مقاله پارکینگ

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله پارکینگ

تعداد صفحات: ۶۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

پارک وسائط نقلیه در سطوح عمومی و قابل دسترسی برای عام را پارکینگ می گویند .(قریب،۱۳۷۶،ص۱۲).پارکینگ یکی از سه عنصر اصلی حمل و نقل شهری است. اغلب خودروهای سبک و سنگین باید در پایان انجام هر سفر ،در محلی متوقف شوند .حتی در مناطقی که حمل و نقل همگانی سرویس دهی می نمایند ،خودروهای شخصی بعنوان وسیله نقلیه ارجح مطرح می باشند و لذا،همواره تقاضای پارکینگ از روند رشد صعودی برخوردار است(بهبهانی،احمدی نژادو ابوطالبی،۱۹۹:۱۳۸۴)

هسته برنامه ریزی شهری ،برنامه ریزی های شهری ،کاربری پارکینگ به عنوان کاربری بسیار مهم در سیستم حمل و نقل نظیر ارائه تسهیلات مناسب حمل و نقل عمومی (اتوبوس،مترو و…)،ایجاد معابر  و نصب علائم و همچنین آموزش شهروندان صورت گیرد ،ولی پارکینگ به میزان موردنیاز و متناسب و استاندارد با تقاضای آن و همچنین با مکانیابی صحیح آن وجود نداشته باشد،سیستم حمل و نقل شهر دچار مشکلات عدیده ای می شود.

 

واژه های کلیدی:پارکینگ،نواع پارکینگ،مشکلات احداث پارکینگ، تأسیسات پارکینگ

 فهرست مطالب

چکیده ۶
مقدمه ۷
پیشینه ی تاریخی پارکینگ ۸
جای پارک ۹
فضا – ساعت ۹
جابجایی(واگردان) ۹
عرضه پارکینگ ۹
تقاضای پارکینگ ۹
تعیین میزان تقاضای پارکینگ ۹
روابط مربوط به عرضه، کاربری و تقاضای پارکینگ ۱۰
استخراج میزان عرضه و تقاضای پارکینگ ۱۱
گروهها و منافع متأثر از پارکینگ ۱۱
سطح توقف خودرو ۱۲
حریم و استانداردهای فضای پارک ۱۲
ترافیک ۱۳
عوامل تشکیل دهنده ترافیک ۱۳
مدیریت ترافیک ۱۳
تسهیلات ترافیک ۱۴
پارکینگ ۱۴
پارکینگ عمومی ۱۵
دسترسی به پارکینگ ۱۵
برآورد پارکینگ لازم ۱۶
مشکلات احداث پارکینگ ۱۷
اشباع پارکینگ ۱۷
محل پارکینگ ۱۸
تولید سفر ۱۹
مطالعات مبدأ و مقصد ۲۰
برنامه ریزی برای معلولین ۲۱
تقسیم بندی پارک حاشیه ای بر اساس مدت توقف ۲۳
استانداردهای خودرو ۲۳
محدوده مورد مطالعه پارکینگ : ۲۵
متوسط مدت زمان پارک : ۲۶
محل های دارای اولویت برای انجام مطالعات پارک حاشیه ای ۲۷
اهمیت احداث پارکینگهای طبقاتی ۲۸
مقایسه هزینه های ایجاد یک واحد پارکینگ ۲۹
شاخص های پارکینگ سلامت محور ۲۹
شاخص های مکان یابی کاربریهای شهری: ۳۱
تأسیسات پارکینگ ۳۴
سایر فضاهای پارکینگ ۳۷
انواع پارکینگ ۳۸
تکنولوژی های جدید پارکینگ و روش های نوین مدیریت فضاهای پارک ۴۰
مشکلات احداث پارکینگ ۴۸
سازۀ پارکینگ ۴۸
مدیریت پارکینگ ۴۹
ابعاد وسایل نقلیه، استانداردها و سرانه های طراحی پارکینگ ۵۱
فضای مورد نیاز پارکینگ برای کاربری های مختلف و نقش رعایت سرانه ها ۵۲
گشتن به دنبال جای پارک، معضل امروز شهرها ۵۴
مکانیابی ۵۴
مکان یابی پارکینگ ۵۵
اهمیت مکانیابی صحیح در استقرار پارکینگهای عمومی ۵۶
معیارهای موثر در مکانیابی پارکینگ ۵۷
سیستم اطلاعات جغرافیایی ۵۸
استفاده از GIS در شهرسازی و برنامه ریزی شهری ۵۸
استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی در حوزه حمل و نقل ۵۹
روش های مکان یابی پارکینگ ۶۰
منابع ۶۴

