مقاله نوآوری در فعالیت های خدماتی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نوآوری در فعالیت های خدماتی

تعداد صفحات: ۲۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

نوآوری در بخش تولیدات کارخانه ای پیشینه ای طولانی دارد. در فرآیند انتقال از اقتصاد صنعتی و تولیدی به اقتصاد فراصنعتی و خدماتی، بخش خدمات و فعالیت های خدماتی در کانون توجه فعالیت های اقتصادی قرار گرفته است. از سوی دیگر کاهش اهمیت مزیت های نسبی و جایگزینی آن با مزیت های رقابتی، کانون توجه فعالیت های اقتصادی را از منابع طبیعی به سمت فکر انسان ها، مالکیت معنوی، نوآوری های تکنولوژیکی و نوآوری سازمانی سوق داده است. توسعه خدمات جدید مشابه همان چیزی است که در شرکت های تولیدی آن را تحقیق و توسعه می نامند، اما با توصیف یک بسته خدمات به عنوان خدمتی که قابل تحویل می باشد، طرح خدمات از فرآیند خلاقیت و ویژگی های سیستم تحویل پیروی می کند. طرح خدمات، مشابه مهندسی محصول، همان سیستم تولید خدمات است، زیرا برای خدمات، محصول همان فرآیند است.

 

واژه های کلیدی:نوآوری، فعالیت های خدماتی، استراتژی نوآوری، فرآیند نوآوری، عوامل موفقیت نوآوری، موانع نوآوری

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف نوآوری ۶
تاریخچه نوآوری ۶
انواع نوآوری ۷
سطوح کلی نوآوری ۹
استراتژی های نوآوری ۱۰
مزایای نوآوری ۱۱
شرایط ایجاد نوآوری ۱۳
موانع نوآوری ۱۴
نوآوری سازمانی ۱۵
نوآوری در فعالیت های خدماتی ۱۵
۱-ویژگی خدمات و تأثیر آن ها بر فرآیند نوآوری ۱۷
۲- فرآیند گام به گام نوآوری در خدمات ۱۸
۳- عوامل کلیدی موفقیت در نوآوری ۲۱
منابع و مأخذ ۲۳

 منابع

میرفخرالدینی، سیدحیدر، حاتمی نسب، سید حسن، طالعی فر، رضا، کنجکاو منفرد، امیر رضا. ، (۱۳۸۹ ) مدیریت دانش نوآوری دانش و عملکرد نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط، چشم انداز مدیریت بازرگانی،- شماره ۳۵، ص ۱۰۳-۱۱۸٫

دهقان نجم، منصور (۱۳۸۸). “مدریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی”، ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، سال اول، شماره ۱۰، ص ۱۴۸٫

ترنینکو، جان، زوسمن، آلا و زلاتین، بوریس(۱۳۸۸). TRIZ نوآوری نظام یافته. مترجمان: مصطفی جعفری، امیر حسین فهیمی، رضا مورعی و سید حسین اصولی، چاپ چهارم، انتشارات رسا.

صمدآقایی، جلیل (۱۳۸۵). خلاقیت جوهره کارآفرینی، چاپ دوم، تهران: مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران.

همل، گری( ۱۳۸۱). سازمان ها و شرکت ها خود را از نو بیافرینند، مترجم: محمد علی طوسی، تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.

دفت، ریچارد دال( ۱۳۸۸). تئوری و طراحی سازمان. مترجمان: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، جلد دوم، چاپ ششم، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.

