مقاله پیش بینی نرخ ارز

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله پیش بینی نرخ ارز

تعداد صفحات: ۴۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تجربه­ی سه دهه­ی گذشته نشان­ده نده­ی رشد چشم­گیر ادبیات نرخ ارز است. نرخ ارز یکی از مهم­ترین متغیرهای مؤثر در نظام­های مالی است و پیش­بینی آن می­تواند باعث بهبود قابل توجهی در عملکرد این ­­گونه از نظام­ها گردد. با توجه به اهمیت نرخ ارز به عنوان یک متغیر مهم در اقتصاد باز، نرخ ارز به یکی از زمینه­های وسیع تحقیقاتی برای محققان تبدیل شده است.

در ادبیات اقتصاد بین­الملل دو رویکرد نسبت به پیش ­بینی نرخ ارز وجود دارد. اول رویکرد مبتنی بر نظریه اقتصادی یا رویکرد بنیادی[۱] است که پیش­بینی نرخ ارز را براساس دیگر متغیرهای اقتصادی انجام می­دهد. دوم رویکرد تک متغیره است که فقط از رفتار گذشته نرخ ارز برای پیش ­بینی روند آتی آن استفاده می­کند و به دلیل عدم توجه به سایر متغیرهای اقتصادی، به نام رویکرد فنی[۲] شهرت یافته است.

با توجه به مؤلفه­ های مختلف اثرگذار در انتخاب نظام ارزی بهینه برای اقتصاد، طبقه ­بندی­های مختلفی به لحاظ تجربی از نظام­های ارزی رایج در کشورهای مختلف وجود دارد. به طور کلی، نظام­های ارزی رایج در اقتصاد کشورها را می­توان در قالب چهار دسته شامل نظام­های ارزی شناور، نظام­های ارزی میانه، نظام­های ارزی نرم و نظام­های ارزی سخت مورد بحث قرار داد. هر یک از دسته نظام­های ارزی مذکور از چند زیر نظام ارزی تشکیل می­شوند. هر یک از نظام­های ارزی مورد بحث دارای برخی مزیت­ها و معایب هستند که در این مقاله درباره هریک توضیح داده می شود.

در ارتباط با تحلیل و مطالعه­ی مباحث نرخ ارز دیدگاه­ها و روش­های مختلفی مطرح شده است. در یک تقسیم­بندی کلی می­توان این روش­ها را به دو گروه سنتی و جدید تفکیک نمود. از روش­های سنتی که عمدتا تا پیش از دهه­ی ۱۹۷۰ مطرح گردیده­اند می­توان به روش کشش­ها[۳]، روش برابری قدرت خرید ()[۴] و الگوی ماندل – فلمینگ ()[۵] اشاره کرد. دیدگاه جدید ارز عمدتا مربوط به مباحث مطرح شده از دهه­ی ۱۹۷۰ به بعد است. روش پولی و روش تعادل پورتفولیو از مهم­ترین نظریه­ های جدید ارز هستند. در ادامه مقاله به اختصار به تشریح هر یک از دیدگاه­ها پرداخته می­شود.

واژه های کلیدی: نرخ ارز، پیش بینی نرخ ارز، نظام­ های ارزی، دیدگاه­ سنتی نرخ ارز، دیدگاه جدید دارایی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
رویکرد پیش بینی نرخ ارز ۸
۱- تحلیل فنی ۹
مبانی تحلیل فنی ۱۰
پایه و اساس تحلیل فنی ۱۰
۲- تحلیل بنیادی ۱۱
نقاط ضعف تحلیل بنیادی ۱۳
۳- فرضیه گام تصادفی ۱۳
. انواع نظامهای ارزی ۱۴
۱- نظام های ارزی شناور ۱۶
۲- نظام های ارزی میانه ۱۷
۳- نظام های ارزی میخکوب شده نرم ۱۸
۴- نظام های ارزی میخکوب سخت ۲۰
دیدگاههای مختلف در ادبیات نرخ ارز ۲۱
۱- دیدگاه سنتی نرخ ارز ۲۱
الف. روش کششها ۲۱
ب. روش برابری قدرت خرید (PPP) 23
ج. الگوی ماندل – فلمینگ (MFM) 25
۲- دیدگاه جدید دارایی ۲۶
الف. روشهای پولی تعیین نرخ ارز ۲۷
ب. روش تعادل پورتفولیو ۲۹
مروری بر تحولات ارزی ایران ۳۰
۱٫ تحولات ارزی تا زمان وقوع انقلاب اسلامی ۳۰
۲٫ تحولات ارزی پس از وقوع انقلاب اسلامی ۳۲
نتیجه گیری ۳۶
منابع و مآخذ ۳۷