منابع

۱ـ احد نژاد ، م ، حیدری ، ع ، (۱۳۸۵) مکانیابی ، ایستگاه های آتش نشانی با استفاده از روش تحلیل شبکه و مدل AHP  با استفاده از GIS ( نمونه موردی: زنجان) ، دانشگاه شمال ، بابلسر.

۲ـ احمدی،ز ،حسینی،ا،بررسی مسائل و مشکلات مدیریت پارکینگها و تأثیر آن بر ترافیک شهر مشهد،انتشارات شرکت پژوهشی – فرهنگی اندیشه سازان پویای سعادت،مشهد،۱۳۸۶

۳ـ اداره آمار و داده پردازی مدیریت مطالعات و برنامه ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری لاهیجان،آمار منتشر شده ۱۳۸۵

۴ـ بهبهانی ، ح  احمدی نژاد ، م ، ابوطالبی ، م ، (۱۳۸۴) مطالعات حمل و نقل ، سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران ، تهران .

۵ـ بهبهانی ، ح ،وابوطالبی، (۱۳۷۴) مهندسی ترافیک تئوری و کاربرد، سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران ، تهران.

۶ـ بهبهانی ، ح و شاهی ، ج ، (۱۳۷۴) روشهای پیش بینی سفرهای شهری ، انتشارات دانشگاه یزد ، چاپ اول.

۷ـ پسته ، م و رضایی ، م ، (۱۳۶۴) پارکینگ و اثر آن در سیستم حمل و نقل شهری ، سازمان حمل و نقل و ترافیک اصفهان .

۸ـ پور احمد ، ا ، حبیبی ، ک ، محمد زهرایی ، س ، نظری عدلی ، س ، (۱۳۸۶) ، استفاده از الگوریتم های فازی و GIS برای مکان یابی تجهیزات شهری ( مطالعه موردی : محل دفن زباله بابلسر ) ، مجله محیط شناسی ، سال ۳۳ ، شماره ۴۲ . تهران.

۹ـ پی کریست آ و ماری اسمیت ، س ،  سازه پارکینگهای طبقاتی ( برنامه ریزی – طراحی – ساخت – نگهداری و مرمت ) ، ترجمه: مهندس سعید شهیدی و مهندس نوشین افتخار زاده و مهندس حمید مستوفی ، ناشر مترجم ، بهار ، تهران. ۱۳۷۲

۱۰ـ حافظ نیا ، م ر  ، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ، نشر سمت ، تهران ، چاپ چهاردهم ، تابستان. ۱۳۸۶

۱۱ـ حیدر زاده ، ن ، (۱۳۸۰) ، مکانیابی محل دفن مواد زاید جامد شهر زیبا استفاده از GIS برای شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست ، دانشگاه تربیت مدرس . تهران .

مقدمه

مدت زمان زیادی است که عناصر انسان، وسیله نقلیه و محیط به عنوان عناصر اصلی در حمل و نقل جاده ای مرسوم واقع شده اند و هدف از شناسایی کامل آنها، برقراری ایمنی آنهاست؛ چرا که این عناصر با هم روابط متقابل و تأثیر پذیر دارند. به عنوان مثال انسان و وسیله نقلیه با هم برروی محیط اثر می گذارند و باعث ایجاد ترافیک در شهرها و آلودگی های زیست محیطی می شوند و در قبال آن محیط نیز با ویژگی های خود باعث تغییر شرایط حمل و نقل می شود.

منشا ایجاد و گسترش روزافزون شهرها را در عوامل عمده ای از قبیل توسعه مبادلات کالا، پیشرفت تجاری و تمدن انسانی می توان دانست و در میان مهمترین عوامل پیدایش شهرها، بایستی توسعه شبکه راهها را عادی ترین و قدیمی ترین عامل دانست.

