مقاله هوش فرهنگی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله هوش فرهنگی

تعداد صفحات: ۴۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

رشد روزافزون تعاملات و مبادلات بین‌المللی، توجه بسیاری از صاحبنظران مدیریت و کسب‌وکار را به شناسایی و تقویت قابلیت‌هایی که به حضور اثربخش در محیطهای بسیار پیچیده و پویای جهانی بینجامد، معطوف کرده است.(عباسعلی زاده و نائیجی ، ۱۳۸۶، ص ۲۰)

از طرفی توانایی تطبیق مستمر با افرادی از فرهنگ‌های مختلف و توانایی اداره ارتباطات بین فرهنگی حائز اهمیت است. محیط کار جهانی، نیاز به افرادی دارد که به فرهنگ‌های مختلف آشنا باشند و بتوانند با افراد سایر فرهنگ‌ها ارتباط مناسب برقرار کنند. برای این منظور، افراد نیاز به هوش فرهنگی دارند. توانایی فرد برای تطبیق با ارزش‌ها، سنت‌ها و آداب و رسوم متفاوت از آنچه به آنها عادت کرده است و کارکردن در یک محیط متفاوت فرهنگی، معرف هوش فرهنگی است.(جان نثار احمدی و فیاضی ، ۱۳۸۵، ص۴۱)

هوش فرهنگی یک قلمرو و یک حوزه جدید از هوش را ارائه می کند که در کل به عنوان توانایی و قابلیت برقراری ارتباط موثر و کارآمد با افرادی از پیشینه متفاوت تعریف می شود. هوش فرهنگی بینش هایی را درباره توانایی ها و قابلیت های افراد برای از عهده موقعیت های چند فرهنگی بر آمدن، درگیر شدن در معادلات بین فرهنگی و عمل کردن در گروه های کاری متفاوت از نظر فرهنگی فراهم کند.(Lugo,2007,p21)

 

واژه های کلیدی:هوش فرهنگی، فرهنگ، هوش، ابعاد هوش فرهنگی، مراحل تکامل هوش فرهنگی

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
فرهنگ ۷
فرهنگ و رفتار سازمانی ۸
مفهوم هوش ۹
۱-نظریات کلاسیک ۹
۲-مدل هو ش مصنوعی – الگوریتمی ۱۰
۳-مدل هوش خطی در مقابل منحنی ۱۰
هوش چند وجهی ۱۲
هوش فرهنگی ۱۴
ابعاد هوش فرهنگی ۱۷
۱- هوش فرهنگی شناختی ۲۰
۲- هوش فرهنگی فراشناختی ۲۲
۳- هوش فرهنگی انگیزشی ۲۵
۴- هوش فرهنگی رفتاری ۲۷
جنبه های فرآیندی هوش فرهنگی ۳۰
۱- دانش تصریحی یا محتوایی ۳۰
۲- دانش رویه ای ۳۰
انواع شخصیت ها در هوش فرهنگی ۳۲
مقایسه هوش فرهنگی با مدل های دیگر هوش ۳۳
۱- هوش عمومی یا ضریب هوشی ۳۴
۲- هوش اجتماعی ۳۴
۳- هوش عاطفی ۳۴
مراحل ایجاد و تکامل هوش فرهنگی ۳۵
پرورش هوش فرهنگی ۳۹
ویژگی های مورد نیاز برای هوش فرهنگی ۴۰
۱- قضاوت های همراه با تعمق ۴۰
۲- هویت چند دیدگاهی ۴۰
۳- اهمیت شرایط و موقعیت ۴۱
۴- شایستگی زبان شناختی ۴۱
تمایزهای مفهومی هوش فرهنگی با سایر مفاهیم مشابه ۴۲
۱- شخصیت ۴۲
۲- سواد فرهنگی ۴۲
۳-شایستگی فرهنگی ۴۳
نتیجه گیری ۴۵
منابع و مآخذ ۴۶

منابع

عباسعلی زاده، منصوره و نائیجی، محمدجواد(۱۳۸۶)،«هوش فرهنگی: سازگاری با ناهمگون ها»، ماهنامه تدبیر شماره ۱۸۱، صص ۲۳-۲۰٫

زاهدی، شمس السادات(۱۳۷۹)،«مدیریت فراملیتی و جهانی نگرش تطبیقی»، تهران؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).

جان نثار احمدی، هدی و فیاضی، مرجان(۱۳۸۵)،«هوش فرهنگی؛ نیاز مدیران در قرن تنوع»، ماهنامه تدبیر شماره ۱۷۲، صص ۴۲-۴۱٫

homas, D.C.(2006). “Domain and development of cultural intelligence: The importance of mindfulness”.Group and Organization Management. 31 No.1.pp.78-99

Dean, Benjamin Paul.(2007).” Cultural Intelligence in Global Leadership: A Model for Developing Culturally and Nationally Teams”. Dissertation for the Degree of Docter.

Lugo, M. (2007). “An Examination of Cultural and Emotional Intelligences in the Development of Global Transformational Leadership Skills”. Dissertation For the degree of doctcr of Philosophy.

Moody,M.C.(2007). “Adaptive behavior in interculiural environments: The relationship between cultural intelligence factors and BIG five Personality traits”. Dissertation For the degree of doctor of Philosophy.

Imai, R. (2007). “The culturally intelligent negotiator: The impace of CQ on intercultural negotiation effectiveness”. Dissertattion for the degree of doctor of Philosophy.

Doherty, Liz & Groeschl, Stefan.(2007).” Conceptualising Cultures” .Cross Cultural Management-An international jornal. Vol. 7No.4.pp12-17

Accvedo,Vanessa (2008)” Cultural Compelence in a Group Intervention Designed For Lation Patients Living With HLV/AIDS”. Health & Social Work. Val. 33No.2. PP111-120.

