مقاله یادگیری سازمانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله یادگیری سازمانی

تعداد صفحات: ۴۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

موضوع یادگیری سازمانی در حدود دهه ۱۹۷۰ میلادی مطرح شد. کتاب معروف پیتر سنگه[۱] تحت عنوان اصل پنجم، موجب شهرت و توسعه تفکر سیستم باز و یادگیری سازمانی شد. سازمان یادگیرنده از نظر پیتر سنگه، سازمانی است که با استفاده از افراد، ارزشها و سایر خرده سیستم ها، و با تکیه بر درس ها و تجربه هایی که به دست می آورد، به طور پیوسته عملکرد خود را تغییر می دهد و آن را بهبود می بخشد.

یادگیری سازمانی عبارتست از توانایی یک سازمان در کسب بصیرت از تجارب خود و سازمانهای دیگر و ایجاد تغییر در چگونگی عملکرد خود براساس بصیرت جدید . عنصر کلیدی در یادگیری سازمانی ، توانایی سازمان در کسب بصیرت از تجارب خود و دیگران است . بازنگری نتایج عملکرد در سازمان خود و سازمانهای موفق کلید کسب بصیرت و یادگیری است .

یادگیری سازمانی فرآیندی است که طی آن اعضای سازمان ، خطاها را کشف و برای اصلاح آن اقدام می کنند (Argyris  & Schon, 1978,178 ).

 

واژه های کلیدی:یادگیری، یادگیری سازمانی، نظریه ها، مدل ها، موانع،

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعاریف یادگیری ۷
تعـریف یادگیری ۷
نظریه یادگیری سازمانی ۱۰
مدل های یادگیری : ۱۲
مدل های یادگیری سازمانی: ۱۵
نقش سازمان یادگیرنده: ۲۶
فرآیند یادگیری در سازمان یادگیرنده ۲۸
موانع یادگیری سازمانی ۳۰
ابعاد یادگیری سازمانی ۳۴
نتیجه گیری ۳۷
فهرست منابع ۳۹

 منابع

هرگنهان، بی.آر؛ السون، متیو اچ، مقدمه ای بر نظریه های یادگیری، ترجمه علی اکبر سیف، ۱۳۸۶، تهران، نشر دوران.

مارکواد، مایکل، مبانی سازمان یادگیرنده، ۱۳۸۸، ترجمه مهدی ایران‌نژاد پاریزی، تهران، نشر مدیران.

سنگه، پیتر، پنجمین فرمان:خلق سازمان یادگیرنده، ۱۳۸۸، ترجمه حافظ کمل هدایت و محمد روشن، تهران، انتشارات مدیریت صنعتی.

سنگه، پیتر، پیشرفت‌های تازه در یادگیری سازمانی،۱۳۸۸، ترجمه وجه اله قربانی‌زاده، تدبیر، شماره ۱۰۴٫

الهی، شعبان; مهدی پور، راضیه، هوشمند سازی سازمان، فصلنامه پیام مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، شماره ۲، ۱۳۸۱٫

قشلاقی، محمد، روان‌شناسی یادگیری،۱۳۷۸، اصفهان، مانی.

اندرسون، تری .(۱۳۸۶). یادگیری الکترون کیی در قرن ۲۱ ، ترجمه محمد عطاران، تهران، موسسه توسعه فناوری آموزش مدارس هوشمند.

شولتس، دوان؛ شولتس، سیدنی آلن، نظریه های شخصیت، ۱۳۷۹، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران، موسسه نشر ویرایش.

احمد پور داریانی، محمود، کارآفرینی (تعاریف، نظریات، الگوها)،۱۳۸۹، تهران، مولف با همکاری پردیس.

مقدمه

بسیاری از سازمان ها و شرکت ها نمی توانند بیش از چند سال به عمر مؤثر خود ادامه بدهند و یا نتوانسته اند تمامی قابلیت های خود را به منصه ظهور برسانند و از تمام منابع خود استفاده کنند(Mark et.al, 2002, 49). زیرا در محیط کسب و کار امروزی، تغییرات با گام های سریع به وقوع می پیوندد . سازمانها در عرصه رقابت در محیط کسب و کار جهانی ملزم هستند تا نسبت به تغییرات مستمر واکنش مطلوب داشته و یا از بین بروند . دنیای کسب و کار از تسلط سرمایه به تفوق دانش تغییر می یابد. یک سازمان به منظور برتری یافتن از سایر سازمانها باید منابع انسانی را توسعه داده و میزان اطلاعات و دانش در دسترس را افزایش دهد . کارکنان و دانشی که در سر آنهاست، منابع بسیار ارزشمندی برای سازمان هستند. دانش و چگونه دانستن منابع استراتژیک سازمان هستند که باید م دیریت شده و توسعه داده شوند. از این رو یادگیری سازمانی و تولید دانش در طول چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است ( .(Paajanen & Kantola,2008, 88

