مقاله نوآوری سازمانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نوآوری سازمانی

تعداد صفحات: ۳۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

امروزه با پیچیدگی جوامع و باز شدن فضای  رقابت، نوآوری به عنوان یکی از مزیت های اصلی برای حیات شرکت ها محسوب می شود. همه سازمان ها برای بقا  نیازمند ایده های نو و بدیع همچون روحی در کالبد سازمان دمیده می شود و آن را از نیستی و فنا نجات می دهد(دهقان نجم ،۱۳۸۸،ص۴۷). در عصر ما برای بقاء و پیشرفت و حتی حفظ وضع موجود باید جریان نوجویی و نوآوری را در سازمان تداوم بخشیم تا از رکود و نابودی آن جلوگیری شود. برای اینکه بتوانیم در دنیای متلاطم و متغییر امروز به حیات ادامه  دهیم باید به نوآوری و خلاقیت روی آوریم. و ضمن شناخت تغییرات و تحولات محیط رویارویی با آن ها پاسخ های بدیع و تازه تدارک ببینیم و همراه تاثیر پذیری از این تحولات بر آن ها اثر بگذاریم نهاد و بدان ها شکل دلخواه دهیم (الوانی ،۱۳۸۶ ،ص۲۲۹).

در این عصر، شعار اصلی«خلاقیت و نوآوری» است. اگر سازمانها و مدیرانشان بخواهند به حیات خود ادامه دهند و در بلند مدت کامیاب باشند، باید نوآور باشند و به طور مستمر خود را با وضعیتهای جدید تطبیق دهند (رضائیان،۱۳۸۷،ص۱۰۵۹). فراگرد ایجاد فکرهای جدید و تبدیل آن فکرها به عمل  و کاربرد های سودمند را نوآوری گویند در سازمانها این کاربرد ها به دو صورت انجام می شود

:۱) نوآوری در فراگرد:که موجب بهینه شدن راههای انجام کار می گردد.

۲) نوآؤری در محصول:که به تولید محصولات یا ارائه خدمات جدید و بهبود یافته منجر می شود. مدیریت نوآوری در فراگرد و محصول شامل«ابداع حمایتی زیا عمل کشف«کاربرد» یا عمل استفاده می شود(رضائیان،۱۳۸۷،ص۲و۳).

مدیران باید محیطهای کاری جدید را به گونه ای طراحی کنند که محرک خلاقیت و جریان مستمر ارائه فکرهای جدید باشد. «کاربرد»با ابداع برای بهترین استفاده از فکرهای جدید سرو کار دارد(همان،ص۱۰۶).

 

واژه های کلیدی:نوآوری، خلاقیت، نوآوری سازمانی،رقابت، استراتژی نوآوری، مولفه های نوآوری، موفقیت نوآوری، موانع نوآوری

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف نوآوری ۷
تفاوت خلاقیت و نوآوری ۸
نوآوری سازمانی ۹
نوآوری و رقابت ۱۰
استراتژیهای نوآوری ۱۲
فرایند نوآوری در سازمان ۱۳
مولفه های نوآوری ۱۴
۱- فرهنگ سازمانی ۱۴
۲- منابع انسانی ۱۷
۳- ساختار ۲۰
توصیه هایی در خصوص موفقیت نوآوری در سازمان ۲۳
نتیجه گیری ۲۴
منابع ۲۸

منابع

-رضائیان, ع : ۱۳۷۸، مبانی مدیریت و سازمان، تهران, سمت.

-دهقان نجم، م ،:۱۳۸۸ ، مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمان، ماهنامه خودرو و صنایع وابسته، شماره۱۰، سال اول.

-شایق, ص : ۱۳۹۰، ازخلاقیت تا کارآفرینی، شیراز, انتشارات کوشا مهر.

-رسولی, ه : ۱۳۸۹، ایجاد واحد خلاقیت، و تقویت خلاقیت، نوآوری و روحیه  کارآفرینی در سازمانها، مدیریت، سال بیست و یکم، شماره۱۵۶-۱۵۵٫

-الوانی، م: ۱۳۸۶، مدیریت عمومی، نشر نی

-مهدوی مزده، م، ضرغامی،  ح: ۱۳۸۹، خلاقیت و نوآوری رمز دستیابی به استراتژیهای رقابتی اثربخش در هزاره سوم: ارائه مدل مفهومی تعدیل یافته استراتژیهای رقابتی پورتر بر مبنای نوآوری، پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک.

-چمپی, ج, نوربا, ن:۱۳۷۷، با شتاب به پیش،محمود طلوع مکانیک،نشر موسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ اول،۱۳۷۷٫

– اخوان، پ ، سنجقی، م ، اجاقی ، ح:۱۳۹۱ ،بررسی روابط بین مدیریت نوآور  ، فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش، فصلنامه راهبرد دفاعی: ، سال دهم، شماره۳۸٫

-فرهی, ف: ۱۳۷۹, فرهنگ و ارتباطات سازمانی و نقش آن در تحول سازمانی, فصلنامه مصباح, سال هشتم, شماره۳۱٫

-فقیهی فرهمند، ن: ۱۳۸۲, مدیریت پایای سازمان، نشر فروزش، چاپ اول.