مقدمه

یک ویژگی برجسته جهانی شدن که به طور عمیقی سازمانهای امروزی را تحت تاثیر قرار می دهد گرایش عمده به سمت تنوع فرهنگی بیشتر است. جهانی شدن شامل فرآیندهای تعامل اجتماعی در یک مقیاس جهانی می باشد که در آن افراد از بسیاری ملیت ها با هم پیوند و ارتباط دارند و در یک محیط متفاوت از نظر فرهنگی ، هم در داخل سازمان هایشان و هم بیرون از آنها، کار می کنند. سازمانها به طرز چشمگیری در تعاملات بیشتر در میان مجموعه های مختلفی از فرهنگ ها و دیدگاهها درگیر می شوند(p78 ، ۲۰۰۶ ، Thomas) ، این واقعیت ، سبب پویایی فراوان روابط در محیط های چند فرهنگی شده است ، به نحوی که تفاوت در زبان ، قومیت ، سیاست ها و بسیاری خصوصیات دیگر می تواند به عنوان منابع تعارض بالقوه ظهور کند و در صورت نبود درک صحیح، توسعه روابط کاری مناسب را با مشکل مواجه سازد.(p2 ،۲۰۰۷ ، Dean)

این دشواری های ادراکی و تعارضات و رشد روزافزون تعاملات بین المللی ، سبب ارائه مفهومی نوین در مباحث شناختی شده است که با نام «هوش فرهنگی» شناخته می شود. هوش فرهنگی مهمترین ابزاری است که می توان برای مواجه ی مناسب با موقعیت های چند فرهنگی به کار گرفت. هوش فرهنگی کمک می کند با درک صحیح و سریع مولفه های فرهنگی مختلف، رفتاری متناسب با هر یک از آنها بروز دهیم.(عباسعلی زاده و نائیجی، ۱۳۸۶، ص۲۳)

در دنیای امروز رشد روز افزون تنوع فرهنگی در محیط های کاری، باعث ایجاد علاقه شدید در محیط کار به بررسی اثرات فرهنگ و تفاوت های فرهنگی و چالش های جدیدی را که برای سازمان ها و رهبران و کارمندانشان به وجود آورده است، شده است. تحقیق و بررسی در رفتار سازمانی و روان شناسی، آشکار می کند که فرهنگ، اغلب فرآیندها و پیامد های سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین محققان برای بررسی و جستجوی بهترین ابزار  فعالیت و اداره کردن محیط هایی که دارای تنوع فرهنگی هستند، هوش فرهنگی را معرفی کرده اند(Moody,2007,p1).

در این مقاله ابتدا مفاهیم فرهنگ  و هوش تشریح و سپس مباحث مربوط به هوش فرهنگی بیان می گردد.

فرهنگ

هزاران تحقیق سازمانی وجود دارد که هرکدام با کاربرد مجموعه خاصی از متغیر ها به توضیح و پیش بینی رفتار سازمانی پرداخته اند. مرور ادبیات تحقیقی آشکار می سازد که فرهنگ تاثیر بسیار زیادی بر روی رفتار در بسیاری از محیط های سازمانی اعمال می کند و بنابراین قابلیت و ارزش مورد توجه قرارگرفتن در رفتار سازمانی را دارد.

قدم اول در پاسخگویی به چالش ها و مقتضیات فرهنگ ، درک آن هم از نظر مفهومی و هم از نظر عملی می باشد. بنابراین قبل از مفهوم سازی و به تصویر کشیدن هوش فرهنگی ، ما ابتدا معنی فرهنگ و ارتباط آن را با رشته رفتار و توسعه سازمانی بررسی می کنیم.(pp 12-13 ، ۲۰۰۷ ، Moody)

واژه فرهنگ، در دامنه گسترده ای از علوم اجتماعی(مانند مردم شناسی، جامعه شناسی و روان شناسی) استفاده می شود و بنابراین معانی مختلفی در رشته های مختلفی دارد. بیشتر نویسندگان موافق هستند که فرهنگ یک اصطلاح پیچیده است و مشکل است که در قالب کلمات تعریف شود.(Groeschl & Doherty,2000,p13)

فرهنگ بر طبق نظر Lu و دیگران (۲۰۰۱) زبان ، عادات تفکر ، الگوهای روابط اجتماعی و بین فردی ، ایده آل های مذهبی را توصیف کی کند. راههای توصیف رفتار ، هنجارهای هدایتی و ارشادی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.(Acevedo, 2008 , p112)

فرهنگ اشاره به الگوهای یکپارچه و منسجم از رفتار انسانی دارد که شامل زبان ، افکار ، روابط ، اقدامات ، آداب ، عقاید ، ارزشها و نهادهایی که گروههای اجتماعی ، نژادی ، قومی و مذهبی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.(Allen et al, 2008 , p1205)

به طور کلی فرهنگ بعنوان اهداف ، ارزش ها ، نگرش ها و اعتقادات مشترک در میان گروهی از افراد تعریف می شود. مردم شناس فرهنگیEdward Tihall ، فرهنگ را بعنوان «زبان بی صدا و خاموش[۱]» قلمداد کرد.

 

[۱]-The silentLanguage

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مولفه های هوش هیجانی از نگاه قرآن و روایات
  • مقاله دیدگاه های هوش هیجانی
  • مقاله اضطراب کتابخانه‌ای و هوش هیجانی
  • مقاله هویّت فرهنگی
  • مقاله هویت فرهنگی ایرانیان و مولفه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.