از طرفی دانش در سازمانهای امروزی به عنوان یک دارایی با ارزش و مدیریت دانش به عنوان یکی از اولویت های مدیریت مطرح است . برای تحقق چنین امری سازمانهای عصر حاضر به اجرای استراتژیهایی می پردازند که به هوشمند سازی کمک می کند. در عصر دانش ورزان[۱] مدیران و متخصصان آگاه ، اقدام به توسعه مدیریت دانش می نمایند تا سازمانهای هوشمند و یادگیرنده ایجاد نمایند و به توسعه دانش صریح بپردازند ، بدین ترتیب عملکرد سازمان را بهبود دهند (الهی، ۱۳۸۱، ۵۰) .این تحولات فزاینده سازمانها را به آن وا می دارد که از مدیریت سنتی و سازمان سنتی به مدیریت و سازمان یادگیرنده تبدیل شوند.

مهمترین دلیل شکست و ناتوانی سازمان ها و شرکت ها در استفاده بهینه از منابع و توسعه بهره وری، به عامل فقر یادگیری بر می گردد. اینکه سازمان دچار فقر و ضعف در امر یادگیری هستند، یک مسأله تصادفی نیست، بلکه به شیوه مدیریت آنها، طراحی ساختار سازمانی آنها، طراحی مشاغل، ارتباطات، عدم توانمندی نیروی انسانی و مانند آن بر می گردد. خلاقیت، نوآوری و تمام رفتارهای کارکنان، متأثر از یادگیری است. به طوری که یکی از مهمترین مهارت های ضروری، چگونگی توسعه یادگیری در سازمان است(Mark et.al,2002, 51).

تعاریف یادگیری

تعـریف یادگیری

یادگیری[۲] : یادگیری را به گونه های مختلف تعریف کرده اند . در تمامی تعاریف تغییر رفتار به عنوان اساسی ترین رکن یادگیری قلمداد گردیده است .یادگیری فرآیندی است که در آن رفتار ها و مدلهای ذهنی افراد تغییر می یابد و به گونه ای دیگر می اندیشند و عمل می کنند . بدین ترتیب فرآیند یادگیری هنگامی تحقق می یابد که تغییر در رفتارها و عملکرد افراد مشاهده شود .

بدون شک پدیده یادگیری، مهمترین پدیده روانی در انسان و موجودات تکامل یافته می‌باشد، به این دلیل که پایه و اساس بسیاری از مسائلی است که موجب می‌شود انسان از نظر روانی از سایر موجودات و دیگر همنوعان خود متمایز گردد. روان‌شناسی یادگیری یکی از مباحث بنیادی در علم روان‌شناسی می‌باشد که تحقیقات و بررسی‌های فراوانی را از سوی دانشمندان این علم به خود اختصاص داده و نظریات گوناگونی در خصوص آن عنوان شده است. اهمیت و ارزش یادگیری در نزد آدمی هنگامی نمایان می‌شود که ما را از تمام آنچه آموخته‌ایم محروم سازند. در این صورت با آنکه از نظر فیزیولوژیک، فردی بالغ و طبیعی خواهیم بود؛ اما از نظر مسائل روانی به دوره‌های کودکی برگشت خواهیم کرد (قشلاقی، ۱۳۷۸، ۵۴).

یادگیری یکی از مهمترین زمینه‌ها در روان‌شناسی امروز و در عین حال یکی از مشکل‌ترین مفاهیم برای تعریف کردن است. در فرهنگ امریکایی هریتج[۳]  یادگیری این‌گونه تعریف شده است:

“کسب دانش، فهمیدن یا تسلط‌یابی از راه تجربه یا مطالعه.”

 

knowledge – workers [1]

learning 1-

[۳] – American Heritage Dictionary

[۱] Peter Senge

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله انواع یادگیری سازمانی
  • نقش یادگیری خود تنظیمی در پیشرفت تحصیلی
  • مقاله یادگیری خود تنظیمی
  • مقاله چرخه یادگیری
  • مقاله انواع یادگیری سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.