-اقتداری، ع: ۱۳۶۷، (سازمان و مدیریت )، سیستم و رفتاری سازمانی، تهران، انتشارات مولوی.

-کیا, م, نساج, س, احمد زاده, ن, نورا, ع: ۱۳۸۶,کار آفرینی گام به گام , جهاد دانشگاهی ؛, سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان.

-نکویی مقدم,م، حسن زاده,ع، یزدی فیض آبادی,و:ب۱۳۸۷، بررسی رابطه ی استقرار سیستم های اطلاعاتی مدیریت وساختار سازمانی در ادارات دولتی کرمان، مدیریت اطلاعات سلامت، دوره ی پنجم، شماره ی اول.

-سید نقوی, م، عباس پور, ح: ۱۳۸۹،تحلیل رابطه ی احساس توانمندی و خلاقیت کارکنان با فرهنگ سازمانی(مطالعه ی موردی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی)، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال چهارم، شماره ۱۱٫

 مقدمه

منظور از «نوآوری»خلاقیت متجلی شده و به مرحله ی عمل رسیده است ؛به عبارت دیگر نواوری؛ یعنی اندیشه ی خلاق تحقق یافته نواوری فرایند اجرای خلاقیت یا تحقق بخشیدن وعملیاتی کردن ایده های نو وبطور کلی تبدیل خلاقیت به نتیجه ی عینی است. نواوری همانا ارایه ی محصول ، فرایند وخدمات جدید به بازار است( شایق  ،۱۳۹۰،ص۷۹).

نوآوری هم یک زمان عمل یا فعالیت نیست، بلکه یک طرز فکر است. نوآوری در دنیای کسب و کار امروز هم برای شرکت ها و افراد ضروری در نظر گرفته شده است(کاسکون اورلند۲۰۱۰[۱],ص۵۰۴۰). در دنیای پر رقابت کنونی ، ماندگاری و کامیابی در فعالیت­های  اقتصادی هرگز کار ساده ای نیست. گاهی هایی وجود دارند که باید از آنها بهره برداری نمود و مسائلی وجود دارد که باید آنها را حل و فصل کرد. برای مقابله با این گونه مسائل همواره باید در کار ، خلاقیت و نوآوری داشت. امروزه شرایط دنیای کسب و کار و قواعد بازی در رقابت، مثل گذشته نیست که با جمع آوری برخی اطلاعات بتوانیم قطعات یک پازل را طبق نقشه و طرح از پیش تعیین شده ای کنار هم قرار دهیم و به نتیجه برسیم، بلکه سازمان ها و افرادی موفق هستند که بتوانند پازلی را تکمیل کنند که قطعات آن به روش منظم و نظام مند کنار هم قرار نمی گیرد؛ یعنی هر قطعه در کنار یک قطعه به خصوص قرار نمی گیرد، بلکه ممکن است حتی با قطعات دیگری نیز جفت شود. در چنین محیطی هیچ کس نمی داند چند قطعه در اختیار دارد و طرح نهایی این پازل به چه شکلی در خواهد آمد(محمد کیا و همکاران,۱۳۸۶,ص۴۹).

مهم ترین عامل در رشد و پیشرفت بشر در تمام زمینه ها نوآوری و خلاقیت است به همین دلیل نوآوری عامل مهمی در بقای سازمان ها در محیط پر رقابت کنونی است( نیکنامی و همکاران,۱۳۸۸،ص۲). دگرگونی های پیوسته در جهان امروز، سازمان ها را وادار ساخته تا برای زیستن در چنین محیط متغییر و بی ثباتی، به خلاقیت و نوآوری بیشتر اهمیت دهند و اهداف،گرایش ها و علایق  خود را برای به کارگیری خلاقیت و نوآوری هدایت  کنند. انتشار پیشرفت و ارتقا نیز، تا هنگامی که بستر مناسب برای پرورش نیروهای خلاق و فراهم آوردن امکانات برای نوآوری مهیا نباشد، بیهوده است. ضرورت وجود خلاقیت و نوآوری به حدی است که برخی منابع نبود خلاقیت و نوآوری را با نابودی درازمدت سازمان یکی دانسته اند(تفرشی , همکاران،۱۳۹۱،ص۹۲). زیرا که در دنیایی که به سرعت در حال حرکت است، توقف، شایسته نیست و به زوال منتهی خواهد شد. سازمان های ما نیز برای حفظ بقای خود در چنین محیطی، ملزم به پذیرش تغییر و استقبال از آنند. جان لاک در مورد این گونه افراد ،اشاره جالبی دارد و میگوید: «ثبات از خواص اذهان تنگ است»و به این ترتیب ثبات را از ویژگیهای تنگ نظران میداند(زاهدی،۱۳۸۶،ص۴۰).