گسترش شهرها، افزایش تعداد مسافرتهای شهری، پیشرفت تکنولوژی و ارزان شدن قیمت خودرو و بالارفتن درآمد خانواده سبب شده تعداد خودروها در شهرها افزایش قابل توجه ای داشته باشد که این امر باعث ایجاد ترافیک و همچنین کمبود فضای پارک خودرو شده است. حل مسئله ترافیک به برنامه‌ریزی‌های درازمدت و کوتاه مدت مختلفی از جمله کاهش سفرهای شهری، طراحی سیستم حمل و نقل عمومی فراگیر و غیره نیازمند است. تامین فضای پارکینگ خودرو در شهر، خارج از بحث ترافیک یکی از نیازهای ضروری است. با تامین پارکینگ در نقاط مختلف شهر می توان تا حد زیادی بر مشکلات ترافیکی فائق آمد.

تامین پارکینگ در بافت ‌های شهری موجود ما، از مسائل و مشکلات طراحان شهری نبوده و اکثر فضاهای پیش بینی شده در طرح های جامع، یا تغییر کاربری داده و یا واگذار شده‌اند. وجود مراکز تجاری با جذب سفر بالا در برخی شهرها، استفاده از الگوی توقفگاههای چند طبقه را اجتناب ناپذیر ساخته و دستیابی به ضوابط این گونه توقفگاه ها را ضروری می سازد.

مطالعه پیرامون مکان یابی بهینه برای پارکینگهای عمومی و طبقاتی از دیدگاه برنامه ریزان شهری و مهندسین ترافیک و علوم مربوطه دارای اهمیت فراوانی بوده است .در سالهای اخیر با توجه به محدودیت زمین به خصوص در شهرهای بزرگ و بویژه در مرکز شهر و برای استفاده بهینه زمین و ارزش افزوده آن ساخت و توسعه پارکینگ های طبقاتی توجه خاصی به خود گرفته است.

 پیشینه ی تاریخی پارکینگ:

اغلب پارکینگ های انبوه و گاراژها قبل از سال ۱۹۲۰ موجود بودند.در آن زمان حمل و نقل عمومی ، سرویس دهی مناسبی به مراکز خرید و محلهای کار داشت.اغلب سفرها با وسایل نقلیه ای مانند درشکه انجام می شد و پارک کنار خیابان بسیار محدود بود.تحول در گاراژها در سالهای دهه ۱۹۲۰ شروع شد. در آن دهه گاراژها در مراکز اصلی شهر مکان داده شدند . شاغلین و کسبه ای که دارای اتومبیل شخصی بودند در این گاراژها اتومبیل خود را پارک می کردند؛دلیل آن به خاطر آسیب نرساندن به اتومبیلها توسط افراد مزاحم بود و همچنین در داخل این گاراژها خدماتی از قبیل تعمیرات و رنگ کردن اتومبیل صورت می گرفت.البته در بعضی اوقات هزینه های احداث گاراژها بر عهده استفاده کنندگان  بود.

تحول بعدی در فاصله سالهای ۱۹۴۰ و ۱۹۶۰ بود.در این سالها گاراژها برای سرویس دهی به فروشگاه های مرکزی شهرها ساخته شدند.

در دهه ۱۹۵۰ گاراژها از لحاظ طراحی و نحوه اداره شبیه به دهه ۱۹۲۰ بودند؛یعنی توجه بیشتر بر ورود و خروج اتومبیلها بود تا تاثیر زیادی بر ترافیک خیابانهای اطراف نداشته باشند.

در طی سالهای فوق به دلیل افزایش جمعیت و بزرگتر شدن اتومبیلها کارایی گاراژها ۳۰ الی ۵۰ درصد پایین آمد.به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا دیوارهی حایل بین اتومبیلها در پارکینگها حذف نمایند.

از اواسط دهه ۱۹۶۰ تا به امروز پارکینگها انواع مختلفی پیدا کرده اند.امروزه برای هر مکانی مانند هتلها،بیمارستانها و … نوع بخصوصی پارکینگ طراحی می شود و ابعاد و ظرفیت  آنه بستگی به مکان و محلی دارد که پارکینگ برای ارایه تسهیلات به آن ساخته شده است(طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران،۱۳۸۴ ).

 

90,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.