منابع

سلامی، امیربهداد (۱۳۸۰). بررسی کارایی بازار ارز ایران ۱۳۷۸-۱۳۷۰ (آزمون شکل ضعیف). پژوهشنامه اقتصادی، ۳، ۱۱۵-۱۰۳٫

انصاری، رضا (۱۳۸۵). مدل­سازی رفتار کوتاه­مدت نرخ ارز با استفاده از روش شبکه­های عصبی با تأکید بر شاخص تلاطم. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف.

نفریه، محمد (۱۳۸۷). پیش­بینی نرخ ارز در بازارهای جهانی با استفاده از سیستم­های سازگار. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی شریف.

انوار، سید حسام­الدین و امین­ناصری، محمد­رضا (۱۳۸۳). کاربرد شبکه عصبی در پیش­بینی نرخ ارز. دومین کنفرانس بین­المللی مدیریت.

بافنده، صادق، فهیمی­فرد، سید­ محمد و شیرزادی، سمیه (۱۳۸۸). پیش­بینی نرخ ارز با مدل­های عصبی – فازی ANFIS، شبکه عصبی – خود رگرسیونی NNARX و خود رگرسیونی ARIMA در اقتصاد ایران (۱۳۸۷-۱۳۸۱). مجله دانش و توسعه، ۲۸، ۱۹۲-۱۷۶٫

برخورداری، سجاد (۱۳۹۱). سه نظریه برای نظام ارزی کشورهای نفتی و رژیم­های ارزی. فصلنامه تازه­های اقتصاد، ۱۳۶، ۳۵-۳۱٫

مهدویان، محمد­هادی (۱۳۷۹). روش­های تحلیلی بررسی نرخ ارز، سیاست­های ارز. تهران: موسسه تحقیقات پولی و بانکی.

نادعلی، محمد (۱۳۸۶). انتخاب نظام ارزی مناسب برای اقتصاد ایران با توجه به شوک­های وارد بر آن. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران.

مقدمه

پیش­ بینی از ابزارها و راهکارهای مؤثر به منظور برنامه­ریزی و تدوین روش­های مالی است. دقت پیش ­بینی­ یکی از مهم­ترین مؤلفه ­های مؤثر در انتخاب روش پیش ­بینی است. پیش ­بینی متغیرهای اقتصادی به دو صورت پیش­بینی کیفی[۱] و پیش بینی کمی[۲] صورت می­پذیرد. پیش ­بینی کیفی به تجربه و توانایی­های افراد و پیش­ بینی کمی به تابع توزیع احتمال هر پدیده بستگی دارد. گجراتی[۳] پیش ­بینی را بخش مهمی از تحلیل­های اقتصاد­سنجی می­داند و برای برخی از پژوهش­گران مهم­ترین قسمت از علم اقتصاد­سنجی، پیش­ بینی است. فریدمن[۴] معتقد است تنها آزمون مناسب برای اعتبار یک الگو، مقایسه­ ی پیش ­بینی آن با تجربه است. پیندایک و روبین­فلد[۵] هدف اصلی از ساختن الگوهای رگرسیون را پیش ­بینی می­دانند.