نوآوری یک بهره برداری تجاری از کالا، فرآیند، بازار، مواد اولیه یا سازمان جدید(احمدپور داریانی،۱۳۷۹). چرا که پیشرفتهای علمی و فنی ای که از آغاز این قرن تا کنون در جوامع بشری به وقوع پیوسته است ذهن آدمی را دچار حیرت وشگفتی می سازد. برخی از جوامع،در نتیجه این پیشرفت ها، به جامعه های پویای صنعتی متحول شده اند ؛ سطح آموزش وپرورش وسطح زندگی عمومی در آنها از حد انتظار فراتر رفته است. بخش عمده نیروی کار مورد استفاده سازمان ها تحت تاثیر مستقیم این پدیده قرار گرفته اند ( هرسی و بلانچا رد، ۱۳۸۴،ص۱۳۸).

 تعریف نوآوری

وقتی تحولات شتاب می گیرند، بر پدیده ها پیچیدگی و ابهام حاکم می شود و سیستم ها از حالت تعادل خارج می شوند  وضعیت بحرانی شده و دیگر قانونمندی مرسوم بر پدیده ها حاکم نیست (فقیهی فرهمند،۱۳۸۲،ص۱۱).

با  چنین شتاب روزافزون تحولات و دگرگونی ها در دنیای کنونی، فرایند تغییر و تحول مستمر از عمده ترین جریان های حاکم بر حیات بشری شده است. از این رو شرکت های و سازمان هایی که خواهان ایجاد  یا حفظ مزیت رقابتی هستند، مجبورند که انعطاف پذیر و پذیرای تغییرات  باشند. در چنین دوره ای نوآوری، تکیه گاه اصلی سازمان ها  است ( میر کمالی و چوپانی، ۱۳۹۰،ص۱۶۱).

نوآوری ایده یا تولید نوآوری از دیدگاه راجرز(به نقل از منطقی ۱۳۸۰)، ناظر به روش یا موضوعی است که ازنظر فرد، جدید تلقی می شود. جدید بودن ایده به اولین کاربر و یا کشف آن بستگی چندانی ندارد. پس جنبه تازگی یک نوآوری را می توان با توجه به دانش ،گرایش یا تصمیم در کاربرد آن توجیه کرد. منطقی(۱۳۸۴) در یک جمع بندی معتقد است: نوآوری نتیجه ابتکار و بهره برداری از آن است. امروزه ، محققان اجرای نوآوری را فرایند پیچیده ای می دانند که افراد، سازمان ها و جوامع و همچنین عوامل سیاسی ، اقتصادی- اجتماعی، روشن شناختی و دیگر سازمان ها را شامل می شود. منطقی روند به کارگیری دانش را ، حرکت از یک دیدگاه ساده و فعلی به سمت رویکردی تبادلی و پویاتر معرفی کرده است. از این رو نوآوری عبارت است از فراهم آوری چیزی که در مقایسه با ساخت های ذهنی حاصل از عادات متفاوت باشد(تورانی و همکاران،۱۳۹۱،ص۱۰).

«هالت »اصطلاح نوآوری را دریک مفهوم وسیع به عنوان فرایندی برای استفاده از دانش یا اطلاعت مربوط به منظور ایجاد یا معرفی، چیزهایی تازه و مفید به کار برده است .«وارکینگ»نیز توضیح میدهد که نوآوری هر چیزه تجدید نظر شده است که طراحی و به حقیقت در آمده باشد وموقعیت سازمان را در مقابل رقبا مستحکم کند و نیز یک برتری رقابتی بلند مدت را میسر سازد؛ به عبارتی نوآوری خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال وبه اجرا رساند. «الوانی »می گوید: نوآوری یا ابداع،کار بردی وعملی کردن افکار واندیشه های نو وبدیع ناشی از خلاقیت است. «البر شیت »بیان می کند : نوآوری، تبدیل خلاقیت (ایده ی نو ) به عمل ویا نتیجه (سود) است. «رابینز»می گوید نوآوری، فرایند فزآینده ی خلاق وتبدیل آن به محصول، خدمات وروشهای جدید عملیات است( شایق ،۱۳۹۰،ص۷۹).

در خصوص نوآوری امام صادق(ع)می فرمایند «من دوست دارم که آدمی دارای حرفه وفنی(نو)را ببینیم که به دنبال کار وکسب روزی باشد . پیامبر اکرم(ص)نیز درجه فرد نوآور را بالاتر برده و خداوند را نیز علاقه مند به او می داند و می فرمایند: «خداوند بنده مومنی را دوست دارد که در حرفه و پیشه جدیدی باشد(نهج البلاغه،ص۷۵۰به نقل شاه حسینی،۱۳۸۸ ،ص۵۵و۵۶).

 

[۱] -Coskunorlandia

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله خلاقیت و نوآوری
  • مقاله نوآوری در فعالیت های خدماتی
  • مقاله مدل های نوآوری سازمانی
  • پرسشنامه نوآوری سازمانی اتلای و اکیف
  • مقاله نقش مدیران در خلاقیت و نوآوری سازمان ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.