیوید. ای و کمرون، کیم. اس. ترجمه اورعی یزدانی، بدرالدین، ۱۳۸۳، توانمندسازی کارکنان، انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، چاپ دوم.

۱۰- استونر، جیمز و ادوراد، فریمن، ترجمه پارساییان، علی و اعرابی، محمد،، ۱۳۷۵، مدیریت، انتشارات موسسه پژوهش‌های بازرگانی.

۱۱- بهشتیان، مهدی و ابوالحسنی، حسین، ۱۳۸۴، نگرشی جامع بر تئوری، کاربرد و طراحی سیستم‌های اطلاعات مدیریت، انتشارات پردیس.

۱۲- ابراین، جیمز، ترجمه مانیان، امیر و فتاحی، مهدی و واثق، بهاره، ۱۳۸۶، سیستم‌های اطلاعات مدیریت، انتشارات نگاه دانش.

مقدمه

اطلاعات یکی از ارزشمندترین ورودی‌های سازمان است. اطلاعات با ارزش باعث افزایش اطمینان و ثبات منابع انسانی و کمبود آنها سبب بی‌اطمینانی و بی‌ثباتی در سازمان می گردد. امروزه اطلاعات در سازمان‌ها از طریق فناوری اطلاعات جمع‌آوری، پردازش و نگهداری می‌شود. در گذشته اطلاعات بیشتر به صورت اسناد و مدارک موجود بود، و در اختیار فرد خاصی قرار می‌گرفت. از این رو فناوری اطلاعات این محدودیت را از میان برداشته است. در ادبیات مدیریت شریان حیاتی سازمان (شبکه اطلاعاتی) و خون جاری در آن (اطلاعات) می‌باشد. (همر، چمپی[۱]، ۱۳۷۸، ص۱۳۱)

فناوری اطلاعات بر جنبه­های مختلف سازمان تأثیر گذاشته است. فناوری‌های اطلاعاتی، مدیران را قادر می­سازند تا با یکدیگر و با کارکنان ارتباط برقرار کرده و از نتایج کار یکدیگر و کارکنان خود آگاه شوند. سیستم رایانه­ای، مجاری ارتباطی جدیدی به وجود می­آورد که این مدیران می­توانند از آن استفاده کرده و به صورت یک گروه درآیند. این فناوری در راه از میان برداشتن موانع به مدیران کمک می­کند و نوعی احساس گروهی بین مدیران و کارکنان ایجاد می­کند که در نتیجه آن، هویت سازمانی به وجود فناوری اطلاعات بر جنبه­های مختلف سازمان تأثیر گذاشته است. فناوری‌های اطلاعاتی، مدیران را قادر می­سازند تا با یکدیگر و با کارکنان ارتباط برقرار کرده و از نتایج کار یکدیگر و کارکنان خود آگاه شوند. سیستم رایانه­ای، مجاری ارتباطی جدیدی به وجود می­آورد که این مدیران می­توانند از آن استفاده کرده و به صورت یک گروه درآیند. این فناوری در راه از میان برداشتن موانع به مدیران کمک می­کند و نوعی احساس گروهی بین مدیران و کارکنان ایجاد می­کند که در نتیجه آن، هویت سازمانی به وجود می­آید. (اوتارخانی، ۱۳۸۰، ص ۲۱)

کانتر[۲] (۱۹۸۳) اطلاعات را یکی از حیاتی‌ترین «ابزار قدرت» مدیریتی شناسایی کرد. کسب اطلاعات، به ویژه اطلاعاتی که به نظر می‌رسند نقش محوری یا راهبردی در سازمان داشته باشند، می‌تواند برای ساختن یک پایگاه قدرت و نیز برای واجب‌الاطاعه و متنفذ کردن یک شخص در سازمان به کار رود. از طرف دیگر، وقتی مدیران افراد خود را با اطلاعات بیشتر- به جای اطلاعات کمتر- تجهیز می‌کنند، آن افراد احساس توانمندی می‌کنند و به احتمال بیشتری با بهره‌وری، کامیابی و در هماهنگی با خواسته‌های مدیریت کار می‌کنند. مدیر با درگیر کردن دیگران در کسب نتایج مطلوب، عملاٌ پایه قدرت خود را تقویت می‌کند. با اطلاعات بیشتر، افراد تمایل پیدا می‌کنند که خودسامانی، کنترل شخصی و اعتماد بیشتر را تجربه کنند. احساس توانمندی به وجود آمده؛ احتمالاً از مخالفت افراد با مدیر و مقاومت آنان در برابر قدرت او، یا تلاش در جهت حمایت خویش خواهد کاست. به جای آن، احتمال دارد که آنان با مدیر توانمندگر همکاری کنند. (وتن، کمرون[۳]، ۱۳۸۳، صص ۵۲-۵۱)