مقدمه

کشورهای جهان با تکیه بر نوآوری، در پی افزایش بهره وری و بهبود وضعیت اقتصادی هستند و یکی از دلایل عمده این توجه، وجود رقابت فزاینده بین جوامع است. ادبیات مدیریت دانش، نوآوری را به عنوان یک عامل حیاتی برای شرکت ها در جهت ایجاد ارزش و حفظ مزیت رقابتی در محیط به شدت پیچیده و پویای امروزی قلمداد می کند. در این میان ابداعات نوآورانه مستلزم گرایش بسیاری شدیدی، به دانش، تخصص و تعهدات کارمندان به عنوان ورودی های کلیدی در فرآیند خلق ارزش است. (میرفخرالدینی و همکاران،۱۳۸۹). نوآوری از دیدگاه ها و تفاسیر مختلفی مورد بررسی و سنجش قرار گرفته است. هانگ و همکارانش(۲۰۱۰). نوآوری در سازمان را متشکل از سه عنصر می دانند :

نوآوری محصول: ارتقاء ترکیب محصولات و خدمات ارائه شده

نوآوری فرآیند: بهبود ترکیب و کارایی عملیات های داخلی

نوآوری کلی سازمان: بهبود مزیت رقابتی، سوددهی شرکت، کاهش هزینه ها،بهبود بهره وری کارکنان وبهبود گردش دارایی سازمان((Hangetal . 2010.

تعریف نوآوری

نوآوری عبارت است از فرایند اجرای خلاقیت یا به عبارتی تحقق بخشیدن و عملیاتی کردن ایده های نو، بنابراین خلاقیت، منشأ و پیش شرط نوآوری است (Baron & Tang, 2011).

نوآوری فرایندی است که جهت ایجاد ارزش، طراحی و مدیریت می شود و به شکل خدمات، محصولات، فرایندها، تکنولوژی ها و سیستم های کسب و کار جدید ظاهر می شود (Edwards, Kumar & Ranjan, 2002).

با توجه به اینکه تلاش های خلاق بایستی منجر به نتایج خلاق شود؛ پس نوآوری، خلاقیت عینیت یافته می باشد. تعریف فوق، ساده ترین تعریف از فرایند نوآوری است؛ اما نوآوری نیز مانند واژه خلاقیت دارای تعاریف متعدد و متنوعی است که به دیدگاهی بستگی دارد که از آن دیدگاه تعریف می شود. به طور کلی تعریف نوآوری یکی از موارد زیر را شامل می شود:

نوآوری در خروجی ها: نوآوری در محصولات، خدمات و امور توزیع محصولات و خدمات.

نوآوری در ورودی ها: نو آوری در مواد مصرفی مورد استفاده، نوآوری در منابع و شیوه هایی تأمین آن ها.

نوآوری در فرایندها: نوآوری در فرایندهای تکنولوژیک، نوآوری در مهارت ها و رویه های اجرایی انجام امور(Dewett, 2004).

تاریخچه نوآوری

 تا اواخر قرن نوزدهم، کلمه نوآوری دارای بار مفهومی منفی بود و بر سرکشی، تمرد و آزاردهندگی دلالت می کرد. از اوایل قرن بیستم با استفاده علمی و جدید از این کلمه توسط شومپیتر،[۱] به مرور بار مثبت یافت و امروزه، نوآوری بر تغییرات مطلوب و ارزشمند در امور اقتصادی و اجتماعی دلالت می کند. در حقیقت ارائه مفهومی مثبت از نوآوری ایده جدیدی است که ابتدا توسط شومپیتر مطرح شد. شومپیتر نوآوری را به مفهوم ساده به عنوان تولید یک محصول جدید مورد توجه قرار داده بود، اما نوآوری به مرور مفهومی بسیار گسترده و پیچیده پیدا کرد. هال[۲]، نوآوری را بکارگیری تجاری اختراع برای اولین بار تعریف کرده است. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، هر نوع بهره برداری تجاری از دانش جدید را نوآوری نامیده است (انتظاری، ۱۳۸۴).

 

[۱] .Schumpeter

[۲] . Holl

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله خلاقیت و نوآوری
  • مقاله نوآوری سازمانی
  • مقاله مدل های نوآوری سازمانی
  • مقاله نقش مدیران در خلاقیت و نوآوری سازمان ها
  • مقاله مدیریت خلاق
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.