نرخ ارز یک متغیر اقتصادی است که پیش ­بینی آن مورد توجه­ی بسیاری از فعالان اقتصادی است. این فعالان اقتصادی را می­توان به سه گروه تقسیم کرد. دسته­ ی اول سیاست­گذاران اقتصادی و بانک­های مرکزی هستند. تحت یک نظام ارزی شناور بانک­های مرکزی به منظور هموارسازی نوسانات بازار، در بازار ارز مداخله می­کنند. دلایل آن­ها برای این مداخله می­تواند شامل نوسان­ های بیش از حد معمول نرخ ارز و در نتیجه اثرات آن بر فعالیت­های اقتصادی باشد. بنابراین، پیش­بینی نرخ ارز از طرف این گروه لازمه­ ی چنین مداخله­ای است. دسته ­ی دوم بنگاه­های فعال در زمینه تجارت و سرمایه­ گذاری مستقیم خارجی هستند که با جهانی شدن اقتصاد، این نوع سرمایه­گذاری­ها و به تبع آن ریسک­های مرتبط با این فعالیت­های بین­ المللی افزایش یافته است. از مهم­ترین ریسک­های مرتبط با این فعالیت­ها، ریسک مربوط به نرخ ارز است؛ چرا که تغییرات نرخ ارز، درآمد، هزینه و به تبع آن سود بنگاه­ها را به منظور کسب منفعت بیش­تر تحت تأثیر قرار می­دهد. در نهایت دسته­ ی سوم سفته­ بازان بازار ارز هستند که با توجه به اهمیت این بازار در عرصه­ ی بین­المللی می­توان این گروه را مشتاق ­ترین علاقمندان به پیش ­بینی نرخ ارز دانست (موسا[۶]، ۲۰۰۰).

رویکرد پیش بینی نرخ ارز

در ادبیات اقتصاد بین­ الملل دو رویکرد نسبت به پیش­بینی نرخ ارز وجود دارد. اول رویکرد مبتنی بر نظریه اقتصادی یا رویکرد بنیادی[۱] است که پیش­بینی نرخ ارز را براساس دیگر متغیرهای اقتصادی انجام می­دهد. دوم رویکرد تک متغیره است که فقط از رفتار گذشته نرخ ارز برای پیش­بینی روند آتی آن استفاده می­کند و به دلیل عدم توجه به سایر متغیرهای اقتصادی، به نام رویکرد فنی[۲] شهرت یافته است. علت توسعه­ی روش­های فنی ناکامی روش­های بنیادی در توضیح و پیش­بینی نرخ ارز در کوتاه­ مدت است. از جمله روش­های فنی، روش هوش محاسباتی است که در سال­های اخیر به طور گسترده­ای مورد مطالعه قرار گرفته و در پیش­بینی سری­های زمانی به کار گرفته شده­ است. روش­های شبکه عصبی مصنوعی و ماشین بردار پشتیبان ()[۳] دو روش هوش  محاسباتی هستند که کاربردهای گسترده­ای در این زمینه پیدا کرده­اند. بسیاری از الگو­های بنیادی، ترکیب اطلاعات اقتصاد کلان (در یک ساختار خطی یا غیرخطی) هستند. در حالی که اطلاعات اقتصاد خرد نیز در مطالعات اخیر در نظر گرفته شده است. در ادامه به بررسی روش­های فنی، بنیادی و فرضیه گام تصادفی پرداخته می­شود. شکل (۲-۱) روش­­های مختلف پیش ­بینی نرخ ارز را نشان می­دهد.

 

[۱]. Fundamental Approach

[۲]. Technical approach

[۳]. Support Vector Machaine

[۱]. Qualitative Forecasting

[۲]. Quantitative Forecasting

[۳]. Gujarati (1995)

[۴]. Friedman (1953)

[۵]. Pindyck & Rubinfeld (1991)

[۶]. Moosa

[۱]. Fundamental Approach

[۲]. Technical approach

[۳]. Elasticity Approach

[۴]. Purchasing Power Parity Approach

[۵]. Mundell – Fleming Model

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نظام‌های ارزی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.