بنابراین، مدیری که می‌خواهد احساس توانمندی کارمند را افزایش دهد، باید مطمئن شود که همه اطلاعات مربوط به کار مورد نیاز برای اجرای یک وظیفه به کارمند داده شده است. مدیر توانمندگر، اطلاعات فنی مربوط و داده‌های جمع‌آوری شده به وسیله دیگران را، به طور پیوسته، قابل دسترسی خواهد ساخت. (همان منبع)

مفهوم فناوری:

تکنولوژی از دو لغت یونانی techne و logia تشکیل شده است که اولی به معنی هنر و مهارت و دومی به معنی علم و دانش است. تاکنون تعاریف متفاوتی از فناوری ارائه شده‌اند که از آن جمله می‌توان گفت فناوری یعنی:

– کاربرد منظم معلومات علمی و دیگر آگاهی‌های نظام یافته برای انجام وظایف عملی.

– کلیه دانش‌ها، فرایندها، ابزارها، روش‌ها و سیستم های به کار رفته در ساخت محصولات و ارائه خدمات. (فتحیان و مهدوی‌نور، ۱۳۹۱، صص ۵-۴)

علاوه بر این، یونیدو[۱] فناوری را کاربرد علوم در صنایع با استفاده از رویه‌ها و مطالعات منظم می‌داند. علاوه بر این فرهنگ لاروس نیز فناوری را مطالعه ابزارها، شیوه‌ها و روش‌های مورد انتظار و مورد استفاده در حوزه‌های گوناگون صنعت تعریف می‌کند. (همان منبع)

– فناوری آمیخته‌ای از دانش و ذوق هنری بشری در پدیده‌های تکوین یافته او برای مرتفع نمودن نیازش دانست. (علی احمدی، ۱۳۸۳، ص ۷۹)

– فناوری عبارت است از کاربرد علم در اهداف عملی زندگی انسان یا به عبارت دیگر تفسیر و تسلط بر محیط انسانی است (همان منبع)

– فناوری عامل تبدل منابع طبیعی، سرمایه و نیروی انسانی به کالا و خدمات است که عناصر متشکله یا ارکان آن عبارتند از: سخت‌افزار، انسان افزار یا نیروی انسانی متخصص، فناوری متبلور در اسناد و مدارک یا اطلاعات و سازمان‌ها یا نهاد افزار. (همان منبع)

سخت‌افزار تجهیزات فیزیکی است که جهت فعالیت‌های ورود، پردازش و خروج در یک سیستم اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سخت‌افزار موارد زیر را شامل می‌شود: کـامپیوترها با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف؛ و دستگاه‌های ارتبـاطی که کامپیوترها را بـه یـکدیگر متصل می‌سازند. (لاودن، ۱۳۸۹، ص۱۹)

 

[۱]– Unido

[۱]-Hammer and champy

[۲]– Kanter

[۳]– Whetten and Cameron

 

100,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله توانمندسازی و توانا سازی کارکنان
  • مقاله بررسی میزان توانمندی کارکنان گمرکات با استناد به مدل وتن و کمرون
  • مقاله مهارت های نیروی انسانی در سازمان های امروزی
  • پایان نامه بررسی تأثیر نظام مدیریت عملکرد در توانمندسازی کارکنان دستگاه های مالی- اجرایی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.